Onko ajovaloissa sulakkeet?

mja

Eilen lähtiessäni Scenic II:lla íllalla ajoon, molemmat lähivalot olivat pimeänä. Päivällä vielä toimivat. Valot olivat alkuperäiset, ajettu vain n. 500 h. En millään usko että molemmat valot voisivat mennä tasan samalla seisomalla, joten ajatus oli että sulake tms. on mennyt. Manuskasta en löytänyt valoille sulaketta ollenkaan, puhumattakaan että olisi vielä erikseen lähivaloille. (pitkät kyllä toimivat) Ei manuska kyllä kertonut sulakepesän sijaintiakaan, missä se muuten sijaitsee?

Viikonloppu on pärjättu seisontavaloilla sumareilla. Kukaan ei edes vilkutellut kun ne eivät huomaa että "lähivalot" ovatkin oikeasti sumarit. Aika lähelle näyttää mutta onneksi on hyvin valaistut kadut.

En millään viitsisi lähteä Biliaan jonottamaan vaikka huoltosoppari onkin. Toisaalta, lyhkästen vaihtaminen kiinnostaisi kokeilla (hallissa) kaikkien kirjoitusten jälkeen. Oikea valo kyllä tulee helposti esille kun siirtää pissapojan täyttöputken mutta vasen valo on se joka aiheuttaa kirjoituksia. Paljon on puhuttu että akun kannen poistaminen riittää, mutta syynäämällä minusta näyttää niinkuin pikemminkin akun vieressä oleva kolmikulmainen suojakansi kannattaisi poistaa?

Onko H7:n pidikkeessä mitään jousia, vai riittääkö pelkästään että kääntää 90 astetta ja vetää ulos?

16

11853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttöohjeesta pitäisi löytyä

      Ajovaloissa on paitsi sulakkeet, myös releet. Yleensä ajovalot (syystä joka on nyt varsin ilmeinen) on johdotettu niin että kummallekin on oma sulakkeensa jotta edes toinen jäisi palamaan.

      Scenic II:ssa käsittääkseni tietokone ohjaa releitä "suoraan" eli ajovalokatkaisin ei kytke virtaa releelle vaan kertoo tietokoneelle että kuljettaja on vääntänyt hantaakin tähän asentoon. Voi olla siis jopa tietokonevika!

      Kyllä auton ohjekirjasta pitäisi löytyä niin sulakekotelon sijainti kuin sulakkeiden järjestystkin joten takaisin piirustuslaudalle?

      • mja

        Scenic II:ssa on mikroprosessorin ohjaama 3-väyläsysteemi (BUS). Voimavirtaa ei väylissä kulje vaan bittejä. Siellä ei ole releitä, vaan virtaa kuluttavat laitteet on ohjattu puolijohteilla. (muutenhan kuulisin releen naksutuksen, mitä en ole koskaan kuullut).

        Manuskasta ei löydy valoille sulakkeita, vaikka sellaiset olisikin. Tuli muuten mieleen, että eikö Scenic II:n tauluun tule joku ilmoitus palaneista lampuista - jostain muistan lukeneeni että ainakin takavaloista tulisi? Miten teillä jotka olette vaihtaneet polttimot, näkyikö ilmoitusta ?


      • ibbe
        mja kirjoitti:

        Scenic II:ssa on mikroprosessorin ohjaama 3-väyläsysteemi (BUS). Voimavirtaa ei väylissä kulje vaan bittejä. Siellä ei ole releitä, vaan virtaa kuluttavat laitteet on ohjattu puolijohteilla. (muutenhan kuulisin releen naksutuksen, mitä en ole koskaan kuullut).

        Manuskasta ei löydy valoille sulakkeita, vaikka sellaiset olisikin. Tuli muuten mieleen, että eikö Scenic II:n tauluun tule joku ilmoitus palaneista lampuista - jostain muistan lukeneeni että ainakin takavaloista tulisi? Miten teillä jotka olette vaihtaneet polttimot, näkyikö ilmoitusta ?

        Ei ainakaan ajovaloista tule herjaa, takavaloista ei vielä kokemusta.


      • Keppana
        mja kirjoitti:

        Scenic II:ssa on mikroprosessorin ohjaama 3-väyläsysteemi (BUS). Voimavirtaa ei väylissä kulje vaan bittejä. Siellä ei ole releitä, vaan virtaa kuluttavat laitteet on ohjattu puolijohteilla. (muutenhan kuulisin releen naksutuksen, mitä en ole koskaan kuullut).

        Manuskasta ei löydy valoille sulakkeita, vaikka sellaiset olisikin. Tuli muuten mieleen, että eikö Scenic II:n tauluun tule joku ilmoitus palaneista lampuista - jostain muistan lukeneeni että ainakin takavaloista tulisi? Miten teillä jotka olette vaihtaneet polttimot, näkyikö ilmoitusta ?

        Ei ole mitenkään harvinaista, että molemmat ajovalopolttimot palaa samaan aikaan.

        Mikähän tämä mikroprosessori ohjattu 3-väyläsysteemi on? CAN-väylä kyllä Scenic:stä löytyy. Normaaleita releitä kyllä löytyy väyläautoistakin. Suuri osa niistä vaan on integroitu ohjausyksiköiden sisään. Ajovaloille on molemmille oma sulake ja ne löytyy konehuoneen sulakerasiasta.


      • mja
        Keppana kirjoitti:

        Ei ole mitenkään harvinaista, että molemmat ajovalopolttimot palaa samaan aikaan.

        Mikähän tämä mikroprosessori ohjattu 3-väyläsysteemi on? CAN-väylä kyllä Scenic:stä löytyy. Normaaleita releitä kyllä löytyy väyläautoistakin. Suuri osa niistä vaan on integroitu ohjausyksiköiden sisään. Ajovaloille on molemmille oma sulake ja ne löytyy konehuoneen sulakerasiasta.

        Tämä alkaa mennä jo FAQ-osastolle, mutta kaikki ei tietenkään seuraa kaikkea koko aikaa. Elikkäs alla olevassa Peugeot 307 saitissa on kuvattu kaksi Peugeotin ja Megane II/Scenic II:n yhteistä ominaisuutta, Siemensin kanssa kehitetty multipleksattu väyläohjaus ja AL4 automaatti (Renaultissa nimellä DPo)
        http://users.bigpond.net.au/skystar/peugeot307/technology.htm

        Ajovalopolttimoiden kestoikä menee tyypillisesti suunnilleen 1-2 kk sisällä, jos ovat tasalaatuisia. Yleensä vika tulee seistessä tai kun valot sytytetään (kuten kotonakin). Oletetaan että auto käynnistetään keskimäärin 3 kertaa päivässä . Oletetaan että lampun A rikkoutumisesta lukien on lamppu B rikkoutuu/rikkoutui /- 1 kk sisällä. Tämä tekee 60 päivää, minä aikana auto on käynnistetty 180 kertaa. Siten todennäköisyys sille että lamppu B rikkoontuu samalla kerralla kuin lamppu A on 1/180 eli 0,55% . Oikeasti tn samanaikaiselle rikkoontumiselle on suurempi, koska lamppujen kestoikä on normaalijakautunut joten jokainen rikkoontumiskerta ei ole yhtä todennäköinen. Tuskin tn samanaikaiselle rikkoontumiselle kuitenkaan on yli 1%. Minulla oli ensimmäinen kerta näiden kymmenien vuosien aikana.


