Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

erityisluokista

mmm

Tyttärelläni havaittiin kielenkehityksen erityisvaikeus. epäily alkoi siitä, kun esim. värit olivat jatkuvasti hukassa, eikä koskaan muistanut kenenkään ihmisten nimiä ym.

Hakeuduin tietysti heti lisä tutkimuksiin lapseni kanssa ja nyt on todettu, että kyseessä on ns. avaruudelliset hahmotusvaikeudet. Abstraktit asiat, joiden käsite muuttuu (lusikka on lusikka aina, mutta miksei kaikki ihmiset ole Matteja-tyyliin). Lisäksi ehkä lukihäiriö, koska tyttöni osaa laskea kahteenkymmeneen tai ladella aakkoset, muttei osaa yhdistää niitä kirjoitettuun asuun vaikka kuinka opettaisi. Kun kysellään tavuparien samankaltaisuutta (esim. Mata-Matta) ei kuule aina eroa. Tyttärelläni ei ole ADHD:tä tms. neurologisia rinnakkais ongelmia.

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta? Millaisen koulumuodon valitsitte? (toisaalta pelkään erityisluokan olevan kamalan rauhaton, toisaalta taas pelkään itseluottamuksen saamia kolhuja, jos ei sitten koulussa edistykkään muiden tahdissa)

Kuulisin mielelläni kokemuksia erityisluokista.

Kiitos kaikille, jotka jaksaa vastata.

p.s. tyttöni on 5-vuotias

8

1586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eila

      ...molemmat pojat menivät aikoinaan dysfasialuokalle, joka on tarkoitettu sinänsä "täysiälyisille" mutta puhevaikeuksista tms kärsiville lapsille. Eivät ne luokat mitenkään rauhattomia ole tietääkseni olleet.

      Esikoisellani oli kouluun mennessään tarkkaavaisuushäiriödiagnoosi (ei puhehäiriötä), mutta viime syksynä se vaihtui Aspergerin syndroomaksi (autismin lievempi muoto). Siis hän oli silti dysfasialuokassa, koska se oli täällä päin ainoa normaalin opetussuunnitelman mukainen luokkamuoto. Nyt hän on 9. luokalla ja suunnittelee lukioon menoa. Kyllä hän sielläkin varmasti pärjää.

      Kuopuksellani ongelma on ollut enemmänkin puheen tuottamisen puolella, mutta naapurin pojalla oli samantyyppisiä vaikeuksia kuin sinun tyttärelläsi. Poika oli dysfasialuokassa kuten meidänkin poikamme, mutta hän meni ymmärtääkseni ihan tavalliselle luokalle, kun pääsi seiskalle.

      En ole hetkeäkään katunut lasteni siirtämistä pienluokkaan. Jos mitenkään mahdollista, ota selvää, millainen koulu/opettaja olisi mahdollisesti opettamassa tytärtäsi. Ensi syksynä oma kuopukseni siirtyy seiskalle, ja lähikoulun tuttu erityisluokanopettaja sanoi rehellisesti, että siinä koulussa ei ole kuopukselle sopivaa luokkaa. Siispä poika menee luultavasti noin 4 km päähän.

      Jos paikkakunnallasi toimii dysfasiayhdistys - joka ajaa juuri niiden asiaa, joilla on kielenkehityksen erityisvaikeus - suosittelen ilman muuta siihen liittymistä. Siltä porukalta voit saada käytännön tietoa esimerkiksi paikallisista kouluista ja opettajista. Tietoa yhdistyksistä saat esim täältä:

      http://www.stroke.fi/dys_yhdistykset.html

    • Parempi niin

      meillä kummatkin lapset ovat avaruudellisen hahmottamisen takia pienluokalla ja ovat siellä pärjänneet hyvin. Luokissa on n.10 oppilasta ja opettajan lisäksi kaksi avustajaa,joilla aika vankka opetuspohja heilläkin. Yhteistyö kodin ja koulun välillä on tiivistä ja positiivista, lapset ovat oppineet ja jos on tullut vaikeuksia, on menty hitaammin kouluaineissa eteenpäin ja aineet voi myös yksilöistää. Takana on koulun soveltuvuustestit ja koulupsykologit ja vuosien toimintaterapia,joka jatkuu edelleen koulun ohella kerran viikossa. Toimintaterapia on leikkien ja pelien ja motoristen toimintojenkin avulla toimivaa terapiaa, lapset tykkäävät hirveästi.
      Kyllä, suosittelen pienluokkaa.
      Luokat eivät ole levottomia, ja yksittäiset tapaukset pystytään valvomaan hyvin.

    • Eila

      Meidän molemmille pojillemme tehtiin kouluvalmiustestit (tai koulukypsyystestit, mitä sanaa nyt käytetäänkin) kouluun menoa edeltäneenä talvena. Niistä saa jonkinnäköistä osviittaa, mikä luokkamuoto voisi olla hyvä.

      Meillä esikoisella kokeiltiin tavallista luokkaa avustajan kanssa hänen ollessaan toisella. Se osoittautui turhan vaikeaksi, vaikka älyssä ei ollut vikaa. Hän esim. kirjoitti hitaammin kuin muut ja murehti sitä, että joutui kirjoittamaan välitunnillakin.

      Kun kolmannella luokalla sitten palattiin pienluokkaan, pojan itseluottamus alkoi lisääntyä kohisten, kun hän huomasi pärjäävänsä sittenkin. Itseluottamuksen ja oikean opetuksen myötä koulumenestyksensä parani niin, että hän sai kuudennella luokalla stipendin luokkansa priimuksena, ja hänen keskiarvollaan olisi menty tavallisessakin luokassa kärkipäähän. Opetussuunnitelma oli kuitenkin sama kuin kenellä tahansa, konstit vain ehkä vähän toiset. Jätkä muuten on edelleenkin luokkansa priimus.

    • äitee +4

      vielä miettiä asiaa moneen kertaan, mutta jos eskarissa näyttää ettei ala sujumaan niin alku tai nollaluokka olisi varmaan hyvä vaihtoehto jos tarjolla.

      Lapsesi varmaan käy ainakin puheterapeutilla? Onko muuta kuntoutusta? Niiden aika on nyt ja nopsaan että pääsee harjoittamaan noita asioita. Ainakin luettelemasi ongelmat ovat opittavissa vaikka hankaloittavat elämää jossain määrin kenties aikuisenakin.

      Erityisluokka on aina viimeinen vaihtoehto koska se rajoittaa lapsen elämää jatkossa. Mukautettu ja tuo eka erilaisena versiona ovat suosituimpia jos oppimisvaikeus ei paha ja mahdollisuus edetä normaaliin tahtiinkin on. Tavaööisessa koulussa pienluokka paikallaan.

      • Eila

        Millä lailla erityisluokka rajoittaa lapsen elämää jatkossa, jos luokkamuoto on valittu oikein?

        Minulla nimittäin on todellakin kokemusta siitä, että esikoiseni on siirtymässä erityisluokasta lukioon. Hän on opiskellut aivan normaalin opetussuunnitelman mukaisesti, ja yläasteen opettaja paremminkin pystyy auttamaan myös lukion mahdollisen avuntarpeen kanssa. Olen itse nähnyt, miten poika puhkesi kukkaan oikeanlaisessa opetuksessa. Tavallinen opetus normaalikokoisessa luokassa olisi päinvastoin rajoittanut häntä huomattavasti enemmän.

        No, ehkä pojan luokka vastaa enemmänkin tuota "pienluokka"-käsitettä, mutta kyllä siellä erityisopettajan tietoja ja taitoja on tarvittu.


    • anja

      on makeutusaine joka korvaa luonnollisen sokerin.Ethän vaan käytä sellaisia tuotteita lapsellesi.Luepa lisää aiheesta netistä...vaikuttaa hermostoon, aiheuttaa oppimisvaikeuksia ja vaikuttaa näkökykyyn.Monet ajattelee että ei käytä sokeria kun se vie hampaat mutta keinosokeri vie aivot päästä.Meillä oli aikanaan lauantai karkkipäivä ja meillä syötiin ksylitolikarkkeja.Sunnuntaisin lapset oli kuin villipetoja kun lisäaineet vaikuttivat hermostoon.se päivä loppu siihen.ostamme satunnaisesti karkkeja nykyään ja mieluiten suklaata ja lakua jotka ovat molemmat peräisin luonnosta..yksi vinkki vaan muiden asioiden joukkoon.Mulla on yksi adhd-lapsi ja hän reagoi eniten lisäaineisiin,koska aineenvaihduntahäiriö jo olemassa.kannattaa kokeilla.Poika oli aluksi normaaliluokassa ja kouluunlähtöä viivästytettiin vuodella.mutta eihän adhd koskaan muutu mihinkään.se on ja pysyy päässä.sen kans oppii elämään kun siihen annetaan mahdollisuus.Kaikki lapset oppii aina jotain.Jokainen omaan tahtiinsa.Kokeilemalla sen oikean paikan sitten löytää.Ehkä mä laittasin ensin tavalliseen luokkaan ja oma apuopettaja mukaan.sitä haetaan lääkärilausuntojen perusteella.ERityisluokka ei ollut meilläkään oikea paikka pojalle joka oli tunne-elämältään erityisen herkkä lapsi.Se raukka mietti kaikki illat toisten lasten pahaa oloa siinä luokassa.Musiikki on hyvä rytmitajun opettaja joten suosittelen että aloitatte jonkun musiikki harrastuksen lapsen kanssa.Liikunta musiikin tahdissa auttaa myös hahmottamaan omaa kehoa ja liikettä ja ääntä toisiinsa.Adhd-lapsille suositeltiin musiikkiterapiaa joka stimuloi aivoja.Sitä saa vain helsingissä kun me asutaan keski-suomessa.joten se siitä.sulla on onneksi netti apuna toisin kuin mulla silloin kun lapsi oli pieni.Eläkää päivä kerrallaan.Elämä kantaa kyllä eteenpäin.

    • anja

      vielä senverran että kävin pojan kanssa psykologilla ja sen piti kans tehdä sellanen avaruushahmotustesi.siinä oli rivissä a-tikkaita joista olispitänyt erottaa erilaiset. minäkään en erottanut sitä..ei myöskään poika...ja mä olen ylioppilas ja kaksi ammattia hankkinut lukemalla.harrastan puutöitä ja olen kolmen lapsen äiti.mitäs noista tikkaista.Pääasia että tietää että niilä pääsee korkealle kun alkaa vaan kiivetä.tsemppiä

      • Jhjjvjhvj

        Erityisluokat ovat varastoja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2338
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1738
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1547
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1475
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1439
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      75
      1258
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe