Mitä ulosotossa menee

mites nämä

Eli jos henkilö jouu ulosottoon, niin saako hän pitää esim. tietokoneen, kännykän ja auton jos tarvitsee niitä elantonsa ansaitsemiseksi ja siten myös velkojen lyhentämiseksi...?
Eikös esim. auton arvossa ollut joku enimmäismäärä, eli jos auto on tätä arvokkaampi noin arviolta, menee ulosottoon...

16

9463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mikäli velallinen pystyy osoittamaan, että tarvitsee autoa, tietokonetta ja kännykkää elantonsa ansaitsemiseksi, ei ulosottomies ulosmittaa näitä ellei niiden arvo ylitä tiettyä määrää (mm. auton arvo saa olla vain tosi pieni). Jos omistat kalliimman tavaran, voi ulosottomies velvoittaa sinut vaihtamaan edullisempan. Oikeuskäytännön mukaan mm. taksiautoilijoita n velvoitettu tähän.

Ulosottohan on toimitus, jossa velkojalla on tietty ulosottoperuste. Päättelen, että tässä on kysessä ns. normaali ulosmittaustoimitus. Ulosoton enimmäiskesto on 15 vuotta velkojan saamisperusteen antamisesta (mm. tuomio) tai 20 vuotta jos velkoja on luonnollinen henkilö tai peruste perustuu rikokseen josta vastaajalle on määrätty yhdyskuntapalvelua tai vankeutta (ehdollista tai ehdotonta). On huomattava, että vaikka ulosotto tämän jälkeen loppuu, velkojan saaminen on edelleen voimassa! Velkoja ei vaan enää voi periä sitä ulosoton kautta.

kerron tämän kaiken siksi, että huomaisit, että ulosotto voi olla vireillä pitkään ja koko tämän ajan velallisella on velvollisuus ilmoittaa muuttuneista olosuhteistaan ulosottomiehelle. Siis mikäli myöhemmin katsotaan, etteivät tällaiset tavarat ole tarpeellisia elinkeinon harjoittamiseksi, ulosottomies voi pääsääntöisesti ulosmitata ne velallisen velasta.

Velkojan hakemuksesta riippuu käytetäänkö velkojen maksuun pelkästään rahavarallisuutta vai myös mahdollisesti realisoitavaa omaisuutta.

Tässä lykykäisyydessään ulosoton perusperiaatteita, toivottavasti auttoi. Ulosotto on velallis-ja velkakohtaista erityistäytäntöönpanoa.

Jos kerrot tilanteesta lisää, auttaminen on helpompaa.

- Juristi -

• mites nämä

Mutta onhan nykyinen yhteiskuntamme sellainen, että kaikilla pitäisi periaatteessa ole puhelin, eli kännykkä yleisimmin, jotta pystyy olemaan tavoitettavissa, hakea töitä, hoitaa asioita ja muuta vs. Lasketaanko kännykkä siis kodin normaaliin irtaimistoon, jota ei muutenkaan yleensä ulosmitata. Sehän on tavallaan välttämättömyys.
        Samoin, eikös kaikilla ole oikeus omistaa esim. jonkunnäköinen televisio ja radio?
        Kysymykseni eivät ollet henkilökohtaisia eli eivät koske omaa elämäntilannettani tällä hetkellä, eivätkä toivottavasti sellaisiksi koskaan muutukaan, mutta ihmisen perusoikeuksta kiinnostuneena kyselen...

• kuulu
        mites nämä kirjoitti:

Mutta onhan nykyinen yhteiskuntamme sellainen, että kaikilla pitäisi periaatteessa ole puhelin, eli kännykkä yleisimmin, jotta pystyy olemaan tavoitettavissa, hakea töitä, hoitaa asioita ja muuta vs. Lasketaanko kännykkä siis kodin normaaliin irtaimistoon, jota ei muutenkaan yleensä ulosmitata. Sehän on tavallaan välttämättömyys.
        Samoin, eikös kaikilla ole oikeus omistaa esim. jonkunnäköinen televisio ja radio?
        Kysymykseni eivät ollet henkilökohtaisia eli eivät koske omaa elämäntilannettani tällä hetkellä, eivätkä toivottavasti sellaisiksi koskaan muutukaan, mutta ihmisen perusoikeuksta kiinnostuneena kyselen...

Periaatteessa sänky, vaatteet ja astiat pitää jättää. Käytännössä kuitenkin kodin irtaimiston ulosmittaus on harvinaista. Muutaman tonnin autoakaan ei ulosmitata, jos se on välttämätön työn tekemiseen. Ei siitä rahaa tulisi, jos vanhan kännykän tai tietsikan takavarikoisi.

• aiheen aloittaja
        kuulu kirjoitti:

Periaatteessa sänky, vaatteet ja astiat pitää jättää. Käytännössä kuitenkin kodin irtaimiston ulosmittaus on harvinaista. Muutaman tonnin autoakaan ei ulosmitata, jos se on välttämätön työn tekemiseen. Ei siitä rahaa tulisi, jos vanhan kännykän tai tietsikan takavarikoisi.

Karsastan Suomen laissa näitä tulkinnanvaraisuuksia... :)... "Periaatteessa ei,mutta joskus kyllä."
        Näinä aikoina kun jokaisen täysi-ikäsien oletetaan seuraavan medioita, lakien ja asetusten muuttumisia ja olla muutenkin sivistynyt, etsiä työpaikkaa internetissä, olla tavoitettavissa kännykällä ja seurata myös tiedotuksia telkkarista ja radioista, niin minusta oikein näihin; eli tietokoneeseen, TVsee, radioon ja kännykkään pitäisi turvata myös ulosotossa oleville.
        Nin, käytännössähän ulosottmiehistä löytyy Yleensä sen verran inhimillisyyttä ilmeisesti, jotta nuo jättävät, mutta kun poikkeuksiakin löytyy, ne pitäisi lailla turvata.
        Mitenkäs muuten, jos henkilön kuukausiansiot ovat esim. 2000 euroa netto ja henkilö on ulosotossa ja hänen palkastaan lähtee se 1/, niin jos hän ostaa sillä itselle jäävällä 2/3 osalla irtaimistoa, voidaanko sitä sitten periaatteessa ulosmitata? Ja jos voidaan,onko se yleistä?

• loogikko
        aiheen aloittaja kirjoitti:

Karsastan Suomen laissa näitä tulkinnanvaraisuuksia... :)... "Periaatteessa ei,mutta joskus kyllä."
        Näinä aikoina kun jokaisen täysi-ikäsien oletetaan seuraavan medioita, lakien ja asetusten muuttumisia ja olla muutenkin sivistynyt, etsiä työpaikkaa internetissä, olla tavoitettavissa kännykällä ja seurata myös tiedotuksia telkkarista ja radioista, niin minusta oikein näihin; eli tietokoneeseen, TVsee, radioon ja kännykkään pitäisi turvata myös ulosotossa oleville.
        Nin, käytännössähän ulosottmiehistä löytyy Yleensä sen verran inhimillisyyttä ilmeisesti, jotta nuo jättävät, mutta kun poikkeuksiakin löytyy, ne pitäisi lailla turvata.
        Mitenkäs muuten, jos henkilön kuukausiansiot ovat esim. 2000 euroa netto ja henkilö on ulosotossa ja hänen palkastaan lähtee se 1/, niin jos hän ostaa sillä itselle jäävällä 2/3 osalla irtaimistoa, voidaanko sitä sitten periaatteessa ulosmitata? Ja jos voidaan,onko se yleistä?

Ulosottotoimenpiteiden tulkinnanvaraisuudella on haluttu säilyttää viranomaisen mielivalta ja se, että ulosottotoimenpiteiden kohde pysyy arkana ja näyränä. Ulosottomieshän on tullut ikäänkuin hänen omaisekseen, ja koska tulkinnanvaraa on mielivaltaisuuteen asti ja eriarvoisesti eri tulkitsijasta riippuen niin tilanne kieltämättä koettelee ulosoton kohteena olevan ihmisen mielenterveyttä. Pelko koko ajan takaraivossa. Ulosottomiehet eivät ole kovin korkeastikoulutettuja eikä kovin pitkällä inhimillyyttä lisäävällä elämänkokemuksella varustettuja. Avustavat ulosottomiehet ja -naiset ovat ihan nuoria kloppeja (koulukiusatulle unelma-ammatti terapiamieleessä).

• Jxx
        loogikko kirjoitti:

Ulosottotoimenpiteiden tulkinnanvaraisuudella on haluttu säilyttää viranomaisen mielivalta ja se, että ulosottotoimenpiteiden kohde pysyy arkana ja näyränä. Ulosottomieshän on tullut ikäänkuin hänen omaisekseen, ja koska tulkinnanvaraa on mielivaltaisuuteen asti ja eriarvoisesti eri tulkitsijasta riippuen niin tilanne kieltämättä koettelee ulosoton kohteena olevan ihmisen mielenterveyttä. Pelko koko ajan takaraivossa. Ulosottomiehet eivät ole kovin korkeastikoulutettuja eikä kovin pitkällä inhimillyyttä lisäävällä elämänkokemuksella varustettuja. Avustavat ulosottomiehet ja -naiset ovat ihan nuoria kloppeja (koulukiusatulle unelma-ammatti terapiamieleessä).

on siitä, että velkoja saa rahansa. Ei ulosottomiehillä ja -naisilla ole mitään henkilökohtaista motiivia ulosmitata kenenkään autoa. Pitäisi ajatella asiaa myös velkojan kannalta.

• loogikko
        Jxx kirjoitti:

on siitä, että velkoja saa rahansa. Ei ulosottomiehillä ja -naisilla ole mitään henkilökohtaista motiivia ulosmitata kenenkään autoa. Pitäisi ajatella asiaa myös velkojan kannalta.

Kuka käskee ryhtyä velkojaksi, jos joutuu käyttämään keskenkasvuisia pojankloppeja mielivaltaisine valtuuksineen apuna, saadakseen omiaan 18 % viivästyskorkojaan perittyä. Velkojan liiketoiminta on todella heikoissa kantimissa, kun pitää sellaiseen sitten jälkikäteen turvautua, kun on mennyt myöntämään lainaa olemattomin perustein eikä ole hallinnut riskiä. Veronmaksajathan senkin liiketoimintavirheen viimekädessä maksavat, terveys- ja sosiaalikuluina lukemattomin heijastusvaikutuksin (viittaan Koiviston konklaaviin).

• matkustaja28

kuinka sitten jos velallinen on ulkomailla, ihan kirjoilla. Kuinka usein ulosotosta tulevat hakemaan muutemia tonneja(4000) ulkomailta. Kysyn koska olen matkustanut kohta kaksi vuotta ja muuttanut kirjani toiseen euroopan unionin maahan. Kuulin noin vuosi sitten, etta olen ulosotossa vanhoista laskuista, jotka kieltamatta unohdin maksaa... Mutta sen jalkeen en ole kuullut mitaan. Onko odotettavissa yllatysvierailuja tai muuta vastaavaa. Olisin kiitollinen vastauksesta. Niin ja kaikkea hyvaa Suomeen!!!!
        T>Matkustaja

• -------------
        matkustaja28 kirjoitti:

kuinka sitten jos velallinen on ulkomailla, ihan kirjoilla. Kuinka usein ulosotosta tulevat hakemaan muutemia tonneja(4000) ulkomailta. Kysyn koska olen matkustanut kohta kaksi vuotta ja muuttanut kirjani toiseen euroopan unionin maahan. Kuulin noin vuosi sitten, etta olen ulosotossa vanhoista laskuista, jotka kieltamatta unohdin maksaa... Mutta sen jalkeen en ole kuullut mitaan. Onko odotettavissa yllatysvierailuja tai muuta vastaavaa. Olisin kiitollinen vastauksesta. Niin ja kaikkea hyvaa Suomeen!!!!
        T>Matkustaja

niinkuin tossa aikaisemmin joku kirjoitti.20 vuotta sinun pitää pakoilla sitä 4000€ "unohdusta".älä jää kiinni liikenne ratsiassa tai saa sakkoja.niistä narahdat heti.toinen asia mistä voit jäädä kiinni on jos matkustat eu:ulkopuolelle ja joudut näyttämään lähdössä passia.hauskaa lomaa,ps,vielä 18 vuotta jäljellä.

• Jxx
        loogikko kirjoitti:

Kuka käskee ryhtyä velkojaksi, jos joutuu käyttämään keskenkasvuisia pojankloppeja mielivaltaisine valtuuksineen apuna, saadakseen omiaan 18 % viivästyskorkojaan perittyä. Velkojan liiketoiminta on todella heikoissa kantimissa, kun pitää sellaiseen sitten jälkikäteen turvautua, kun on mennyt myöntämään lainaa olemattomin perustein eikä ole hallinnut riskiä. Veronmaksajathan senkin liiketoimintavirheen viimekädessä maksavat, terveys- ja sosiaalikuluina lukemattomin heijastusvaikutuksin (viittaan Koiviston konklaaviin).

Velkojalla voi olla sama tilanne, että menee luottotiedot, jos ei jostain saa rahaa. Jos joku esimerkiksi jättää vuokransa maksamatta, menee vuokranantajalta koko ajan kahden asunnon kulut. Ei kenenkään lompakko pohjaton ole. Koiviston konklaavit ja muut hölmöilyt ovat tietysti asia erikseen.

• sihteerikkö
        matkustaja28 kirjoitti:

T>Matkustaja

Kävikö mielessä, että laskut voisi maksaa nyt kun niistä on muistutettukin? Unohdus on unohdus, mutta epärehellisyys ja pakoileminen aivan toinen asia. Käsi ylös kaikki, jotka halveksuvat...

• loogikko
        Jxx kirjoitti:

Velkojalla voi olla sama tilanne, että menee luottotiedot, jos ei jostain saa rahaa. Jos joku esimerkiksi jättää vuokransa maksamatta, menee vuokranantajalta koko ajan kahden asunnon kulut. Ei kenenkään lompakko pohjaton ole. Koiviston konklaavit ja muut hölmöilyt ovat tietysti asia erikseen.

Niin Koiviston konklaavi on tietysti se pääasia, mistä tässä velalliseksi tuomittujen pankkiasiakkaiden asemasta ulosottotoimenpiteiden kohteina puhutaan.Tuskin kukaan yksityinen vuokranantaja on niin säälimätön velkoja kuin lamapankit perillisineen ja 18 %:n viivästyskorkoineen. Kumman ärhäkkäästi vaan ulosottomiehet toteuttaa lamapankkien toimeksiantoja. Mahtaakohan yksityiset pienet vuokranantajat velkojina saada yhtä innokasta palvelua jotteivät ajaudu samaan pankkien syleilyyn velallisiksi.

• matkustaja28
        sihteerikkö kirjoitti:

Kävikö mielessä, että laskut voisi maksaa nyt kun niistä on muistutettukin? Unohdus on unohdus, mutta epärehellisyys ja pakoileminen aivan toinen asia. Käsi ylös kaikki, jotka halveksuvat...

aivan. minä en ole todellakaan pakoilemassa tuota 4000 velkaa! minä pidän matkustelusta, jonka takia olen ollut ulkomailla jo kaksi vuotta. minä en viihtynyt suomessa ja halusin liikua ja nähdä sekä oppia uusia asioita. kirjojen muuttaminen toiseen valtioon tapahtui, koska solmin avioliiton ulkomaalaisen henkilön kanssa.
        kysymykseni oli puhtaasti mielenkiintoa asiaa kohtaan (luen edelleen suomalaisia keskustelupalstoja). velkani aion hoitaa mahd. pian, joten älä ole huolissasi, veromarkkasi eivät mene minun 4tonniin :-)
        olen pahoillani väärinkäsityksestä ja nyt, palattuani euroopan unionin sisälle, pääsen käsiksi noihin moniin ulosotosta tulleisiin kirjeisiin... ja lupaan sinulle hoitaa asiani kuntoon, joten nuku yösi rauhassa. Ja muillekin: HYVÄÄ YÖTÄ!

• JII

Puhuit ulosoton enimmäiskestoista 15/20 vuotta.Onko tietoa mihin perintä sitten siirtyy kun sitä ei voi suorittaa nk.virallisen tien kautta? Voiko ulosoton enimmäiskeston jälkeen velallisena jopa omistaa jotain esim.osakkeen?

• ulosmittaa
        JII kirjoitti:

Puhuit ulosoton enimmäiskestoista 15/20 vuotta.Onko tietoa mihin perintä sitten siirtyy kun sitä ei voi suorittaa nk.virallisen tien kautta? Voiko ulosoton enimmäiskeston jälkeen velallisena jopa omistaa jotain esim.osakkeen?

kuolinepesästä loput saatavansa !

• nimetön
        ------------- kirjoitti:

niinkuin tossa aikaisemmin joku kirjoitti.20 vuotta sinun pitää pakoilla sitä 4000€ "unohdusta".älä jää kiinni liikenne ratsiassa tai saa sakkoja.niistä narahdat heti.toinen asia mistä voit jäädä kiinni on jos matkustat eu:ulkopuolelle ja joudut näyttämään lähdössä passia.hauskaa lomaa,ps,vielä 18 vuotta jäljellä.

ei ne näe jos sä ratsiassa jää kiinni jos sulls on vuodilla velkaa,ainostaan jos sulla on vankilatuomio edessäsi!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      83
      4535
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4401
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3749
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3473
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2967
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2744
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      15
      2673
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2073
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1738
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      101
      1288
    Aihe