apua

jonttu

Minulla on ollut nyt pari päivää kissanpentu. Se on aivan ihana, haluan huolehtia siitä ja että sillä on kaikki hyvin. Mutta voiko huolehtia liiaksi asti? Lisäksi minua ahdistaa jättää se yksin, koska se saattaa vinkua perääni kun menen vaikkapa vessaan. Asun yksin (melko isossa) yksiössä, voiko kissa olla tällaisessa kodissa onnellinen. Se on sisäkissa.. En haluaisi että kissa tuntee olonsa yksinäiseksi. Tiedän ettei kissa oli mikään laumaeläin mutta jos kuitenkin harkitsisin toisen kissan ottamista. Ja kuinkas paljon kissa yleensä nukkuu, koska tämä nukkuu paljon! Mutta kyllä me leikitäänkin paljon :) vastailkaa..kiitos.

11

573

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riiksu

ota ihmeessä toinen pentu sille kaveriksi. sä oot sille kaveri ja emon korvike joten totttakai se haluaa tulla sun mukaan vessaan. Pikkukissa nukkuu tosi paljon ja nukkuu ne vanhempanakin paljon, anna sen nukkua ja jos se alkaa yöllä rapistelemaan niin koita leikittää sitä ennen ku meet ite nukkuun niin se on väsyny ja ei jaksa häiritä yöllä. Jossain olin lukevani et kissa nukkuu 16h vuorokaudes, pentuna jopa 20h, se on paljon mut kai ne sit tarvii unta niin paljon. Hommaa pennulle paljon virikkeitä jotta sillä on puuhaa ja ei pääse tylsistymään jos vaikka jää yksin. tietty mitä enemmän oot sen kanssa niin sen parempi.

• jonttu

okei no oletetaan että ottaisin toisenkin pennun. kustannukset mitä..tuplaantuisivat? nytkin jo joudun aika lailla venyttämään penniä (olen opiskelija) vai miten asian laita on? toisaalta onhan niitä muitakin opiskelijoita joilla on kaksi kissa yhden sijaan. miten ne muut tulee toimeen?

• sip-su
        jonttu kirjoitti:

okei no oletetaan että ottaisin toisenkin pennun. kustannukset mitä..tuplaantuisivat? nytkin jo joudun aika lailla venyttämään penniä (olen opiskelija) vai miten asian laita on? toisaalta onhan niitä muitakin opiskelijoita joilla on kaksi kissa yhden sijaan. miten ne muut tulee toimeen?

Opiskelijana voi hyvin elättää kaksikin kissaa, katsoo vain mihin rahansa pistää. Lisäksi voit aina käydä muutaman kerran viikossa iltatöissä tai viikonloppuna, jolloin saat kuitattua kissanhoidon ja ylikin.

Säästövinkkejä: älä osta marketista ruokaa, se tulee kaikkein kalleimmaksi, vaikka näennäisesti vaikuttaa halvimmalta. Markettiruoka ei riitä tyydyttämään kissan ravintotarvetta, jolloin se syö sitä paljon enemmän kuin mitä laaturuokaa kuluu. Kilohinta pyörii vitosen nurkilla. Eläinkaupan laaturuoka tulee huomattavasti halvemmaksi, kun laskee vielä mukaan säästetyt eläinlääkärikulut, joita markettiruoka voi aiheuttaa. Acana-kauppa.comista tilattava laaturuoka on kaikkein halvinta, kilohintaa tulee 3,5e.

Kissa kannattaa opettaa käyttämään vessassa puupellettiä. Rauta- ja maatalouskaupoista saatava lämmityspelletti on puoli-ilmaista kaupan hiekkoihin verrattuna (20kg/n.6e)

Kissalla pitää olla kiipeilypuu, se kannattaa tehdä itse. Tarvitset kakkosnelosen, pari kulmarautaa ja vanerilevyä, sekä jostakin halpahallista hamppunarua.

Kahden kissankaan kanssa et kuitenkaan voi säästää madotuksissa, rokotuksissa, leikkauksissa, etkä yllättävissä lääkärikuluissa, joita voi aina ilmaantua. Erikoisruokavaliot ovat kalliita. Kokemuksella voin kuitenkin sanoa, että nämäkin pystyy opiskelijana hoitamaan.

Kuinka pieni kissasi on? Muista seuraavaa kissaa ottaessa, että luovutusikä on 12 viikkoa, eikä yhtään alle. Silloin on myös ensimmäinen rokotus, madotukset tulisi olla hoidettua viikkoa ennen syntymäkodissa. Tehosterokotus on kuukauden kuluttua. Jos saat sumplittua vastaisuudessa rokotukset kissoilla samaan ajankohtaan, säästät toisen kissan polimaksun. Sama leikkausten kanssa.

• jonttu
        sip-su kirjoitti:

Opiskelijana voi hyvin elättää kaksikin kissaa, katsoo vain mihin rahansa pistää. Lisäksi voit aina käydä muutaman kerran viikossa iltatöissä tai viikonloppuna, jolloin saat kuitattua kissanhoidon ja ylikin.

Säästövinkkejä: älä osta marketista ruokaa, se tulee kaikkein kalleimmaksi, vaikka näennäisesti vaikuttaa halvimmalta. Markettiruoka ei riitä tyydyttämään kissan ravintotarvetta, jolloin se syö sitä paljon enemmän kuin mitä laaturuokaa kuluu. Kilohinta pyörii vitosen nurkilla. Eläinkaupan laaturuoka tulee huomattavasti halvemmaksi, kun laskee vielä mukaan säästetyt eläinlääkärikulut, joita markettiruoka voi aiheuttaa. Acana-kauppa.comista tilattava laaturuoka on kaikkein halvinta, kilohintaa tulee 3,5e.

Kissa kannattaa opettaa käyttämään vessassa puupellettiä. Rauta- ja maatalouskaupoista saatava lämmityspelletti on puoli-ilmaista kaupan hiekkoihin verrattuna (20kg/n.6e)

Kissalla pitää olla kiipeilypuu, se kannattaa tehdä itse. Tarvitset kakkosnelosen, pari kulmarautaa ja vanerilevyä, sekä jostakin halpahallista hamppunarua.

Kahden kissankaan kanssa et kuitenkaan voi säästää madotuksissa, rokotuksissa, leikkauksissa, etkä yllättävissä lääkärikuluissa, joita voi aina ilmaantua. Erikoisruokavaliot ovat kalliita. Kokemuksella voin kuitenkin sanoa, että nämäkin pystyy opiskelijana hoitamaan.

Kuinka pieni kissasi on? Muista seuraavaa kissaa ottaessa, että luovutusikä on 12 viikkoa, eikä yhtään alle. Silloin on myös ensimmäinen rokotus, madotukset tulisi olla hoidettua viikkoa ennen syntymäkodissa. Tehosterokotus on kuukauden kuluttua. Jos saat sumplittua vastaisuudessa rokotukset kissoilla samaan ajankohtaan, säästät toisen kissan polimaksun. Sama leikkausten kanssa.

kissani on yli 12 viikkoinen, vastuuntuntoiselta kasvattajalta ostettu rotukissa. ymmärrän että pystyy monissa asioissa säästämään olenhan itse tehnyt kisulleni kaikki sen lelut esimerkiksi. mutta tämä taitaa olla näkemys-kysymys.. viihtyykö kissa mieluummin yksin vai kissakaverin kanssa? onko sen elämä onnetonta jos se elää yksiössä (jossa kylläkin iso eteinen, wc ja keittiö) yhden ihmisen kanssa? taidan katsella miten tilanne lähtee kehittymään. jos todella tuntuu siltä että kissa ei viihdy yksin silloin kun olen poissa niin sitten hankin toisen kisun.

• jonttu kirjoitti:

kissani on yli 12 viikkoinen, vastuuntuntoiselta kasvattajalta ostettu rotukissa. ymmärrän että pystyy monissa asioissa säästämään olenhan itse tehnyt kisulleni kaikki sen lelut esimerkiksi. mutta tämä taitaa olla näkemys-kysymys.. viihtyykö kissa mieluummin yksin vai kissakaverin kanssa? onko sen elämä onnetonta jos se elää yksiössä (jossa kylläkin iso eteinen, wc ja keittiö) yhden ihmisen kanssa? taidan katsella miten tilanne lähtee kehittymään. jos todella tuntuu siltä että kissa ei viihdy yksin silloin kun olen poissa niin sitten hankin toisen kisun.

Kyllä minun kokemukseni mukaan kissa on onnellisempi kun sillä on lajitoveri. Minulla toinen kissa on noin kuukauden vanhempi kuin toinen, ja ensin minulle tultuaan se sen ensimmäisen kuukauden oli yksin minun kanssa. Paljon enemmän se kerjäsi huomiota ja teki ilkeyksiä kuin sitten kun se sai vuodenvaihteessa leikkikaverin. Nyt tuolla sängyllä pötköttelevät vierekkäin. Minäkin olen opiskelijana päivät poissa, ja näyttävät paremmin viihtyvän keskenään kuin Miiru aikanaan yksikseen.

Asun kaksiossa, ja täälläkin on tilaa ihan kivasti, mutta silti tila eikä ihminen voi korvata toista lajitoveria. Eihän sen toisen kissan tarvitse olla rotukissa, vaan maatiainenkin käy.

• Nimetön
        sip-su kirjoitti:

kuka on puhunut että kissan omistaja olisi opiskelija? ja puhuit asian vierestä.. kaikella kunnioituksella sipsu, mutta voisit välillä olla hiljaa..kommenttisi ärsyttävät.

• Sae
        Nimetön kirjoitti:

kuka on puhunut että kissan omistaja olisi opiskelija? ja puhuit asian vierestä.. kaikella kunnioituksella sipsu, mutta voisit välillä olla hiljaa..kommenttisi ärsyttävät.

aloittaja nimenomaan sanoi tuolla ylempänä olevansa opiskelija. ;) Sip-su puhui kyllä ihan asiaa. Vähälläkin rahalla voi hoitaa eläimen hyvin ja säästää monessa jutussa.

• sip-su
        Nimetön kirjoitti:

Mutta sinä voisit pestä lasisi. Jos tuo kommenttini olisi ollut eri nikillä, niin olisiko ärsyttänyt? Sinuna poistaisin tuon viestin, on aika nolo. Ainiin, puskastahuutelijat eivät saa viestejään poistettua. Mutta pitäähän asiattomat kommentit olla mahdollisuus kirjoittaa nimettönä :)

Minä toivon, että tästä lähin kaikki Nimettömät ovat hiljaa, koska ne on ihan tyhmiä ja ärsyttäviä ja mä en ainakaan haluu leikkii sellasten kaa.

• Nimetön

Hyvä vinkki penninvenytykseen: Älä osta kaupan kalliita kissanhiekkoja, vaan käy hakemassa K-Raudasta (tai jostakin maatalouskaupasta) VAPO-lämmityspellettiä. Se on aika samanlaista kuin kaupoissa myytävä Pellex-kissanhiekka, ja on meillä kelvannut nirsoimmallekin kissalle. Aluksi kannattaa toki sekoittaa vanhaa hiekkaa sekaan.
      Tuo Vapo maksaa n. vitosen säkki, ja säkissä on 40 kiloa pellettiä Eli aikamoinen säästö, kun pikkuruinen kaupoissa myytävä hiekkasäkki maksaa saman verran!
      Vapossa ei ole lisäaineita tai muuta haitallista, se on erittäin käypäistä kissanhiekaksi. Opittu kasvattajalta...

• jonttu

kiitos kommenteista. no olen nyt tullut siihen tulokseen että me pärjätään ihan kahdestaan. jos joskus toinen kissa on tullakseen niin sitten on. ei asioista selviä jahkailemalla vaan toimimalla. :) alku on aina takeltelua, nyt jo vähän ollaan totuttu tähän. kisuni oli tänään ensimmäistä kertaa yksin (n.6 tuntia) ja tuntui tosi kurjalta koko päivän. mutta kun pääsin kotiin niin täällä se ihan rauhallisesti nukkui. eli kaikki ok, tästä se lähtee.

• kolme-kissaa

hyvä, että alkaa jo kisu tottua yksin oloon.. :)
        Meillä kaksi kolmesta kissasta kärsii eroahdistuksesta jos en ole kotona. Olemmekin aina laittaneet radion päälle kun lähden kouluun tai molemmat lähdemme kouluun tms.

Olen siis opiskelija ja kihlattuni on myös, ja hyvin pärjäämme kolmen kissan kanssa. Rahaa jää omaankin ruokaan ja heräteostoksiin. Viime kuulta jäi noin 200€ ylikin.. :) täytyy vain katsoa mihin rahansa laittaa.. :)

Onnea uuden perheenjäsenen johdosta! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe