viime kesänä kun lomamatkalla olimme Miehikkälässä sukuloimassa perheeni kanssa,niin kävimme katsomassa lapjärven kylässä olevaa jatulintarhaa.näitä kivistä tehtyjä labyrinttikuvioita on ilmeisesti tehty jo ennen kristinuskon suomeen tuloa.jostain luin että lähiseutujen nuoret kerääntyivät kesäöinä ja varsinkin juhannuksena näille kuvioille jonkinlaiseen"leikkiin".voisiko kyseessä olla viitteitä jonkinlaiseen muinaiseen (hedelmällisyys)riittin?Kukaan paikallisista joilta kysyin ei ollut hajuakaan kuinka vanha kuvio on.
jatulintarhat
1
502
Vastaukset
- jatulinjuoksija
"Miehekkälän" jatuli helposti laittaa ajattelemaan hedelmällisysriittejä...valitettavasti Itämeren alueelta on löytynyt yli 850 kpl jatuleita, kovasti epäromanttisemmilta paikkakunnilta kuin Miehekkelä: vanhimpia sovitellaan jopa megaliittikauteen...mm. Visbyn jatulissa on 12 kehää ja 365 kiveä...siis selitysmalleja tarkoituksiin löytyy monenlaisia..."labyrintin" nimellä löytyy laajempaa materiaalia kaikista kulttuureista...intiaaneilla oli jatulinkuva Äiti Maan symboli...jatkoa mm.:
http://pakana.150m.com/RINGBOM.HTM
- - -
Jatulit ovat hauskoja. Olen muutamat vuodet elämästäni käyttänyt jatuleiden bongaamiseen, nähnyt kolmattasataa. Mitä kirjoista et löydä on tämä: vanhat jatulit erottaa useinmiten uudemmista suuaukon edustalla olevasta joko luonnonkukkulasta tai siihen rakennetusta kukkulasta. Seisoikohan siinä joku joskus, kun jotkut kiersivät tarhassa ja jos seisoi niin miksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921846- 851282
- 1101133
- 761017
- 109940
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 47771
- 36762
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48721- 33693