Pakkanen kiusaa

Yaris-03

Noniin.Aamulla ei sitten Yariksella liikkeelle lähdetty.Pakkasta oli n.26 ja yritin käynnistää ilman lämmitystä.Akku pyöritti jonkun aikaa,mutta mitään elon merkkejä en havainnut.Laitoin lohkolämmittimen tunniksi ja sain kaverin autosta virtaa,että sain käyntiin niin vaihteisto ei toiminut.Yritin laittaa 3:sta päälle niin kuului hirveä rattaiden rutina.Nyt odottelen lauhempia kelejä ja täytyy katsoa mitä sain tuhottua.

26

5908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***

      älä laita sitä autoa käyntiin ilman lämmittäjää!!!
      Ja jos joskain syytä haet niin se on AKKU, ei auto..

      Vaihteistoa et kyllä saa hajalle pakkasesta johtuen..

      • lämppäri kiinni

        vähintään 3 tuntia, muuten ei apua..


      • sinä poika

        horiset? Miksei autoa saa käynnistää ilman lämmitystä? Ei minullakaan ole työpaikalla mahdollisuutta saada virtaa autolämppäriin. Sinnekö se auto pitäisi jättää. Voi herranen aika sentään!


      • työpaikalla
        lämppäri kiinni kirjoitti:

        vähintään 3 tuntia, muuten ei apua..

        Jos auto ei toimi yli -20 asteen pakkasessa, vaihtoehtona ei ole kuin toiseen automerkkiin siirtyminen. Kai joku auto on suunniteltu toimimaan myös pakkasessa.


      • XXX
        työpaikalla kirjoitti:

        Jos auto ei toimi yli -20 asteen pakkasessa, vaihtoehtona ei ole kuin toiseen automerkkiin siirtyminen. Kai joku auto on suunniteltu toimimaan myös pakkasessa.

        Sen vaan pitää silloin olla Lada!


      • Bella
        XXX kirjoitti:

        Sen vaan pitää silloin olla Lada!

        Nythän vitsin murjaisit. Lada on pihan autoista ainoa, joka ei liikahda kuin korkeintaan pitkällä lämmityksellä - jos silloinkaan.


      • Komennusmies
        Bella kirjoitti:

        Nythän vitsin murjaisit. Lada on pihan autoista ainoa, joka ei liikahda kuin korkeintaan pitkällä lämmityksellä - jos silloinkaan.

        En ole itse omistanut koskaan Ladaa,mutta Pietarissa
        työkomennuksella meillä oli paikallinen Lada käytössä.Aina se käyntiin lähti vaikka oli välillä melkein 30 astetta.Ei ollut meillä sähköpaikkoja eikä muitakaan lämmittimiä.Vanha räsymatto heitettiin ikkunalle yöksi.Kyllä nämä nykyajan "hyvät autot" ovat vähän liian herkkiä kylmälle.Kyllä siperia opettaa.


      • Unski
        Komennusmies kirjoitti:

        En ole itse omistanut koskaan Ladaa,mutta Pietarissa
        työkomennuksella meillä oli paikallinen Lada käytössä.Aina se käyntiin lähti vaikka oli välillä melkein 30 astetta.Ei ollut meillä sähköpaikkoja eikä muitakaan lämmittimiä.Vanha räsymatto heitettiin ikkunalle yöksi.Kyllä nämä nykyajan "hyvät autot" ovat vähän liian herkkiä kylmälle.Kyllä siperia opettaa.

        Omistan sellaisen "nykyajan hyvän auton" ja ongelmia kylmän kanssa ei ole ollut. Roikalla tai ilman.


      • Ukko

        Autoissamme ei ole ollut minkäänsortin ulkoista lämmityslaitetta vuosikausiin ja hyvin nuo tuntuivat lähtevän käyntiin, vaikka täällä Suomen rajojen ulkopuolellakin oli pakkasta liki -30 muutama viikko sitten... Ei pärjää sitä ilmankin.


    • Varis

      Niin mulla on kans tommmoinen yaris ja siinä on kans pakkasella vaihtet ihan jäässä aina. Ei voi mitään positiivista sanoa ainakaan latikosta. Parhaillaan mietin jo auton vaihtoa

      • mato

        Uudessa corollassa on samoja vaikeuksia, kovalla pakkasella käyntiin lähteminen ilman lämmitystä on vaivalloista. Ja se vaihdelaatikon kolmonen kyllä rusahtelee pakkasella tässäkin. Joten vaihtamalla corollaan et ainakaan pääse ongelmasta. Tosin mun auto on ihan uusi, tehdasöljyt ja vaihteisto vielä sisäänajamatta.

        Mulla oli yaris 3 vuotta eikä mielestäni siinä ollut ongelmia vaihteiston ja käynnistyksen kanssa... tosin sisäänajoin auton kesällä.


      • toyota
        mato kirjoitti:

        Uudessa corollassa on samoja vaikeuksia, kovalla pakkasella käyntiin lähteminen ilman lämmitystä on vaivalloista. Ja se vaihdelaatikon kolmonen kyllä rusahtelee pakkasella tässäkin. Joten vaihtamalla corollaan et ainakaan pääse ongelmasta. Tosin mun auto on ihan uusi, tehdasöljyt ja vaihteisto vielä sisäänajamatta.

        Mulla oli yaris 3 vuotta eikä mielestäni siinä ollut ongelmia vaihteiston ja käynnistyksen kanssa... tosin sisäänajoin auton kesällä.

        eihän nuo parinkympin pakkaset ole vielä mitään aivan turhaia kirjoituksia nykyajan nörteiltä.


      • jarppa_ _ _

        Itselläni vm 2003 TS Yaris ja siinä vaihteet toimivat 25 asteen pakkasessakin hyvin.


      • Yaris-03
        jarppa_ _ _ kirjoitti:

        Itselläni vm 2003 TS Yaris ja siinä vaihteet toimivat 25 asteen pakkasessakin hyvin.

        Kyllä minullakin vaihteet menee päälle hyvin kun kone on lämmin,mutta näillä pakkasilla ei mekanismi oikein toiminut.On aikaisemminkin rusahtanut eikä johdu kytkimen kulumisesta eikä väärästä kytkimen käytöstä.Se tekee sen vain kylmänä lähtiessä.Tänään oli vielä sen verran pakkasta,että en uskaltanut mennä kokeilemaan.


      • yarppa.....
        Yaris-03 kirjoitti:

        Kyllä minullakin vaihteet menee päälle hyvin kun kone on lämmin,mutta näillä pakkasilla ei mekanismi oikein toiminut.On aikaisemminkin rusahtanut eikä johdu kytkimen kulumisesta eikä väärästä kytkimen käytöstä.Se tekee sen vain kylmänä lähtiessä.Tänään oli vielä sen verran pakkasta,että en uskaltanut mennä kokeilemaan.

        Omaan Yarikseen (vm -03, aj 42tkm) vaihdettiin juuri kytkimen työsylinteri takuuna. Työsylintereissä on kaiketi ollut jotain valmistusvikaa. Remontin jälkeen kytkin on irroittanut selvästi paremmin ja vaihteet menevät päälle joka tilanteessa.
        Aiemmin vaihteet menivät päälle ajoittaisen rusahtelun säestämänä.


      • Anonyymi
        jarppa_ _ _ kirjoitti:

        Itselläni vm 2003 TS Yaris ja siinä vaihteet toimivat 25 asteen pakkasessakin hyvin.

        T Sportissa on kaikki parempaa alustasta moottoriin ja vaihteistoon. Järeämpiä, isompia, kestävämpiä osia. Ainut pätevä versio yariksesta ja corollasta. Lähtee myös käyntiin kuin palmun alta -30 pakkasessa eikä mitään ongelmia minkään kanssa.


    • kuntoon

      Ja vaidelaatikkoon täyssynteettiset öljyt niin ei mitään ongelmia

    • Rock

      Aika yllättävää, koska oma Jarppani ei ole ollut moksiskaan yli 20 asteen pakkasista. Yleensä laitan roikan nokkaan (mikä on järkevää), mutta töissä ei pistorasiaa ja tosiaan ihan kevyesti on käyntiin lähtenyt. Mutta saattaahan sitä sattua, varsinkin jos Yariksesi on niitä ranskiksia. Omani on ihan japsipeli, oiskohan siinä jotakin selitystä ongelmaasi.

      • Anonyymi

        Valmistusmaana japani omassakin t sportissa. Hyvin toimii kaikki pakkasella. Tosin lämmityslaite on ikävän tehoton yli 20c pakkasella.


    • sepalus

      Ei ole ollut millään pakkasella mitään ongelmia ,olipa roikka tai ei.Auto yaris d4d-03.En tiedä onko auto koottu Japanissa tai Ranskassa,ei mitään merkitystä.

