Kanin "rankaiseminen"

puphels

Mikä olisi semmonen hyvä "rangaistus" kanille? Eli miten sen saa vaikka oppimaan että jotain asiaa ei olisi suotavaa tehdä. Kuten pissiminen sohvalle ja sängylle. Tätä pääsee harvoin tapahtumaan mutta tapahtuu kuitenkin joskus. Ja kun se järsii jotain mitä ei pitäisi. Olen kokeillut josko pieni napautus nenulle ajaisi asian mutta se vaan kattoo hölmistyneenä muutaman sekunnin ja jatkaa puuhiaan. Lopuksi rupeaa metsästämään mun sormea "pois tieltä" jotta saisi jatkaa mitä ikinä oli tekemässäkään. Ymmärtääkö kani loppujenlopuksi mitä tarkoitan vai tuumiiko se vaan että "ikävää kun mamilla on huono päivä".tms.?

16

1754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mill@

      ..tuo näpäytys ei varmaankaan toimi, mutta useammalta taholta olen kuullut, että pienen pieni vesisuihku pullosta kanin nassulle tekisi tehtävänsä. Tietenkään ei ole tarkoitus kastella kania (vilustuvat niin helposti ja olisihan se nyt muutenkin ikävää) vaan ainoastaan tehdä kanille selväksi, että tehdessään tiettyä asiaa (siis tuhojaan) seuraa siitä vesisuihku eli ikävä kokemus.
      Itsekin yritin tuota joskus, mutta kun toinen katsoa tapitti ruskeilla silmillään, että "hei, mitä sä nyt" en hennonnut tätä enää jatkaa. :) Nyt sitten saa olla lapsenvahtina jatkuvasti... :)

    • Hanna

      Hei!
      Parhaiksi keinoksi olen havainnut äänen käytön ja joskus myös veden.
      Ehkä kannattaisi harkita, päästääkö kania ollenkaan sohvalle tai sängylle. Meillä ei enää päästetä, kiitos näiden silloin tällöin tapahtuvien "vahinkojen". Huippu oli, kun toinen kaneistamme söi juuri päällystettyyn sohvaan pari reikää.. ei paljon naurattanut.. :(
      Mielellään rakkaat lemmikkini menisivät myös television taakse (johtoja järsimään), mutta aina kun huomaan että ne ovat menossa sinne, sanon erittäin merkitsevällä äänellä "ei". Ne oppivat kyllä erittäin pian, mitä tarkoitat, eri asia, haluavatko totella.. Joskus alussa tuli myös huudettua niille, varsinkin toiselle, kun se kielloista huolimatta hyppi sohvalle pissimään.
      Jokusen kerran olen suihkauttanut myös toista kania "sumutuspullolla", kun se kakki keskelle makuuhuoneen lattiaa. Kani oli vähän hölmistyneen oloinen, jatkoi samaa rataa, minä suihkautin uudestaan, ja sitten se lähti. Sen jälkeen ei ole tullut koitettua, on vähän hankalaa kanniskella vesipulloa joka paikkaan, lisäksi kanit ovat molemmat jonkin verran rauhoittuneet ja muuttuneet siistimmiksi. Toivottavasti oli jotain apua!

    • Hanna

      Hei!
      Parhaiksi keinoksi olen havainnut äänen käytön ja joskus myös veden.
      Ehkä kannattaisi harkita, päästääkö kania ollenkaan sohvalle tai sängylle. Meillä ei enää päästetä, kiitos näiden silloin tällöin tapahtuvien "vahinkojen". Huippu oli, kun toinen kaneistamme söi juuri päällystettyyn sohvaan pari reikää.. ei paljon naurattanut.. :(
      Mielellään rakkaat lemmikkini menisivät myös television taakse (johtoja järsimään), mutta aina kun huomaan että ne ovat menossa sinne, sanon erittäin merkitsevällä äänellä "ei". Ne oppivat kyllä erittäin pian, mitä tarkoitat, eri asia, haluavatko totella.. Joskus alussa tuli myös huudettua niille, varsinkin toiselle, kun se kielloista huolimatta hyppi sohvalle pissimään.
      Jokusen kerran olen suihkauttanut myös toista kania "sumutuspullolla", kun se kakki keskelle makuuhuoneen lattiaa. Kani oli vähän hölmistyneen oloinen, jatkoi samaa rataa, minä suihkautin uudestaan, ja sitten se lähti. Sen jälkeen ei ole tullut koitettua, on vähän hankalaa kanniskella vesipulloa joka paikkaan, lisäksi kanit ovat molemmat jonkin verran rauhoittuneet ja muuttuneet siistimmiksi. Toivottavasti oli jotain apua!

