Tässä teille varoituksena

Tiitu

Kopioitu tuolta toiselta kastettuja palstalta.

kröhm
Kirjoittanut: minä työnantajana 6.2.2006 klo 16.57

miettisin kovasti ottaisinko asiakaspalveluun ketään kovin erikoisen/oudon nimen omaavaa. Jos puhelinvaihteessa vastaa vaikka Senia/Millevi/Clarissa/Charlotta Virtanen, herättää se tiettyä hilpeyttä ja kummastusta soittajassa. Ehdottomasti parempi olisi jos se vastaaja olisi vaikka Sari Virtanen. Ja sitäpaitsi aika harvoja Sareja enää kastetaan, että kaiman vaaraa luokassa ei olisi.

Että miettikääs vanhemmat myös sitä. Jokainen kummallisen nimen omaava lapsi tuskin alkaa taitelijaksi, vaikka taitelijanimi jo valmiina olisikin

36

2380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten se

Maria Magdalena, vai mikä oli nimi.

• .................

No, kun täälläkin suureen ääneen valitetaan, että "kaikki vanhemmat" ja "mikä teitä vanhempia vaivaa, kun suurin osa vanhemmista" antaa näitä "nimihirviöitä", "päiväperhosia"... Nooh, eihän sitten ole mitään hätää. Tuo työnantaja ei ehken enää siihen aikaan enää vastaa työnannosta kun nämä nimihirviön omaavat lapset ovat kasvaneet, vaan hänen tilallaan on Mico Virtanen, joka ottaa kernaasti työhön Chalotat ja Lumiatkin. Tässä toinen ihan yhtä outo ja mauton kannanotto muuten!

• tiitu

eli olen luultavasti tämän firman toimistopäällikkönä vielä pitkäääään....ellei sitte flaksi käy ylemmälle taholle.

• .............
        tiitu kirjoitti:

eli olen luultavasti tämän firman toimistopäällikkönä vielä pitkäääään....ellei sitte flaksi käy ylemmälle taholle.

Niin, ehkä flaksi käy. Sitten sinun ei tarvitse huolehtia näistä nimikummajaislapista kuin taas omalla alueellasi. Heh, viestisi on oikeasti eräänlaista syrjintää. Eihän kaikesta todellakaan tarvitse pitää. Mutta sanonpa sen, että jos todella olet noin kapeakatseinen, niin menetät vielä monta hyvää työntekijää. Nimi ei katso koulutusta, nimi ei kerro fiksuudesta, nime ei kerro ahkeruudesta. Ahdasmielisyys sen sijaan kertoo sanojastaan paljon. Eli ei mene hyvin sinullakaan.

• Ämmä
        ............. kirjoitti:

Niin, ehkä flaksi käy. Sitten sinun ei tarvitse huolehtia näistä nimikummajaislapista kuin taas omalla alueellasi. Heh, viestisi on oikeasti eräänlaista syrjintää. Eihän kaikesta todellakaan tarvitse pitää. Mutta sanonpa sen, että jos todella olet noin kapeakatseinen, niin menetät vielä monta hyvää työntekijää. Nimi ei katso koulutusta, nimi ei kerro fiksuudesta, nime ei kerro ahkeruudesta. Ahdasmielisyys sen sijaan kertoo sanojastaan paljon. Eli ei mene hyvin sinullakaan.

kuin Tiitu. Jos vaikka soitan jonnekin ja sieltä vastataan yritys x, Charlotta Virtanen/Cecilia Hämäläinen/Margheta Peltonen, miten voin auttaa? Kuulostaa hassulta.

Eihän se ihminen mitään nimelleen voi, mutta vanhemmat tosiaan voisivat miettiä kannattaako antaa liian hienoa tai hienostelevaa nimeä.

Ja yleensä nämä hienohelma c-nimet löytyvät tiettyjen tulo- ja sosiaaliluokkien lapsilta.

