Osa-aikaeläkkeen mahdollisuus

Työn teon kevennys

Haluaisin hiukan helpommaksi työn teon ja ajattelin jäädä osa-aikaeläkkeelle. Mutta mikähän lienee pienin mahdollinen aika, jonka voisi ottaa vapaata. Ikäni puolesta pääsisin, työnantajani kanssa en ole vielä keskustellut.

16

7917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ii-li

Yleisin kuulemma on 55%, en vain tiedä, miten sellainen lasketaan. Tämä 60% tarkoittaa kolmipäiväistä työviikkoa.

Joka tapauksessa eläkeyhtiössä neuvotaan, ja sieltä voi pyytää monia vaihtoehtoisia laskelmia. Minä olen ainakin saanut hyvää palvelua joka käänteessä. Siellä lasketaan myös ne vaihtoehdot, mitä osa-aikaeläke vaikuttaa lopulliseen eläkkeeseen. (Itse on täysin mahdotonta yrittää laskea sellaisia asioita. Eläkematematiikka on jotakin aivan yli ymmärryksen menevää "tiedettä".)

• ongelmia

olen ollut kolme vuotta osa-aikaeläkkeellä, töitä 55,2%,muuten hyvä, mutta olen alkanut sairastella ja väittävät osa-aikaeläkkeen lakkaavan, kun 300 Kelan maksamaa päivää tulee täyteen. Minulle on sanottu, että tässä tapauksessa olisi pitänyt anoa osatyökyvyttömyyseläke.Nyt olen pohtimassa mitä kannattaisi tehdä.

• ii-li
        ongelmia kirjoitti:

olen ollut kolme vuotta osa-aikaeläkkeellä, töitä 55,2%,muuten hyvä, mutta olen alkanut sairastella ja väittävät osa-aikaeläkkeen lakkaavan, kun 300 Kelan maksamaa päivää tulee täyteen. Minulle on sanottu, että tässä tapauksessa olisi pitänyt anoa osatyökyvyttömyyseläke.Nyt olen pohtimassa mitä kannattaisi tehdä.

Suoraan sairaseläkkeelle on vaikea päästä, mutta, jos on osa-aikaeläkkeellä ollut lääkärin hoidossa, ja lääkäri on sitä mieltä, ettei selviä työssä edes osa-aikaeläkkeellä, niin eläkepäätöksen tekijät ovat silloin suopeampia.

Eläkeyhtiösi eläkeneuvoja auttaa myös tässä asiassa. Silloin, kun minä jäin osa-aikaeläkkeelle, niin ei kukaan maininnut mistään 300:n sairaspäivän katosta. (Voiko osa-aikaeläkettäsi muuttaa niin, että olisit töissä vähemmän kuin nyt?)

Viestisi kuulostaa kamalalta: eli siis joudut kokopäivätyöhön, kun olet sairas? Sitäkö se tarkoittaa? Vaiko sitä, että menetät eläkkeesi ja joudut tekemään osa-aikatyötä ilman eläkekorvausta? Täytyyhän siinä olla jokin vaihtoehto.

Ota ihmeessä yhteys eläkeneuvojaan. Lääkäri ei tiedä kaikkia koukeroita, ja eläkeneuvojat ovat ammattilaisia. Ainakin minun osaltani he ovat etsineet edullisimman vaihtoehdon, kun tarpeeksi olen kysellyt. Ensimmäiseen vastaukseen ei pidä tyytyä, vaan pyytää myös vaihtoehtoisia ratkaisuja. Olet ilmeisesti saanut varsin pintapuolisia neuvoja jäädessäsi osa-aikaeläkkeelle.

• ongelmia
        ii-li kirjoitti:

Suoraan sairaseläkkeelle on vaikea päästä, mutta, jos on osa-aikaeläkkeellä ollut lääkärin hoidossa, ja lääkäri on sitä mieltä, ettei selviä työssä edes osa-aikaeläkkeellä, niin eläkepäätöksen tekijät ovat silloin suopeampia.

Eläkeyhtiösi eläkeneuvoja auttaa myös tässä asiassa. Silloin, kun minä jäin osa-aikaeläkkeelle, niin ei kukaan maininnut mistään 300:n sairaspäivän katosta. (Voiko osa-aikaeläkettäsi muuttaa niin, että olisit töissä vähemmän kuin nyt?)

Viestisi kuulostaa kamalalta: eli siis joudut kokopäivätyöhön, kun olet sairas? Sitäkö se tarkoittaa? Vaiko sitä, että menetät eläkkeesi ja joudut tekemään osa-aikatyötä ilman eläkekorvausta? Täytyyhän siinä olla jokin vaihtoehto.

Ota ihmeessä yhteys eläkeneuvojaan. Lääkäri ei tiedä kaikkia koukeroita, ja eläkeneuvojat ovat ammattilaisia. Ainakin minun osaltani he ovat etsineet edullisimman vaihtoehdon, kun tarpeeksi olen kysellyt. Ensimmäiseen vastaukseen ei pidä tyytyä, vaan pyytää myös vaihtoehtoisia ratkaisuja. Olet ilmeisesti saanut varsin pintapuolisia neuvoja jäädessäsi osa-aikaeläkkeelle.

olen töissä valtiolla ja neuvojen saanti on ollut hyvin vaikeaa,kukaan ei tunnu tietävän,huomenna otan selvää kuka on minun eläkeneuvojani.

• alkuper
        ongelmia kirjoitti:

olen töissä valtiolla ja neuvojen saanti on ollut hyvin vaikeaa,kukaan ei tunnu tietävän,huomenna otan selvää kuka on minun eläkeneuvojani.

Valtiolla olen minäkin, eikä täällä tunnu kukaan oikein tietävän kun kyselee. Kait se meilläkin pitäisi olla eläkeneuvoja, tiedä sitten onko.
        Mistähän vielä yrittäisi saada tietoa?

• ongelmia
        alkuper kirjoitti:

Valtiolla olen minäkin, eikä täällä tunnu kukaan oikein tietävän kun kyselee. Kait se meilläkin pitäisi olla eläkeneuvoja, tiedä sitten onko.

minä soitan huomenna ainakin Valtiokonttoriin ja täytyyhän asia sieltä selvitä, olen kyllä jo soittanut useita kertoja ja minua pompotellaan paikasta toiseen ja liittoonkin olen ottanut yhteyttä enkä ole saanut vastausta.

• Googlesta
        alkuper kirjoitti:

hakusanoilla osatyökyvyttömyyseläke/osa-aikaeläke.

• ongelmia
        ii-li kirjoitti:

Tänään sain eläkeneuvojalta sellaisen tiedon, että osa-aikaeläke jatkuu 300:n sairaspäivän jälkeen, jos saa palkkaa.Saapas nähdä, että maksaako työnantaja palkkaa, kun meillä sairaspäiväraha menee työnantajalle ja jossain vaiheessa he eivät enää saa sitä.

• mankelin läpi käynyt
        ongelmia kirjoitti:

Tänään sain eläkeneuvojalta sellaisen tiedon, että osa-aikaeläke jatkuu 300:n sairaspäivän jälkeen, jos saa palkkaa.Saapas nähdä, että maksaako työnantaja palkkaa, kun meillä sairaspäiväraha menee työnantajalle ja jossain vaiheessa he eivät enää saa sitä.

sairausvakuutuslain perusteella maksettavan päivärahan (300 pv) päättymisen jälkeen, voi osa-aikaeläkkeellä oleva saada päivärahan jatkeeksi työkyvyttömyyseläkettä. Tällöin osa-aikaeläke lakkaa. Kela on maksanut työnantajallesi sv-päivärahan, jos olet saanut palkkaa. Itse kysyisin Kelasta, milloin päivärahan maksu työnantajalle lakkaa ja miten menetellä sen jälkeen. Työkyvyttömyyseläke voidaan maksaa myös määräaikaisena. Silloin sen nimi on kuntoutustuki.

Oletko ollut työterveyshuollon hoidossa? Työterveyshuoltolaki velvoittaa työterveyshuoltoa selvittämään ja arvioimaan työntekijän työ- ja toimintakyvyn sekä kuntoutusmahdollisuudet. Jos on monta vaivaa ja niitä hoidetaan eri lääkäreillä, ei kokonaisuus ole oikein kenenkään hallussa. Työkyvyttömyydestä tarvitaan aina lääkärin lausunto. Työterveyshuoltoon ja Kelaan ottaisin itse yhteyttä sinun tilanteessasi pikimmiten. Minulla on käsitys, ettei osa-aikaeläkkeeltä voi siirtyä osatyökyvyttömyyseläkkeelle. En ole asiasta kuitenkaan varma.

• ongelmi
        mankelin läpi käynyt kirjoitti:

sairausvakuutuslain perusteella maksettavan päivärahan (300 pv) päättymisen jälkeen, voi osa-aikaeläkkeellä oleva saada päivärahan jatkeeksi työkyvyttömyyseläkettä. Tällöin osa-aikaeläke lakkaa. Kela on maksanut työnantajallesi sv-päivärahan, jos olet saanut palkkaa. Itse kysyisin Kelasta, milloin päivärahan maksu työnantajalle lakkaa ja miten menetellä sen jälkeen. Työkyvyttömyyseläke voidaan maksaa myös määräaikaisena. Silloin sen nimi on kuntoutustuki.

Oletko ollut työterveyshuollon hoidossa? Työterveyshuoltolaki velvoittaa työterveyshuoltoa selvittämään ja arvioimaan työntekijän työ- ja toimintakyvyn sekä kuntoutusmahdollisuudet. Jos on monta vaivaa ja niitä hoidetaan eri lääkäreillä, ei kokonaisuus ole oikein kenenkään hallussa. Työkyvyttömyydestä tarvitaan aina lääkärin lausunto. Työterveyshuoltoon ja Kelaan ottaisin itse yhteyttä sinun tilanteessasi pikimmiten. Minulla on käsitys, ettei osa-aikaeläkkeeltä voi siirtyä osatyökyvyttömyyseläkkeelle. En ole asiasta kuitenkaan varma.

Olen käynyt koko ajan työterveysasemalla ja ollut monta kertaa kuntoutuksessa,lääkäri sanoi, että ei enää kuntouteta,työkyvyn arviointia ei kannata tehdä,testit valehtelee.Lääkärin mielestä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle,lupasi kyllä kirjoittaa kohta b-lausunnon.Istumatyö on minulle lähes mahdotonta selkävaivojen vuoksi,mutta kun ei löydy muuta kuin kulumat ja unettomuus vaivojen vuoksi.

• mankelin läpi käynyt
        ongelmi kirjoitti:

Olen käynyt koko ajan työterveysasemalla ja ollut monta kertaa kuntoutuksessa,lääkäri sanoi, että ei enää kuntouteta,työkyvyn arviointia ei kannata tehdä,testit valehtelee.Lääkärin mielestä en pääse työkyvyttömyyseläkkeelle,lupasi kyllä kirjoittaa kohta b-lausunnon.Istumatyö on minulle lähes mahdotonta selkävaivojen vuoksi,mutta kun ei löydy muuta kuin kulumat ja unettomuus vaivojen vuoksi.

Jos sinulla on huoli toimeentulon jatkuvuudesta, suosittelen kokemuksesta yhteydenottoa Kelaan. Työnantajalla on 4 kk aikaa hakea sv-päivärahaa. Se on pitkä aika sv-päivärahaoikeuden päättyessä. Kelassa ei siis ole välttämättä edes kaikkia lääkärinlausuntoja, jos työnantaja hakee korvauksia vasta hakuajan loppuvaiheessa.

Myös Kela voi pyytää lisäselvityksiä hakijan terveydentilasta, työoloista tai lähettää lisätutkimuksiin työkyvyn arvioimiseksi ja terveydentilan selvittämiseksi. Se on hidasta hommaa ja melkoista paperisotaa, jossa toimeentulo on vaarassa katketa.

En halua pelotella, mutta kokemuksesta kehotan valppauteen. Tiedän monta esimerkkiä, jossa toimeentulo on katkennut lisäselvitysten pyyntörumbassa.

Toivotan jaksamista!

• osa-aikaeläke

Niin kannattaako siirtyä osa-aikaeläkkeelle?

kokemuksia?

• osa-aikaeläkkeellä?

Voisiko olla vaikka yhden päivän/vko osa-aikaeläkkeellä? Vähän tuntuu tulevan vastauksia, ei taida kovin yleistä tuo osa-aikaeläkkeellä olo.

• Kannatta

ja on aika yleistäkin.
        Viimeisten eurojen marninaaliverotus nostaa tehdyn aikayksikön palkkaa.
        maksajalle kannattamatonta!

• on sovittava
        osa-aikaeläkkeellä? kirjoitti:

Voisiko olla vaikka yhden päivän/vko osa-aikaeläkkeellä? Vähän tuntuu tulevan vastauksia, ei taida kovin yleistä tuo osa-aikaeläkkeellä olo.

työnantajan kanssa. Työnantajalla ei ole ehdotonta velvollisuutta järjestää osa-aikatyötä osa-aikaeläkkeelle haluavalle tämän toivomalla tavalla.

Laki määrittelee keskimääräisen viikkotyöajan 16-28 tunnin välille. Sen voi jaksottaa monella tavalla 16 viikon jaksolle. Eläkkeellä voi olla yhtäjaksoisesti enintään 6 viikkoa. Omalla työpaikallani suosituin jaksotus oli 2 viikkoa töitä ja 2 viikkoa vapaata.

Ennen kuin hakee osa-aikaeläkettä, on siis sovittava työnantajan kanssa mahdollisuudesta siirtyä osa-aikatyöhön ja neuvoteltava työajan jaksotuksesta.

• vaari

kolme ja puoli vuotta osa-aikaisella (54% työssä) ja mielestäni hyvä ratkaisu. Käyn joka viikko töissä vuoroviikoin kaksi tai kolme päivää. Ehdotin tätä itse työnantajalle ja hänelle tämä sopi erittäin hyvin myös.
      Nyt on mukavasti vapaa-aikaa kun on vielä toimintakykyinen. Tilipussi pieneni n. 8 % eli ei vaikuta talouteen eikä lopulliseen eläkkeeseen kun olen mallia -46.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe