Miksi ylipäänsä

kuluttaa aikaansa

kirjojen lukemiseen ja toisten kokemisiin. Eikö ole paljon arvokkaampaa elää, kokea ja luoda elämää itse kuin kuluttaa rajallista aikaansa kirjojen virtuaalimaailmassa?

13

1188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkinen

elämä on yhtä tarpeellista ja totta. Kirjallisuus voi antaa hyvin paljon.

• Kuntrat

tärväsin kallista aikaani lukemalla esim. Linnan Pohjantähden. Minun itseni olisi pitänyt mennä Hämeeseen torppariksi 1800- luvun lopulla, ja näin kokea omakohtaisesti minkälaista se on.

• näin on

Sotakirjoja lukevat sotiin, historiakirhoja lukevat historiaan, aapisia lukevat kukkoilemaan, eräkirjoja lukevat nuotioon, fantasiakirjoja lukevat päänsä sisään ja lääketieteellisiä kirjoja lukevat menkää jo lääkäriin!!!!Näin on!!!!

• elisant

Kirjojen kautta voi kuitenkin oppia paljon lukemattomista asioista. Lukeminen kehittää lukijaa eri tavoin niin puhekielen kuin kirjoittamisenkin osalta, se laajentaa sanavarastoa, maailmankuvaa, auttaa rakentamaan mielipiteitä, kumoamaan väittämiä.. Luo ja tuhoaa maailmoja.

Toki elämää pitää elää. Se on selvä. Mutta kirjat ovat mainio tapa rentoutua hetki toisessa maailmassa, ennen kuin on palattava taas takaisin arkeen ja sen oman elämänsä elämiseen.

Kokeile lukemista. Se kannattaa.

• snowAngel91

Itse luen siitä riippuen miten aika riittää kirjojen lukemiseen. Ei se todellakaan mitään ajan tuhlausta ole.
      Pelaahan monet tietokoneella ja vielä usemmat juo. Pelistä sentään oppii vieraita kieliä ja hauskaakin voi olla mutta entäs ympärikännien veto? ei muista jälkeen päin mitään ja päässä jyskyttää seuraavana aamuna. Siinä vasta kokemusta. kerropa mestari ajan kuluttaja että mitä sitten itse teet kun kerran kirja on huonoo viihdettä? kirjanlukeminen on kokemus

• iita-tätsy

Tämän kriteerion mukaan me säästämme aikaa myös, jos emme laukkaa elokuvissa, vaan koemme kaiken mieluummin ihan itse.

• Kirjamaanikko

Kirjaa voi käyttää myös rentoutumiseen. Ei lukemisen tartte olla pakkopullaa, joillekin se on vaan nautinto.

Jotkut "tuhlaa" aikaa matkailuun, jotkut telkkuun, jotkut lukemiseen, jotkut muitten kanssa juttelemiseen. Jokaisella on omat keinonsa löytää sisältöä elämäänsä.

• pystyt itse kokemaan tässä rajallisessa maailmassa? Miten monta erilaista ihmistä opit tuntemaan vain juttelemalla? Miten paljon enemmän saat omasta elämästäsi, tapaamisistasi ihmisistä, kun sinulla on jo laajempi tietämys kirjoista - miksi lyödä päätään seinään ja sukeltaa umpikujasta toiseen, kun karttojakin on?

• iita-tätsy

kulutat aikasi, jos joudut natkustamaan junalla vaikkapa Helsingistä Ouluun?

Kudotko ehkä lapasta?
        Elätkö muiden matkustajien elämää?

Jotenkin kuvittelen nimittäin, etteivät sanomalehdetkään kovin hyvin mahdu elämääsi.

• iita-tätsy kirjoitti:

kulutat aikasi, jos joudut natkustamaan junalla vaikkapa Helsingistä Ouluun?

Kudotko ehkä lapasta?
        Elätkö muiden matkustajien elämää?

Jotenkin kuvittelen nimittäin, etteivät sanomalehdetkään kovin hyvin mahdu elämääsi.

Tuo ei kai ollut tarkoitettu minulle - toivoakseni? Kun matkustan bussilla esikaupungista keskustaan, otan kirjan mukaan.

• iita-tätsy
        sharyn kirjoitti:

Tuo ei kai ollut tarkoitettu minulle - toivoakseni? Kun matkustan bussilla esikaupungista keskustaan, otan kirjan mukaan.

ei tietenkään se ollut sinulle, vaan aloittajalle. En kai mie nyt ilkiäks voisi heittäytyä vanhoilla päivilläni.

Voin hyvin kuvitella, että sinulla on aina kirja mukanasi, niin on minullakin.

• jokunen

Olet ihan oikeassa!

Meidän pitäisi aloittaa tämä asioitten omakohtainen kokeminen sillä että jätetään koulussa lukemisen opettaminen tyystin. Ja itse asiassa kaikki muukin opiskelu koska kirjoistahan sitä opiskellaan. Eli jäljelle jäisi liikunta, kuvaamataito ja käsityöt.
      Niistäpä sitten voisi harrastuksensa jatkossa valita! ja ei kun vaan itse kokeilemaan asioita ominpäin maailmalle.

• Mulukku

Mää oon sammaa miältä kun tää kysyjä. Mitää en oo koskaa oppinna rommaanikirjaloista, vaikka oon ennen vanhaan montaki lukenu, ainaki kuus. Sellanen paksu kirja on hyvä pääakusena ku ottaa nokosii. Tai mulle yks hyväki kirja oli, tää välsärikertomukset, oli rumuttajiin kuvia kanessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe