Laserleikkaus ja esitutkimus

fshahtgdj

Miksi piilareita ei saa pitää viikkoon ennen esitutkimusta? Tai vastaavasti kovia piilolinsseja 3 viikkoon ennen?`

13

3996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susanna

      Että silmä ehtii varmasti palautua normaaliksi ennen tutkimuksia. Eiköhän tämä ole ihan sinun oman etusi mukaista. Zyoptixiin menossa?

      • miiniliisi

        Mitenkäs sitten jos itse leikkausta ei tehdä samana päivänä tai seuraavana kuin tutkimus, pitääkö ennen leikkaustakin olla käyttämättä piilolaseja joku tietty aika?


      • käyttää
        miiniliisi kirjoitti:

        Mitenkäs sitten jos itse leikkausta ei tehdä samana päivänä tai seuraavana kuin tutkimus, pitääkö ennen leikkaustakin olla käyttämättä piilolaseja joku tietty aika?

        Piilolinssejä ei saa käyttää ennen esitutkimusta eikä ennen leikkausta. Omasta leikkauksesta tulee kesällä kaksi vuotta enkä ihan tarkasti muista kaikkea aiheesta lukemaani. Muistelisin kuitenkin syyn olevan se, että piilolinssien käytöstä saattaa tulla sarveiskalvoon pientä turvotusta. Laserointi on todella tarkkaa hommaa, jos meinaa saada hyvän näön. Siksi sarveiskalvossa ei saisi olla yhtään turvotusta, joka siis väärentäisi sarveiskalvon mittaustuloksia. Sitten itse laserointikin saattaisi mennä pikkuisen pieleen eikä näkö olisikaan leikkauksen jälkeen välttämättä se, mikä sen piti olla.

        Kaikkein helpoin on tehdä niin, että tilaa esitutkimuksen ja leikkauksen suht lähekkäin ja on sitten käyttämättä piilareita. En kuitenkaan suosittele, että menet sellaiseen paikkaan, jossa esitutkimus ja leikkaus tehdään samana päivänä. Suositusten mukaan pupillit pitäisi laajentaa esitutkimusta ennen ja jos näin tehdään, leikkaus ei voi olla samana päivänä. Ihmettelen suunnattomasti, miksi joissain arvostetuissa paikoissa esitutkimus ja leikkaus ovat samana päivänä. Itse en sellaiseen paikkaan mennyt.


      • leikkaukseen menossa
        käyttää kirjoitti:

        Piilolinssejä ei saa käyttää ennen esitutkimusta eikä ennen leikkausta. Omasta leikkauksesta tulee kesällä kaksi vuotta enkä ihan tarkasti muista kaikkea aiheesta lukemaani. Muistelisin kuitenkin syyn olevan se, että piilolinssien käytöstä saattaa tulla sarveiskalvoon pientä turvotusta. Laserointi on todella tarkkaa hommaa, jos meinaa saada hyvän näön. Siksi sarveiskalvossa ei saisi olla yhtään turvotusta, joka siis väärentäisi sarveiskalvon mittaustuloksia. Sitten itse laserointikin saattaisi mennä pikkuisen pieleen eikä näkö olisikaan leikkauksen jälkeen välttämättä se, mikä sen piti olla.

        Kaikkein helpoin on tehdä niin, että tilaa esitutkimuksen ja leikkauksen suht lähekkäin ja on sitten käyttämättä piilareita. En kuitenkaan suosittele, että menet sellaiseen paikkaan, jossa esitutkimus ja leikkaus tehdään samana päivänä. Suositusten mukaan pupillit pitäisi laajentaa esitutkimusta ennen ja jos näin tehdään, leikkaus ei voi olla samana päivänä. Ihmettelen suunnattomasti, miksi joissain arvostetuissa paikoissa esitutkimus ja leikkaus ovat samana päivänä. Itse en sellaiseen paikkaan mennyt.

        Mulla on samana päivänä esitarkastus ja leikkaus arvostetussa paikassa, mutta muakin alko ihmetyttää et miks on samana päivänä. Sain vastauksen että mustuaislaajennus tehdään vain poikkeustapauksissa.

        Kommentoikaa mitä ajattelette siitä että on samana päivänä. Täytyy ite katella vielä tietoja tosta mustuaislaajennuksesta.


      • leikkaukseen menossa
        leikkaukseen menossa kirjoitti:

        Mulla on samana päivänä esitarkastus ja leikkaus arvostetussa paikassa, mutta muakin alko ihmetyttää et miks on samana päivänä. Sain vastauksen että mustuaislaajennus tehdään vain poikkeustapauksissa.

        Kommentoikaa mitä ajattelette siitä että on samana päivänä. Täytyy ite katella vielä tietoja tosta mustuaislaajennuksesta.

        "Ennen laserhoitoa silmänpohja tutkitaan samalla tai erillisellä käynnillä käyttäen erilaisia linssejä. Jos silmänpohjan tilanne on epäselvä, voidaan tilannetta tutkia tarkemmin verkkokalvon verisuoniväriainekuvauksen (fluoreseiiniangiografian, FAG) avulla."

        Tommonen löyty jostain diabetes-sivulta, ja kai se sitten tehdään vaan poikkeustapauksessa, ja luotan kyseiseen paikkaan. Toi diabeteslaser ei vissiin ole aivan sama kuitenkaan, mutta eikai mitään suurta eroa.


      • Minä täällä hei
        leikkaukseen menossa kirjoitti:

        "Ennen laserhoitoa silmänpohja tutkitaan samalla tai erillisellä käynnillä käyttäen erilaisia linssejä. Jos silmänpohjan tilanne on epäselvä, voidaan tilannetta tutkia tarkemmin verkkokalvon verisuoniväriainekuvauksen (fluoreseiiniangiografian, FAG) avulla."

        Tommonen löyty jostain diabetes-sivulta, ja kai se sitten tehdään vaan poikkeustapauksessa, ja luotan kyseiseen paikkaan. Toi diabeteslaser ei vissiin ole aivan sama kuitenkaan, mutta eikai mitään suurta eroa.

        Ei mulla ollut mitään erityistä syytä laajennukselle, se tehdään käymässäni paikassa aina. Ilmeisesti em. tavalla silmästä saadaan tarkempaa tietoa...? Ja tuo väriainejuttu ei muuten ole sama asia kuin mustuaisten laajennus.

        Reilu 1 ½ vuotta sitten ennen leikkausta luin paljon asiaan liittyen ja päällimmäisenä kyllä jäi mieleen se, että mustuaisten laajennus olisi suositeltavaa aina esitutkimuksessa. Ja vaikka sitä ei tehtäisi, niin onhan asiakkaalle hyvä jättää mietintäaikaa esitutkimuksen ja leikkauksen väliin. Kaikki-samana-päivänä-ajattelusta tulee mieleen liukuhihnatyö ja rahastus. Samoin jos asiakkaan on lähes pakko leikkauttaa molemmat silmät kerralla, on mielestäni huono asia. Erittäin arvostetussa paikassa kaikki toimenpiteet oltaisi tehty samana päivänä. Hyi yäk en halunnut vaan mulla oli kolme toimenpidettä erikseen: esitutkimus, päivä väliä, oikean silmän leikkaus, viikko väliä ja vasemman silmän leikkaus. Tämä kaikki ehkä hätävarjelun liioitteluna MUTTA halusin pelata varman päälle.


      • sama
        leikkaukseen menossa kirjoitti:

        Mulla on samana päivänä esitarkastus ja leikkaus arvostetussa paikassa, mutta muakin alko ihmetyttää et miks on samana päivänä. Sain vastauksen että mustuaislaajennus tehdään vain poikkeustapauksissa.

        Kommentoikaa mitä ajattelette siitä että on samana päivänä. Täytyy ite katella vielä tietoja tosta mustuaislaajennuksesta.

        Likinäköä mulla on siis -1,25, ja olen menossa prk-leikkaukseen.
        Sain vastauksen, että mustuaisenlaajennus prk:ssa on tarpeellinen vain erikoistapauksissa.
        Näillä mennään siis.


      • Lll
        sama kirjoitti:

        Likinäköä mulla on siis -1,25, ja olen menossa prk-leikkaukseen.
        Sain vastauksen, että mustuaisenlaajennus prk:ssa on tarpeellinen vain erikoistapauksissa.
        Näillä mennään siis.

        Itse kävin PRK:ssa ja koko homma hoidettiin samalla kertaa. Molemmat silmät ja esitutkimukset. Mitään mustuaislaajennuksia ei tehty. Koko hässäkkä kesti ehkä puolituntia.
        Minua ei ainakaan olisi kiinnostanut ravata siellä vähän väliä. Kaikki yhdellä kertaa kuntoon.


      • pauli-s
        käyttää kirjoitti:

        Piilolinssejä ei saa käyttää ennen esitutkimusta eikä ennen leikkausta. Omasta leikkauksesta tulee kesällä kaksi vuotta enkä ihan tarkasti muista kaikkea aiheesta lukemaani. Muistelisin kuitenkin syyn olevan se, että piilolinssien käytöstä saattaa tulla sarveiskalvoon pientä turvotusta. Laserointi on todella tarkkaa hommaa, jos meinaa saada hyvän näön. Siksi sarveiskalvossa ei saisi olla yhtään turvotusta, joka siis väärentäisi sarveiskalvon mittaustuloksia. Sitten itse laserointikin saattaisi mennä pikkuisen pieleen eikä näkö olisikaan leikkauksen jälkeen välttämättä se, mikä sen piti olla.

        Kaikkein helpoin on tehdä niin, että tilaa esitutkimuksen ja leikkauksen suht lähekkäin ja on sitten käyttämättä piilareita. En kuitenkaan suosittele, että menet sellaiseen paikkaan, jossa esitutkimus ja leikkaus tehdään samana päivänä. Suositusten mukaan pupillit pitäisi laajentaa esitutkimusta ennen ja jos näin tehdään, leikkaus ei voi olla samana päivänä. Ihmettelen suunnattomasti, miksi joissain arvostetuissa paikoissa esitutkimus ja leikkaus ovat samana päivänä. Itse en sellaiseen paikkaan mennyt.

        > Suositusten mukaan pupillit pitäisi laajentaa
        > esitutkimusta ennen ja jos näin tehdään,
        > leikkaus ei voi olla samana päivänä.

        Missä näin suositellaan, että pupillit pitäisi etukäteen laajentaa (tipoilla) ja millähän perusteella?

        Itse suosittelisin eri päivänä tehtävää esitutkimusta, en tipoilla laajennettavien pupillien takia, vaan siksi, että samana päivänä tehtynä ei oikeastaan ole mahdollisuutta harkita mitattujen arvojen vaikutusta lopputulokseen (jos niitä arvoja saa edes kuulla), koska aikataulu on kiireinen. Toisaalta pupillin voi mitata esim. infrapunallisella digikameralla tarkasti itsekin (jos tekee homman huolella) ja sarveiskalvon paksuuden kriittisen rajan voi mielessään päättää jo etukäteen. Mutta tämä vaatii jo aika paljon perehtymistä asiaan, jotta itse osaisi mitään pätevää päätellä. Lääkäri nyt tietysti aina suosittelee leikkausta, ellei arvot ole aivan katastrofaaliset.


    • silmälääkäri

      Piilolasit saattavat "muokata" sarveiskalvon muotoa ja sarveiskalvon palautuminen kestää useamman päivän. Kovat piilolasit aiheuttavat tätä enemmän kuin pehmeät.

      Ennen leikkausta halutaan mitata sarveiskalvon todellinen tilanne, ei piilolasin vääristämää tilannetta, samoin leikkauksen suhteen. Muussa tapauksessa mittaukset eivät anna oikeita lukemia ja hoidon suunnittelu ei onnistu toivotulla tarkkuudella.

    • tietämätön112

      Hei, onko kellenkkään tullut mitään ongelmia tai seurauksia siitä, että esitarkastus ja itse leikkaus ovat olleet samana päivänä? Itse menossa Silmäasemalle leikattavaksi ja siellä minulla olisi kummatkin samana päivänä.

    • EtVoivertailla

      Merkittävin syy siihen, ettei leikkausta pitäisi tehdä samana päivänä on se, ettei asiakas pääse vertailemaan eri menetelmiä ja niiden odotettavaissa olevia lopputuloksia.

      Minä kävin kolmessa eri tutkimuksessa ennen kuin päätin mihin paikkaan ja mihin leikkaukseen menen. Tutkimuksessa selvitetään tarve, sopivuus ja arvioidaan lopputulos.

      Jos menee yhteen paikkaan ja leikkaus tehdään saman tien, ei voi tietää saako samalla rahalla paremman ja pysyvämmän lopputuloksen. Minä vertailin Smile, Supracor ja mykiönvaihtoja keskenään ja vertailun perusteella päädyin mykiönvaihtoon koska leikkaus on helppo, erittäin yleinen ja onnistumisprosentti on huippuluokkaa.

      Lisäksi vaa'assa painoi se, että mikään muu leikkaus ei poista kaihileikkauksen ja silmälasien tarvetta eli leikkaus oli sitä kautta myös edullisin, muuten saman hintainen.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe