Kannattaako moiseen viedä suksensa? Varsinkin kun kyseessä on tällainen keltanokka kuntoilija. Onko millaisia kokemuksia? Itse olen valmis kyllä maksamaan 25 € ja jonottamaankin kunnon voiteluista Finlandia hiihtoa varten. Itse kun olen "onnistunut" tuossa voitelussa vaihtelevalla menestyksellä. Sukset varmaan pitää olla puhtaat (ei siis vanhoja pitoja) ja luisto alue kannattaa olla pohjustettu...
Finlandian Startex voitelupalvelu?
12
1768
Vastaukset
- jts
kaks piippune juttu..kuka sattuu olemaa voitelija..onko sillä mahoton kiire..onko se vastuullinen.. osaako "ammatin"..ym.ym..
kyllä sinä itekkii osaat..se on varmaa..jos menee ketuille..ei voi ainakaa syytellä muita!! - asd
riippuu siis aivan siitä kuinka paljon sinä osaat voidella tai kuinka hyvin. onkohan voitelija/t startin tallin voitelijoita vai ns. toppatakkimiehiä ja mitähän he laittavat suksen pohjiin.
kyllä tuon 25€ hinnan pitäisi mielestäni sisältää pitovoitelun ja myös jonkinlaisen luostonkin.
pari vinkkiä suksien viennistä huoltoon.
1. aina pitoalue täysin puhdas, voit kylläkin itse karhentaan sen hiomapaperilla.
2. luistopinnoilla vaikka fluoriton sininen tahi violetti.
3. kannattaa vaikka soittaa ja ilmoittaa että olet tuomassa sukset sinne laittoon, jotta tietävät hieman varautua, tosin eivätköhän tiedä että jos tulee ongelma keli niin taukoja ei ehdi pitämään pahemmin.
4. molempiin suksiin maalarinteipillä nimi, (seura,) ja lähtöaika sekä mahdollinen luistovoide, joka on pohjassa, toiveet pidon osalta. nuo helpottavat hieman voitelijoiden työtä ja todennäköisyyttä onnistua paremmin. eivätkä suksesi pääse häviämään kun niissä on nimi. - Janne
..rinta-äänellä voin sanoa, että kyllä huippuvoitelijakin voi epäonnistua. Itse olen voidellut sukseni Finlandiaan ja muillekin pitkille lenkeille...paitsi kahdesti: Kerran Rexin miehet voiteli ja toisen kerran Startin.
Molemmat kerrat epäonnistuivat pidon osalta, tosin kelikin oli hankala.
Finlandiassa on usein ongelmana lumenrakenteen, lämpötilan ja kosteuden suuret erot matkan varrella. Esim. 2004 löytyi jääladusta pehmeään jauholumeen 2 ja -4 väliltä. Voiteiden, jopa kuuluisan hopealiisterin jäätyminen oli ongelmana... loppumatkasta tietysti myös voiteen kuluminen ja voimien väheneminen, on siis ns. sinistä sippiä käsivarsissa..
edellämainitun Finlandian jälkeen olen hiihtänyt kaikki pitkät lenkit -yllätys, yllätys- teipeillä!! Sekä Startin, että Rexin Universalilla: ovat toimineet todella hyvin, etenkin Rex, joka ohuutensa vuoksi luistaa paremmin ja ei jäädy pahasti edes uuden märän lumen sateessa 2asteen pakkasessa - joka itselleni on aina ollut vaikein voitelukeli.
Teippi myös kestää oikein laitettuna varmasti pohjassa koko matkan!! Jopa 1000km!
Näin minä tekisin ja Pogostassa teenkin ja nautiskelen seinäpidosta!!
terv. Janne- finlandiaan menijä
mutta ei kai tuo pitoteippi sovellu finlandia-hiihtoon jossa suurin osa matkasta tasatyöntöä ja suksen luisto ratkaisee tosi paljon, jopa enemmän kuin pito? monethan lykkii Finlandiassa tasatyöntöä vapaan suksilla ilman minkäänlaista pitoa. Pogostan vaihteleviin maastoihin ehkä ihan harkinnan arvoinen, pitää vaan alkaa opettelemaan sen käyttöä kun en oo ikinä vielä kokeillu teippiä.
- Jusu_80
Eli siis ne ei tee siellä mitään ihmeitä kunhan sutasevat sään mukaista voidetta pintaan muutaman kerroksen. Ei siis mittän eri kerroksia eri aineilla kaiken maailman jauheet...
Kyllä tuo Finlandian reitti profiili vaikuttaa suht. mäksieltä. Niin en osaa tosin tuosta profiilista arvioida onko mäet miten rankkoja, mutta profiili ainakin näyttää siltä, että mennään aika paljon ylös-alas. Keskivaiheilla on pidempi tasanen osuus (olisko 5 km).
Tuota tasatyöntö juttua en ole oikein ymmärtänyt... Hiihtolenkeillä en ole sitä mitenkään erityisen nopeaksi/taloudelliseksi kokenut, mutta olen toki havainnut itselläni hyväksi käyttää vuorotellen molempia. Jo loivassa ylämäessä tasatyöntö tuntuu liian raskaalta tai liian hitaalta. Se että koko 63 km menisi pääpiirteissään tasatyönnöllä tuntuu uskomattoman toivottomalta. - Janne
Jusu_80 kirjoitti:
Eli siis ne ei tee siellä mitään ihmeitä kunhan sutasevat sään mukaista voidetta pintaan muutaman kerroksen. Ei siis mittän eri kerroksia eri aineilla kaiken maailman jauheet...
Kyllä tuo Finlandian reitti profiili vaikuttaa suht. mäksieltä. Niin en osaa tosin tuosta profiilista arvioida onko mäet miten rankkoja, mutta profiili ainakin näyttää siltä, että mennään aika paljon ylös-alas. Keskivaiheilla on pidempi tasanen osuus (olisko 5 km).
Tuota tasatyöntö juttua en ole oikein ymmärtänyt... Hiihtolenkeillä en ole sitä mitenkään erityisen nopeaksi/taloudelliseksi kokenut, mutta olen toki havainnut itselläni hyväksi käyttää vuorotellen molempia. Jo loivassa ylämäessä tasatyöntö tuntuu liian raskaalta tai liian hitaalta. Se että koko 63 km menisi pääpiirteissään tasatyönnöllä tuntuu uskomattoman toivottomalta....omasta kokemuksestani ja myös netistä löytyvistä latuprofiileista tekisi mieleni väittää - ja väitänkin- että Pogosta on merkittävästi loivapiirteisempi ja vieläpä 10km lyhyempi kuin Finlandia. Tasainen n. 5km yhtenäinen pätkä osuu Hollolan KK:n pelloille, jossa aina ihanasti puolet vitosesta vähintään tuulee vastaan..
Teippi ei jarruta tasatyönnössä luistoa laisinkaan, jos ja kun -ainakin toivottavasti- sinulla on oikean jalkavuuden (lue jäykkyyden) sukset. Nimittäin, jos suksesi on painoosi nähden riittävän jäykkä ja pitoalue oikein mitoitettu, ei pitovoide tietenkään ota tasatyönnössä kahdella suksella seisoessa latuun kiinni lainkaan - ei siis varmasti jarruta.
Väite, että pelkästään tasatyönnöllä luistovoiteilla hiihtäviä olisi Finlandiassa pilvin pimein, on täyttä puppua!! Muutama todellinen erikoismies esim. legendat Pekka Virtakoivu kilpakumppaninsa Alpon kanssa harrastavat tasatyöntöhiihtoa päätöikseen ja siksi siinä pärjäävät. Hekin kuitenkin putoavat supermiehinäkin kärkikyydista Uskilan tai viimeistään viimeisten 4 kilometrin aikana Tapanilan "haarakäyntinousuissa"!
Tasatyönnön käyttäminen oikeassa määrässä on taloudellista, mutta vaatii rajua ylävartalon kestovoimaa ja mielellään elastisuutta. Tällaiset 90-kiloiset käsihiihtäjät, kuten itse olen työntävät kyllä matkasta 20-40km, mutta silloinkin vain hyvällä liukkaalla kelillä. Ja ylämäet vuorohiihtoa!!
Minä haluaisin kyllä nähdä kuinka ed. tekstin kirjoittaja "sujuttelee töppyrät kevyesti ilman pitoja luistelusuksilla"... Lupaan hänelle tarjota sen jälkeen illan viinat, kun koko kuuskymppinen on pidoitta perinteistä hiihdetty!! Nii saatana!
terv. Janne - suksittelija
Janne kirjoitti:
...omasta kokemuksestani ja myös netistä löytyvistä latuprofiileista tekisi mieleni väittää - ja väitänkin- että Pogosta on merkittävästi loivapiirteisempi ja vieläpä 10km lyhyempi kuin Finlandia. Tasainen n. 5km yhtenäinen pätkä osuu Hollolan KK:n pelloille, jossa aina ihanasti puolet vitosesta vähintään tuulee vastaan..
Teippi ei jarruta tasatyönnössä luistoa laisinkaan, jos ja kun -ainakin toivottavasti- sinulla on oikean jalkavuuden (lue jäykkyyden) sukset. Nimittäin, jos suksesi on painoosi nähden riittävän jäykkä ja pitoalue oikein mitoitettu, ei pitovoide tietenkään ota tasatyönnössä kahdella suksella seisoessa latuun kiinni lainkaan - ei siis varmasti jarruta.
Väite, että pelkästään tasatyönnöllä luistovoiteilla hiihtäviä olisi Finlandiassa pilvin pimein, on täyttä puppua!! Muutama todellinen erikoismies esim. legendat Pekka Virtakoivu kilpakumppaninsa Alpon kanssa harrastavat tasatyöntöhiihtoa päätöikseen ja siksi siinä pärjäävät. Hekin kuitenkin putoavat supermiehinäkin kärkikyydista Uskilan tai viimeistään viimeisten 4 kilometrin aikana Tapanilan "haarakäyntinousuissa"!
Tasatyönnön käyttäminen oikeassa määrässä on taloudellista, mutta vaatii rajua ylävartalon kestovoimaa ja mielellään elastisuutta. Tällaiset 90-kiloiset käsihiihtäjät, kuten itse olen työntävät kyllä matkasta 20-40km, mutta silloinkin vain hyvällä liukkaalla kelillä. Ja ylämäet vuorohiihtoa!!
Minä haluaisin kyllä nähdä kuinka ed. tekstin kirjoittaja "sujuttelee töppyrät kevyesti ilman pitoja luistelusuksilla"... Lupaan hänelle tarjota sen jälkeen illan viinat, kun koko kuuskymppinen on pidoitta perinteistä hiihdetty!! Nii saatana!
terv. JanneEnpä kyllä lähtisi minäkään ilman pitoja finlandiaan. Hämärästi muistan loppumatkan ylämäet (koska ne tulee yleensä hiihdettyä hämärän rajamailla) ja kyllä ainaki mulla tulis äitee ikävä jos ei olisi tullu laittaneeksi pitoa. Pogostas en oo ollu itse mutta yks tuttu kehuu pitävänsä pogostasta enemmän juuri siksi että siellä on kuulemma inhimillisempi maasto. Ja pitoteipistä sen verran että mun käsittääkseni sitä käytetään onnistuneesti finlandiaski tosi paljo. Toki suksi pitää olla tosiaan sopiva. Mutta niinhän se pitää olla muutenki jos sen meinaa saada toimimaan.
- jts
finlandiaan menijä kirjoitti:
mutta ei kai tuo pitoteippi sovellu finlandia-hiihtoon jossa suurin osa matkasta tasatyöntöä ja suksen luisto ratkaisee tosi paljon, jopa enemmän kuin pito? monethan lykkii Finlandiassa tasatyöntöä vapaan suksilla ilman minkäänlaista pitoa. Pogostan vaihteleviin maastoihin ehkä ihan harkinnan arvoinen, pitää vaan alkaa opettelemaan sen käyttöä kun en oo ikinä vielä kokeillu teippiä.
vapaan suksilla ilman mitään pitoja.....mistä oot ton tiedon saanu..et vapaan suksilla..itellä on ainakii ollu perinteinen suksi..ja jos lopussa paukut loppuu..on mahollista voidella et pääsee maaliin..tällee se menee..ja sanotaa et finlandia on mahottoman vaikee hiihtää ilman pitoja..suomessa ei oo montaa kaveria jotka pystyy mättämää sen...läpi..keskieuroopan cupeissa on semmosii hiihtoja jotka menee ilman pitoja..siellä on kova luisto..mut tasatyöntö reeni vaatii 10 vuotta harjottelua..et ois jonkunlaisessa pukkauskunnossa..huonoluistoisella kelillä se on kauhia homma..ei siihe pysty oikeestaa kukaan!!!
tänään sen oikee huomas..oli vitikeli ja tasatyönnöllä menin järven jäällä semmosen reilun tunnin..kyllä ojentajat on tosi tunnottomat...kovvaa hommaa!! - Jusu_80
suksittelija kirjoitti:
Enpä kyllä lähtisi minäkään ilman pitoja finlandiaan. Hämärästi muistan loppumatkan ylämäet (koska ne tulee yleensä hiihdettyä hämärän rajamailla) ja kyllä ainaki mulla tulis äitee ikävä jos ei olisi tullu laittaneeksi pitoa. Pogostas en oo ollu itse mutta yks tuttu kehuu pitävänsä pogostasta enemmän juuri siksi että siellä on kuulemma inhimillisempi maasto. Ja pitoteipistä sen verran että mun käsittääkseni sitä käytetään onnistuneesti finlandiaski tosi paljo. Toki suksi pitää olla tosiaan sopiva. Mutta niinhän se pitää olla muutenki jos sen meinaa saada toimimaan.
Hirveesti juttua...
Laiskana miehenä mulla on suksissa Rex:n universal pitoteippi pohjalla ja siihen päälle sitten sutasen aina parikerrosta kelin mukaista pitovoidetta ennen hiihto lenkkiä. Nyt on toi pito homma ruvennut pikku hiljaa toimimaan. Osin se johtuu todellakin hiihtotekniikan löytymisestä ja en sitten tiedä onko sillä vaikutusta, että olen varastoinut suksia aina tiukasti yhteen puristettuna. Kun alussa epäilin että sukset ovat liian jäykät, niin olen tosiaan aina laittanut sukset tiukasti toisiaan vasten tarraliinoilla?
Finlandia... Niin arvelinkin, että ei todellakaan ole kyse mistään tasamaahiihdosta. Joo ei varmaan joka pojalta onnistu nuo tasatyöntö leikittelyt. Eilen tarkkailin hieman sykemittarista syke eroa tasatyönnön ja vuoro hiihdon välillä. Tasatyönnöllä ei syke kyllä noussut niin helposti kuin vuorohiihdolla. Tuo sykemittari on minusta aivan loistava (kaksi keraa sykemittarilla hiihtänyt). Varsinkin alku lenkillä on niin helppo pitää itsensä kurissa kun sykemittari käy piipittämään, jos menen liian kovaa. Loppulenkillä syke ei nyt sitten edes nouse kauhean helposti yli PK -alueen. - jarruta
Janne kirjoitti:
...omasta kokemuksestani ja myös netistä löytyvistä latuprofiileista tekisi mieleni väittää - ja väitänkin- että Pogosta on merkittävästi loivapiirteisempi ja vieläpä 10km lyhyempi kuin Finlandia. Tasainen n. 5km yhtenäinen pätkä osuu Hollolan KK:n pelloille, jossa aina ihanasti puolet vitosesta vähintään tuulee vastaan..
terv. JanneKirjoitat, että pitoteippi ei jarruta yhtään tasatyönnössä? Miksi sitten Virtakoivu ei laita teipin palasia pohjiinsa, jos kerran ei yhtään haittaa tai hidasta?
- Janne
jarruta kirjoitti:
Kirjoitat, että pitoteippi ei jarruta yhtään tasatyönnössä? Miksi sitten Virtakoivu ei laita teipin palasia pohjiinsa, jos kerran ei yhtään haittaa tai hidasta?
..suksella hiihdettäessä jos on tasamaa ja paino tasaisesti molemmilla suksilla. Muuten (painopisteen muuttuessa) teippi jarruttaa kuten aivan yhtä paljon kuin mikä tahansa pitovoide.
Minoon tätä mieltä, olkoon muut mitä tahansa :))
terv. Janne
- Jeppe
...minä pystyis luottamaan näiden tekemiin voiteluihin. Seurasin hommaa joskus Finlandia -hiihdossa ja aika kiire näytti pojilla olevan. Voi sieltä saada sellaisen "normaalivoitelun", lieneekö muu tarkoituskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920