• ............
        Ämmä kirjoitti:

kuin Tiitu. Jos vaikka soitan jonnekin ja sieltä vastataan yritys x, Charlotta Virtanen/Cecilia Hämäläinen/Margheta Peltonen, miten voin auttaa? Kuulostaa hassulta.

Eihän se ihminen mitään nimelleen voi, mutta vanhemmat tosiaan voisivat miettiä kannattaako antaa liian hienoa tai hienostelevaa nimeä.

Ja yleensä nämä hienohelma c-nimet löytyvät tiettyjen tulo- ja sosiaaliluokkien lapsilta.

Minä tunnen myös paljon tällaisia "hienostelunimiä". Niitä on muuten kumman paljon täällä kaksikielisellä alueella. Ceciliallakin on pitkät perinteet jopa täällä Suomessa. Kyllä, se on ollut jopa allakassa, tunnettu Suomessa useita useita vuosisatoja. Ruotsinkielisessä allakassa tuolla nimellä on yhä edelleen oma nimipäivänsä, suomenkielisessä sen tilalla on Silja, joka otti sen paikan vuonna 1929.

Minua ei ainakaan häiritse mitenkään millä nimellä ihmiset vastaavat, jos hyvää palvelua saan. Täällä muuten työhönoton kriteeri ei vain ole nimestä kiinni :D, vaan yleensä painavat enemmän ainakin seuraavat:
        - koulutus
        - työkokemus
        - kielitaito
        - työhaastattelutilanne

• kyllähän
        ............ kirjoitti:

Minä tunnen myös paljon tällaisia "hienostelunimiä". Niitä on muuten kumman paljon täällä kaksikielisellä alueella. Ceciliallakin on pitkät perinteet jopa täällä Suomessa. Kyllä, se on ollut jopa allakassa, tunnettu Suomessa useita useita vuosisatoja. Ruotsinkielisessä allakassa tuolla nimellä on yhä edelleen oma nimipäivänsä, suomenkielisessä sen tilalla on Silja, joka otti sen paikan vuonna 1929.

Minua ei ainakaan häiritse mitenkään millä nimellä ihmiset vastaavat, jos hyvää palvelua saan. Täällä muuten työhönoton kriteeri ei vain ole nimestä kiinni :D, vaan yleensä painavat enemmän ainakin seuraavat:
        - koulutus
        - työkokemus
        - kielitaito
        - työhaastattelutilanne

ne c-nimet kelpaavat suomeenkin, kunhan vain sukunimeksi laitetaan berg tai muuta ruottalaista. mutta kun sukunimi on peltola, vuorinen tms, niin ne c-nimet yasminit serafiinat eivät oikein sovi.

ja työhönotossa esim asiakaspalveluun; jos koulutus, työkokemus, kielitaito ja haastattelukokemus ei erota kahta tasapäistä hakijaa, niin minä otan myös mieluummin sen päivi salosen kuin yasmin-Tinka-Mariela salosen.

• ................
        kyllähän kirjoitti:

ne c-nimet kelpaavat suomeenkin, kunhan vain sukunimeksi laitetaan berg tai muuta ruottalaista. mutta kun sukunimi on peltola, vuorinen tms, niin ne c-nimet yasminit serafiinat eivät oikein sovi.

ja työhönotossa esim asiakaspalveluun; jos koulutus, työkokemus, kielitaito ja haastattelukokemus ei erota kahta tasapäistä hakijaa, niin minä otan myös mieluummin sen päivi salosen kuin yasmin-Tinka-Mariela salosen.

Siinähän se on. Kun monet tälläkin seudulla ovat kaksikielisiä. Esimerkiksi ystäväni lapsilla on isänsä sukunimi, joka on suomalainen, mutta äidin puolelta nimet, jotka ovat juuri ruotsinkielisestä almanakasta.

Toki on myös suomalaisia vanhempia, jotka saattavat valita yhden c-kirjaimen k:n tilalle tai etc, etc. Mutta jos kerran nimi on hyväksytty, se on hyväksytty. Mikäli joku menettää työpaikkansa nimensä vuoksi, saattaa toki olla, että hän paremman paikan saa jostain muualta. Työhenki ei voi olla kovin hyvä paikassa, jossa ruvetaan syynäämään nimeä, ulkonäköä tai muita ei-työpanokseen vaikuttavia seikkoja. Suurin osa työnantajista valitsee varmasti työntekijöitään paremmilla kriteereillä, ei pikkumaisuuksilla. :D Anteeksi, ei vain uppoa tuo millään. Ei uppoa, niin ei uppoa.

• ei uppoa ei
        ................ kirjoitti:

Siinähän se on. Kun monet tälläkin seudulla ovat kaksikielisiä. Esimerkiksi ystäväni lapsilla on isänsä sukunimi, joka on suomalainen, mutta äidin puolelta nimet, jotka ovat juuri ruotsinkielisestä almanakasta.

Toki on myös suomalaisia vanhempia, jotka saattavat valita yhden c-kirjaimen k:n tilalle tai etc, etc. Mutta jos kerran nimi on hyväksytty, se on hyväksytty. Mikäli joku menettää työpaikkansa nimensä vuoksi, saattaa toki olla, että hän paremman paikan saa jostain muualta. Työhenki ei voi olla kovin hyvä paikassa, jossa ruvetaan syynäämään nimeä, ulkonäköä tai muita ei-työpanokseen vaikuttavia seikkoja. Suurin osa työnantajista valitsee varmasti työntekijöitään paremmilla kriteereillä, ei pikkumaisuuksilla. :D Anteeksi, ei vain uppoa tuo millään. Ei uppoa, niin ei uppoa.

sinulla kai on kasapäin kersoja nimeltään ceramiina, calle, nico, cecil, catharina... ja sukunimesi mäki tms. ei ollut kyse työpaikan menettämisestä vaan siitä saako sitä ollenkaan kummallisen nimen kera.

ajatelkassa nyt... esim tv toimittaja sanomassa: täällä cibylla-cofi Palonen, lontoo.

• ................
        ei uppoa ei kirjoitti:

sinulla kai on kasapäin kersoja nimeltään ceramiina, calle, nico, cecil, catharina... ja sukunimesi mäki tms. ei ollut kyse työpaikan menettämisestä vaan siitä saako sitä ollenkaan kummallisen nimen kera.

ajatelkassa nyt... esim tv toimittaja sanomassa: täällä cibylla-cofi Palonen, lontoo.

Ai, ai. Nyt ei ollut puhe minun lapsistani, vaan siitä mitkä ovat yleiset kriteerit työhön otettaessa. Kyllä niitä erikoisia nimiä ja C:llä varustettuja nimiä löytyy niin julkimoista kuin toimittajista, johtajista ja tavallisista työntekijöistäkin. Samoin, ehken erikoisempia, harvinaisempia ja todella vanhoja nimiäkin löytyy lisää uuden sukupolven vanhetessa ja ehtiessä työikään. Ryhdy lukemaan nimiä joka paikasta. Sitten sinun täytyy verrata asiaa myös siltä kantilta, että monet nimet, joita on annettu vaikkapa 30-vuotta sitten saattoivat olla silloin uusia ja erikoisia, nykyään tavallisia, jokapäivisiä ja niitä turvallisia.

Hymyilytät minua. Puolustat oikeasti tosissasi asiaa, jolle et mitään voi. Tämä vain ei ole sinun käsissäsi sen enempää kuin minunkaan. Yksi, kaksi tai tusinakaan jyrkkää mielipidettä ei voi pysäyttää sitä, mikä nyt kulkee muodin mukaan. Koskaan ei olla tyytyväisiä! Koskaan. Kun nimistöämme haluttiin suomalaistaa 1800-luvun loppuvuosikymmeninä, vanhempi sukupolvi nosti hälyn siitä, mihin maailma on oikein menossa. Kuulut siis periaatteessa samaan ryhmään, vain eri vuosituhannella.

Haluatko todella tietää, minkä niminen lapsi minulla on. Ei ole Calle, ei Cesil, ei Cujo, ei Axel tai Mico, vaan Eemeli. :D

• kantaa!
        ei uppoa ei kirjoitti:

Kun olette noin Charlotta Mäkistä vastaan niin varmaan ette pidä myöskään päinvastaisesta asetelmasta (ainakin ahdasmielisistä kirjoituksista päätellen, tai ehkäpä juuri siksi pidätte). Eli onko parempi Elsa Grönberg vai Charlotta Grönberg? Itse pidän jälkimmäisestä. No entä kun Elsa Mäkinen menee naimisiin Herra Grönbergin kanssa ja Charlotta Grönberg puolestaan Herra Mäkisen kanssa ja haluavat koko perheelle saman sukunimen. Kumman alkuperäinen työhönottaja silloin valitsee Elsa Grönbergin vai Charlotta Mäkisen? Ottakaa hyvät ihmiset huomioon, että moni vaihtaa sukunimeään elämänsä aikana ja silloinko mietitte, että "kumpa tuokin nainen olisi mennyt toisen miehen kanssa naimisiin niin työtäkin olisi irronnut"!! Pikkasen itteenne! Minä potkisin tuon asenteen omaavan (alkuper.) työntekijän pellolle samantien.

T:Esimies

• tähän keskusteluun
        kantaa! kirjoitti:

Kun olette noin Charlotta Mäkistä vastaan niin varmaan ette pidä myöskään päinvastaisesta asetelmasta (ainakin ahdasmielisistä kirjoituksista päätellen, tai ehkäpä juuri siksi pidätte). Eli onko parempi Elsa Grönberg vai Charlotta Grönberg? Itse pidän jälkimmäisestä. No entä kun Elsa Mäkinen menee naimisiin Herra Grönbergin kanssa ja Charlotta Grönberg puolestaan Herra Mäkisen kanssa ja haluavat koko perheelle saman sukunimen. Kumman alkuperäinen työhönottaja silloin valitsee Elsa Grönbergin vai Charlotta Mäkisen? Ottakaa hyvät ihmiset huomioon, että moni vaihtaa sukunimeään elämänsä aikana ja silloinko mietitte, että "kumpa tuokin nainen olisi mennyt toisen miehen kanssa naimisiin niin työtäkin olisi irronnut"!! Pikkasen itteenne! Minä potkisin tuon asenteen omaavan (alkuper.) työntekijän pellolle samantien.

T:Esimies

sanoisin, että elsa ja charlotta sopivat kummatkin grönbergin perään.

• katja
        ................ kirjoitti:

Ai, ai. Nyt ei ollut puhe minun lapsistani, vaan siitä mitkä ovat yleiset kriteerit työhön otettaessa. Kyllä niitä erikoisia nimiä ja C:llä varustettuja nimiä löytyy niin julkimoista kuin toimittajista, johtajista ja tavallisista työntekijöistäkin. Samoin, ehken erikoisempia, harvinaisempia ja todella vanhoja nimiäkin löytyy lisää uuden sukupolven vanhetessa ja ehtiessä työikään. Ryhdy lukemaan nimiä joka paikasta. Sitten sinun täytyy verrata asiaa myös siltä kantilta, että monet nimet, joita on annettu vaikkapa 30-vuotta sitten saattoivat olla silloin uusia ja erikoisia, nykyään tavallisia, jokapäivisiä ja niitä turvallisia.