    • Hanna

      Hei!
      Parhaiksi keinoksi olen havainnut äänen käytön ja joskus myös veden.
      Ehkä kannattaisi harkita, päästääkö kania ollenkaan sohvalle tai sängylle. Meillä ei enää päästetä, kiitos näiden silloin tällöin tapahtuvien "vahinkojen". Huippu oli, kun toinen kaneistamme söi juuri päällystettyyn sohvaan pari reikää.. ei paljon naurattanut.. :(
      Mielellään rakkaat lemmikkini menisivät myös television taakse (johtoja järsimään), mutta aina kun huomaan että ne ovat menossa sinne, sanon erittäin merkitsevällä äänellä "ei". Ne oppivat kyllä erittäin pian, mitä tarkoitat, eri asia, haluavatko totella.. Joskus alussa tuli myös huudettua niille, varsinkin toiselle, kun se kielloista huolimatta hyppi sohvalle pissimään.
      Jokusen kerran olen suihkauttanut myös toista kania "sumutuspullolla", kun se kakki keskelle makuuhuoneen lattiaa. Kani oli vähän hölmistyneen oloinen, jatkoi samaa rataa, minä suihkautin uudestaan, ja sitten se lähti. Sen jälkeen ei ole tullut koitettua, on vähän hankalaa kanniskella vesipulloa joka paikkaan, lisäksi kanit ovat molemmat jonkin verran rauhoittuneet ja muuttuneet siistimmiksi. Toivottavasti oli jotain apua!

      • puphels

        Olen huomannut että ääni tepsii joskus. Multa pääsee suusta aina joku samantapainen litannia kun kani hypähtää sängylle "pupu siellä täällä ei saa sängyn päällä olla huiui pois nyt" Siinä vaiheessa huomaan jo että se rupee jo vähän hikeentymään ja aina kun se huomaa että nostan takapuoleni, se viimeistään ravaa sängyn reunalle pongahtaa pois. Ei niillä sanoilla varmaan kovasti merkitystä oo, mutta se äänensävy. Kuitenkin siinä vaiheessa kun jostain jo kuuluu lirinää on liian myöhästä käydä läpi samaa mantraa :) Että täytyy vaan yrittää sitten noita vesijuttuja jos ne olisi ikävämpiä kuin äiteen hösääminen ja jotenkin ennaltaehkäsisi lätäkköjä. Saa nyt nähdä raaskiiko sitä kuitenkaan =)


    • Ville

      Inhottavin haju, minkä kani voi tietää, on tietenkin joku aerosolidödö. Meillä kani oikein hypähtää, kun saa nenäänsä dödön hajua. Suoraan nenään ei saa kyllä suihkuttaa, mutta säännöllisesti kun suihkuttaa kanin lempitihutyöpaikkoihin, kuten tv:n takaisten johtojen luo tai johonkin kaivuupaikkaan, niin kyllä ei kania paljon kiinnosta oleilla enää siellä. Sänkyyn tosin ei viitisi kyllä suihkutella dödöä...:)

    • purppura

      ei sitä saa näpäyttää luunapilla! se pitää opettaa pissa-astialle; purua astiaan ja astia lattialle kanin lähettyville. yleensä kani oppii pissimään siihen kun alunen astiassa on pehmeää esim. purua... -minä-

    • hattivatti!

      mulla oli (on) kanipoika, joka oli aika äksynä jossakin vaiheessa elämäänsä. (joku kanin uhma-tai murrosikä tms.) hyökkäili vastaan, purikin pari kertaa, jne. en usko että ois ollut turhautumista, tympeentymistä tms, koska sai elää 9 kanin laumassa ja omassa häkissään kuitenkin mutta siis *ei osaa selittää* niin, niin kun tämä kani alkoi olla jo "häiritsevän" agressiivista, niin tulin siihen tulokseen loppujenlopuksi että jotain on tehtävä... paksut hanskat käteen, ja koitin ruokkia ja harjata kaniani tms. kun kani taas kerran hyökkäsi vastaan (Luuli raukka olevansa pomo) otin selkänahasta kiinni ja vetelin ympäri seiniä sitä kania niin että varmasti tuntui... 9 vuoden kani"kasvatus" kokemuksella voin sanoa, että kanille tuli noin 2kk:ssa selväksi, ketä purraan, ketä ei. kanini on nyt ihana, suloinen pienen pieni kanipoika Nesku, joka rakastaa syyslenkkejä sylissä kun käydään tallilla tms. kuin oikea hellanenkeli! :) everything is just fine, kiitos sen, että voin nyt ruokkia kanini ilman risua, hanskoja ja niin, että häkin ovi on teljetty kiinni. gottago!

      • :(

        Tosi fiksua.. mutta eihän kaikki pysty kasvattamaan edes lapsiaan ilman väkivaltaa...


      • kusipääkani

        Sama terapia on täällä meillä meneillään, helvetin kuustoista ku voi olla typerä kani ja tyttöystävän oli pakko saada, yhteenki johtoon kiinni ja nahka niskasta venyy taas milli kerrallaan. Karvat vaa pöllyy ku tulee äkkikyyti häkkiin. Siihen saa lurjus opetella ittensä että selkiinsä saa kun tyhmiä tekee, niin ne on kissatkin oppinu ja kumma kun osataan käyttäytyä!


      • miukku1111
        kusipääkani kirjoitti:

        Sama terapia on täällä meillä meneillään, helvetin kuustoista ku voi olla typerä kani ja tyttöystävän oli pakko saada, yhteenki johtoon kiinni ja nahka niskasta venyy taas milli kerrallaan. Karvat vaa pöllyy ku tulee äkkikyyti häkkiin. Siihen saa lurjus opetella ittensä että selkiinsä saa kun tyhmiä tekee, niin ne on kissatkin oppinu ja kumma kun osataan käyttäytyä!

        Etköhän se sinä itse ole kusipää kun et kania ymmärrä. Eihän se voi ihmisen tavoin asioita käsittää eikä tarkoituksella pahojaan tee.


    • kan11

      Moi, luin jostain että ainakaan nuorta kania ei saa rankaista ! Kanit aikuisena niiden pitäisi muistaa vanhat ajat hyvinä että se luottaisi teihin, tietysti itse olen käyttänyt ääntäni, mutten huutanut

    • kfjgjgj

      Vedä halolla päähän.Saat siitä sitten illallisen.

      • miukku1111

        Inhoan sinunlaisiasi ihmisiä. Haluaisin tehdä sinulle juuri niin.


      • Anonyymi

        Vähänks oot idiootti kun ajattelet noin


    • Anonyymi

      Kanit ei ymmärrä rangaistuksia se vaan pilaa omistajan ja kanin välit ettekö tajua kani erakoituu ihmisistä muuttuu agressiiviseksi hyökkii ihmisten sormiin ja jalkoihin kiinni ja jos kani ei ymmärrä se luulee ihmisten kiusaavan sitä tahallaan koin ite helpoksi sen että annoin sen purra ja sanoin sen jälkeen EI! rauhallisella äänellä enkä vihoitellut tai rankaissut koska kanihan on eläin joka puolustautuu

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe