mitä ihmettä tarkottaa ku mennään KULMILLE?? kaikki on menossa kulmille, mä taidan jäädä kotiin. ;/
kulmille?!
36
6854
Vastaukset
- Meiju
Kulmilla tarkoitetaan Imatrankosken keskustaa. En tiedä mistä tuo sanonta on saanut alkunsa, mutta vanha se on.
- LileCa
sanonta on vissiin n. 40 vuotta vanaha ja ku noi vanhemmat sillo sitä alko käyttää ni se tais tarkottaa että mennäänkö kulmille eli kaupungin keskustaan hengailemaan. sanonta on kyl eläny tähä päivää asti aika kunniakkaasti :D
LileCa kirjoitti:
sanonta on vissiin n. 40 vuotta vanaha ja ku noi vanhemmat sillo sitä alko käyttää ni se tais tarkottaa että mennäänkö kulmille eli kaupungin keskustaan hengailemaan. sanonta on kyl eläny tähä päivää asti aika kunniakkaasti :D
Eiks katujen yhtymäkohdissa ole kulmat. Siinä oli ennen Imatralla kaikkien tärkeimpien teitten risteys kohta. Siihen aikaan, kun minäkin kävin siellä, niin lihatiskikin oli hyvin varustettu.
- kulmien kundi
LileCa kirjoitti:
Joopa!
Puutun vanhana "kulmien" kiertäjänä tähän keskusteluun.
"Kulmille meno" on tosiaan vanha käsite Imatrankosken keskustasta...itsekkään en tiedä tai ole edes kuullut milloinka Imatralla on kyseistä termiä alettu käyttää?? Se tuli nuoruudessani vanhemmilta tuo termi, ja sitä käytän vieläkin...enkä ole mikään teini!!!
Nämä ovat kuitenkin hienoja kieliasun ja murteen "oikkuja"!
t. Vanha rokkari - Jatta-47
LileCa kirjoitti:
Sanonta on paljon vanhempi, ainakin 60 vuotta olen itse kuullut kulmista puhuttavan!
- EnAnnaÄäntä
anssi.p kirjoitti:
Eiks katujen yhtymäkohdissa ole kulmat. Siinä oli ennen Imatralla kaikkien tärkeimpien teitten risteys kohta. Siihen aikaan, kun minäkin kävin siellä, niin lihatiskikin oli hyvin varustettu.
Sielläkö anssi.p:kin kävi "lihaostoksilla".
- aika.aikaa.kutakin
Jatta-47 kirjoitti:
Sanonta on paljon vanhempi, ainakin 60 vuotta olen itse kuullut kulmista puhuttavan!
Jatta on oikeassa! Kyllä ne "kulmat" saattoi olla jo Imatran kauppalan aikaan.
Onko täällä ketään joka olisi kylpenyt kulmilla olleessa yleisessä saunassa?
Minä olen ja siellä oli hyvä tunnelma! - Vuonna1955
aika.aikaa.kutakin kirjoitti:
Jatta on oikeassa! Kyllä ne "kulmat" saattoi olla jo Imatran kauppalan aikaan.
Onko täällä ketään joka olisi kylpenyt kulmilla olleessa yleisessä saunassa?
Minä olen ja siellä oli hyvä tunnelma!Yleisessä saunassa miesten puolella kävin pikkupoikana isäni kanssa. Ikäraja taisi olla 6 vuotta kun ei päässyt enää naisten puolelle.
Luukulle maksettiin ja ostettiin Messina-nimistä appelsiinilimsaa joka juotiin puoliksi isän kanssa.
On hyvät muistot Imatran yleisestä saunasta.
Olen sittemmin käynyt Messinassa Sisiliassa ja muistin limunautinnon!
- Kardaani
...lähdettiin aina perjantaisin kulmille radalle, sillo siel oli sakkia ku ketterän pelissä...
- jokke1942
Mentiin kulmille, kierrettiin Napinkulmalta Buttenoffin ja Reinikaisen kaupan ohi torille josta josta Piponiuksen talon luota vasemmalle ja kohta oltiin taas Napinkulmassa. Iltaan kuului myös kulmassa olleen putken päällä istuskelu josta oli hyvä seurata samaa ympyrää kiertävää muuta nuorisoa, kaiken kokeneen ja nähneen 15-v:n itsevarmuudella! Tämä vuonna 1958.
- kulmatontti
Vielä -70 luvun alussa nyk.Osuuspankin paikalla oli erittäin kaunis puutalo, jonka ymmärtääkseni omisti Skutnabb, oli Skutnabin liike yms.
Nykyistä talokombinaattia kutsuttiin Napinkulmaksi...nyk. Onnela taisi olla aikoinaan aikuisten tanssipaikka:"Napinkulma".
Eli kansankielellä tuo Skutnabb taipui Napiksi ja siitä Napinkulmaksi....(=se Rossoa vastapäätä oleva Osuuspankin kulma ;)....siitä vanhasta kauniista rakennuksesta pääsi juuri kyseisestä kulmasta sisään)
Näin mie ymmärtäisin "mennään kulmille" merkityksen.
Käyttäkää edelleen !- kulmien kundi
Luulisin, että sieltä "skuutnapista" se juontuu tuo kulmit!!
- juu
kulmien kundi kirjoitti:
Luulisin, että sieltä "skuutnapista" se juontuu tuo kulmit!!
kertomusten mukaan se tulee juuri sanasta napinkulma. Ja kyllä sitä kuulee vielläkin.
- oli taas
Nappari.
- kulmien kiertäjä
Oikeassa olet. Skutnabb kun oli siinä kulmassa ja kansan suussa kääntyi napiksi ja siitä napin kulmaksi. vielä seitkytluvulla muistan käyneeni pienenä likkana "skuutnapin" kaupassa... Vai pätkiikö muisti jo?
- Kulmille_tottakai
kulmien kiertäjä kirjoitti:
Oikeassa olet. Skutnabb kun oli siinä kulmassa ja kansan suussa kääntyi napiksi ja siitä napin kulmaksi. vielä seitkytluvulla muistan käyneeni pienenä likkana "skuutnapin" kaupassa... Vai pätkiikö muisti jo?
Ei pätki pätkääkään siun muisti!
Tuli käytyä Skuutnapin kaupassa ja olivat tuttuja koko kauppiasperhe.
Mie olin kans kulmien kiertäjä 60-luvulla. Kulmilta löytyi nuorimies ja lasteni isä. Oltiin teinejä eikä päästy ravintoloihin. Eikä sellainen tullut mieleenkään.
Mutta nuorena naimisiin ja heti lapsia oli sen ajan henki. Tosi kivaa aikaa!
Välillä lähdettiin käymään Lappeenrannassa Adriano-baarissa, Suomen ensimmäisessä pizzeriassa. Jos jollain pojalla sattui auto olemaan.
Mukavaa kesää kaikille Kulmien kiertäjille!❤ - aika.aikaa.kutakin
Kulmille_tottakai kirjoitti:
Ei pätki pätkääkään siun muisti!
Tuli käytyä Skuutnapin kaupassa ja olivat tuttuja koko kauppiasperhe.
Mie olin kans kulmien kiertäjä 60-luvulla. Kulmilta löytyi nuorimies ja lasteni isä. Oltiin teinejä eikä päästy ravintoloihin. Eikä sellainen tullut mieleenkään.
Mutta nuorena naimisiin ja heti lapsia oli sen ajan henki. Tosi kivaa aikaa!
Välillä lähdettiin käymään Lappeenrannassa Adriano-baarissa, Suomen ensimmäisessä pizzeriassa. Jos jollain pojalla sattui auto olemaan.
Mukavaa kesää kaikille Kulmien kiertäjille!❤Hei! Kyllä olen ollut monissa Suomen kaupungeissa joissa on tapana sanoa "kulmille", kun mennään keskustaan.
Se on sellainen yleisnimike keskustalle ja ihmistenilmoille menosta.
Tokihan itsellenikin ne Imatran "kulmat" oli nuoruusvuosina ne kaikkein parhaimmat!
Oman kotikaupungin kulmakunnille kaikki nuoret tahtoo mennä näkemään porukoita. Selvähän se.
Vanhempana ei enää jaksaisikaan kiitää.
- Kaizupoika
Skuttnabbista se tosiaan tulee. Siin oli nykyisen osuuspankin yläpuolella ravintola Napinkulma, josta porukka valui kadulle ja jäi ravintolan sulkeuduttua kiertelemään. kaikkihan eivär ravintolaan päässeet, joten he menivät kulmille odottelemaan...
Kulmilla on tosiaan itsekin nuoruusvuosina tullut kierrettyä...- Hannukalevi
Pieni korjaus em. tekstiin, ravintola Napinkulma oli nykyisen ravintolan paikalla eli instrun yläpuolella. Pankin yläpuoli on ollu pankin käytössä kait alusta alkaen.
- makeeta oli?
Kyllä on kierretty sormet ja varpaat jäässä. Oli ilma mikä vaan niin kulmille piti joka ilta mennä kiertää !! Lihatiskillä en koskaan sen kummemmin ollut, ohi vaan käveltiin. Buteri oli silloin tainiontien varressa, semmoinen lautainen pieni rakennus, ihan silloisen VPK talon vieressä. Nämä olivat silloin Vuoksen Asu talon kohdalla. Silloin oli vielä "rusetti ja soitto" iltoja Imatrankosken kentän jäällä aina tiistai-iltaisin ja liput sinne maksoi 10 penniä. Sellaista oli silloin "kulmilla"
- hannukalevi
hannukalevi kirjoitti:
Kuvaa ko. paikasta.
http://hannukalevi.kuvat.fi/kuvat/IMG_0006.jpgIlmakuvaa kanssa napinkulmasta
http://hannukalevi.kuvat.fi/kuvat/imatrankoski.jpg
- 5+3=8
Voi kiitos HannuKalevi !! Noin se oli. VPK talo olikin siellä sen takana. Yhdet häät kävin siellä. Olin semmonen "vaahtosammuttimen" kokoinen. Muistan kuitenkii oikein hyvin. Tallensin tuon kuvan.
- kulmi
tääl ei oo mitää kaupunkia mihi mennä ni siks kulmille, mansikkalaa ja vuoksenniskalle nää kaikki on vähä niiku jotai keskustoja...
- mätiiän40vtakaa
hienompi sana pitäjille lähtee...
- EksyttyImatranTorille
Miksi imatralaisilla kestää hirvittävän kauan kehittää kameralla otetut valokuvat? No ku hyö lähettää ne kehitysmaihin. :-)
- LuupääD
Vääräntalon yläkerta oli pikkutakkimesta, jossa jorasi vanhempi porukka. Valtsu oli alkuun se fiinimpi paikka. Nappari tuli 70-luvun alussa ja oli suosittu paikka mm komennusmiesten kiitoratana. Kaukopään kankaalla janoa sammuttivat Huminassa.
- Anonyymi
Kulmille mentiin50 luvulla
- Anonyymi
Nyt olisi pieni kyssäri,itse aikanaan 90 luvulla kiersin ahkerasti kulmilla ja sinne oli siihen aikaan tapana kokoontua, jossain vaiheessa autolla ajaessani keskustan läpi vuosia sitten viikonloppuna , huomasin että koko keskusta täysin autio!!! Milloin tuo kymmenien vuosien traditio on loppunut? Missä nuoret nykyisin kokoontuu viikonloppuisin?? Sirullista että perinteet kuolevat pois..
- Anonyymi
Ei ole vuosiin enään kukaan heittänyt rundia kulmilla. Sinne nuoriso aina kokoontui juomaan pussikaljaa ja hengailemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole vuosiin enään kukaan heittänyt rundia kulmilla. Sinne nuoriso aina kokoontui juomaan pussikaljaa ja hengailemaan.
Nyt ollan koulujen ja teollisuushallien pihoilla ja säretään paikkoja ja vittuillaan ohikulkijoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
80"luvulla imatranajojen aikaan sitä porukkaa oli sellaset määrät et kaveri stadista ihmetteli suuresti tätä tuppukylän menoa,ja palas aina uudelleen ajojen aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin tuo hieno perinne on loppunut???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ollan koulujen ja teollisuushallien pihoilla ja säretään paikkoja ja vittuillaan ohikulkijoille.
Joku pieni vähemmistö ehkä,mutta missä valtaosa muu nuorista kokoontuu vai kokoontuuko missään?
- Anonyymi
Parasta ajanvietettä on särkeä bussipysäkit. Kovimmat kundit hakkaavat vielä bussikuskin, jos sattuu paikalle.
- Anonyymi
Piripään pentu tekee tuota,ei ne kaikki ole samanlaisia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511437- 639870
- 1475580
- 1443784
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603