      • Keppana
        mja kirjoitti:

        Tämä alkaa mennä jo FAQ-osastolle, mutta kaikki ei tietenkään seuraa kaikkea koko aikaa. Elikkäs alla olevassa Peugeot 307 saitissa on kuvattu kaksi Peugeotin ja Megane II/Scenic II:n yhteistä ominaisuutta, Siemensin kanssa kehitetty multipleksattu väyläohjaus ja AL4 automaatti (Renaultissa nimellä DPo)
        http://users.bigpond.net.au/skystar/peugeot307/technology.htm

        Ajovalopolttimoiden kestoikä menee tyypillisesti suunnilleen 1-2 kk sisällä, jos ovat tasalaatuisia. Yleensä vika tulee seistessä tai kun valot sytytetään (kuten kotonakin). Oletetaan että auto käynnistetään keskimäärin 3 kertaa päivässä . Oletetaan että lampun A rikkoutumisesta lukien on lamppu B rikkoutuu/rikkoutui /- 1 kk sisällä. Tämä tekee 60 päivää, minä aikana auto on käynnistetty 180 kertaa. Siten todennäköisyys sille että lamppu B rikkoontuu samalla kerralla kuin lamppu A on 1/180 eli 0,55% . Oikeasti tn samanaikaiselle rikkoontumiselle on suurempi, koska lamppujen kestoikä on normaalijakautunut joten jokainen rikkoontumiskerta ei ole yhtä todennäköinen. Tuskin tn samanaikaiselle rikkoontumiselle kuitenkaan on yli 1%. Minulla oli ensimmäinen kerta näiden kymmenien vuosien aikana.

        DPO laatikko on yhteistä. Mitä tekemistä sillä väylän kanssa. Muuta kuin se että sen ohjausyksikkö on siinä kiinni. Toi sivu on 307 esittely sivu jossa näytetään 307 verkkoratkaisut. MeganeII/ScenicII:sta löytyy BOSCH:in kehittämä (1980 luvun puolivälissä)CAN-verkko joka löytyy pirun monesta eri auto mallista ja merkistä. Pösö käyttää CAN:ista omaa variaatiotaan sekä sisällä VAN verkkoa. Verkkojaratkaisuja on lisäksi muutaman muukin esim. LIN, volcanolite, MOST, I2C. Voithan sinä kirjoitella FAQ-osion vaikka tästä, kannataa vaan ottaa selville että ymmärtää mitä kirjoittelee. Ei kaikkea opi nettiä selaamalla.


        Ja useamman kymmenen samanaikaisesti palanutta polttimoa vaihtaneena voin sanoa, ettei ole mitenkään tavaton ilmiö.


      • Tarnanen
        mja kirjoitti:

        Tämä alkaa mennä jo FAQ-osastolle, mutta kaikki ei tietenkään seuraa kaikkea koko aikaa. Elikkäs alla olevassa Peugeot 307 saitissa on kuvattu kaksi Peugeotin ja Megane II/Scenic II:n yhteistä ominaisuutta, Siemensin kanssa kehitetty multipleksattu väyläohjaus ja AL4 automaatti (Renaultissa nimellä DPo)
        http://users.bigpond.net.au/skystar/peugeot307/technology.htm

        Ajovalopolttimoiden kestoikä menee tyypillisesti suunnilleen 1-2 kk sisällä, jos ovat tasalaatuisia. Yleensä vika tulee seistessä tai kun valot sytytetään (kuten kotonakin). Oletetaan että auto käynnistetään keskimäärin 3 kertaa päivässä . Oletetaan että lampun A rikkoutumisesta lukien on lamppu B rikkoutuu/rikkoutui /- 1 kk sisällä. Tämä tekee 60 päivää, minä aikana auto on käynnistetty 180 kertaa. Siten todennäköisyys sille että lamppu B rikkoontuu samalla kerralla kuin lamppu A on 1/180 eli 0,55% . Oikeasti tn samanaikaiselle rikkoontumiselle on suurempi, koska lamppujen kestoikä on normaalijakautunut joten jokainen rikkoontumiskerta ei ole yhtä todennäköinen. Tuskin tn samanaikaiselle rikkoontumiselle kuitenkaan on yli 1%. Minulla oli ensimmäinen kerta näiden kymmenien vuosien aikana.

        Kirjoittamasi viesti lähentelee tai ehkäpä jo täyttää jonkinasteisen mielenhäiriön tunnusmerkit.

        Vie nyt se romu sinne Biliaan niin voit lopettaa todennäköisyyksien laskennan ja käyttää aikasi johonkin hyödylliseen. Vaimokin saattaisi tykätä jos et istuisi koko iltaa auton käyttöohjekirja kädessä.


      • Filsu2
        Tarnanen kirjoitti:

        Kirjoittamasi viesti lähentelee tai ehkäpä jo täyttää jonkinasteisen mielenhäiriön tunnusmerkit.

        Vie nyt se romu sinne Biliaan niin voit lopettaa todennäköisyyksien laskennan ja käyttää aikasi johonkin hyödylliseen. Vaimokin saattaisi tykätä jos et istuisi koko iltaa auton käyttöohjekirja kädessä.

        Siis nyt meni mielestäni Tarnasen maili aika paljon ohi. Olen kysellyt itse paljon ja väittäisin että mja on ainoa jolta olen saanut hyviä ja käyttökelpoisia vinkkejä.

        Tämän palstan tarkoitus kai olisi olla paikka jossa ihmiset voivat kertoa omista kokemuksistaan, ja jos joku haluaa laskea tn arvoja niin miksi ei. Mielestäni se että takerrut Tarnanen tällaisiin pieniin asioihin viittaa siihen että itselläsi on jotain haasteita/ongelmia kun et keksi mitään muuta kuin haukkua toisia.

        Olen vieraillut tällä palstalla noin vuoden verran ja väittäisin että en ole nähnyt sinun kirjoituksia täällä kovinkaan paljoa eli joko:

        1) olet uusi etkä välttämättä ymmärrä kaikkia täällä palstoilla
        2) sinua harmittaa kun ostamasi Rellu ei olekaan sellainen tykki kuin mitä Porche
        3) tai sitten sinulla on se hyväksi havaittu 'teini-corolla '

        Mutta siis toivoisin että lopettaisit tällaisten turhien mailien postaamisen jotta palsta ei menisi huonoksi. Yksi mätä omena voi tuhota koko sadon...


      • Tarnanen
        Filsu2 kirjoitti:

        Siis nyt meni mielestäni Tarnasen maili aika paljon ohi. Olen kysellyt itse paljon ja väittäisin että mja on ainoa jolta olen saanut hyviä ja käyttökelpoisia vinkkejä.

        Tämän palstan tarkoitus kai olisi olla paikka jossa ihmiset voivat kertoa omista kokemuksistaan, ja jos joku haluaa laskea tn arvoja niin miksi ei. Mielestäni se että takerrut Tarnanen tällaisiin pieniin asioihin viittaa siihen että itselläsi on jotain haasteita/ongelmia kun et keksi mitään muuta kuin haukkua toisia.

        Olen vieraillut tällä palstalla noin vuoden verran ja väittäisin että en ole nähnyt sinun kirjoituksia täällä kovinkaan paljoa eli joko:

        1) olet uusi etkä välttämättä ymmärrä kaikkia täällä palstoilla
        2) sinua harmittaa kun ostamasi Rellu ei olekaan sellainen tykki kuin mitä Porche
        3) tai sitten sinulla on se hyväksi havaittu 'teini-corolla '

        Mutta siis toivoisin että lopettaisit tällaisten turhien mailien postaamisen jotta palsta ei menisi huonoksi. Yksi mätä omena voi tuhota koko sadon...

        Pyydän kohteliaasti anteeksi mikäli kirjoitukseni loukkasi teitä.


      • Turhis.
        Filsu2 kirjoitti:

        Siis nyt meni mielestäni Tarnasen maili aika paljon ohi. Olen kysellyt itse paljon ja väittäisin että mja on ainoa jolta olen saanut hyviä ja käyttökelpoisia vinkkejä.

        Tämän palstan tarkoitus kai olisi olla paikka jossa ihmiset voivat kertoa omista kokemuksistaan, ja jos joku haluaa laskea tn arvoja niin miksi ei. Mielestäni se että takerrut Tarnanen tällaisiin pieniin asioihin viittaa siihen että itselläsi on jotain haasteita/ongelmia kun et keksi mitään muuta kuin haukkua toisia.

        Olen vieraillut tällä palstalla noin vuoden verran ja väittäisin että en ole nähnyt sinun kirjoituksia täällä kovinkaan paljoa eli joko:

        1) olet uusi etkä välttämättä ymmärrä kaikkia täällä palstoilla
        2) sinua harmittaa kun ostamasi Rellu ei olekaan sellainen tykki kuin mitä Porche
        3) tai sitten sinulla on se hyväksi havaittu 'teini-corolla '

        Mutta siis toivoisin että lopettaisit tällaisten turhien mailien postaamisen jotta palsta ei menisi huonoksi. Yksi mätä omena voi tuhota koko sadon...

        Noita mja.n vastauksia seuranneena (jo pidempiä aikoja) voin kertoa sen että netistä selaamalla saa juuri tuollaisia vastauksia ja sitten ne kopioidaan tänne asioista kuitenkaan mitään ymmärtämättä ja käytännön kokemuksia omaamatta... minunkin kanssa se on kiistellyt monesta asiasta. Aika yksinkertaista saa elämä olla jos täällä viittii kysellä, että onko ajovalopolttimoissa sulaketta, ja seuraavana päivänä kirjoitetaan sanantarkasti jostain ESP.stä ja sen toiminnasta. Parempi että viet autosi korjaamolle missä ne vaihtaa polttimot sinulle ettei ne sulakkeet todellakin pala sieltä. Parkeilla ja sumuvaloilla ajamisesta en viitsi edes mainitakkaan kuinka tyhmän näköistä se on. Kasva jo potkuhousuista pois.


      • mja
        Turhis. kirjoitti:

        Noita mja.n vastauksia seuranneena (jo pidempiä aikoja) voin kertoa sen että netistä selaamalla saa juuri tuollaisia vastauksia ja sitten ne kopioidaan tänne asioista kuitenkaan mitään ymmärtämättä ja käytännön kokemuksia omaamatta... minunkin kanssa se on kiistellyt monesta asiasta. Aika yksinkertaista saa elämä olla jos täällä viittii kysellä, että onko ajovalopolttimoissa sulaketta, ja seuraavana päivänä kirjoitetaan sanantarkasti jostain ESP.stä ja sen toiminnasta. Parempi että viet autosi korjaamolle missä ne vaihtaa polttimot sinulle ettei ne sulakkeet todellakin pala sieltä. Parkeilla ja sumuvaloilla ajamisesta en viitsi edes mainitakkaan kuinka tyhmän näköistä se on. Kasva jo potkuhousuista pois.

        Kiitti vain neuvoista, mutta vaihdoin jo polttimot itse. Vieläpä ilman sinun ohjeitasi. Sulakekotelossa oli valoille ainoastaan 1 kpl 5A sulake, joka ei taida olla ainakaan lähivaloille.

        Potkuhousuasiat voit postata suoraan asianomaisiin Suomi24 ryhmiin. Ehkäpä sieltä löytyy apua muihinkin sinua vaivaaviin ongelmiin.


      • Anonyymi
        mja kirjoitti:

        Scenic II:ssa on mikroprosessorin ohjaama 3-väyläsysteemi (BUS). Voimavirtaa ei väylissä kulje vaan bittejä. Siellä ei ole releitä, vaan virtaa kuluttavat laitteet on ohjattu puolijohteilla. (muutenhan kuulisin releen naksutuksen, mitä en ole koskaan kuullut).

        Manuskasta ei löydy valoille sulakkeita, vaikka sellaiset olisikin. Tuli muuten mieleen, että eikö Scenic II:n tauluun tule joku ilmoitus palaneista lampuista - jostain muistan lukeneeni että ainakin takavaloista tulisi? Miten teillä jotka olette vaihtaneet polttimot, näkyikö ilmoitusta ?

        Ei oo kaikissa autonkäsikirjoissa sulakekarttaa.Aatelleet varmaan,että autonasentajalle vietävä joka ikisen sulakkeen vaihtoon,ja maksu on siitä huikea


    • Perheellinen

      Minulla paloi oikeanpuolen parkit kun perävaunun liitinjohdin oli senverran pitkä että otti kuopassa tiehen kiinni, jolloin johdon eristeet katos ja perävaunun maa & parkki ottivat yhteen -> rellun sulake paloi.

      Ohjekirjasta ei apua tällaiseen, taisi olla mainintaa että vie auto huoltoon. No kun ei ole huoltosopparia niin päätin vaihtaa itse. Aika vi***mainen homma. En keksinyt miten sulakerasiaa olisi saanut purettua senverran että tuohon sulakkeeseen olisi päässyt kunnolla kiinni, joten meni tuhraamiseksi kärkipihtien ja taskulampn kanssa. Sulakkeen vaihto vei kahdelta ihmiseltä 20 minuuttia - omaltakohdalta aika kyseenalainen ennätys. Mutta nuo sulakkeet ovat aika hankalassa paikassa, itse en keksinyt miten tuon rasian olisi saanut kunnolla avattua.

      Kiinteän vetokoukun pistoke on kyllä idioottimaisesti asennettu matalalle ja sellaiseen asentoon että johto lähtee vielä alaspäin. Perävaunupistokkeen johto kannattaa pitää suht kireällä ja _aina_ siten että kulkee aisan päältä ennen kytkentää.

      • mja

        Itsellä oli Scenic II:n sulakerasia kyllä matkustamon puolella, niinkuin manuskakin kertoo. Avataan vasemmalla oleva kolikkorasia ja vedetään koko rasia ulos. Sulakkeet on sen alla ja kuvaukset rasian kylkeen painettu. Sisällä näkyi olevan sulakkeen ulosvetimetkin.

        Ainoa mitä löysin "konehuoneen puolelta" on kolmikulmainen, ilmeisesti pääsulakerasia akun vieressä. Torx-ruuveilla suljettu. Onko sinulla Scenic I vai II? Jos se on kakkonen, niin missä konehuoneen puolella löytyy parkkivalojen sulaketta?


    • Mirkku66

      Pojat pojat......
      Miulla käsittääksenii kuitenkin myös Scenic II...
      Asiat suijuisi ehkä paremmin jos ilmoittaisi treenit autonne vuosimallin. Miulla Scenic 03-09 malli.... Eli tarkka 2007.
      Se nyt vaan on niin, että näistä ihanaisista ne valojen sulakkeet löytyvät sieltä pääsulakerasiasta moottoritietä oikealta.
      Eli akkukin on hyvä ottaa hetkeksi pois, että pääsee sinne kunnolla, rikkomatta muuta. Kyllä ranskalaiset osaa...... Koskahan ne ehtii rakastella kuin elokuvissaan, kun jätkät korjailee Renuja iltasella kädet verillä....
      Miulla on kuitenkin käsittääkseni täs ihan ehdat releet jotka paikoitellen naksuttelee kovastikkin ja pitkällisen pohdinnan tuloksena olen päätellyt, että tämä rele, joka myös valoja ohjailee on täys viasko.
      Ollut jos jonkinmoista ommellaan nyttemmin tän kanssa...
      Purkaa akkua pirusti....... Laturi on kunnossa, mutta purkaminen liittyy faktasti jotenkin tohon releeseen tms.... josta lähtee varmaan muitakin toimintoja.

    • Mirkku66

      Siis onkelmaa on ollu. Pirullinen tämä ennakoiva näppäimistö näin vanhemmalla iällä....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1947
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1669
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1618
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1517
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1475
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1357
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1203
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1158
    Aihe