Myoomat - kokemuksia?

Äidiksi vielä joskus?

Hei!

Olen 35 nainen ja muutaman kuukauden
jatkuneiden oireiden jälkeen minulta
löydettiin ultrassa kohdusta kaksi
reilut 3 cm läpimitaltaan olevaa
myoomaa.

Nyt niitä seurataan muutama kuukausi.
Jos kasvavat reippaasti ja kivut
lisääntyvät, on edessä leikkaus.

Askarruttaa vain, että miten lasten-
saanti sen jälkeen onnistuisi?

Hoidoissa luvattiin huomioida että
olen vielä lapseton.

29

52481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

      Hei!

      Minulla oli 9 cm kokoinen myoma kohdussa ja menetin kohtuni. Minulla ei ole lapsia ja nyt tämän asian kanssa taistelen ja koetan tulla toimeen :((. Luulen, että sinulla menee leikkaus ihan hyvin, jos siihen joudut, koska kasvain on noin aikaisessa vaiheessa havaittu. Ei muutakuin onnea matkaan. Tiedän mitä koet tällä hetkellä, kaiken sen ahdistuksen ja pelon ja kaikenlaiset tunteet mitä siinä voi ikinä kokea. Olen sinun ikäinen myös.

    • Mymmeli-65

      Hei

      Olen 40 vuotias nainen (eikä ole synnytyksiä takana). Minulta poistettiin kohdusta myoma n. 4 cm pari kuukautta sitten. Myoma aiheutti todella runsaat kuukautiset. Kuitenkin, minulta ei poistettu kohtua. Nykyäänhän linjaus tuntuu olevan se, että kohtua ei poisteta kuin äärimmäisissä tapauksissa. Kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa. Mene vain rohkealla miellä :)

      Mymmeli

      • naisilla kuin

        esimerkiksi narttukoirilla. Syynä voi olla teollinen ravinto mitä molemmat nykyään syövät.
        Esimerkiksi koirille syötetään nykyään vain tehdastekoisia raksuja tai koiranmakkaramömmöä; lisäaineita, yksipuolista ruokaa.
        Ja mitä itse me naiset syömme? Voi vain huokailla sitä lisäaineiden määrää, mitä kunkin ostoskärrin täyttävissä pakkauksissa piilee.
        Lihakin valmiiksi marinoitua = jälleen kerran liuta lisäaineita, jne. jne.
        Itse sain herätyksen ja olen tietoisesti reivannut perheeni ruokavaliota terveeseen suuntaan: luomujuureksia, maustamatonta jugurttia, peruslihaa, käsittelemätöntä kalaa jne.
        Enemmän teettää töitä kuin jos sulattaa valmiseineksiä, mutta haluan että säilyisimme terveenä!
        Mikro on epäterveellinen, sillä se muuttaa epäluonnollisella tavalla ruuan solurakennetta sekä hävittää vitamiineja.


      • leikattu
        naisilla kuin kirjoitti:

        esimerkiksi narttukoirilla. Syynä voi olla teollinen ravinto mitä molemmat nykyään syövät.
        Esimerkiksi koirille syötetään nykyään vain tehdastekoisia raksuja tai koiranmakkaramömmöä; lisäaineita, yksipuolista ruokaa.
        Ja mitä itse me naiset syömme? Voi vain huokailla sitä lisäaineiden määrää, mitä kunkin ostoskärrin täyttävissä pakkauksissa piilee.
        Lihakin valmiiksi marinoitua = jälleen kerran liuta lisäaineita, jne. jne.
        Itse sain herätyksen ja olen tietoisesti reivannut perheeni ruokavaliota terveeseen suuntaan: luomujuureksia, maustamatonta jugurttia, peruslihaa, käsittelemätöntä kalaa jne.
        Enemmän teettää töitä kuin jos sulattaa valmiseineksiä, mutta haluan että säilyisimme terveenä!
        Mikro on epäterveellinen, sillä se muuttaa epäluonnollisella tavalla ruuan solurakennetta sekä hävittää vitamiineja.

        Hei !

        Puhut kyllä asiaa, mutta tokkopa ne myoomat lisäaineista johtuvat. Tuskin mikään tutkimustuloskaan tätä vahvistaa.
        Olen 45-vuotias, ja myoomat leikattu tammikuun puolivälissä. Oli aikamoinen möntti; painoi 545 g. Nyt on huippuolo ja vaivat tiessään.
        Kannattaisi ne lapset tehdä nuorena, kun nämä myoomat tuntuvat olevan lähes kaikkien nelikymppisten vaiva.


      • vain
        leikattu kirjoitti:

        Hei !

        Puhut kyllä asiaa, mutta tokkopa ne myoomat lisäaineista johtuvat. Tuskin mikään tutkimustuloskaan tätä vahvistaa.
        Olen 45-vuotias, ja myoomat leikattu tammikuun puolivälissä. Oli aikamoinen möntti; painoi 545 g. Nyt on huippuolo ja vaivat tiessään.
        Kannattaisi ne lapset tehdä nuorena, kun nämä myoomat tuntuvat olevan lähes kaikkien nelikymppisten vaiva.

        Kannattas lapset tehdä nuorena! Helppo se on sanoa, jotkut niitä vain tekee, joillakin on ns. järki päässä ja haluavat ammatin tai muuta vastaavaa ensin ja sitten lapsen teko, mutta se ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tai ei ole sellaista suhdetta, ettei voi tehdä lapsia nuorena. Suututtaa tällaiset kommentit!!!


      • on marjat !
        vain kirjoitti:

        Kannattas lapset tehdä nuorena! Helppo se on sanoa, jotkut niitä vain tekee, joillakin on ns. järki päässä ja haluavat ammatin tai muuta vastaavaa ensin ja sitten lapsen teko, mutta se ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tai ei ole sellaista suhdetta, ettei voi tehdä lapsia nuorena. Suututtaa tällaiset kommentit!!!

        Tsau,

        Niin moni asia puhuu sen puolesta, että lapset kannattaisi hankkia nuorena. Kuten itsekin tiedät.
        Miehistä ei ole pulaa, joten siitä vaan valitsemaan sopivaa isäehdokasta. Kuka nykyajan nainen edes huolisi muutoin miestä; pelkkää passausta ja marinaa.
        Miehistä ei ole muuhun kuin lapsentekoon ... ja ehkä toisinaan ajanvietteeksi.
        Vai mitä ?


      • milli
        on marjat ! kirjoitti:

        Tsau,

        Niin moni asia puhuu sen puolesta, että lapset kannattaisi hankkia nuorena. Kuten itsekin tiedät.
        Miehistä ei ole pulaa, joten siitä vaan valitsemaan sopivaa isäehdokasta. Kuka nykyajan nainen edes huolisi muutoin miestä; pelkkää passausta ja marinaa.
        Miehistä ei ole muuhun kuin lapsentekoon ... ja ehkä toisinaan ajanvietteeksi.
        Vai mitä ?

        myoma poistettu ja kohtu myoma oli 8,5s kasvoi nopeasti isoksi.


      • Synnytysikäinen
        on marjat ! kirjoitti:

        Tsau,

        Niin moni asia puhuu sen puolesta, että lapset kannattaisi hankkia nuorena. Kuten itsekin tiedät.
        Miehistä ei ole pulaa, joten siitä vaan valitsemaan sopivaa isäehdokasta. Kuka nykyajan nainen edes huolisi muutoin miestä; pelkkää passausta ja marinaa.
        Miehistä ei ole muuhun kuin lapsentekoon ... ja ehkä toisinaan ajanvietteeksi.
        Vai mitä ?

        Ymmärrän provosoivan kantasi, mutta myoma on myös nuorten naisten ongelma. Täytin keväällä 25 vuotta ja olen käynyt papakokeessa ja tarkistuksissa kahden vuoden välein täysi-ikäistymisestäni lähtien. Gynekologi löysi myomani (5x8) tänään.

        Elän hyvässä ja vakiintuneessa parisuhteessa ja tiedän, että lapset on hankittava nuorena, mutta oman käsitykseni mukaan alle 30-vuotias on yhä nuori. Toisaalta vaikka olisin aloittanut lastenhankinnan eilen, myoma ehti ensin. Toivottavasti tästä selviää leikkauksella eikä lapsettomuudella.


      • se viesti
        vain kirjoitti:

        Kannattas lapset tehdä nuorena! Helppo se on sanoa, jotkut niitä vain tekee, joillakin on ns. järki päässä ja haluavat ammatin tai muuta vastaavaa ensin ja sitten lapsen teko, mutta se ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tai ei ole sellaista suhdetta, ettei voi tehdä lapsia nuorena. Suututtaa tällaiset kommentit!!!

        jossa kylmästi todettiin, vieläpä täysin asian vierestä, että kannattaisi ne lapset tehdä nuorena.
        Todellakin, otapa huomioon että nykyisin elämme ns. miesten maailmassa: kun ehkäisyvälineet on keksitty, niin mitenkäs teet lapsia jos ensimmäinen, toinen, kolmas eikä neljäskään poikaystävä halua lapsia?
        Sen sijaan ihan fiksu havainto oli se, että myoomien (ja monien muiden sairauksien) yleistyminen saattaa johtua lisäaineista tai ylipäätään ympäristön saastumisesta. Joku syyhän täytyy olla siihen, että myös kehitysmaissa syntyvyys laskee - tuskinpa siellä sentään niin tehokkaita ollaan ehkäisyn kanssa, kun se kieltää jo moni uskontokin.
        Onko kellään muita teorioita tai kokemusta, mikä myoomia kenties voisi lisätä/vähentää, miten niitä voisi ehkäistä?
        Minultakin leikattiin myooma, iso oli, kohtua ei onneksi poistettu sen takia, eikä se ymmärtääkseni ole mitenkään välttämätöntä poistaa myooman takia.
        Mutta mitenpä estää uusia tulemasta? Mielestäni nyt puolen vuoden jälkeen alkaa samat oireet jälleen palailla...


      • 4nn4
        vain kirjoitti:

        Kannattas lapset tehdä nuorena! Helppo se on sanoa, jotkut niitä vain tekee, joillakin on ns. järki päässä ja haluavat ammatin tai muuta vastaavaa ensin ja sitten lapsen teko, mutta se ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tai ei ole sellaista suhdetta, ettei voi tehdä lapsia nuorena. Suututtaa tällaiset kommentit!!!

        Olet oikeassa. Lapset tehdään silloin kuin siltä tuntuu. Kuka tekee nuorenaa, kuka odottaa sopivaa aikaa. :)
        p.s myoooooomat' kohdussa tällä myös,pitäisi kai ne jo tarkistaa :)


      • Anonyymi
        vain kirjoitti:

        Kannattas lapset tehdä nuorena! Helppo se on sanoa, jotkut niitä vain tekee, joillakin on ns. järki päässä ja haluavat ammatin tai muuta vastaavaa ensin ja sitten lapsen teko, mutta se ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tai ei ole sellaista suhdetta, ettei voi tehdä lapsia nuorena. Suututtaa tällaiset kommentit!!!

        Lapsia ei TEHDÄ heidät saadaan !


    • yhden lapsen äiti

      ihan sama tilanne 35 ja risat ikää ja kohdussa 5 cm myoma, nyt on soittoaika lääkärille koska olen tullut leikkauspäätökseen, siis todella toivon että kohtu säilyisi, onneksi minulla on edes yksi lapsi. Tämä myoma kasvanut minulle ilmeisesti 4 vuoden aikana kun en ole gynegologilla käynyt. Minua kanssa ahdistaa tilanne koska raskaustoive vielä on, ja millainen on leikkaus, sekin vähän hirvittää..

      • kuivunut

        Minä myösodottelenpostia kirurgiltanäinä päivinä.
        Myoma n.5cm kokoinen ja aiheuttaa helvetillisiä kipuja ja vuodot ovat jotain aivan omaa luokkaansa.
        Vaikka syö pillereitä niin aivan, kuin synnyttäisi
        joka kuukausi uudelleen ja vuotaa kuiviin. Omat lapseni 12v. ja 9v. itse olen 34v.
        mutta silti vaikka olenkin suutuksissani sanonut, että kumpa vietäis kaikki pois ja heti. silti en ole
        vielä valmis luopumaan naiseudestani ja mahdollisuudesta saada vielä kolmas lapsi. Toisaalta
        en tiedä haluanko enää koskaan mutta pistää ajattelemaan. Aurinkoista kevättä sinulle!!!


      • kahden lapsen äiti

        hei, minulla n 9cm. myoma ja viikon päästä pitäs mennä leikkaukseen jossa lätee myös kohtu, puoli´vuotta sitten jo suositeltiin en menny kun haaveissa siinsi ajatus kolmannesta lapsesta, vieläkin hieman epäröin ja minua pelottaa koko homma. mutta monilta tuttavilta on kohtu ja myömat poistettu ja kaikki sanovat miten heidän elämänlaatu on parantunu ja kannustavat minua menemään. kuitenkin oon tehny jotenkin kovaa surutyötä siitä etten voi saada enää lapsia kun vauva kuume iski uusiksi varttuneella iällä. minun lapseni ovat 17 ja 15 vuotiaat.


    • kivulias

      Voiko myooma jäädä huomaamatta?

      Minulla on ollut parin vuoden ajan aika ajoin kovat ala-vatsakivut ja vuodotkin on melkoisen runsaat. Kolmas päivä on aina ihan mahdoton kipujen kanssa, kun kohtu supistaa ulos hyytymiä. Olen ollut kaksi kertaa sairaalassa kovien alavatsakipujen vuoksi tutkimuksissa, mutta mitään syytä ei ole löydetty. Ultralla on kuvattu kohtu ja munarauhaset. Ja kaikki pitäisi olla ihan ok. virtsa- ym. kivet on poisluettu oireista. Lisäksi hemogloobiini laskee aika ajoin alas vaikka syön ihan terveellisesti. Ja tietysti sen myötä myös kunto on mikä on eli väsyttää kovasti. Lisäksi minulla on melko korkea kivun sietokyky joten en lähde valittamaan ihan turhasta.

      Ikää on jo 48v joten luultavasti nämä oireet helpottavat muutaman vuoden kuluttua. Kuukautiskierto on säännöllisempi kuin nuorena.
      Mietin vaan, että onko vika todellinen vai vain korvien välissä oleva? Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista kokemusta ja mitä olette tehneet?

      • nuori nainen

        Minulla ollut aina runsaast ja kivuliaat kuukautiset.
        Ala-vatsa kipuja alkoi olla useasti (muutoinkin kuin kuukautisten aikaan). Minut tutkittiin ultralla ja mitään gynekologista ei löytynyt. Lisäksi oli pahoinvointia jne..
        Sain lähetteen fysikaaliseen ja siellä todettiin minulla huono ryhti alakropassa. Tämä voi aiheuttaa mitä kummallisempia oireita, koska sisäelimet ovat väärässä asennossa kuin luonnollisesti.
        Ryhti on nyt parantunut ja oireet poistunut. Kannattaa tarkistaa ainakin tämä asia sillä fysioterapeutti sanoi, että vaiva on nykyään todella yleinen.


      • huomaamatta.

        Itselläni on ollut koko ikäni erittäin kovat alavatsakivut kuukautisten aikana, etenkin ensimmäisenä päivänä. Ennen ibuprofeenin keksimistä joutui jäämään sänkyyn koko päiväksi kovien kouristusten kiduttamaksi. Syynä näihin kipuihin voi olla syynä myös endometrioosi. N. 40:n iässä kivut yhtäkkiä loppuivat.

        Sen sijaan melko isokaan myooma ei välttämättä aiheuta mitään kuukautiskipuja. Minulla oli myooma, ja nimenomaan näinä viime vuosina, kun sen on täytynyt ilmaantua, ei kipuja ole ollut. Eikä myooma välttämättä aiheuta myöskään runsaita vuotoja, koska itselläni vuodot olivat aiemmin runsaat, mutta viimeisinä, "myoomavuosina", sen sijaan hyvin niukat.

        Eli aika mutkikasta on päätellä oireiden perusteella. Paras käydä ultraäänitutkimuksissa, tai skannauksessa, jossa selviää vielä tarkempaa tietoa mutta on valitettavasti erittäin kallis.


      • kipuja riittää

        minulla todettiin pieni n.1cm myooma vuosi sitten aivan vahingossa, sillä oma lääkäri ei (onneksi)ottanut vastaan vuosittaista tarkastusta varten jolloin minut ohjattiin yksityiselle.
        silloin ei vielä oireita ollut mutta viimeisen puolen vuoden sisällä vuodot on olleet valtavat.jopa 16 vrk kestävää, yhtäjaksoista,kämmenellisen verran paksua hyytymävuotoakin, mikä tarkoittaa sitä että siteeseen hurahtaa kerralla kahvikupillinen..
        en uskalla ulos lähteä ilman sidettä.onneksi on lääkärille aika varattu että tähän saataisiin jokin selvyys.onhan se voinut vuoden sisällä kasvaa paljonkin.


    • Yksi meistä

      Kyseessä on koko kohtulihaksen sairaus, minkä takia leikkausen jälkeen uusia myoomia ilmaantuu tuon tuostakin, pahimmillaan näin.

      Itselläni on havaittu yksi, ja mitään kontrollikäyntiä ei määrätty. Oppaissa kuitenkin kehotetaan tilanteen tarkastamiseen joidenkin kuukausien päästä, myoomien löytymisestä.

      Oma lääkärini oli leikkausta vastaan. Itse olen taas toista mieltä. Epämääräiset kivut ovat kiusanneet jo kolmen vuoden ajan, lantionseutu, etureidet, alaselkä. Kaikki muun alan lääkärit on juostu läpi ja löydöksiä ei ole tullut vastaan. Olen taipuvainen uskomaan, että myoomainen kohtulihakseni aiheuttaa nämä jatkuvat kivut, vaikkakin oireistoon poikkeavasti, laajemmalle alueelle. Perustelen olettamukseni myös siihen, ettei aikanaan synnytyksen aikana minulle ilmaantunut lainkaan selkään kipuja, vaan ainoat kivut oli silloinkin poikkeavasti toisella puolella ja istukan irrottamiseen liityviä kipuja.

      Nyt pitäisi sitten hoitaa ilmeisesti itse tämä kontrollikäyntiasia kuntoon, painostettava lääkäriä leikkaukseen ja niin edelleen. Kyllä ihminen tuntee itsensä tässä vaiheessa pieneksi.

      Itse olen tässä ikäasiassa sitä mieltä, että luonto on tarkoittanut meidän lisääntyvän nuorena (Huomaa - ei lapsena), jolloin hormonitoimintamme tukee normaaliraskautta ja ihminen on muutoinkin jaksava. Jo raskaus(hormoonit) tekee naisen keholle sen, että esim. rintasyövän riski pienenee ja niin edelleen. Naisen keho on melkoinen kapistus, eli rapistuminen alkaa siellä 30 ikävuoden tienoilla ja monet alkavat vasta tämän jälkeen uumoilemaan lapsenteon perään. Tässä vaiheessa moni hormonaalinen asia on naisen kehossa jo toisin säädetty, raskaus ei aina olekkaan enää niin yksiselitteinen asia.

      Ei se, että ihmisten elinikäodote kasvaa tarkoita sitä, että lapsentekoon pitäisi ryhtyä vasta lähempänä 40 tai jopa 50 ikävuotta lähempänä. Vanhukset elävät omine hallinnassa olevine sairauksineen yhä pidempään - eliniän odote kasvaa. Ihmisen vaivoja osataan hoitaa, mutta luontoäiti on kuitenkin siellä taustalla jylläämässä.

      Asioiden arvostamisesta ollaan montaa mieltä. Kunnollinen ammatti ja oma koti, ne on perusarvoina ihan OK ja ehkä monessa tapauksessa edellytyksiä ikuiseen onneen. Aina se ei kuitenkaan tuo sitä täyttymystä, vaikka pesään vielä lapsia kypsällä iällä saataisiinkin. Nykyään, kun ihmiset sairauksista huolimatta voivat tehdä läpi elämänsä erillaisia ratkaisuja- niin miksi lapsia ei tehtäisi kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisen nuorina. Opiskella ehtii lisää myös myöhemmin ja jopa useita eri ammetteja ehtii harjoittamaan myös lasten varttuessa.

      Nuorikin voi myooman kanssa joutua tekemisiin, mutta tosi asia on se, että niitä alkaa enenevissä määrin ilmaantua yli 30 vuotiailla naisilla ja vielä suuremmin noin 40 vuotta täyttäneillä naisilla. Näillä perusteilla olisi hyvä tarkastaa omaa arvomaailmaansa ja harkita, ottaisiko "riskin" ja tekisi lapsukaisia hieman nuorempana. Jos mies ei halua lasta vielä 30 vuotiaana, on hänen biologisen kellonsa varassa huono kulkea - hän ei synnytä eikä kanna lasta, joten riskit otettava tässäkin vaiheessa huomioon. Tunnen isiä, jotka ovat erityisen kypsiä monilapsisen perheen päinä jo alle 30 vuotiaina ja huolestuttaa se, että nykyään jopa 40 vuotiaat tuntevat itsensä liian nuoriksi isinä, joten olisikohan silläkin puolella jotain tarkastettavaa. Poikalapsena koko paras ikä, ja siitä sitten suoraan vanhuksen saappaisiin?

      Niistä kivuista vielä - miten olette sisaret kokeneet kipuja. Onko kivut aina alavatsassa tai onko myös teillä muilla kokemuksia ei tyypillisistä kivuista?

      Omat mielipiteeni voivat nyt joistain teistä tuntua jyrkiltä, mutta jollain tavalla tunnen, että nykyajan maailmanmeno ei enää suosi luontoäidin asettamia aikatauluja. Kaikki tärkeät asiat jää suorittamisen rattaiden alle. Kaiken pitää olla niin tehokasta, suurta, kiiltävää ja kallista. Tämä ei taaskaan päde jokaisen meidän kohdalla, mutta enenevissä määrin tavoitteet karkaavat koko ajan korkeammalle ja kauemmaksi.

      Kiitos, jos jaksoit lukea kirjoitelmani läpi.

      • destroying angel

        Kirjoituksesi oli hienosti aseteltu, eikä ollut mitenkään provosoiva! Minä kävin peruskoulun jälkeen lukion, siihen päälle pari vuotta että sain ammatin, menin töihin ja 24-vuotiaana tein ekan mukulan. Sen jälkeen luin itselleni uuden ammatin ja sain töitä ja 29-vuotiaana tein toisen lapsen. Nyt olen 34 v. ja 2 vuoden ajan kohdussa myllännyt 2 myomaa, jotka ovat sen verran isoja (10cm ja 6cm läpimitaltaan), etten enää pystyisi saamaan lapsia.

        Jos olisin ensiksi käynyt kaikki tarvitsemani koulut ja jättänyt lapsenteon myöhemmäksi, olisi voinut olla myöhäistä.

        Kannattaa siis miettiä, kumpi on elämässä tärkeämpää.. Saada nopeasti kaikki koulut käytyä vai saada varmemmin lapsia..
        Toki ymmärrän, että ammatti on tärkeä, mutta aina kannattaa muistaa, että nuorempana on vähemmän riskejä lastenteossa! Omat lapseni ovat nyt 10 ja 5 -vuotiaita ja olen onnellinen siitä, että saan viettää (jos ei ihmeempiä satu) vielä monta vuotta heidän kanssaan. Mitä myöhemmin tekee lapset, sitä vähemmän heidän kanssa ehtii viettää..

        Silti sisälläni myllää ajatus, että tässä lähiaikoina selviää, pystytäänkö myomani poistamaan muilla keinoilla kuin kohdunpoistolla. Sinänsä olisin valmis luopumaan siitäkin, kun emme ole suunnitelleet lisää lapsia, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos yhtäkkiä iskee vauvakuume.. Tällä iällä sen kolmannen voisi kuitenkin vielä tehdä, jos myomat saa tuhottua jollain toisella systeemillä..

        (Sekava kirjoitus johtuu sekavasta mielentilasta.. Mieheni jätti päätöksenteon minulle, että poistetaanko kohtu vai yritetäänkö poistaa vain myomat.)


      • Kiljusenherrasväki
        destroying angel kirjoitti:

        Kirjoituksesi oli hienosti aseteltu, eikä ollut mitenkään provosoiva! Minä kävin peruskoulun jälkeen lukion, siihen päälle pari vuotta että sain ammatin, menin töihin ja 24-vuotiaana tein ekan mukulan. Sen jälkeen luin itselleni uuden ammatin ja sain töitä ja 29-vuotiaana tein toisen lapsen. Nyt olen 34 v. ja 2 vuoden ajan kohdussa myllännyt 2 myomaa, jotka ovat sen verran isoja (10cm ja 6cm läpimitaltaan), etten enää pystyisi saamaan lapsia.

        Jos olisin ensiksi käynyt kaikki tarvitsemani koulut ja jättänyt lapsenteon myöhemmäksi, olisi voinut olla myöhäistä.

        Kannattaa siis miettiä, kumpi on elämässä tärkeämpää.. Saada nopeasti kaikki koulut käytyä vai saada varmemmin lapsia..
        Toki ymmärrän, että ammatti on tärkeä, mutta aina kannattaa muistaa, että nuorempana on vähemmän riskejä lastenteossa! Omat lapseni ovat nyt 10 ja 5 -vuotiaita ja olen onnellinen siitä, että saan viettää (jos ei ihmeempiä satu) vielä monta vuotta heidän kanssaan. Mitä myöhemmin tekee lapset, sitä vähemmän heidän kanssa ehtii viettää..

        Silti sisälläni myllää ajatus, että tässä lähiaikoina selviää, pystytäänkö myomani poistamaan muilla keinoilla kuin kohdunpoistolla. Sinänsä olisin valmis luopumaan siitäkin, kun emme ole suunnitelleet lisää lapsia, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos yhtäkkiä iskee vauvakuume.. Tällä iällä sen kolmannen voisi kuitenkin vielä tehdä, jos myomat saa tuhottua jollain toisella systeemillä..

        (Sekava kirjoitus johtuu sekavasta mielentilasta.. Mieheni jätti päätöksenteon minulle, että poistetaanko kohtu vai yritetäänkö poistaa vain myomat.)

        Itse olen 29-vuotias ja kolmen lapsen äiti. Sain eilen tietää että kohdussani on n. 5cm kokoinen myoma. Lapseni olen jo hankkinut,mutta ajatus kohdunpoistosta saa minut kyynelehtimään :( Minunkin mieheni sanoi, että päätös on minun joko poistan kohtuni tai yritetään poistaa vain myoma. Mitä tunteita teillä on herännyt? Minä tunnen häpeää, tuskaa, surua, vitutusta, naiseuden menetystä yms. Ehkäpä tämä helpottaa ajan myötä.
        Toisaalta haluaisin poistaa koko kohtuni, eipähän olisi riskiä uusiutumiseen, mutta taas toisaalta ajattelen että olenko nainen ilman kohtuani????!
        Kirjoitukseni on sekavaa, mutta halusin vain purkaa oloani jonkun kanssa joka saattaa jopa tuntea samoin...


      • Raumalainen

        Hei!
        Minulla on juuri nuo samat oireet ja kuukautisvuoto on ollut nyt parina kertana runsasta ja hyytymiä tullut. Eilen kävin lääkärissä vaivojeni kanssa, kun alaselkää polttaa ja heijastaa reisiin. Eikä ole mitään pientä
        poltetta. Epäilevät myomaa. Gynelle menen ensiviikolla. Silloin tietää paremmin. Lääkäri ei kyllä osannut yhdistää tuota poltetta myomaan, vaan antoi sille muun selityksen. Olen 45v. ja minulla on kaksi lasta -90 ja 97 syntyneet. Luovun ihan mielelläni kohdustani jos pääsen vaivoistani eroon. Minulle se ei ole niin tärkeä, kun lapset on jo hankittu ja sterilisaatio on tehty. Eli lapsia ei olla haluttu lisää. Nyt odotan niitä lapsenlapsia.


    • ?myoomako?

      Onko tietoa voiko myooma irrota itsekseen. Eilen ollessani vessassa ihmettelin kun vessanpönttöön tipahti jotain. Mukana tuli hieman verta ja joku köntti noin 3 cm pitkä ja jotain kalvoa siinä oli. Minulla on hormonikierukka ja sen aikana kuukautiset ovat olleet tosi niukat, niitä on tuskin huomannut. Nyt viimeisen kuukauden aikana on kuitenkin vuotoa ollut enemmän. No turhapa asiaa on tässä vatvoa, maanantaina menen lääkäriin. Viimeksi papa otettu 3 vuotta sitten mutta koskaan ei kontrolleissa ole ilmennyt mitään. Ikää 37v.

      • h

        Myooma voi irrota myös itsekseen ja raskauden aikana sikiö voi myös potkaista myooman ulos kohdusta.


    • utelias3

      kaikki nämä vuodet? Ajattelin vaan, että mikä vaikutus on hormooneilla myomien syntyyn?

    • Orgasmit ?

      Kiinnostaa enemmän tietää, kuinka kohdunpoisto vaikuttaa seksuaalisuuteen? Ihan konkreettisia vaikutuksia ?

      Eihän sen jälkeen ole kohdunnipukkaa, johon penis "törmää", miten todellakin seksuaalisen nautinnon laita on, tästä on todella vähän kirjoitettu.

      On näitä epämääräisesti "naiseuteen" vaikuttamisjuttuja, mutta miksei kukaan kerro, kuinka käytännössä käy rakastelutuntemusten ja seksin kanssa ?

      Ei kai kerran naiseksi syntynyt muutu leikkauksessa toiseksi, mutta MITEN kohdunpoisto vaikuttaa seksiin ? Kertokaa hyvät ihmiset !

      • mammamummo

        Äidiltäni ja kaveriltani on poistettu kohtu eikä ole haitannut seksielämää..G-piste on tietääkseni se mielihyväkeskus.Minulta on leikelty kohdunkaulaa reilusti papillooman takia eikä se ole kyllä yhtään haitannut seksielämääni.Nyt odotan kohdun poistoa paine ongelman takia.Myoomat painavat jo rakkoa.Luottavaisin mielin menen leikkauksen.Eipä tartte hypätä enää kivuliaissa papa-kokeissa.Eikä murehtia onko sitä syöpää vai ei..Ei enää raskauden pelkoa eikä ehkäisyhuolia eikä myöskään kuukautisia.JIBII !


    • Säästävä leikkaus ?

      Onko se naiseus siitä kohdusta kiinni ? Muuttuvatko tuntemukset niin radikaalisti, jos kohtu poistetaan ?

      Olen tullut siihen tulokseen, että julkisella puolella napataan helpommin koko kohtu pois ja yksityiselle, jos on varaa mennä, saa otattaa vain sen vaivan, eli myooman pois. Eli rahakysymyskö tästäkin nyt tuli ?

    • Mammamummo

      myoomeja on kai poistettu yksitellenkin.minulla niitä on ollut vuosia ja kaksi niistä on jo 5 cm kokoisia ja useita pieniä:Olen lapseni tehnyt jo 47 vuotta mittarissa joten pois joutaa jo koko värkki kyhmyineen.Mutta jos olisin sinä tekisin ne lapset nyt heti.Sikäli kun on mies tiedossa.Olen kuullut 1,5 kiloisestakin myoomasta.
      Minulla ne painavat jo rakkoa ja se haittaa työntekoani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe