Sota aikana naiset

leipäpappiM

rakastuivat saksalaisiin? mistäköhän se johtui? Olisko ollut kuusikulmainen "kalu", vai kiiltävät saappaat? Anteeksi provo alku. Tarina alkaa näin .

Selasin pappilan kirjastoa ja vinttitiloja 90 luvulla ja sieltä löytyi yllättäviä tietoja. Kertokaapa jos tiedätte tai haluatte puhua näistä asioista. Nyt 10v mietyttyäni asiaa, ajattelin ottaa sen esille.

Monelle vieläkin on sotaajan tapahtumat tabu. Itselleni ei ole koskaan ollut. niin sanotusti , aika kultaa muistot.

Joka sota tapahtumia haluaa kuulla tai lukea , niin voin kertoa anonyyminä muutaman tapauksen.

Sitten tässä vielä naisille muutama ärhentelyn paikka. Oliko ne siihen aikaan ne uniformu herrat parempia, vai oliko se sota ja puute, aiheena läheiseen kassakäymiseen? Nykyisinkin ne uniformut vetää, vai vetääkö?

41

1709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoja

löysit? "10 vuotta mietittyäsi asiaa", et kertonut siitä kuitenkaan yhtään mitään mitä löysit! Et löytänyt mitään siis. Aika köyhä aloituksesi ja todellakin köyhä provo saada ihmiset kertomaan henkilökohtaisista asioistaan, mitä toivon että eivät kerro sinulle yhtään mitään!!! Mieti mieluummin ne seuraavatkin 10 vuotta. Tule sitten kertomaan, että mitä löysit! Tai luulit löytäneesi. Siis silloin 90-luvulla, joist vasta nyt tulit maininneeksi, kun alkoi kiinnostamaan?
      Ainoa naisen "ärhentelyn paikka" tässä on se, että sinä et tiedä sodasta muuta kuin olet kirjoista lukenut! Aloituksesi on TÄYSI PROVO!
      "tarina alkaa näin" (ai miten näin?)????? EI MITENKÄÄN. Kun kirjoitat jotain, kirjoita se edes niin että siinä olisi se häntäkin, eikä vaan hännän juuri.!
      Anonyyminä minäkin voin lukea sulle tähän vaikka koko historian kirjan, vaikka useampiakin!
      En voi käsittää että otat aiheeksesi historian tavoitteenasi vain saada palstan naiset kertomaan itsestään ja suvustaan.
      Sillä KAHDESSA KOHTAA MAINITSIT nimenomaan NAISET JA heidän edesottamuksensa sodanaikoihin. NOIN LYHYESSÄ TEKSTISSÄSI!

• heekuli

myöhemmin,se jo ainakin on kulunut(katselin tuossa äsken linnunradan liftarin).Oikeesti tuolla keskustorilla ammuttiin punaisia tiiliseinäää vasten.Olen nähnyt nuo luodin osumat,kun ne ensin meni ihmisen lävitse..

• Doctor Philip

tumpelo olet. Opettele lukemaan ja ymmärtämään mitä olet lukenut. Taidat olla niitä naisasia naisia (lue himo kiihkoilija), säälin ukkoas jos sulla sellainen on, tovottavasti ei.

Provo voi olla lyhyt ilmaisu, tms. Ei ole pakko kertoa kuin alku tarinasta, vaikkapa vain pari sanaa, niin hyvinhän tuo näyttää sytyttävän.

Sodasta ja sen vaikutuksista ihmisiin olet aika tietoniekka. Minuakaan et tunne, etkä tiedä ikääni.

Loppu kiihkoilusi naisista jätän sinun kontollesi. Se juuri näyttää ajattelutapasi miehiä kohtaan.

Historiaa on myös eilinen päivä, eikä vaan kirjat.

• ottaa hernettä
        Doctor Philip kirjoitti:

tumpelo olet. Opettele lukemaan ja ymmärtämään mitä olet lukenut. Taidat olla niitä naisasia naisia (lue himo kiihkoilija), säälin ukkoas jos sulla sellainen on, tovottavasti ei.

Provo voi olla lyhyt ilmaisu, tms. Ei ole pakko kertoa kuin alku tarinasta, vaikkapa vain pari sanaa, niin hyvinhän tuo näyttää sytyttävän.

Sodasta ja sen vaikutuksista ihmisiin olet aika tietoniekka. Minuakaan et tunne, etkä tiedä ikääni.

Loppu kiihkoilusi naisista jätän sinun kontollesi. Se juuri näyttää ajattelutapasi miehiä kohtaan.

Historiaa on myös eilinen päivä, eikä vaan kirjat.

neukkaan noista tämän palstan goldiesmeista

• sulle levällään?

vai mitä yrität sanoa. Kyllä ainakin kertakäyttönaisia virkapuku kiehtoo oon sen ite huomannut.

• 50+ setämies

Eivätkös naiset edelleenkin rakastu komeisiin miehiin?Sitäpaitsi valta on kuulemma seksikästä,muistat kai aikoinaan naistenmies Henry Kissingerin?

• Nainen parhaassa iässä

Elokuvassa "Pojat" lähti Vesku Loirin äiti saksalaisen matkaan,rakastui!
      Sota-aikahan on aina poikkeuksellista,yhtälailla silloin moni mies tuli takaisin rintamalta raskaana olevan tai juuri synnyttäneen vaimon luo,sota-aikana eletään epätoivoisesti viimeistä päivää,eivät nämä kaikki lapset olleet raiskauksien tuloksia vaan naiset hakivat jostain turvaa ja ehkä joillekin lähin syli oli se saksalainen

• 50+ setämies

Totta mitä kirjoitit,epätoivoisessa ja toivottomalta tuntuvassa elämäntilantessa tarttuu usein siihen viimeiseen oljenkorteen,niin naiset kuin miehetkin halusivat kokea jotain kaunista kaaoksen keskellä ja mikäs sen kauniimpi kokemus voi olla kuin rakastuminen ja tukeutuminen toiseen epätoivoiseen

• Kamu

Huomaa että olet leipäpappi,et näytä ymmärtävän ihmisluonnetta,äitisikö saksalaiseen rakastui?

• leipäpappiM

pä pappi ei ole kirjoittanut tuota. Joku on käynyt minun katiskoilla.

• ihana mies

Maailman ihanin ja kohteliain tuntemani mies on saksalaisen siittämä,mutta suomalaisen äitin aivan yksin kasvattama,joten sinä joka kaivelet menneitä,muista ne silloin syntyneet lapset ovat aivan syyttömiä.
        Häpeä leipäpappi ja ala tutkimaan mieluummin omaa sukuasi?????????????

• leipäpappiM
        ihana mies kirjoitti:

Maailman ihanin ja kohteliain tuntemani mies on saksalaisen siittämä,mutta suomalaisen äitin aivan yksin kasvattama,joten sinä joka kaivelet menneitä,muista ne silloin syntyneet lapset ovat aivan syyttömiä.
        Häpeä leipäpappi ja ala tutkimaan mieluummin omaa sukuasi?????????????

että menee kiukut oikein.

• rosalii

elokuvassa asetelma on kyllä sota-ajan hengen luomaa...asenteeltaan
      helposti myötätunto kääntyy pojan puolelle
      ei voi kieltää

varmaankin se tilanne teki "varkaan", kun saksalaiset olivat niin kauan ja alkoivat jo elää "maassa maan tavalla"...eihän se ihme jos rakkauksia
      syntyi?
      voisiko ajatella, että he edustivat suomalisille naisille jotain "parempaa tulevaisuutta", sillä olivathan he komeita fyysisesti ja charmantti käytöksisiä ...joka kieli varakkuudesta ,,sivistyksestä
      Luin erään kirjan, jonka juoni palautuu nyt pätkittäin mieleeni. Se kertoi erään suomalaisen naisen tarinan, miten suhde alkoi jne
      tässä tapauksessa nainen kuitenkin päätyi Saksaan vaimoksi, mutta suhteet kotimaahan katkesivat.
      Kirja kertookin tämän naisen kokemuksista sen ajan asenteista yleensä ja omien vanhempiensa reaktioista.
      Saksassa hän oli vaurastunut, hyvin toimeen- tuleva, mutta vuosikymmeienkään jälkeen Suomessa ei oltu "unohdettu"....

mutta kaikille naisille ei käynyt näin, vastassa saattoi olla miehen perhe tai muita yllätyksiä,,jos ei joutunut meren "evääksi" ennen satamaa....tai muuten kadonnut sodan jalkoihin

minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia tai muutakaan, en koe asiaa tabuna, ehkä juuri siksi?

en usko, että pelkkä uniformu saa "vetoa" aikaan..tai kiiltävät saappaat...ehkä uniformu ja sisältö yhdessä?

• leipäpappiM

olen paljolti sinun kanssasi näistä asioista. Minäkin olen lukenut sen kirjan ja dokumentteja näistä asioista.(mereen heitetyt,hyljätyt)

Mutta se sota aikahan on ollut äärimmäistä hätää ja kärsimystä täynnä. Ei me nykyajan ihmiset osata kuvitella sitä tilannetta aidosti. Viisaita ja tietäviä kyllä näkyy olevan, mutta se aito kokemus puuttuu.

Kylläpä se melkein on monen uskottava kuulopuheisiin, kun ei lähisuvussa ole niitä sodanajan ihmisiä.

• leipäpappiM(oikea)

ymmärrän ajattelusi ihan selkeästi, näkyy vaan olevan luetun ymmärtäminen toisille vaikeaa. Seuraavalla kerralla voit laittaa nimmariisi vaikka yhden ä:n lisää ja välilyönnin niin se käy minulle.

• leipää pappiM

Se oli viimeinen kerta. Keksin jonkun uuden. Hyvin näkyy kyllä tulta ottavan tuo teksti. Luetun ymmärtämisestä olen samaa mieltä.

• vio-letti

Tämähän on viisikymppisten palsta. Ei kait' täältä voi ketään löytyä, jolla on omakohtaisia kokemuksia sota-ajasta, mehän olemme vielä nuoria ja sota loppui ennenkuin meitä oli edes tehtykään. Meidän "kokemukset" ovat kaikki kuulopuheita. Kokeileppa 70- tai 80-vuotiaitten palstaa, sieltä ehkä löytyy itsekoettuja sota-ajan kokemuksia.

• minulle on kerrottu

ja muutenkin hyväkäytöksisiä, kuulemma olivat saksalaiset sotilaat, todellisia herrasmiehiä. Heidän seurassaan nainen sai tuntea olevansa turvassa. Mitään pelkoa väkisinmakaamisesta, ei kuulemma ollut. Helppohan sellaiseen mieheen on rakastua sydänjuuriaan myöden!

Tietenkin kaikilla ihmisillä (yhtä lailla miehilläkin) oli tunteet pinnassa sellaiseen aikaan. Rakkauden kokemisen tarve oli valtava, kun ei koskaan tiennyt josko huomenna jo tulee lähtö. Elettiin kiihkeästi vain sitä käsillä olevaa hetkeä.

Hilpeyttä muuten herättää noissa miesten kommenteissa aina esiintyvä viittaus "kaluun". Se osoittaa miten tiiviisti oma elämänne pyörii "sen vehkeen" ympärillä. Ette ilmeisesti osaa kuvitellakaan miten merkityksetön asia se naiselle on, jopa rakastumistilanteessa.

• Utelias

aikaan muutenkin sotilaat turvallisempia kuin maaukot? Olen kuullut sanonnan että naiset on kiiltävän perään halukkaita. Onkohan tuossa perää?

Sen elämisen kiihkeyden ymmarrän hyvin.

Kaluista ja muodoista voi itsekukin tehdä omat mielipiteet.

Media oli kyllä siihen aikaan(ne muutamat lehdet ja kuulopuheet) sitä mieltä että Saksa on turvallinen valinta.

• minulle on kerrottu
        Utelias kirjoitti:

aikaan muutenkin sotilaat turvallisempia kuin maaukot? Olen kuullut sanonnan että naiset on kiiltävän perään halukkaita. Onkohan tuossa perää?

Sen elämisen kiihkeyden ymmarrän hyvin.

Kaluista ja muodoista voi itsekukin tehdä omat mielipiteet.

Media oli kyllä siihen aikaan(ne muutamat lehdet ja kuulopuheet) sitä mieltä että Saksa on turvallinen valinta.

kun olen syntynyt vasta sotien jälkeen. Luulisin että siinä tapauksessa sotilaat olivat turvallisempia, jos käyttäytyivät paremmin. En tosin ole kuullut että maaukot olisivat huonosti käyttäytyneet, enkä usko että asianlaita niin olikaan.

Taitaa vain olla niin, että meille suomalaisille hyvät käytöstavat ovat vähän vieraita. Varmaankin moni tyttö hullaantui siihen kohteliaisuuteen, kun eivät olleet tottuneet.

En ole oikea ihminen vastaamaan tuohon toiseen kysymykseesi. Olen luonteeltani sen verran boheemi, että raha on minulle vain välttämätön paha. Sitä ilman ei pärjää, mutta kerätä en välitä. En myöskään viehäty univormuista.
        Ilmeisesti jotkut naiset ovat kiiltävän perään, vähän samaan tapaan kuin miehet minihameiden ja verkkosukkien.

• rosalii
        minulle on kerrottu kirjoitti:

kun olen syntynyt vasta sotien jälkeen. Luulisin että siinä tapauksessa sotilaat olivat turvallisempia, jos käyttäytyivät paremmin. En tosin ole kuullut että maaukot olisivat huonosti käyttäytyneet, enkä usko että asianlaita niin olikaan.

Taitaa vain olla niin, että meille suomalaisille hyvät käytöstavat ovat vähän vieraita. Varmaankin moni tyttö hullaantui siihen kohteliaisuuteen, kun eivät olleet tottuneet.

En ole oikea ihminen vastaamaan tuohon toiseen kysymykseesi. Olen luonteeltani sen verran boheemi, että raha on minulle vain välttämätön paha. Sitä ilman ei pärjää, mutta kerätä en välitä. En myöskään viehäty univormuista.
        Ilmeisesti jotkut naiset ovat kiiltävän perään, vähän samaan tapaan kuin miehet minihameiden ja verkkosukkien.

MYÖS tavallisia rivisotilaita?

ei kai rivimiehillä saappaat kiiltäneet, saviset taisivat paremmminkin olla, samoin kuin "suomipojallakin"

mutta päällystöllä saattoi olla muutakin naisia kiinnostavaa,,,rahaa tms.?

• minulle on kerrottu
        rosalii kirjoitti:

MYÖS tavallisia rivisotilaita?

ei kai rivimiehillä saappaat kiiltäneet, saviset taisivat paremmminkin olla, samoin kuin "suomipojallakin"

mutta päällystöllä saattoi olla muutakin naisia kiinnostavaa,,,rahaa tms.?

Naisena kaiketi osaat arvella joidenkin naisten tuntoja, kuten minäkin. Itse en vain ole koskaan ymmärtänyt niitä rahan perässä juoksijoita.

• rosalii
        minulle on kerrottu kirjoitti:

Naisena kaiketi osaat arvella joidenkin naisten tuntoja, kuten minäkin. Itse en vain ole koskaan ymmärtänyt niitä rahan perässä juoksijoita.

ovat sellaiset, että miehet joihin suomalaiset naiset rakastuivat olivat "päällystö" luokkaa
        en minäkään nuorempana niin rahan perään ollut, vaan nythän tuota toivoisi olevan enemmän, ja enpä osaa sanoa sellaisten naisten tuntoja joiden kohdalle on osunut varakkaampia miehiä
        onko mikä ominaisuus ollut ratkaisevin,,,,

• rosalii kirjoitti:

ovat sellaiset, että miehet joihin suomalaiset naiset rakastuivat olivat "päällystö" luokkaa
        en minäkään nuorempana niin rahan perään ollut, vaan nythän tuota toivoisi olevan enemmän, ja enpä osaa sanoa sellaisten naisten tuntoja joiden kohdalle on osunut varakkaampia miehiä
        onko mikä ominaisuus ollut ratkaisevin,,,,

latteus, että silloin raha ei merkitse mitään kun sitä on tarpeeksi..

• rosalii
        Pirrejuupas kirjoitti:

latteus, että silloin raha ei merkitse mitään kun sitä on tarpeeksi..

tottuu
        tänä Euron aikana rahan arvo tuntuu alentuneen ja
        kenkuttaa kuunnella uutisista päivittäin kuinka
        jotkut "viisaat" osaavat ohjailla rahavirtoja,,,omiin liiveihinsä,,,kenekään pystymättä estämään ja juuri tänään puhuttiin radiossa tästä Nokian "pampusta" joka oli "unohtanut" tullimaksut vaateostoksilla käytyään ja arvoista,,,siis sanoihan Ollilakin saatuaan Suomen arvokkaimman kunniamerkin itsenäisyyspäivänä, että "perinteiset arvot ja kova työ" ovat ne keinot joilla tavallinen suomalainenkin voi luoda samanlaisen tulevaisuuden kuin hän,,,,

• Pirre*
        rosalii kirjoitti:

tottuu
        tänä Euron aikana rahan arvo tuntuu alentuneen ja
        kenkuttaa kuunnella uutisista päivittäin kuinka
        jotkut "viisaat" osaavat ohjailla rahavirtoja,,,omiin liiveihinsä,,,kenekään pystymättä estämään ja juuri tänään puhuttiin radiossa tästä Nokian "pampusta" joka oli "unohtanut" tullimaksut vaateostoksilla käytyään ja arvoista,,,siis sanoihan Ollilakin saatuaan Suomen arvokkaimman kunniamerkin itsenäisyyspäivänä, että "perinteiset arvot ja kova työ" ovat ne keinot joilla tavallinen suomalainenkin voi luoda samanlaisen tulevaisuuden kuin hän,,,,

riippuu tietysti pikkuisen siitäkin mitä korvien välissä on...

Epärehellisyyttä ei kai ole kiinni pelkästään varakkuudesta, vaan siihen järjestyneistä tilaisuuksista..ja niitä taitaa olle näillä yltiörikkailla enemmän..

Tosin saattaahan se dementiakin jo vaivata sitä Nokian "pamppua" ;/

• rosalii
        Pirre* kirjoitti:

riippuu tietysti pikkuisen siitäkin mitä korvien välissä on...

Epärehellisyyttä ei kai ole kiinni pelkästään varakkuudesta, vaan siihen järjestyneistä tilaisuuksista..ja niitä taitaa olle näillä yltiörikkailla enemmän..

Tosin saattaahan se dementiakin jo vaivata sitä Nokian "pamppua" ;/

että arvostetaan enemmän "korvien välin" määrää ja työkin on arvostetumpaa
        tai työn tuottavuus on arvostuksen mittari
        tai tässä tapauksessa mittari on rahan tuottavuus

"suorittajaportaan" työn ei ole katsottu olevan tuottavaa rahan näkökulmasta, ennen
        vaan
        sekin taitaapi olla nyt muuttumassa
        kun kaikki työ mitataan vain tuottavuuden tai saatujen säästöjen avulla
        "karkeasti" sanottuna
        paikalliset, kannustuspohjaiset palkkaukset lisääntyvät...

mutta onko se tylsää elämää kun kaikkea on,,,
        ei ole stressiä...niin täytyy järjestää "vaihtelua"
        samapa tuo minulle on, sanoohan Kylliäinenkin että synnit saa anteeksi heti ne tehtyään ja Jumala hyväksyy meidät hyvinä ja pahoina
        mikäpä minä sitten olisin ketään tuomaroimaan
        ;D

• rosalii kirjoitti:

että arvostetaan enemmän "korvien välin" määrää ja työkin on arvostetumpaa
        tai työn tuottavuus on arvostuksen mittari
        tai tässä tapauksessa mittari on rahan tuottavuus

"suorittajaportaan" työn ei ole katsottu olevan tuottavaa rahan näkökulmasta, ennen
        vaan
        sekin taitaapi olla nyt muuttumassa
        kun kaikki työ mitataan vain tuottavuuden tai saatujen säästöjen avulla
        "karkeasti" sanottuna
        paikalliset, kannustuspohjaiset palkkaukset lisääntyvät...

mutta onko se tylsää elämää kun kaikkea on,,,
        ei ole stressiä...niin täytyy järjestää "vaihtelua"
        samapa tuo minulle on, sanoohan Kylliäinenkin että synnit saa anteeksi heti ne tehtyään ja Jumala hyväksyy meidät hyvinä ja pahoina
        mikäpä minä sitten olisin ketään tuomaroimaan
        ;D

, jos ja kun on tarpeeksi tavaraa tuolla korvien välissä niin voipi onnistua paremmin tuo Ollismainen ura...sillä onhan se tunnustettava ihan rehellisyyden nimissä, ettei meistä kaikista olisi ollut Nokian johtoon - niistäkään suorittajaportaan ihmisitä..vaikka tekevätkin sen tuloksen käytännön tasolla, kun ensin on mahdollistettu se tuloksen teko..

Tuskin Ollilakaan olisi esim. kokoonpanijan palkalla käyttänyt älyllisiä resussejaan Nokian hyväksi..

• rosalii
        Pirrejuupas kirjoitti:

, jos ja kun on tarpeeksi tavaraa tuolla korvien välissä niin voipi onnistua paremmin tuo Ollismainen ura...sillä onhan se tunnustettava ihan rehellisyyden nimissä, ettei meistä kaikista olisi ollut Nokian johtoon - niistäkään suorittajaportaan ihmisitä..vaikka tekevätkin sen tuloksen käytännön tasolla, kun ensin on mahdollistettu se tuloksen teko..

Tuskin Ollilakaan olisi esim. kokoonpanijan palkalla käyttänyt älyllisiä resussejaan Nokian hyväksi..

Mihinkähän metsäautotielle meitsi oikein taas eksyi
        tässä keskustelussa..?

;) Onhan se Ollila viisas, eihän siitä mihinkään pääse!

• Katta

Olivat uskottomia vaimoilleen,tiedän monta juttua Lapissa komennuksella olleista,enoni yksi heistä mutta hän oli siihen aikaan vielä poikamies

• miesvieläkurja

tai vain ihastui, harva uskalsi lähteä mukaan, vaikka saksalaiset vokottelivat lähtemään. Ihan normaalia, että kiinnostivat vaaleat (arjalaisen näköiset) suomalaiset. Ihan normaalia, että kiinnostivat saksalaiset, kiinnostavathan nytkin ulkomaalaiset, ihonväristä riippumatta, ja hyvä niin. Mitä useampi nainen löytää miehen ulkomaisesta tarjonnasta, sitä todennäköisempää, että saa hyvän, kun on laajempi valikoima. Aina näitä suomalaisia naisia on ulos maasta lähtenyt, sairaanhoitajaksi Saksaan 60-luvulla, opiskelemaan tai kotiapulaiseksi Englantiin jne. ja väitän että huonompaan olisi joutunut tyytymään, jos vain suomalaisen kainaloon olisi hakeutunut.

• leipäpappiM

paljon perääkin. Luulisin sen ihastumisen ja hyvän käytöksen olleen se suurin syy. Eteläisessä suomessahan se ei niin näkynyt tämä ilmiö kuin täällä pohjoisessa.

Taitaa kuitenkin olla promillen luokkaa se naisten määrä jotka tähän asiaan olivat loppujen lopuksi sekaantuneet. Samaa mieltä olen että siinähän sitä on tuhansia tarjolle niin naisille kuin miehillekin.

• Juniperus
        leipäpappiM kirjoitti:

paljon perääkin. Luulisin sen ihastumisen ja hyvän käytöksen olleen se suurin syy. Eteläisessä suomessahan se ei niin näkynyt tämä ilmiö kuin täällä pohjoisessa.

Taitaa kuitenkin olla promillen luokkaa se naisten määrä jotka tähän asiaan olivat loppujen lopuksi sekaantuneet. Samaa mieltä olen että siinähän sitä on tuhansia tarjolle niin naisille kuin miehillekin.

Mutta ei ollut sota-aikaan, jolloin kaikki kynnelle kykenevät suomalaiset miehet olivat rintamalla. Sakemannit olivat luonnollisesti komeine asepukuineen etulyöntiasemassa.

Lisäksi poikkeustilat järkyttävät aina normeja, ja silloin oli naistenkin vaikeampi pitää kiinni periaatteistaan. Minä puhuisin mieluummin yhdestä prosentista kuin promillesta.

• oli sijoitettu

nimenomaan pohjoiseen.

• miesvieläkurja

saksalaisia oli Laatokan rantoja vartioimassa, siis Laatokan Karjalassa ja Karjalan Kannaksella, ei valtavia määriä, mutta näkyvästi läsnä.

• miehellä, joka joutuu käyttämään univormua täytyy olla muutenkin huoliteltu ulkoasu, se kai se heissä vettää - ketä vettää..

Sota aikaan Suomalaiset miehet olivat rintamalla...täällähän ei ollut silloin (naisten ilona) kuin poikaset ja vanhat miehet..

"Miehemme" voivat olla kuukausia poissa kotoaan ja kai se luonto teki tehtävänsä, kun paikalle sattui sopivasti se "helepotus"..

Eihän tuota päätelmääni tietenkään voi yleistää....

• siis vanhat miehet

Mikäpä oli silloin vanha mies? Mikäpä oli sotamiehen ikä? Oliko nelikymppinen vanha mies? Eikö seissyt sepaluksen takaa? Kyllä kotirintamallakin oli viriiliä miesväkeä. Oot ny viiskymppisen palstalla, että vanha?

• siis vanhat miehet kirjoitti:

Mikäpä oli silloin vanha mies? Mikäpä oli sotamiehen ikä? Oliko nelikymppinen vanha mies? Eikö seissyt sepaluksen takaa? Kyllä kotirintamallakin oli viriiliä miesväkeä. Oot ny viiskymppisen palstalla, että vanha?

meijjän ikäsiä vanahaksi..eihän toki..:/

S o t a a n vanahat taisivat olla niitä vanhoja miehiä, ja sitten muuten raakatut.., mutta tässä ketjussahan taisi olla kysymys naisten hurahtamisesta univormuisiin ja puleerattuihin saksalaisiin....joillekin harakoille riittää kunhan on kiiltävää..:)..nykyäänkin..

• sinä

sen Ruustinnan mies? Aattelin vain kun pappilassa on yleensä(leipä)pappi ja ruustinna:))Vuorottelettekos kun ei ole Ruustinnaa näkynyt? Joopati joo. Varo vaan ettei käy touhu leipäpapillekin liian maalliseksi täällä. Palsta kuumiaa välillä...:)))

• on rovastin vaimo,

leippäpain vaimolla ei ole titteliä,kirkkoherra=rovasti on erikseen

• pappihan
        on rovastin vaimo, kirjoitti:

leippäpain vaimolla ei ole titteliä,kirkkoherra=rovasti on erikseen

se rovastikin on. Eli kyllä rovastikin voi olla leipäpappi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11408
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3954
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      134
      2454
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      94
      2166
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      200
      1804
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      855
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe