Miten saisi kitkettyä vastaantuleville koirille rähjäämisen pois? Makupalat tehottomia, muut koirat vievät niistä voiton(muuten toimii sekä makupaloilla että leikillä palkitseminen). Ja vielä kun ei tuo neiti edes yleisesti tule muiden kanssa juttuun... Onko kyse ns. lauman suojelusta vai??? Muuten on ihana ja aina kiltti sekä erittäin tottelevainen tapaus. Kyllähän tämä näinkin pysyy hallinnassa, näyttää vaan huvittavalta kun pieni naishlö toppuuttelee isoa koiraa -moni varmaan pelännyt että menetän koiran hallinnan, vielä kun narttuni on todella kookas yksilö... Siis näin yleisen mielenrauhan vuoksi tuo olisi kiva saada rauhoittumaan, ei tarvitse vastaantulijoiden pelätä :)
Rähjääjä
12
1562
Vastaukset
- parempaan päin
Hei!
Meillä oli aivan samaa ongelmaa. Minä pieni naishlö, raijaan isoa, räyhäävää, sakunarttua tuolla kaduilla..
Räyhääminen muuttui aivan mahdottomaksi nyt neidin ollessa vuoden. Käytiin "ongelmakoira" kouluttajalla. Lauman suojelustahan siinä oli kyse. Meidän neiti oli ihanan totelevainen kotioloissa ja muutoin hyvin hallittavissa. Niin me ainakin ajateltiin, mutta kouluttaja oli sitä mieltä, että meidän räyhääjä oli se joka hallitsi meitä.
Nyt käytetään lenkeillä kolinapurkkia. Toimii meillä hyvin. En kyllä suosittelisi sitä ihan tosta noin vaan testaamaan, sillä tiedän koiria jotka menevät "shokki"tilaan sen äänestä.
Lueppa täältä vinkkejä www.koiraneuvola.fi.- tyttö
Kiitos vinkistä. Ja luulen, että tämä minun neitoseni tosiaan kauhistuisi kolisevaa peltipurkkia:) Mutta eiköhän tähänkin jokin keino tepsi, kunhan sen vaan löytää...
- ira***
tyttö kirjoitti:
Kiitos vinkistä. Ja luulen, että tämä minun neitoseni tosiaan kauhistuisi kolisevaa peltipurkkia:) Mutta eiköhän tähänkin jokin keino tepsi, kunhan sen vaan löytää...
lueskelin tässä joskus joltain palstalta liinan käytöstä...siis liina siotaan koiraan ja sit vetästään jos koira menossa vastaantulijoiden luo?
kellään kokemuksia liinan käytöstä? - Minä
ira*** kirjoitti:
lueskelin tässä joskus joltain palstalta liinan käytöstä...siis liina siotaan koiraan ja sit vetästään jos koira menossa vastaantulijoiden luo?
kellään kokemuksia liinan käytöstä?aion kokeilla liinan käyttöä vuoden ikäiselle sakemannitytölleni.En ole ollut tarpeeksi tiukka likan mennessä haistelemaan muita koiria,se on uskottava heti tänne-käsky eikä viidestoista päivä...Itseeni saan syyttää ja ruveta olemaan tiukempi mutta oikeudenmukainen koiraani kohtaan.Aion tehdä tuttujen ja tuntemattomien kanssa ohitusharjoituksia kentällä sekä metsässä,koira liinassa niin kauan kun tietää mitä tarkoittaa luoksetulo kutsuttaessa,olkoon vaikka kaikki kaverikoirat vieressä riehumassa.
- hurtta-83
Koiralle koulutuspanta(kuristuspanta) ei kuristavalle ja hihna siihen kiinni, sit hihna kuletetaan koiran selkää pitkin ihan lantiolle saakka, lantion ali ja selän päältä tulevan hihnan ali niin et koira on ikäänkuin silmukassa.
Joillekkin tämmönen taluttaminen on tuottanut tulosta, kun koira yrittää lähteä räyhäämään, tiukka EI ja samaan aikaan napakka nykäisy hihnasta.- ira***
siis hihna vedetään lonkkien edestä?
kuka piirtäisi kuvan...eihän liina vahingoita koiraa`? - hurtta-83
ira*** kirjoitti:
siis hihna vedetään lonkkien edestä?
kuka piirtäisi kuvan...eihän liina vahingoita koiraa`?hihna pyöräytetään massun alta, vyötärön kohdalta, eli juu lonkkien edestä.
Eikä se koiraa vahingoita, tavallaan antaa vain vähän jämeryyttä kieltoon. - ei sitten
hurtta-83 kirjoitti:
hihna pyöräytetään massun alta, vyötärön kohdalta, eli juu lonkkien edestä.
Eikä se koiraa vahingoita, tavallaan antaa vain vähän jämeryyttä kieltoon.todellakaan aina auta...meillä tästä samasta kokemus...piti kouluttajan mielestä auttaa ja hän laittoi sen koiralle ja näytti miten sen pitäisi toimia ohitus tilanteessa...koira sattuu olemaan HARVINAISEN vahva eikä päätään hetkauttanu siihen että kiristi vyötäröltä=// kokeili ja kokeili muttei onnistunu...käski sitten meidän yrittää samaa kotona vielä=(( joo niin tehtiin ja kun lenkillä tuli koira vastaan ja mun koira lähti räyhäten vastaan ja kun liina kiristi vyötäröltä niin koira pieraisi oikein kuuluvasti...vastaan tulevan koiran omistaja katsoi minua että HYI saakeli tollanen...luuli minun pieraisseen...NOLOA=))))
- d-wa
Kovalla kädellä toi räyhääminen monesti karsitaan!
- ira***
mitenhän sinä toteutat tämän kovalla kädellä kouluttamisen?
lyötkö koiraasi? - d-wa
ira*** kirjoitti:
mitenhän sinä toteutat tämän kovalla kädellä kouluttamisen?
lyötkö koiraasi?Voiko sitä nyt lyömiseksi sanoa?? Koskaanhan koiraa ei kädellä saa lyödä!! Mutta hanskalla on hyvä muistuttaa kuonolle että ei tarvitse rähistä! Sitäpaitsi isot koirat tarvitsevat joskus kovaa kättä! Minä en ainakaan anna koiran hyppiä silmille! Kokeilla aina saa ja sitä ne tekeekin, mutta siitä voi joutua koira keskusteluun isännän tai emännän kanssa!
- E.A
Tämä on niitä asioita, joita ei koiran olisi koskaan pitänyt päästä oppimaan, ei silloin ihan pienenä naperonakaan ei ensimmäistä puhadustakaan niin söötiltä kuin se silloin on näyttänytkin.
Nyt siis kysytään taasen poisopettamisen perään.
Eli päätetään, että se koira ei sitten nyt enää koskaan saa päästä toteuttamaan tätä käytöstä piste.
Kuinka tämä on mahdollista niin kaikki keinot on otettava käyttöön rähähdysten estämiseksi.
Tuo liina muuten sitaistaan koiralle etujalkojen takaa ja juuri rinnan alta ei sieltä vyötäisiltä.
Koiran kanssa aletaan harjoittelemalla harjoitteleen noita ohituksia.
Resepti on seuraava:
Tarvitaan muutama remmirähjä koira.
Saman verran epätoivoisia omistajia, jotka ovat nyt päättäneet panna asialle pisteen, joilla ei ole aikomustakaan pelkästään kokeilla yhtä sun toista konstia jotka eivät toimi.
Lisäksi tarvitaan sisua ja sinnikkyyttä aikaa ja toistoja, kyse ei ole helposta asiasta eikä sitä voi ostaa kaupan hyllystä.
Aloitetaan siten, että rauhallisin koirista otetaan autosta, rauhallisen omistajan kanssa.
Hän lähtee tyynen rauhallisesti lenkittämään koiraansa samaan aikaan toinen ottaa omansa ja samaan suuntaan sen ekan kanssa ja seuraava samoin eli suomeksi käytte nyt yhteislenkille ja menette sen verran lähekkäin, että muodostatte "lauman" ja koirat eivät ota kontaktia toisiinsa eivätkä ohjaajat juttele ovat vaan tyyniä ja valppaina tarttumaan toimeen sen ensimmäisenkin aikomuksen suhteen.
Mikäli yhtään näitä tunnen niin siinä käy niin, että eka otetaan autosta se on rauhallinen siihen asti kun näkee sen toisen koiran, siks sen koiran on oltava jo maassa jaloillaan.
Se ohjaaja ei käy nykimään ja pyytelemään tai kiljumaan ei ei jne.
Ihan perinteinen säikäytys sille koiralle "niskapersotteella" tai "poskipuhuttelulla" (kaikkine prkleineen)koiran nosto menosuuntaan ja sen "pakotteen" on oltava sen verran voimakas, että koira hieman "väistää", kertarytinä on aina parempi kuin ainainen kitinä.
Sitten koira tohon liinaviritykseen ja rauhallisesti menoksi ja joka helvetin rähähdyksestä jokainen pitää huolen, että asia menee kaaliin.
Unohtamatta myöskään sitä, että koiraa kehutaan kun se kulkee rähjäämättä.
Uskonpa, että kun olette jo reippaasti jonossa liikkeellä ne hurtatkin rauhottuu ja sitten alkaa jo näyttää hyvältä, kun ne nuuhkii samoja jälkiä eikä edelleenkään toistensa kanssa kimpassa.
Jossain vaiheessa se eka pysähtyy ja viimeinen lähtee takaisin paluusuuntaan ja samaa lenkkiä taasen.
Vasta tuon lenkitysrituaalin jälkeen otatte sitten niitä varsinaisia kohtaamisia.
Kohtaamisharjotukseen tarvitaan koira, jota kiinnostaa jokin mikä ohjaajalla on esim lelu t.m.s.
Ekoissa kohtaamisissa koirakot ovat toisistaan kauempana sivusuunnassa kuin normaalitieosuuksilla toisensa ohittaessaan ja aina toisen koiran kohdalla sen kanssa leikitään.
Missään tapauksessa ette anna koirien näiden viikottaisten sessioiden jälkeen leikkiä keskenään.
Se miksi ne räyhää johtuu epävarmuudesta ja siitä, että ohjaaja kiristelee taluttimesta ja koira pyrkii sillä reuhaamisellaan karkottamaan vastaantulijan.
Mutta nyt vaan yksinkertaisesti teette koiralle selväksi, että jos täällä joku räyhää niin se olen minä.
Jos ei jaksa koota harjotusporukkaa niin harjottelee asian sitten itsekseen, sehän se keljumaisinta on, ettei ne fifinomistajat välttämättä ymmärrä, ettei isokokoisen dominantin koiran kanssa käy samat lällätykset kuin pikkukoirien kohdalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593