Ford 4610 Lämpiää, ei lämpiä

juntti

Kertokaas missä vika, kun näin talvella ensin ei lämmöt nouse ja sitten kun nousee niin sylkee nesteet pihalle syylärin korkin vierestä olevasta putkesta?
Itse arvelin, että vika olisi termostaatissa.

No nyt tietysti herää epäilys, että kannentiiviste on palannut, mikähän se olisi varmin tuntomerkki siitä että näin on käynyt?

Ovatkohan ne veemäisiä vaihtaa nuo tiivisteet ja termostaatit, onnistuuko heinänteko järjellä?

22

9005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pultti Bois

      Mitä kestää pakkasta jäähd. neste?
      Jos neste ei ekstää hyytymättä käy juuri noin. Neste ei lähde kiertämään, kun on hyytynyt puuroksi.
      Oli tuuria jos ei kansipahvi mennyt jäähdytyksen puutteessa. Kyllä pitää nesteiden Suomessa kestää -30 astetta pakkasta.

    • zetor--

      täällä päin on kans semmonen juttu kun vesi kyllä lämpenee kun vaikka linkoaa mutta kopin kattoon ei jaksa nostaa vettä normaaleilla kierroksilla,täys kaasulla rupeaa vesi kiertämään kattoon.

      En tiedä onko suunnittelussa virhe vai mikä koppi on TERÄ-turvaohjaamo laitettu suomessa zetoriin

      • vesipumppu

        Setkassas taitaa olla vesipumppu loppu. Toinen vikapaikka saattais olla lämppärin kenno, kunnon pesut ulkoo ja sisältä.


    • hjl_snar

      Jos tiiviste palaa, niin muodostus yhteys vesitilan, öljykanavien tai palotilan välille. Öljyä jäähdytinnesteessä, vettä (vaahtoa tikussa) moottoriöljyssä, vettä palotilaan (valkoinen pakokaasu), painetta öljytilaan (puhaltaa täyttöaukosta huomattavasti, sylkee öljyä öljytikusta).

      Niin tarkistus lämpiämiselle, nouseeko silti lämpömittari muttei tule lämpöä koppiin?

      • juntti

        no se on sellanen että ensin ei nouse mittari eikä tu lämmintä ja sitten nousee mittari ja tulee lämmintä ja sitten lentää nesteet.
        Sormen ku tökkää syylärin korkista niin se on musta, mutta tikussa eikä täyttöaukon korkissa näy vaahtoa.
        Pitää vaihtaa se termostaatti ku ilmat lauhtuu.
        voikos ne kanavat ja letkut puhistaa jollain aineella?


      • karhu III
        juntti kirjoitti:

        no se on sellanen että ensin ei nouse mittari eikä tu lämmintä ja sitten nousee mittari ja tulee lämmintä ja sitten lentää nesteet.
        Sormen ku tökkää syylärin korkista niin se on musta, mutta tikussa eikä täyttöaukon korkissa näy vaahtoa.
        Pitää vaihtaa se termostaatti ku ilmat lauhtuu.
        voikos ne kanavat ja letkut puhistaa jollain aineella?

        joskus putsasin verkun syylärin kidesoodaliuoksella, kaippa sitä jonkinaikaa sopii kierrättää... ja ehkä vielä huuhteluvesi vois olla paikallaan ennen varsinaisen jäähdytysnesteen laittoa.
        Kidesoodaa saa sekatavara kaupoista


    • pois!

      Järjestelmässä ilmaa lämppärin kennossa. Samoinen vika ollut parissa traktorissa itsellä.

    • konemestari

      Vaihda termostaatti ensin,huomioi nesteen takasin laitossa neste on laitettava hitaasti syyläriin jos kaadat kerralla ilmatasku jää koneeseen ja nestettä sopii vain 6l kahdentoista sijaan ja kun paat käyntiin se puklaa ulos koko ajan.
      Kun sul uusi termst ja 12l nest sisällä aja kone lämpimäksi jos lämppäristä ei tule lämmintä ja lämpömittari vaeltaa estaas saa nestepuoli ilmaa sylinteristä kannentiiviste palanu 3pytyn takapäästä uusi kandentiiviste.Kone käy kuumimpana tästä kodasta ja siit tiiviste palaa ensin.

    • IH684

      Oli samaa vikaa aikanaa IH-684, Sekuran hytti. Syy on nähdäkseni vain ilmalukko, ilmeisesti letkujen liitokset vuotaa ilmaa kun on enemmän pakkasta.

      • Pultti Bois

        "ilmeisesti letkujen liitokset vuotaa ilmaa kun on enemmän pakkasta."

        Siis täh? Ilmaa menee järjestelmään päin SISAÄÄN?
        Enpä oo hurjempaa kuullutkaan?    
        Jos nesteet ei kestä pakkasta vaan hyhmää. Niin voihan vesipumppu kavitoida ja vatkata ilmaa järjestelmään?


      • jyllää
        Pultti Bois kirjoitti:

        "ilmeisesti letkujen liitokset vuotaa ilmaa kun on enemmän pakkasta."

        Siis täh? Ilmaa menee järjestelmään päin SISAÄÄN?
        Enpä oo hurjempaa kuullutkaan?    
        Jos nesteet ei kestä pakkasta vaan hyhmää. Niin voihan vesipumppu kavitoida ja vatkata ilmaa järjestelmään?

        Pultti Bois:
        >Siis täh? Ilmaa menee järjestelmään päin SISAÄÄN?
        Enpä oo hurjempaa kuullutkaan?<
        Valitettavasti tämä hurja väite pitää paikkaansa. Traktoreissa on usein hytin lämmityskennosto korkeammalla kuin syyläri ja paisuntasäiliö, joten jos on letkuissa vikaavikaa, niin nesteen jähtyessä se supistuu ja imee ilmaa siitä, mistä se helpoiten sen saa ja lämmityskennostossa alkaa olla pikku hiljaa ilmaa ja vesi ei kierrä.


      • Pultti Bois
        jyllää kirjoitti:

        Pultti Bois:
        >Siis täh? Ilmaa menee järjestelmään päin SISAÄÄN?
        Enpä oo hurjempaa kuullutkaan?<
        Valitettavasti tämä hurja väite pitää paikkaansa. Traktoreissa on usein hytin lämmityskennosto korkeammalla kuin syyläri ja paisuntasäiliö, joten jos on letkuissa vikaavikaa, niin nesteen jähtyessä se supistuu ja imee ilmaa siitä, mistä se helpoiten sen saa ja lämmityskennostossa alkaa olla pikku hiljaa ilmaa ja vesi ei kierrä.

        kun kone on lämmin? Jos menee alipaineella ilmaa, luulisi menevän myös nestettä ulos. Onham´n jäähd. korkki kunnossa? Jäähd. järj. on lämpimänä pien i ylipaine. Siellä on vesipumpun siivet kuluneet, jos ei vesi kierrä läppärin kennossa ,kun hana on auki?


      • pumppaa

        JOksenkin kaikissa tarktoreissa, joissa on lämmityslaitteen kenno hytin katossa, on jossain vaiheessa näitä ongelmia. Ennemmin tai myöhemmin ilmaa pääsee sinne pitkiin putkiin ja kun ilma nousee ylimpään kohtaan niin se on sitte kennossa.
        Useissa kennoissa on automaattinen ilmanpoisto, mutta ei sekään maalimantappiin asti toimi... Sähkötoiminen kiertovesipumppu paluuletkuun auttaa jo kummasti kiertoa. Kuumanpuolen pumppu on vielä parempi, mutta se ei ole pitkäikäinen ja toisaalta kuumaa kestävä pumppu on kallis.
        Moottorin vesipumppukin käy vanhemmiten joskus niin väljäksi, ettei se jaksa nostaa litkua sinne kattoon asti ja silloin ei edes automaatti-ilmaus kennolla auta.


      • 40 vuotta traktoreita
        pumppaa kirjoitti:

        JOksenkin kaikissa tarktoreissa, joissa on lämmityslaitteen kenno hytin katossa, on jossain vaiheessa näitä ongelmia. Ennemmin tai myöhemmin ilmaa pääsee sinne pitkiin putkiin ja kun ilma nousee ylimpään kohtaan niin se on sitte kennossa.
        Useissa kennoissa on automaattinen ilmanpoisto, mutta ei sekään maalimantappiin asti toimi... Sähkötoiminen kiertovesipumppu paluuletkuun auttaa jo kummasti kiertoa. Kuumanpuolen pumppu on vielä parempi, mutta se ei ole pitkäikäinen ja toisaalta kuumaa kestävä pumppu on kallis.
        Moottorin vesipumppukin käy vanhemmiten joskus niin väljäksi, ettei se jaksa nostaa litkua sinne kattoon asti ja silloin ei edes automaatti-ilmaus kennolla auta.

        50-sarjan JD ollut 18 vuotta. Ei ole mitään ongelmaa lämmityslaitteen kanssa ollut.
        En ole edes moisesta viasta kuullut enne kuin nyt.
        Eivät ole "muden merkkien" miehet viasta kertonee, kun tietävät ettei JD:ssä ole tuota vikaa.
        Eivät kehtaa edes kertoa.

        Taas sen näkee, että traktorilla ja "traktorilla" on eroa.


      • JD-mies
        40 vuotta traktoreita kirjoitti:

        50-sarjan JD ollut 18 vuotta. Ei ole mitään ongelmaa lämmityslaitteen kanssa ollut.
        En ole edes moisesta viasta kuullut enne kuin nyt.
        Eivät ole "muden merkkien" miehet viasta kertonee, kun tietävät ettei JD:ssä ole tuota vikaa.
        Eivät kehtaa edes kertoa.

        Taas sen näkee, että traktorilla ja "traktorilla" on eroa.

        Joo, sama kokemus 20 vuotta ollut JD SG2 hytillä eikä ikinä tuota ongelmaa, mutta oli IH:ssa jatkuvasti riesana, vesi alkoi kiertää kun kon lämpeni kunnolla ja ajoi melko kvilla kierroksilla.


      • IH684
        Pultti Bois kirjoitti:

        "ilmeisesti letkujen liitokset vuotaa ilmaa kun on enemmän pakkasta."

        Siis täh? Ilmaa menee järjestelmään päin SISAÄÄN?
        Enpä oo hurjempaa kuullutkaan?    
        Jos nesteet ei kestä pakkasta vaan hyhmää. Niin voihan vesipumppu kavitoida ja vatkata ilmaa järjestelmään?

        Kuten tuossa jäljempänä jo todettiin niin näin vain on, eli tarkentaen kylmällä liitos tihkuu nestettä ulos ja mitäs sinne tilalle muuta tulee kuin ilmaa, ei ainakaan uutta nestettä.... Eli tästä oli kyllä kokemusta n. 20 v:n ajalta. Ja jos nesteet on hyhmänä niin kyllä on jo muitakin ongelmia.


      • Kierrot
        40 vuotta traktoreita kirjoitti:

        50-sarjan JD ollut 18 vuotta. Ei ole mitään ongelmaa lämmityslaitteen kanssa ollut.
        En ole edes moisesta viasta kuullut enne kuin nyt.
        Eivät ole "muden merkkien" miehet viasta kertonee, kun tietävät ettei JD:ssä ole tuota vikaa.
        Eivät kehtaa edes kertoa.

        Taas sen näkee, että traktorilla ja "traktorilla" on eroa.

        Mites siinä onkelmaa vois olla , ei oo kiertänyt uutenakaan, kius siin eroo vois sit vanhana olla.
        Ei kiertoo, ei onkelmia.


      • Kokenut
        Kierrot kirjoitti:

        Mites siinä onkelmaa vois olla , ei oo kiertänyt uutenakaan, kius siin eroo vois sit vanhana olla.
        Ei kiertoo, ei onkelmia.

        Alkuperäinen kysyjä kai tarkoitti moottorinlämmön heilahteluja?Jos peli olisi minun,tekisin näin:Ensin kone käyntilämpimäksi,sitten hytin lämmittimelle menevät venttiilit kiinni,syylarinkorkki auki ja kaadetaan nestettä aivan täyteen,koneen käydessä korkki auki näkee tuleeko kuplia.Jos tulee jossain on vuoto,ja Fordissa se on yleensä aina kansipahvi.


      • juntti
        Kokenut kirjoitti:

        Alkuperäinen kysyjä kai tarkoitti moottorinlämmön heilahteluja?Jos peli olisi minun,tekisin näin:Ensin kone käyntilämpimäksi,sitten hytin lämmittimelle menevät venttiilit kiinni,syylarinkorkki auki ja kaadetaan nestettä aivan täyteen,koneen käydessä korkki auki näkee tuleeko kuplia.Jos tulee jossain on vuoto,ja Fordissa se on yleensä aina kansipahvi.

        Jep. Enste ei lämmöt nouse ja sit ku nousee ruikkaa nesteet pellolle, siis talvella. Ja kun ruikkaa nesteet ei lämpiä myöskään sisältä.
        ihan hyviä huomioitahan noissa vastauksisa näkyy olevan poislukien nuo JD kommentit.
        saattaahan olla, että jos koneella on ikää 24 vuotta, vikojakin ilmaantuu. jopa Ford merkkiseenkin.


    • NNH

      Pakkasten tultua huomasin vapaastihengittävän Foordini käyvän ainakin mittarin mukaan kylmänä. Kilometrin auraustyössä ei lämpömittari liikahda ollenkaan, enempää tietä ei sitten olekaan. Vaihdoin vanhan 82 asteen termarin uuteen samanlaiseen ilman muutosta lämpötilassa. Ylävesiletku on ajon jälkeen ainoastaan taskulämmin, niinkuin lämppäriltä tuleva ilmakin. Vanha konemies sanoi että kestää vaan kauan ennenkuin massat pakkasella lämpiää. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Ilmiö alkoi todellakin heti pakkasten alettua, syyskeleillä lämmöt nousivat normaalisti.

      • konemestari

        82 termostaatti käy kesällä ja talvella alunperin 74 se kyllä talvella pitää hytin kylmän puolesena.Yli 82 ei kannata laittaa kesähelteellä kovassa vedossa käy liian kuumana.
        Käytä pahvia jäähyttäjän edessä että peittää kenosta 60%se nopeuttaa lämpenemistä.Jos koneessa ei ole pahvia saat ajaa monta kilometria täysillä ennen ku kone on normal lämössä.
        Uusimmissa Fordeissa on visko tuulettimet ne lämpiää jo nopesti.


    • Anonyymi

      Voisiko joku neuvoa miten vaihtaa Ford 6610 vm -82 termostaatti,ja missä se ylipäätään sijaitsee? Onko sen kotelo syylärin takana alhaalla. Jos on,niin siinähän täytyy purkaa melkoisesti että saisi uuden termostaatin vaihdettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe