maistraattihäät?

ujotyttönen

heippa! miesystäväni tuossa hiljattain kosaisi minua ja nyt pelottaa kovasti mennä kirkossa kaikkien eteen..olen todella ujo tyttö ja tämä vaiva on todella ongelma..miesystäväni sanoi että ei ole pakko mennä kirkossa naimisiin..ny kysyisinkin että miten toi maistraatissa vihkiminen tapahtuu?me molemmat kuulutaan kirkkoon joten onko edes mahdollista mennä maistraatissa naimisiin??kertokaa kaikki tärkeä tieto maistraattihäistä..mitä siellä tehdään ja kaikki muu tärkeä?kiitos jo etukäteen :)

12

3004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ujotyttönen

      lisäys vielä äskeiseen, että entäs ton hääpuvun kanssa?voinko käyttää hääpukua?

      • minnihiiret

        maistraatti vihkiminen on melkein ihan samanlainen ku kirkkovihiminen ...
        vihkimisen suorittaa lakialukenut henkilö papin sijasta. ja jos ihan kahdestaan haluatte mennä niin todistaja on vaikka sittenmin sihteeri.
        ;)

        Hääpukua voit käyttää koska ihan samallalailla kuin kirkossakin :) Sitä ei estä kukaan.
        Ja jos halautte vielä papin siunauksen avioliitolle nin voitte hakea sen ihan maistraattivihkimisen jälkeen kun osvitte papin kanssa:)

        Mutta itse olen kanssa hiukan ujo ja olen naimisissa ja pappi vihki ihan kirkossa;)
        Se ei kuule paljon jännitä enään kun ne kirkon ovet aukeaa ja kävelee sisälle:)
        ja yleensäkin vihkimisen jälkeen on ajatus että hä tässäkö se oli että tätäkö jännitin:)

        Mutta päädyitti sitten menemään maistraatissa tai kirkossa niin kumassakin pääsette naimisiin.
        Ja älkää unohtako seurakunnilla on yleensä seurakuntakeskusten yhteyksissä pieniä romanttisia kappeleita ja rukoushuoneita niissä on romanttista mennä pienessä piirissä naimisiin:)
        Kannattaa miettiä yhtenää vaihtoehtona:)


    • nenu

      Kirkossakin voi mennä naimisiin pienimuotoisesti, vain parin todistajan läsnäollessa!

      • ma-rina

        ja jos ei halua vihkimistä juuri kirkkoon, mutta papin aamen on se merkittävä juttu, niin vihkiminen voi tapahtua vaikka kirkkoherran kansliassa todistajina kaksi kanslian työntekijää. ja varsinkin täällä maaseudulla, jossa kirkkoherrat vielä asuvat vanhoissa pappiloissa, voidaan kirkolliset toimitukset usein toimittaa myös pappilan salissa.

        kirkollisen vihkimisen voi siis tehdä ihan yhtä pienimuotoisesti kuin siviilivihkimisenkin.


      • ujotyttönen
        ma-rina kirjoitti:

        ja jos ei halua vihkimistä juuri kirkkoon, mutta papin aamen on se merkittävä juttu, niin vihkiminen voi tapahtua vaikka kirkkoherran kansliassa todistajina kaksi kanslian työntekijää. ja varsinkin täällä maaseudulla, jossa kirkkoherrat vielä asuvat vanhoissa pappiloissa, voidaan kirkolliset toimitukset usein toimittaa myös pappilan salissa.

        kirkollisen vihkimisen voi siis tehdä ihan yhtä pienimuotoisesti kuin siviilivihkimisenkin.

        kärsin paniikkikohtauksista..en haluaisi siinä kaikkien nähtävillä saada kohtausta..tarkoitus olisi että maistraatissa tai missä vain missä olisi muutama henkilö meidän lisäksi ja illalla sitten juhlat perheille ja ystäville.tossakin tilaisuudessa voin ihan yhtä hyvin saada kohtauksen mutta siitä koitan selvitä.
        viime kesänä oltiin tutun häissä, ne olivat kirkkohäät. mua jännitti niin paljon morsiamen puolesta kun hän käveli alttarille ja sitten kun he lukivat aviolupaukset.ajattelin että en selviäisi tuosta ikinä en ikipäivänä :(..
        en tiedä selviäisinkö sitten illalla juhlissakaan..ujouteni ja kohtausteni takia en pysty nauttimaan täysillä elämästä ja jos miesystäväni haluaisi pakosti kirkkohäät niin olisin valmis jättämään hänet ujouteni takia. mutta sitä en kyllä haluaisi..hän on minulle se oikea ja ymmärtää minua..


      • nenu
        ujotyttönen kirjoitti:

        kärsin paniikkikohtauksista..en haluaisi siinä kaikkien nähtävillä saada kohtausta..tarkoitus olisi että maistraatissa tai missä vain missä olisi muutama henkilö meidän lisäksi ja illalla sitten juhlat perheille ja ystäville.tossakin tilaisuudessa voin ihan yhtä hyvin saada kohtauksen mutta siitä koitan selvitä.
        viime kesänä oltiin tutun häissä, ne olivat kirkkohäät. mua jännitti niin paljon morsiamen puolesta kun hän käveli alttarille ja sitten kun he lukivat aviolupaukset.ajattelin että en selviäisi tuosta ikinä en ikipäivänä :(..
        en tiedä selviäisinkö sitten illalla juhlissakaan..ujouteni ja kohtausteni takia en pysty nauttimaan täysillä elämästä ja jos miesystäväni haluaisi pakosti kirkkohäät niin olisin valmis jättämään hänet ujouteni takia. mutta sitä en kyllä haluaisi..hän on minulle se oikea ja ymmärtää minua..

        Onko sinulla lääkitys paniikkikohtauksiin? Paniikkia voi hoitaa, ei siitä tarvitse kärsiä. Itse syön Xanoria.


      • ujotyttönen
        nenu kirjoitti:

        Onko sinulla lääkitys paniikkikohtauksiin? Paniikkia voi hoitaa, ei siitä tarvitse kärsiä. Itse syön Xanoria.

        joo onhan noita lääkkeitä..auttaa jonkunverran..olen myös kova punastelemaan joka tuottaa eniten ongelmia :(.mut ei sillä nyt väliä..tahtoisin vaan naimisiin!


      • Leidi
        ujotyttönen kirjoitti:

        kärsin paniikkikohtauksista..en haluaisi siinä kaikkien nähtävillä saada kohtausta..tarkoitus olisi että maistraatissa tai missä vain missä olisi muutama henkilö meidän lisäksi ja illalla sitten juhlat perheille ja ystäville.tossakin tilaisuudessa voin ihan yhtä hyvin saada kohtauksen mutta siitä koitan selvitä.
        viime kesänä oltiin tutun häissä, ne olivat kirkkohäät. mua jännitti niin paljon morsiamen puolesta kun hän käveli alttarille ja sitten kun he lukivat aviolupaukset.ajattelin että en selviäisi tuosta ikinä en ikipäivänä :(..
        en tiedä selviäisinkö sitten illalla juhlissakaan..ujouteni ja kohtausteni takia en pysty nauttimaan täysillä elämästä ja jos miesystäväni haluaisi pakosti kirkkohäät niin olisin valmis jättämään hänet ujouteni takia. mutta sitä en kyllä haluaisi..hän on minulle se oikea ja ymmärtää minua..

        Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta että ensin teidät vihitään ihan pienimuotoisesti todistajien läsnäollessa ja vasta sitten on häävastaanotto vieraille. Virallinen osuus on kuitenkin se kaikkein jännittävin, ja kun se on ohi, niin varmasti pystyt helpommin olemaan rentoutunut juhlassa.

        Ehkäpä maistraatti on teille se mukavin vaihtoehto. Ottakaa mukaan ystäväpariskunta todistajiksi ja tukijoiksi. Itse toimitus on lyhyt, mutta varmasti jää mieleen kauniina muistona.


    • satu-täti

      Meillä oli tarkoitus mennä naimisiin maistraatissa nyt ystävänpäivänä, mutta suvun puolelta alkoi kyselyt eikö käydä papin edessä..joten päädyimme sitten varaamaan tila seurakuntatalolta, jossa pappi meidät vihkii lähimmäisten sukulaisten (vanhemmat sisarukset) läsnäollessa, jonka jälkeen kahvitellaan meillä kotona. Eli isoja kirkkohäitä ei todellakaan tarvitse pitää, jos vaikka haluaakin käydä papin edessä.
      Me mietittiin kauan kirkkohäitä, mutta kumpikaan ei oikein olla niistä innostuttu, kun tuota jälkikasvuakin on siunaantunut, ja kolmas lapsi syntyy huhtikuussa.
      Tälläinen pieni tilaisuus tuntuu luontevimmalta, ja on varmasti yhtä arvokas hetki elämässä kuin kirkossa vihkiminenkin.

      • ujotyttönen

        ihanaa kun on muitakin konsteja mennä naimisiin :)..nyt tuntuu jo paljon paremmalta ja varmasti rohkeuttakin tulee lisää sittenkun se ihana päivä koittaa :)..kiitoksia teille kaikille!!


      • Toinen ujo
        ujotyttönen kirjoitti:

        ihanaa kun on muitakin konsteja mennä naimisiin :)..nyt tuntuu jo paljon paremmalta ja varmasti rohkeuttakin tulee lisää sittenkun se ihana päivä koittaa :)..kiitoksia teille kaikille!!

        Maistraatissa mekin aiotaan perjantaina käydä ja sitten vasta lauantaina juhlia porukalla. Ollaan molemmat aika ujoja eikä todellakaan nautita keskipisteenä olemisesta. Siksi vihkimistämme ei tule todistamaan kuin vanhempamme ja ehkä siskomme. Viime kesänä parhaan ystäväni häissä eläydyin hänen jännitykseensä niin, että tajusin etten tod. halua kokea vastaavaa... Paniikkihäiriön oireita siis mullakin, vaikken mitään diagnosia tai lääkkeitä olekaan vaivaan hakenut. Ainakaan vielä.

        Juhlat nyt kuitenkin näillä näkymin pidetään vajaalle sadalle hangelle. Niin monet odottavat kunnon juhlia, emmekä halua tuottaa heille pettymystä... Urhon päivänä koitamme siis olla oikein urheita ja juhlia sukulaisten & ystävien kera! :-)


    • Ota huomioon myös..

      Muistathan että siviilivihkimisen voi suorittaa myös muualla kuin maistraatissa - oikeastaan ihan missä hyvänsä paikassa! Maistraattien käytäntö tässä vaihtelee, ja vihkijöiden perimät palkkiot, mutta esim. Hyvinkään maistraatista saa kyllä vihkijän hääpaikalle.

      Vihkiminen voi olla vaikka teillä kotona jos niin haluat! Tai jossain teille rakkaassa, romanttisessa paikassa.

      Meidät vihittiin helsinkiläisen hotellin sviitissä (tai oikeastaan sviitin terassilla auringonpaisteen alla, meren välkkyessä siinä vieressä) ja vieraita oli vain kuusi. Sitten söimme kaikki yhdessä erittäin miellyttävän hääpäivällisen hotellin ravintolan kabinetissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe