Hei! Onko teistä kukaan törmännyt rasismiin turistirysäpaikoissa etelän lomakohteissa esim. Espanjassa, Kreikassa, Italiassa..??? Kuulin sattumalta eräältä kaverilta, että hän oli kohdannut rasismia Etelä-Espanjassa paikallisilta asukkailta...
Se oli yllättävää, koska itse ollessani Espanjassa kohtasin vain mukavia paikallisia ihmisiä. Ainut ero, että hän oli turistirysäpaikassa ja minä en niinkään niissä turistialueilla... Mutta millasia kokemuksia teillä??
Tähän voisin lisätä vielä, että uskon ton rasistisuuden johtuvan turismista ja siitä,että se on saanu järjettömät mittasuhteet tietyissä paikoissa. Joku voisi sanoa, että rasismia esiintyy joka puolella maailmaa. Ehkä, mutta mielestäni espanjalaiset ovat hivenen rasistisia marokkolaisia kohtaan.. Ei suomalaisia.. Ellei lasketa noita turistirysäpaikkoja...
Vai olenko ihan väärillä jäljillä? Ja miten mielestänne rasismia voisi vähentää/estää??
Rasismia turistirysäpaikoissa???
8
861
Vastaukset
- rasismia
ihan väärästä paikkaa. Jos katsot koti Suomea ulkomaalaisin silmin niin kyllä täällä se rasismi on paljon suurempi ongelma kuin Espanjassa.
- päiväperho
Oikeassa olet.Tiedän Suomessa olevan rasismia ulkomaalaisia kohtaan, mutta minua kiinnostaa nyt lähinnä etelän kohteet ja se onko sitä rasismia siellä miten paljon ja lisäksi haluaisin kuulla kokemuksia.
Opiskelen matkailua ja maat, kuten Espanja, Italia ja Kreikka kiinnostavat. Lisäksi olen suunnitellut tulevaisuudessa viettäväni osan elämästäni joissain noista maista... - ..--..
"Jos katsot koti Suomea ulkomaalaisin silmin niin kyllä täällä se rasismi on paljon suurempi ongelma kuin Espanjassa."
Vielä kun perustelisit tämän. - naamasi
mustaksi ja mene espanjaan niin huomaat että siellä sitä rasismia vasta löytyykin.
- vierailija
Itse vietin Espanjassa yli kuukauden ja huomasin ainakin marokkolaisiin kohdistuvaa rasismia. Se tuntui olevan yleistä, koska kuulin pahoja juttuja heistä aika monelta. Osa rasistisista ihmisistä oli itsekin kotoisin Afrikasta, mutta ihonväriltään täysin tummia.
Tutustuessa mustiin afrikkalaisiin, kuulin heiltä, että he ovat saaneet kohdata rasismia asuessaan Espanjassa. Eräs sanoi rasismin olevan yleisempää Madridissa (missä asuu nykyään) kuin Barcelonassa (missä on ennen asunut). Rasismi ei Espanjassa välttämättä ole näkyvää eikä häntä ole ikinä esim. hakattu ihonvärinsä takia.
Itse en mielestäni ole saanut kohdata rasismia ihonvärini takia. Ainakaan en ole tiedostanut sitä, joten se ei ole ollut näkyvää. - kokenut
Ensin pitää tietysti miettiä mitä on rasismi. Jokainen mieltääsen eri tavalla. Jos kännissä koheltaville turisteille naureskellaan, niin onko se rasismia? Mun mielestä ei. Yleensähän massaturismi tuo paikkakunnalle rahaa ja työpaikkoja. Tietysti myös ongelmia, muta etupäässä siis rahaa ja työpaikkoja. Turistit maksaa hyvin, jättää juomarahoja ja lähtevät pois viimeistään kahden viikon kuluttua. Hyvähyvä!
Näin se vaan toimii Espanjassa, Kreikassa, Italiassa, Turkissa jne.
Eri asia on jos lähdet matkaan reppu selässä, etsit halvinta mahdollista yösijaa ja ateriaa, etkä muutenkaan levittele rahojasi. Saatpa nähdä että kohtelu muuttuu myös niissä "ystävällisissä" maissa.
Mutta onko sekään vielä rasismia? Mun mielestä ei. Yleensä sua kohdellaan kuitenkin vielä ihmissukuun kuuluvana, joskin tehdään selväksi että kukaan ei todellakaan jää kaipaamaan sua. Toisaalta silloin voi joskus löytää aivan uskomattomista paikoista todellista välittämistä. Ei sinusta erityisesti, vaan toisista ihmisistä.
Mutta jos haluat tietää onko turistipaikoissa rasismia, niin juttelepa seuraavan kerran Kreikassa sen albaanihuoltomiehen kanssa. Tai Kyproksella sen Sri Lankalaisen sivoojan kanssa, Turkissa sen bulgarialaisen huoltoasema-apulaisen kanssa, Espanjassa intialaisen kojunpitäjän kanssa. Jos maltat kuunnella ja jos maltat ymmärtää niin törmäät ihan toisenlaiseen totuuteen lomapaikkojen ihanuudesta.Ja lomapaikkojen ulkopuolella, siellä missä "tavalliset ihmiset", "oikea kansa" asuu törmäät siihen vielä räikeämmin, jos vain tahdot katsoa. Sinua, pohjoismaalaista matkailijaa -ja nimimerkistäsi päätellen vielä naista- kohdellaan tietysti hyvin...
Mitä yritän sanoa. En pidä suomea minään lintukotona, tiedän että täällä on myös rasismia. Mutta niin sitä on aivan kaikkialla muuallakin missä olen käynyt. Uima-altaalta sitä ei vain niin helposti huomaa. : )
Siitä huolimatta pidän matkustamisesta ja aion matkustaa edelleen. Matka vuodessa avaa kummasti silmiä.- matkoista
Oman kokemukseni mukaan juuri Turkissa suhtaudutaan erittäin rasistisesti suomalaisiin miesturisteihin. Muualla en ole vastaavaan rasismiin törmännyt.
- suomalainen
Ruotsissa ja Norjassa vieraanvaraisuus tarkoittaa sitä,että asiakkaan on puhuttava heidän kieltään ennenkuin ne alentuu palvelemaan suomalaisia.
Näin varsinkin Ruotsissa missä finjeevelin paikka on vuosisatain osoitettu selkeästi ruotsiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1774995Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184376Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993107Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2532952Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432892- 522501
- 271919
- 221747
- 341733
- 651719