vaarallista?

tidi

Onko Ecuadorin pääkaupunki Quito kuinka vaarallinen? Siis voiko siellä edes päivisin liikkua yksin?

15

5288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaaleppi

      Voi liikkua päivisin yksin. Yöllä kannattaa käyttää taksia. En mä oo ainakaan tuntenut keskustaa mitenkään erityisen vaaralliseksi. Ei ole ainakaan itselle osunut vastaan mitään kuumotusta.

    • yksin

      just tulin ecuadorista ja vietin quitossakin päälle kuukauden. mulle ei sattunut mitään, mutta kuulin monilta, että oli koitettu ryöstää/ ryöstetty. tavaroiden kanssa saa olla tosi varovainen. ja heti, kun pimenee niin ota taksi! mullakin oli pari läheltä piti tilannetta.. ja jos oot myös naispuolinen niin saat olla varovaisempi. mutta mä sain ainakin ihan turvallisen kuvan quitosta. vanhaan kaupunkiin en kyllä kauheen myöhään suosittele menemään. joka paikassa varovaisuutta silti tarvitaan, eikä quito poikkeus ole.

      • Kikka

        >>>>>>< joka paikassa varovaisuutta silti tarvitaan, eikä quito poikkeus ole.


      • Ensio
        Kikka kirjoitti:

        >>>>>>< joka paikassa varovaisuutta silti tarvitaan, eikä quito poikkeus ole.

        Hei!

        Totta on tuo kaikki ylläoleva, yhdyn siihen täydellisesti.
        En tiedä mutta luulen tuntevani Quiton hiukan paremmin, on näet vaimo sieltä jo 25 vuoden takaa ja on tullut käytyä siellä hyvinkin useasti, tosin kun liikun siellä niin on useimmiten sukulaiset oppaina.
        Kyllä Quitossa pärjää jos käyttää hiukankin sitä maalais järkeä.
        No tosi on, että aina kun on kaukana kotoa kannattaa olla varovainen, eikä Quito ole siinä suhteessa mikään poikkeus.
        Tosi on myös, että Ecuador on kuin "keidas" kahden hyvin väkivaltaisen maan välissä, siis Colonbian ja Perun. Ei Ecuadoria voi naapureihinsa verrata, luojan kiitos.

        Bueno, nada mas que un buen viaje.

        Yo se que Ecuador es un pais maravilloso, usted va a pasar alli muy , muy bien.

        ¡¡Chaooo!!


      • Kikka
        Ensio kirjoitti:

        Hei!

        Totta on tuo kaikki ylläoleva, yhdyn siihen täydellisesti.
        En tiedä mutta luulen tuntevani Quiton hiukan paremmin, on näet vaimo sieltä jo 25 vuoden takaa ja on tullut käytyä siellä hyvinkin useasti, tosin kun liikun siellä niin on useimmiten sukulaiset oppaina.
        Kyllä Quitossa pärjää jos käyttää hiukankin sitä maalais järkeä.
        No tosi on, että aina kun on kaukana kotoa kannattaa olla varovainen, eikä Quito ole siinä suhteessa mikään poikkeus.
        Tosi on myös, että Ecuador on kuin "keidas" kahden hyvin väkivaltaisen maan välissä, siis Colonbian ja Perun. Ei Ecuadoria voi naapureihinsa verrata, luojan kiitos.

        Bueno, nada mas que un buen viaje.

        Yo se que Ecuador es un pais maravilloso, usted va a pasar alli muy , muy bien.

        ¡¡Chaooo!!

        Siitä maalaisjärjestä.

        En tiedä, oliko maalaisjärjen käytön puute syynä saksalaisen turistiin kuolemaan Quitossa jokunen kuukausi sitten. Tyttöparka kun tapettiin hotellinsa eteen. Tai oliko 50-vuotiaalta englantilaishoitajalta jäänyt järki kotiin? Nainen on kateissa. Tiedetään vaan, että kokeneen matkaajan tili tyhjennettiin järjestelmällisesti peräkkäisinä päivinä Ecuadorissa naisen itsensä ollessa kateissa jo usean viikon ajan.


        Pitkien bussimatkojen aikana olen lukenut Etelä-Amerikan oppaani lähes kannesta kanteen läpi. Opasta on kirjoittanut usea kirjoittaja, joten eri maiden kappaleet eivät ole täysin vertailukelpoisia.

        Quitoa koskevat varoitukset ovat kuitenkin poikkeuksellisen painavat. Vain muutaman kaupungin kohdalla koko mantereella annetaan "yöllä liikkumiskielto". Nämä ovat kolubialaisia ja venezuelaisia vähemmän merkittävämpiä (mm. rajaseudulla sijaitsevia) kaupunkeja - sekä Quito.






        Totuuksia tuntuu olevan monenlaisia. Monen matkaajan mielestä kun Kolumbia ja Peru ovat paratiiseja Ecuadorin nähdeen. Ihmiset ystävällisempiä, tunnelma vapautuneempi.

        http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=22&threadid=1029841&messid=8803265&STARTPAGE=1&parentid=0&from=3


      • XXXXXX
        Kikka kirjoitti:

        Siitä maalaisjärjestä.

        En tiedä, oliko maalaisjärjen käytön puute syynä saksalaisen turistiin kuolemaan Quitossa jokunen kuukausi sitten. Tyttöparka kun tapettiin hotellinsa eteen. Tai oliko 50-vuotiaalta englantilaishoitajalta jäänyt järki kotiin? Nainen on kateissa. Tiedetään vaan, että kokeneen matkaajan tili tyhjennettiin järjestelmällisesti peräkkäisinä päivinä Ecuadorissa naisen itsensä ollessa kateissa jo usean viikon ajan.


        Pitkien bussimatkojen aikana olen lukenut Etelä-Amerikan oppaani lähes kannesta kanteen läpi. Opasta on kirjoittanut usea kirjoittaja, joten eri maiden kappaleet eivät ole täysin vertailukelpoisia.

        Quitoa koskevat varoitukset ovat kuitenkin poikkeuksellisen painavat. Vain muutaman kaupungin kohdalla koko mantereella annetaan "yöllä liikkumiskielto". Nämä ovat kolubialaisia ja venezuelaisia vähemmän merkittävämpiä (mm. rajaseudulla sijaitsevia) kaupunkeja - sekä Quito.






        Totuuksia tuntuu olevan monenlaisia. Monen matkaajan mielestä kun Kolumbia ja Peru ovat paratiiseja Ecuadorin nähdeen. Ihmiset ystävällisempiä, tunnelma vapautuneempi.

        http://thorntree.lonelyplanet.com/messagepost.cfm?postaction=reply&catid=22&threadid=1029841&messid=8803265&STARTPAGE=1&parentid=0&from=3

        ???


    • canoa

      Heippa,
      minulla kolmen kuukauden hyvä ja onnistunut kokemus viime syksyltä Ecuadorista ja eritysesti Quitosta.
      Käsitykseni on, että siellä pärjää suomalaisella perusjärjellä;) oikein hyvin.
      Muutama juttu kummiskin:
      Ehdottomasti jos olet nainen, vältä hämärän tulon jälkeen yksin liikuskelua ylipäänsä missään pääkaupungin alueella jalkaisin. No ehkä pohjoispuolen ostoskeskusalueella pärjäilee, ja Mariscalin turistialueella (koska siellä aina muita ulkomaalaisia, voi soluttautua). Toisaalta Mariscalissa, joka on keinotekoinen turistialue täynnä hotelleja ja baareja, sattuu eniten turisteille accidenttiä kuten ryöstöjä. Johtuu tietysti pääasiassa siitä, että ei osata käyttää alkomahoolia tms. nautintoaineita kuten kotioven ulkopuolella kannattaisi: huolella harkiten.
      Itse olen huomattavan pitkä vaalea joten erotun kuin majakka merellä mutta järjenkäytöllä onnistuin välttämään paheimmat karikot. Kerran yritettiin viiltää reppu auki, tuota sattuu usein paikallisbusseissa. Muutama tuttu ryöstettiin, toinen huomaamattaan, toinen veitsellä uhaten. Tuossa tilanteessa anna suosiolla mitä sinulta löytyy,
      Ehkä paras vinkkini on se, etä poliisiin ei kannata luottaa Quitossa, kuulemani kertomukset eivät mairitelleet--ylipäänsä mieti kenen matkaan lähdet. Tuttava lähti kännissä kahden poliisin tarjoamaan "ilmaiseen kyytiin" - ja onnistui pakenemaan liikennevaloissa turhan innokkaita tutustumisyrityksiä.
      Suurimmaksi osaksi ihmiset ovat kuitenkin äärettömän ystävällisiä :).
      Menisin toistekkin, vaikka hetimiten jos olisi rahaa.

      • Kikka

        Edelleen siita jarjenkaytosta. Sanoit, etta jarjenkaytolla selviaa "oikein hyvin". Jaiko sinulta jarki kayttamatta silla kertaa, kun reppusi yritettiin viiltaa auki? Kysymyksellani haluan painottaa nimenomaan sita, etta vaikka kuinka kayttaa jarkea, se ei aina auta.

        Quito on nyt takana pain ja voin nyt antaa oman kommenttini syvalla kokemuksen rintaaanella. Röh.




        Ensimmaisena iltana lahdin ravintolaan. Ravintola sijaitsee kolmen, neljan minuutin kavelymatkan paassa hotelliltani Mariscalin turistialueella. Hotellista lahetettiin tyontekija saattamaan minua ravintolaan. Saattaja vannotti, etta ottaisin takaisin tullessa taksin.

        Toisena paivana olin tutustumassa vanhaan kaupunkiin. Santo Domingon torilla kysyin poliisilta, onko alueella turvallista valokuvata. Poliisi vastasi kylla. Astuin torilta muutaman askeleen sivukujalle kuvaamaan hyvin kaunista nakya. Huomasin lahistolla seisoskelevan miehen, jonka olin nahnyt myos torilla. Ohitse kulkenut poliisipartio tuli luokseni sanoen, etta kamerani ryostetaan, jos pidan sen esilla. En kuitenkaan halunnut jattaa kaunista maisemaa ikuistamatta, joten palasin hetken paasta samaan kulmaa. Ja eiko mita: samainen mies, joka oli aiemmin seurannut minua torilta, seurasi talla kertaa. Sulloin suosiolla kameran takaisin taskuun, mutta viela torille palatessani kolmen mustan miehen ryhma yritti pysayttaa minut.

        -------------------------------------

        >>>> No ehkä pohjoispuolen ostoskeskusalueella pärjäilee, ja Mariscalin turistialueella


      • vai Quito
        Kikka kirjoitti:

        Edelleen siita jarjenkaytosta. Sanoit, etta jarjenkaytolla selviaa "oikein hyvin". Jaiko sinulta jarki kayttamatta silla kertaa, kun reppusi yritettiin viiltaa auki? Kysymyksellani haluan painottaa nimenomaan sita, etta vaikka kuinka kayttaa jarkea, se ei aina auta.

        Quito on nyt takana pain ja voin nyt antaa oman kommenttini syvalla kokemuksen rintaaanella. Röh.




        Ensimmaisena iltana lahdin ravintolaan. Ravintola sijaitsee kolmen, neljan minuutin kavelymatkan paassa hotelliltani Mariscalin turistialueella. Hotellista lahetettiin tyontekija saattamaan minua ravintolaan. Saattaja vannotti, etta ottaisin takaisin tullessa taksin.

        Toisena paivana olin tutustumassa vanhaan kaupunkiin. Santo Domingon torilla kysyin poliisilta, onko alueella turvallista valokuvata. Poliisi vastasi kylla. Astuin torilta muutaman askeleen sivukujalle kuvaamaan hyvin kaunista nakya. Huomasin lahistolla seisoskelevan miehen, jonka olin nahnyt myos torilla. Ohitse kulkenut poliisipartio tuli luokseni sanoen, etta kamerani ryostetaan, jos pidan sen esilla. En kuitenkaan halunnut jattaa kaunista maisemaa ikuistamatta, joten palasin hetken paasta samaan kulmaa. Ja eiko mita: samainen mies, joka oli aiemmin seurannut minua torilta, seurasi talla kertaa. Sulloin suosiolla kameran takaisin taskuun, mutta viela torille palatessani kolmen mustan miehen ryhma yritti pysayttaa minut.

        -------------------------------------

        >>>> No ehkä pohjoispuolen ostoskeskusalueella pärjäilee, ja Mariscalin turistialueella

        No on minullakin viikon ajalta kokemusta Quitosta. Asuin Mariscalissa hostalissa. Kuvasin paljonkin keskustassa kukaan ei yrittanyt minua ryostaa. Yksin olin liikkeella, hintela keski-ikainen mies. En ravannut aamuyosta missaan, ihan kotiuduin hotelliin jo 10-11 aikaan, viimeistaan puoleltaoin.
        Helsingissa minua on potkittu keskella kirkasta paivaa kun ei ole tupakkia ollut antaa, bussipysakilla on kayty kimppuun ja yritetty tappelua saada aikaiseksi ihan muuten vaan...


      • Kikka
        vai Quito kirjoitti:

        No on minullakin viikon ajalta kokemusta Quitosta. Asuin Mariscalissa hostalissa. Kuvasin paljonkin keskustassa kukaan ei yrittanyt minua ryostaa. Yksin olin liikkeella, hintela keski-ikainen mies. En ravannut aamuyosta missaan, ihan kotiuduin hotelliin jo 10-11 aikaan, viimeistaan puoleltaoin.
        Helsingissa minua on potkittu keskella kirkasta paivaa kun ei ole tupakkia ollut antaa, bussipysakilla on kayty kimppuun ja yritetty tappelua saada aikaiseksi ihan muuten vaan...

        Tää on aina tätä. Jos yrittää todistaa, että joku maailmankolkka on oikeasti hieman vaarallinen, heti vedetään Suomi-kortti esiin! Kuinka kauan olit Quitossa, kuinka kauan Helsingissä? Viikko ja neljäkymmentä vuotta, niinkö?


        Okei, unhodetaan henkilökohtaiset kokemukset, sinun ja minun. Otetaan esiin Lonely Planetin Suomi-opas ja Ecuador-opas ja katsotaan millaisia ohjeita niissä annetaan turvallisuudesta. Tai kysytään Hotel Arthurin ja Hostal Amazonas Innin työntekijöiltä, mitä mieltä he ovat kaupungin turvallisuudesta.

        Mitä luulet? Kumpaa on vaarallisempi: Quito vai Helsinki?


      • piti olla kysymys
        Kikka kirjoitti:

        Tää on aina tätä. Jos yrittää todistaa, että joku maailmankolkka on oikeasti hieman vaarallinen, heti vedetään Suomi-kortti esiin! Kuinka kauan olit Quitossa, kuinka kauan Helsingissä? Viikko ja neljäkymmentä vuotta, niinkö?


        Okei, unhodetaan henkilökohtaiset kokemukset, sinun ja minun. Otetaan esiin Lonely Planetin Suomi-opas ja Ecuador-opas ja katsotaan millaisia ohjeita niissä annetaan turvallisuudesta. Tai kysytään Hotel Arthurin ja Hostal Amazonas Innin työntekijöiltä, mitä mieltä he ovat kaupungin turvallisuudesta.

        Mitä luulet? Kumpaa on vaarallisempi: Quito vai Helsinki?

        Mutta taallahan piti kai puhua kokemuksista? Nimenomaan ei unohdeta niita omia kokemuksia, kaikkihan me osaamme lukea LonelyPlanetin opasta.

        Kaikki mainostavat vain etta Lonely Planet varoittaa, tai hotellin henkilokunta varoittelee. Tottakai ne varoittelevat, sehan on niiden tehtava. Tyhmille turisteille tautyy sanoa etta ole varovainen, vaikka vaara ei niin hirvea olisikaan. Kuuma kahvikin polttaa, mutta edes sita eivat kaikki tieda, ellei siita varoiteta.

        Turvallisuus on aika suhteellista...ja aika paljon se on mielikuvajuttu. Faktojen mukaan, no ok, vakivaltarikostilastojen mukaan, Ecuador on turvallisempi kuin vaikkapa USA. Mutta ilmeisesti Ecuadorin vakivalta on jotenkin pelottavampaa.


      • pidettiin huolta
        Kikka kirjoitti:

        Edelleen siita jarjenkaytosta. Sanoit, etta jarjenkaytolla selviaa "oikein hyvin". Jaiko sinulta jarki kayttamatta silla kertaa, kun reppusi yritettiin viiltaa auki? Kysymyksellani haluan painottaa nimenomaan sita, etta vaikka kuinka kayttaa jarkea, se ei aina auta.

        Quito on nyt takana pain ja voin nyt antaa oman kommenttini syvalla kokemuksen rintaaanella. Röh.




        Ensimmaisena iltana lahdin ravintolaan. Ravintola sijaitsee kolmen, neljan minuutin kavelymatkan paassa hotelliltani Mariscalin turistialueella. Hotellista lahetettiin tyontekija saattamaan minua ravintolaan. Saattaja vannotti, etta ottaisin takaisin tullessa taksin.

        Toisena paivana olin tutustumassa vanhaan kaupunkiin. Santo Domingon torilla kysyin poliisilta, onko alueella turvallista valokuvata. Poliisi vastasi kylla. Astuin torilta muutaman askeleen sivukujalle kuvaamaan hyvin kaunista nakya. Huomasin lahistolla seisoskelevan miehen, jonka olin nahnyt myos torilla. Ohitse kulkenut poliisipartio tuli luokseni sanoen, etta kamerani ryostetaan, jos pidan sen esilla. En kuitenkaan halunnut jattaa kaunista maisemaa ikuistamatta, joten palasin hetken paasta samaan kulmaa. Ja eiko mita: samainen mies, joka oli aiemmin seurannut minua torilta, seurasi talla kertaa. Sulloin suosiolla kameran takaisin taskuun, mutta viela torille palatessani kolmen mustan miehen ryhma yritti pysayttaa minut.

        -------------------------------------

        >>>> No ehkä pohjoispuolen ostoskeskusalueella pärjäilee, ja Mariscalin turistialueella

        Miksi olet sitä mieltä että Quito on vaarallinen, kun omien kokemustesi mukaan vaarallisinta oli se että sinusta pidettiin hyvää huolta? Hotellin henkilokunta varoitteli ja jopa saatteli ja poliisi antoi ohjeita. Tuosta saa sen käsityksen että vaarallisen kaupngin mielikuvan synnyttivät varoittelut sen vaarallisuudesta, ei niinkään huonot kokemukset.

        Niin no, se seuraaja ei välttämättä ollut konna, oli ehkä vain utelias...
        Vaikka on minuakin seurattu, kerran Limassa plaza de armasilla palloillessa kiinnitin huomiota pariin tyttöön jotka vilkuilivat minua. No hetken päästä menin katukahvilaan ottamaan kupposen ja eikös ne tytöt ilmestyneet siihen naapuripöytään. Aloittivat sitten tekosyyllä juttelun ja siirtyivät minun pöytääni. Mitä lie heillä mielessä?

        Minulle ei Quitossa ole sattunut mitään. Sen sijaan olen siellä kyllä tavannut useita turisteja joiden mielestä se on todella vaarallinen. Ei heillekään mitään ollut satttunut, mutta olivat kuulleet että se on vaarallinen.

        Itse olen sitä mieltä että kannattaa olla varovainen. Sillä tavalla nimittäin huonojen sattumusten todennäköisyys pienenee.


    • RJK

      Parhaillaan olen Quitossa, olen asunut taalla yhteensa reilun puolitoista vuotta, etelaosassa Quitoa, melkein koyhimmalla alueella mita kaupungista loytyy ja kaverini lahes kuusi vuotta, eika kummallekaan ole ainakaan tahan asti tapahtunut edes lahelta piti tilanteita. Tosin monilta paikallisilta olen kuullut ikavia kertomuksia mita heille on sattunut, joten ei taalla kovin turvallista ole. Ryostajien suosiossa on huumaava aine jota hengittamalla toimii juuri sen mukaan mita ryostajat haluavat, siten mm. ryostavat ihmisten koteja omistajan paikalla ollessa. Eika taalla kylla kannata pimealla yksin liikkua missaan. Muitten kirjoituksista saa kylla sen kuvan etta varkaiden suosikkikohteita ovat turistialueet.

      • Pekkari

        RJK, oletko kuinka vaalea iholtasi/hiuksiltasi?


      • RJK
        Pekkari kirjoitti:

        RJK, oletko kuinka vaalea iholtasi/hiuksiltasi?

        Olen tavallisen suomalaisen naisen värinen ja näköinen ja kaverini vielä paljon vaaleampi joten kyllä erotumme muusta joukosta. Samassa talossa on asunut monia suomalaisia eri mittaisia aikoja, eikä kellekkään ole mitään suurempaa tapahtunut kun ovat toimineet ja liikkuneet järkevästi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2429
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      180
      1557
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1113
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      977
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe