kertis- ja kestovaipat, hinnat?

meemmi

Onko joku laskenut kuinka paljon tulee maksamaan jos käyttää lapsen koko vaippaiän kertakäyttöisiä vaippoja ja kestovaipat siihen verrattuna?

Meillä on lapsen saanti vasta suunnitteluvaiheessa, mutta olen ajatellut alkaa käyttää kestovaippoja. Hintaa varmaan alentaa jos kestovaipat tekee itse... Ja kestojahan voi käyttää sitten seuraavallakin lapsella, jolloin hintaa ei enää tule lisää.

Mutta ihan sellasia suuntaa antavia hintoja em. vaipoista olis kiva kuulla.

5

1053

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppa (rv 39+4)

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/index.php

esimerkiksi tuolta löytyy suuntaa. kävin kestovaippakurssin ja olen itse tehnyt kaikki vaipat kuorivaipoista ja kuivaliinoista lähtien, joten ei tullut paljon maksamaan (pul, kuminauhat, kuivaliinamateriaali ja tarranauha maksoivat, muu ei), kun käytin kierrätysmateriaaleja (lähinnä omia ja kavereitten lahjoittamia pyyhkeitä ja flanellivaatteita).

• Jossu

Ja kannattaa muistaa, että kestovaippoja ostetaan myös käytettynä paljon. Eli omat tarpeettomat vaipat voi aina myydä pois. Kukapa ostaisi käytettyä kertistä, mutta kestoja kylläkin :)

• ......

Tuossa juuri laskeskelin....
      Kokonaiskustannuksiin vaikuttaa tietysti, miten mm. vaippojen pesu toteutetaan ym. Meillä on käytössä talon ilmainen pesutupa eli omasta lompakosta menee vain pesuaineet (pesukustannuksia välillisesti tietysti vuokrassa...).
      Itse olen tehnyt lähes kaiken, joten itse vaipat ovat tulleet halvaksi. En nyt jaksanut tarkemmin lähteä arvioimaan, kun olen käyttänyt vanhoja pyyhkeita, lakanoita, kankaita, villapaitoja...
      Mutta jos nyt tehdään karkea laskelma, niin todennäisesti voit säästää (jos itse tehdyt vaipat), vähintään n. 30e/kk seuraavasti:

Jos vaipan vaihtaa 5 krt/vrk (todennäköisesti menee yleensä enemmän, jos haluaa vauvan pitää kuivissa ja puhtaissa vaipoissa) --> n. 150 vaippaa/kk

Kertakäyttövaippojen hinnat vaihtelevat merkistä riippuen, mutta halvimmat taitavat olla vajaa 0,2e/kpl.

Eli 150*0,2e = 30e

Jos vaippoja tarvitaan 2 vuotta, 720e/lapsi. Toki monet lapset oppivat kuivaksi ennen kahta vuotta. Tämä on siis aika minimisumma. Jos jollain menee kertisvaippoihin kovin vähän rahaa, niin silloin vaippaa ei todennäkoisesti vaihdeta kovin useasti (saattaa johtua osittain siitä, että ne tuntuvat kuivilta vaikka olisi usea pissa tullut). Kestovaippoja käytettäessä huomaa, miten paljon sitä pissaa voi tulla, ja useasti.

Eli kustannukset riippuvat paljon myös siitä, miten useasti vaipan vaihtaa ja mitä merkkiä käyttää.

Kestovaippoja käytettäessä kustannuksia tulee myös vaipoille tarkoitetuista pesuaineista, ja kuivaliinoista, jos sellaisia käyttää.
      Mutta jos haluat enemmän tietoa, niin käy esim. www.kestovaippainfo.fi -sivuilla.

Sanottakoon näin, että käytät sitten itsetehtyjä tai aivan uusia kestovaippoja, niin todennäköisesti ei tule ainakaan kalliimmaksi kuin kertakäyttövaipat. Käytettynäkin saa kestoja ihan mukavasti.

Suosittelen, meillä ainakin rahaa säästyy ja niillekin euroille löytyy kyllä ihan kivasti muuta käyttöä!

• vaipoista

Kestovaippojen käyttäjät tarvitsevat myös kertakäyttövaippoja matkoilla, mikäli pesumahdollisuudet ovat rajalliset. Toki jotkut kantavat pyykit mukanaan pitkiäkin aikoja...

Vauvan saa lähes kuivaksi jo puolivuotiaana, jos viitsii hieman nähdä vaivaa. (Itse emme viitsineet..) Tällöin kestovaippojenkin kulut putoavat pieniksi. Toki laskemasi 150 vaippaa/kk on aika lähellä totuutta. Meillä on mennyt ekan vuoden aikana n. vajaa paketti viikossa.

Nyt reilun vuoden ikäisenä menee nelisen vaippaa päivässä. Vain yöllä ja päiväunilla tulee märkä vaippa. Muuten tarpeet menevät lähes poikkeuksetta pottaan ja sama kuiva vaippa voidaan käyttää uudelleen. Kertakäyttövaipan tuoksu muuttuu pienelläkin pissamäärällä (ainakin pampers ja libero); kastellun uudelleenkäyttöä ei tule harrastattua.

ps. potastakin näkee kuinka paljon pissaa voi tulla kerralla :-)

• .....
        vaipoista kirjoitti:

Kestovaippojen käyttäjät tarvitsevat myös kertakäyttövaippoja matkoilla, mikäli pesumahdollisuudet ovat rajalliset. Toki jotkut kantavat pyykit mukanaan pitkiäkin aikoja...

Vauvan saa lähes kuivaksi jo puolivuotiaana, jos viitsii hieman nähdä vaivaa. (Itse emme viitsineet..) Tällöin kestovaippojenkin kulut putoavat pieniksi. Toki laskemasi 150 vaippaa/kk on aika lähellä totuutta. Meillä on mennyt ekan vuoden aikana n. vajaa paketti viikossa.

Nyt reilun vuoden ikäisenä menee nelisen vaippaa päivässä. Vain yöllä ja päiväunilla tulee märkä vaippa. Muuten tarpeet menevät lähes poikkeuksetta pottaan ja sama kuiva vaippa voidaan käyttää uudelleen. Kertakäyttövaipan tuoksu muuttuu pienelläkin pissamäärällä (ainakin pampers ja libero); kastellun uudelleenkäyttöä ei tule harrastattua.

ps. potastakin näkee kuinka paljon pissaa voi tulla kerralla :-)

Pottaan voi tosiaan saada aika paljon ja meilläkin tätä harrastetaan aina kun mahdollista, kakat ainakin jos ei muuta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      160
      4215
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      416
      3196
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2108
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1770
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1168
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1013
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1005
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      24
      921
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      896
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      71
      869
    Aihe