Tietääkö kukaan paljonko asunnon vuokra saa enintään olla Kajaanissa yksin asuvalla, että sossu hyväksyy koko vuokran toimeentulotukeen.
Ja onko asunnon koolla merkitystä?
SOSSUN HYVÄKSYMÄT ASUMISMENOT
14
2740
Vastaukset
- kari
no 93% on norminmukaiset... ei tietenkään reilusti ylihintainen mut eipä teittii tuskin pakkaseen sen takia heitetä, älä vauhkoa vaan mene kysymään. Harkintaahan ne voi käyttää tietyissä tapauksissa.
Jos sulla on 3-4h keittiö, niin maksaa ne sen vielä ainakin ja jos sulla ero on tullu tai muu yllättävä juttu niin kyllä muutama kuukausi saat rauhassa olla että jaloilles pääset. - maksa
sitä kokonaan,en ainakaan ole kuullut moisesta.70% on omavastuu ja en usko että asunnon koko vaikuttaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Veljeni asuu kaupungin kaksiossa ja ei saa kun 20-40 e/kk sossusta.
- jape
riippuu tietenkin tuloista. itsellä on 260.- vuokra josta maksan n.60 ekee / kk. sossusta tulee rahhoo kun vie kaikki kuitit ja tositteet sinne eli päivärahat plus sähkö ja vuokra. esim lääkäri laskut ja vaikka hammaslääkärilaskut voi nekin viedä sinne. itse elelen perus päivärahalla.
- myös
Ainakin minulla. Asuimme 3 h keittiössä 3 henkilöä. Tyttö muutti pois, niin sossusta sanottiin suoraan ettei koko vuokraa voi hyväksyä, etsi pienempi asunto, jos haluat leivän suuhusi. Nyt asun yksin 47 neliön asunnossa. Kela ottaa asumistuessa huomioon vain 37 neliöö yhdelle henkilölle. Sossu ottaa huomioon lopun vuokran menoksi, mutta siitäkin vähennetään 7 % omavastuuosuus. Toivottavasti tämä sepustus selvensi asiaa.
- kari
vain hölmö lähtee kaksioon kolmiosta asumaan, sellanenkin on yllättävä tilanne ja pakkohan sitä on asua, etsikööt ne halvempaa asuntoa, tottakaine sanoo ja juoksuttaa jos hölmö on ja ei osaa vaatia omia oikeuksiaan.
mistä sitä työttömänä mihinkään muutenkaan muutat tottakai voi sanoa. se on harkinnanvarasta ja jos eivät maksa kokonaan, niin sulla on laki puolella, ihmistä ei saa velkaannuttaa. eri asia jos lukaalissa asuu ja on yhdellä 5 huonetta ja keittiö... 70 neliöä on sopiva kahdelle ihmiselle ja se siitä, loput maksaa sossu aina mitä kelasta ei tule. en viitsi jatkaa kinailua mokomasta tän enempää, omaa saamattomuutta ja hölmöyttä jos ei mitään saa.
jouduin kortistoon ja keksin taas hommia itselle, jolla pääsee tienaamaan mutta kesät asioin sossussa kun töitä ei ole. ottavat hyvin vastaan ja hommat toimii eikä lakki kourassa tartte olla... liittoa en omista syistä maksa kun on oma ihan hyvä syy, se on mun asia taas se. - mikä laki sanoo..
kari kirjoitti:
vain hölmö lähtee kaksioon kolmiosta asumaan, sellanenkin on yllättävä tilanne ja pakkohan sitä on asua, etsikööt ne halvempaa asuntoa, tottakaine sanoo ja juoksuttaa jos hölmö on ja ei osaa vaatia omia oikeuksiaan.
mistä sitä työttömänä mihinkään muutenkaan muutat tottakai voi sanoa. se on harkinnanvarasta ja jos eivät maksa kokonaan, niin sulla on laki puolella, ihmistä ei saa velkaannuttaa. eri asia jos lukaalissa asuu ja on yhdellä 5 huonetta ja keittiö... 70 neliöä on sopiva kahdelle ihmiselle ja se siitä, loput maksaa sossu aina mitä kelasta ei tule. en viitsi jatkaa kinailua mokomasta tän enempää, omaa saamattomuutta ja hölmöyttä jos ei mitään saa.
jouduin kortistoon ja keksin taas hommia itselle, jolla pääsee tienaamaan mutta kesät asioin sossussa kun töitä ei ole. ottavat hyvin vastaan ja hommat toimii eikä lakki kourassa tartte olla... liittoa en omista syistä maksa kun on oma ihan hyvä syy, se on mun asia taas se.ettei ihmistä saa velkaannuttaa. Osaan sitten minäkin perätä oikeuksiani, kun on parin kuukauden vuokrat rästissä eikä sossu maksa niitä.
- ---
mikä laki sanoo.. kirjoitti:
ettei ihmistä saa velkaannuttaa. Osaan sitten minäkin perätä oikeuksiani, kun on parin kuukauden vuokrat rästissä eikä sossu maksa niitä.
velkaannuttaminen tarkoittaa sitä, että jos sulla on vaik omistusasunto josta sulla on asuntolaina, niin sossu ei voi vaatia sua myymään kämppääsi pois, vaan sen pitää maksaa sun asuntolainan korot, ettet velkaannu enempää. Tai ainakin näin minä olen käsittänyt. Jos vuokria rästissä, niin meinaa varmaan sitä, että oot käyttäny sossun antamat vuokrarahat johonkin muuhun kuin vuokranmaksuun... :/
- kari
--- kirjoitti:
velkaannuttaminen tarkoittaa sitä, että jos sulla on vaik omistusasunto josta sulla on asuntolaina, niin sossu ei voi vaatia sua myymään kämppääsi pois, vaan sen pitää maksaa sun asuntolainan korot, ettet velkaannu enempää. Tai ainakin näin minä olen käsittänyt. Jos vuokria rästissä, niin meinaa varmaan sitä, että oot käyttäny sossun antamat vuokrarahat johonkin muuhun kuin vuokranmaksuun... :/
ei kenenkään tartte olla vuokria maksamatta vaikka köyhä onkin. sillon elää väärin ja käyttää rahat sellaseen johon ne ei ole tarkotettu. mutta ei ihmisiä pakkaseen ajeta, mene selvittämään asiasi aläkä poistu ennenkuin päätöksiä on kourassa.
mä olen köyhä ollut mutta niin vitun ylpeä paska, ettei mitään ole maksamatta. ei ikinä ja naisia on riittänyt. hoidan asiani fiksusti ja se riittää.
- sossun toimesta!
Ei Kajaanin sossu maksa todellisesta vuokrasta, vaan "omien normiensa" mukaan ja niillä ei ole mitään tekemistä todellisen hintatason kanssa! Sitten ne myös ottavat huomioon kuinka monta ihmistä saa olla tiettyä huone- ja neliömäärää kohti! Yhtäkkiä voit huomata, että saat vain puolet todellisista menoista!
- sissybaar
Minä maksan ainakin ite asuntolainat, autolainat, ruoat, sähköt, kaikki muutkin laskut ja ruokaa, lämmintä ja viihdettäkin myös vaimolle ja lapselle. Voiko tän tehä toisinkin, kuka se sossu on joka maksaa ???
- ????
näsä viisas,älähän leveile. Itsekkin saat samanlaisia tukiaisia lapsilisän muodossa.Ei tartte kadhehtia, jos hätäänsä hakee sosiaalitoimistosta, sitävartenhan ne ovat.Ja kyllä tiesit mistä oli kyse, mutta piti päästä tärkeilemään.
- maksaisin
itse asuntomenot, ruoat, autot, veneet, kesämökit, maailmanympärimatkat, lasten ja lastenlasten harrastukset, ostaisin vaikka kuun taivaalta. Mutta miten maksan alle 500 euron kuukausituloilla mitään, kun vuokrakin on melkein 400 euroo. Leveile ja tärkeile sinä vaan. Onneksi sulla on millä mällätä. Jos sinun tulosi olisi 500 euroo kuukaudessa, kyllä varmasti tietäisit mikä on sossu ja missä osoitteessa! Toivottavasti sinulle tulle joskus sellainen tilanne.
- käteisellä
asuntoja ja autoja. Sullahan tuntuu olevan rahaa. Ei kato tarviis maksaa lainan korkoja. Ai niin, mutta kun sulla sitä massia riittää...
- yks vaan
maksaisin kirjoitti:
itse asuntomenot, ruoat, autot, veneet, kesämökit, maailmanympärimatkat, lasten ja lastenlasten harrastukset, ostaisin vaikka kuun taivaalta. Mutta miten maksan alle 500 euron kuukausituloilla mitään, kun vuokrakin on melkein 400 euroo. Leveile ja tärkeile sinä vaan. Onneksi sulla on millä mällätä. Jos sinun tulosi olisi 500 euroo kuukaudessa, kyllä varmasti tietäisit mikä on sossu ja missä osoitteessa! Toivottavasti sinulle tulle joskus sellainen tilanne.
no sen verran täytyy itekin tähän keskusteluun puuttua että n. 500 euroo kuussa saan ja sossusta en penniäkään. Asuntolaina on ja itse maksan laskut. Puoliso tienaa vaan vähän enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383799Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362944Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81845Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44754
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22698- 56697