      • Rock

        Niin ei taida olla merkitystä valmistusmaalla- tuosta sisälämmityksestä puheen ollen Yariksessa ei ole tarvinnut valittaa kylmyydestä, vaikka istuinlämmitin ei olekaan tehokkaimpia niin tarviiko sen persauksen olla tulikuuma? Minusta päinvastoin yleensä on erittäin häiritsevää jos autossa on liian tehokas istumen lämmitin- siinä takamus on pian hikinen sitä istuimen lämmitintä pitää rämplätä koko ajan päälle/pois/päälle... Yariksen istuimenlämmitin ei ole onneksi niitä tehokkaimpia, ja silti ei ole tarvinnut perse palelluksissa ajaa. Ihan hyvä näin IMO.


    • kylmä!

      Ittellä oli -02 Jarppa 1,3 ja lähti kyllä käyntiin -25:ssä, vaihteet rusahteli tosin, ja ohjaus jäykkä, muoviosat helisi. Ainoa mikä eniten vitutti pakkasella oli se että todella hidas ja tehoton lämmityslaite jo -10 asteessa.

      Nyt alla -06 Citroen C2, kynnistyy, vaihteet menee päälle ja todella lämmin, ainoa "vika" että jarrut kiljuu kovalla pakkasella...

      • jarppa ......

        1.5 moottorilla varustettu Yaris pukkaa todella kuumaa ilmaa vaikka pakkasta 25 astetta, lämpöä joutuu vähentämään 20 minuutin ajon jälkeen.
        Vaihteetkin pelaavat hyvin, ei mitään rusahtelua eikä takkuamista. Myös ohjaus pelaa kuten kesäkeleillä( autossa on ohjaustehostin)

        Luulisi että 1.3 moottorinen ei jää paljon jälkeen tästä -varsinkaan 10 asteen pakkasilla.

        Olen ajanut 1.0 litrasella jarpalla talvella ja ei siellä kylmä tullut, lämpöä ei tietenkään tule samalla tavalla kuin 1.5 litrasella. Taitavat kaikki nykyautot joissa kulutus on alle 5.5 l / 100 km olla hitaampia lämpiämään.


      • Rock
        jarppa ...... kirjoitti:

        1.5 moottorilla varustettu Yaris pukkaa todella kuumaa ilmaa vaikka pakkasta 25 astetta, lämpöä joutuu vähentämään 20 minuutin ajon jälkeen.
        Vaihteetkin pelaavat hyvin, ei mitään rusahtelua eikä takkuamista. Myös ohjaus pelaa kuten kesäkeleillä( autossa on ohjaustehostin)

        Luulisi että 1.3 moottorinen ei jää paljon jälkeen tästä -varsinkaan 10 asteen pakkasilla.

        Olen ajanut 1.0 litrasella jarpalla talvella ja ei siellä kylmä tullut, lämpöä ei tietenkään tule samalla tavalla kuin 1.5 litrasella. Taitavat kaikki nykyautot joissa kulutus on alle 5.5 l / 100 km olla hitaampia lämpiämään.

        Ei Yaris mikään sauna ole, mutta ei siinä kyllä palellakaan ole tarvinnut. Siinä mielessä ihmetyttää hieman valitus siitä että Yariksessa tulisi kylmä.
        Tietenkin jos pakkasta alkaa olla -25 tai alle, niin sitten kannattaa kyllä hankkia sisäilman lämmitin, oli sitten auto mikä tahansa. Itse hommasin sellaisen ja tuntuu mukavalta istahtaa aamulla jo valmiiksi lämpimään autoon. Minulla on 1.3 moottorinen 2001 vuosimallia ja vaihteisto on toiminut aina ihan hyvin- ei mitään eroa säällä kuin säällä.


    • Entinen Yaris-03

      Ei rutise vaihteet enää.Vaihdoin Yariksen toiseen merkkiin.Nyt olen nauttinut autolla ajamisesta koko viikonlopun.Löytyy varusteitakin tästä autosta.

      • Anonyymi

        Niin, käytetyt on aina yksilöitä. Jos rikoit variksen vaihteistosta synkronirenkaat niin tokihan se rusahtelee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6064
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      66
      3465
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      57
      2621
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      42
      1273
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1183
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1114
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      11
      961
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      843
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      811
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      803
    Aihe