Hymyilytät minua. Puolustat oikeasti tosissasi asiaa, jolle et mitään voi. Tämä vain ei ole sinun käsissäsi sen enempää kuin minunkaan. Yksi, kaksi tai tusinakaan jyrkkää mielipidettä ei voi pysäyttää sitä, mikä nyt kulkee muodin mukaan. Koskaan ei olla tyytyväisiä! Koskaan. Kun nimistöämme haluttiin suomalaistaa 1800-luvun loppuvuosikymmeninä, vanhempi sukupolvi nosti hälyn siitä, mihin maailma on oikein menossa. Kuulut siis periaatteessa samaan ryhmään, vain eri vuosituhannella.

Haluatko todella tietää, minkä niminen lapsi minulla on. Ei ole Calle, ei Cesil, ei Cujo, ei Axel tai Mico, vaan Eemeli. :D

toinen ei tykkää c-nimistä ja muista kummallisuuksista,toinen ei näe niissä mitään outoa. kaksi mielipidettä, jotka eivät koskaan kohtaa.

tosin olen kyllä itse sitä mieltä, että mistään suomettumisesta ei ole kyse. jos vanhakansa aikanaa barrikadeille nousikin suomalaisia nimiä vastaan, niin tämä on eri asia. nythän suomalaista nimikulttuuria poljetaan maahan ja tosiaan mennään muodin mukana.

minun nimeni on sari. olen syntynyt 60-luvulla, joten meitä on paljon ja monta kaimaa oli luokassani. olin kateellinen kaverilleni, jonka nimi oli silloin hienolta kalskahtava matleena. nyt nämä matleenat, jessicat, sipriinat ovat teini-iässä kateellisia sareille, sillä sareja kastetaan nykyään tosi vähän.

• ...................
        katja kirjoitti:

toinen ei tykkää c-nimistä ja muista kummallisuuksista,toinen ei näe niissä mitään outoa. kaksi mielipidettä, jotka eivät koskaan kohtaa.

tosin olen kyllä itse sitä mieltä, että mistään suomettumisesta ei ole kyse. jos vanhakansa aikanaa barrikadeille nousikin suomalaisia nimiä vastaan, niin tämä on eri asia. nythän suomalaista nimikulttuuria poljetaan maahan ja tosiaan mennään muodin mukana.

minun nimeni on sari. olen syntynyt 60-luvulla, joten meitä on paljon ja monta kaimaa oli luokassani. olin kateellinen kaverilleni, jonka nimi oli silloin hienolta kalskahtava matleena. nyt nämä matleenat, jessicat, sipriinat ovat teini-iässä kateellisia sareille, sillä sareja kastetaan nykyään tosi vähän.

:D Minullakin on nimi, joka on omassa ikäluokassani todella suosittu, nyttemmin erittäin harvoin annettu. Ei tässä todellakaan suomettumisesta ole kyse, vaan nimimuodista. Ja nimiperinnettä haluttiin muuttaa 1800-luvulla ja se on kokenut murroksia pitkin viime vuosisataa. Näin on muuten sen sinun Sarisikin kanssa, joka on silloisen muodin mukainen nimi ja rikkoi osaltaan "perinteitä".

Tämä nimistön muuttuminen on nyt nopeampaa kuin koskaan, mutta me emme voi sille mitään. Yksi mahdollisuus olisi Tanskalainen malli, jolloin olisi valmis hyväksytty nimilista, josta vanhemmat saisivat valita nimen lapselleen. Listan ulkopuoliseen nimeen tarvittaisiin erillinen lupa. Mutta suostuisivatko nykysuomalaiset tuollaiseen malliin? Purematta eivät ainakaan nielisi.

Toisaalta kun katsotaan siltä kantilta, että osa vanhemmista haluavat erikoisen nimen tai nimeen jotakin tavallisesta poikkeavaa, on varmasti lisääntynyt. Mutta tilastot kuitenkin kertovat, että tavalliset nimet ovat aina yhtä suosittuja. Niitä annetaan kuitenkin eniten. Samoin nyt kulkee vahvana vanhojen nimien perinne. Ne nimet, joita ovat ollut meidän isovanhemmillamme tai heidän vanhemmillaan, ovat saaneet yllättävän paljon suosiota. Oikukkaita ovat muodin tuulet, oikukas on elämä.

• ymmärrä
        tähän keskusteluun kirjoitti:

sanoisin, että elsa ja charlotta sopivat kummatkin grönbergin perään.

...että molemmat nimet voi laittaa vierasperäisen sukunimen eteen, mutta ei suomalaisen sukunimen eteen!!

• "tavallinen" nimi
        ................... kirjoitti:

:D Minullakin on nimi, joka on omassa ikäluokassani todella suosittu, nyttemmin erittäin harvoin annettu. Ei tässä todellakaan suomettumisesta ole kyse, vaan nimimuodista. Ja nimiperinnettä haluttiin muuttaa 1800-luvulla ja se on kokenut murroksia pitkin viime vuosisataa. Näin on muuten sen sinun Sarisikin kanssa, joka on silloisen muodin mukainen nimi ja rikkoi osaltaan "perinteitä".

Tämä nimistön muuttuminen on nyt nopeampaa kuin koskaan, mutta me emme voi sille mitään. Yksi mahdollisuus olisi Tanskalainen malli, jolloin olisi valmis hyväksytty nimilista, josta vanhemmat saisivat valita nimen lapselleen. Listan ulkopuoliseen nimeen tarvittaisiin erillinen lupa. Mutta suostuisivatko nykysuomalaiset tuollaiseen malliin? Purematta eivät ainakaan nielisi.

Toisaalta kun katsotaan siltä kantilta, että osa vanhemmista haluavat erikoisen nimen tai nimeen jotakin tavallisesta poikkeavaa, on varmasti lisääntynyt. Mutta tilastot kuitenkin kertovat, että tavalliset nimet ovat aina yhtä suosittuja. Niitä annetaan kuitenkin eniten. Samoin nyt kulkee vahvana vanhojen nimien perinne. Ne nimet, joita ovat ollut meidän isovanhemmillamme tai heidän vanhemmillaan, ovat saaneet yllättävän paljon suosiota. Oikukkaita ovat muodin tuulet, oikukas on elämä.

minun korvaani kuulostaa oudolta oona, moona, molla, peppi, mutta ne kai ovat tavallisia nimiä. ja ne sopivat suomenkieleen.

ja kai nämä ceciliat, jimi-nicot sun muut ovat ihan yhtä tavallisia, mutta oudoilta ne kuulostavat ja sopivat huonosti suomalaisiin sukunimiin. vähän kuin söisi kaviaaria näkkärin ja maidon kanssa...

minulle tavallisia ovat seija, simo, terttu, timo... mutta nehän eivät kelpaa juuri kenellekään enää.

• .................
        "tavallinen" nimi kirjoitti:

minun korvaani kuulostaa oudolta oona, moona, molla, peppi, mutta ne kai ovat tavallisia nimiä. ja ne sopivat suomenkieleen.

ja kai nämä ceciliat, jimi-nicot sun muut ovat ihan yhtä tavallisia, mutta oudoilta ne kuulostavat ja sopivat huonosti suomalaisiin sukunimiin. vähän kuin söisi kaviaaria näkkärin ja maidon kanssa...

minulle tavallisia ovat seija, simo, terttu, timo... mutta nehän eivät kelpaa juuri kenellekään enää.

Tavallinen on kai hyvin subjektiivinen käsite? Oli muuten todella hyvä kysymys? Ehkä mikä oli tavallista tänään, ei ollut sitä ennen ja mikä voisi olla tavallista nyt, on sitä vasta huomenna? Olipas hankalasti esitetty ajatus, hmmm.

Ehkäpä tämäkin on vain vaihe tällä aikakaudella. Suomalaisuus ja isänmaallisuus on takuu varmasti nousussa näinä kansainvälisesti "myrskyisinä" aikoina. Ehkä parin vuoden päästä alkaa suosiota saamaan isäänmaalliset nimet Jalo, Voitto, Sisu ja niin edelleen. Kerttu ja Siiri (ja Timokin) ovat ainakin saaneet huimasti kantajia viime vuosina ja ihan hyvä, että vanhempia miellyttää myös nämä nimet. Makuasioista kun on hankala kiistellä, koska oikeaa vastausta ei niihin ole.

• .............
        ei uppoa ei kirjoitti:

Niin siis tarkoitin kyllä ihan samaa asiaa, eli sitä, että työpaikka jää saamatta. En siitä, että saa potkut, vaan että menettää mahdollisuutensa/menettää työpaikan. Taisin todella ilmaisin itseäni liian vaikeasti?

• mä vaan
        katja kirjoitti:

Eiköhän tuo nimiasia ole aina puhuttanut. Luulenpa, etä joka suvussa on joku, joka ei ole ollut tyytyväinen sukulaisvauvan nimeen. Jos nimi on jommankumman vanhemman vanhemmilta, tai heidän vanhemmiltaan, niin joku toinen sukulainen pahoittaa mielensä, kun hänen nimeään ei ole valittu uudelle vauvalle. Sitten, kun vanhemmat laittavat juuri heitä itseään miellyttävän nimen, niin siitähän sitä vasta sanomista tuleekin. Ja jos ei sukulaisten taholta, niin jopa ventovierailta. Itse olen 60-luvulla syntynyt, ja vaarini nimi oli Hugo (ja melko tavallinen suomalainen sukunimi), ja hävetti hirveästi kavereille kertoa tällainen nimi, kun sukulaisten nimet tuli puheeksi. Tänä päivänä jopa samat ihmiset, jotka sitä silloin kauhistelivat, laittavat omalle lapselleen saman nimen. Nimet selvästikin menevät ja tulevat. Jos jonkun on vaikea kuvitella lapselleen esim. nimeä Uuno, jota on paljon isovanhempieni ikäisisillä miehillä, niin yhtä vaikeaa on minun käsittää tulavaisuuden vaareja ja mummoja, joiden niminä ovat Jani, Joni,Nico, Sami, Tomi, Niclas, Miska, Nita, Netta, Nella, Nina, Mia, Nea, Tia, Kia, Janica, Julietta, Vanessa ynnä muut tämäntapaiset. Helppoa sen sijaan on kuvitella isovanhempien nimiksi Väinö, Ville, Arttu, Santeri, Oskari, Elias, Aleksi, Ida, Sofia, Jenny, Emma, Helmi.
        Kaikkeen tottuu, ja kun ihmisen tuntee lapsesta asti, niin nimeenkin tottuu, ja se nimi on sopiva juuri hänelle. Olkoon sukunimi mikä tahansa. Eihän nimi miestä pahenna, jos ei mies nimeä.

• nimen merkitys?
        kyllähän kirjoitti:

Kyllä asia on niin, että ei nimellä pitäisi suuria merkityksiä työhönoton kannalta olla suurimpaan osaan ammatteja.

Olen esimies aammatissani ja vuosienvarrella ottanut töihin ja haastatellut lukemattomia henkilöitä. Koskaan siis EI KOSKAAN ole tullut mieleenikään työhönoton kriteerinä henkilön nimi. Jos näin on ollut niin se nimi on tarkoittanut jotain muuta tietoa kuin miltä se minusta kuulostaa, tai mitä nimi tuo mieleeni muuten.

Kyllä henkilön koulutuksella ja työkokemuksella ulkoasulla ym. olemuksella ja taidoilla on painoarvonsa asiassa.

Itse olen saanut aina työpaikkani suht vaivatta vakka nimeni on perin ruotsinkielinen, sisältäen mm. kaksi Bb-kirjainta r:n ja lisäksi se lausutaan erilailla kuin kirjoitetaan. Tyttönimieni oli ruotsinkielinen mutta avioiduttuani sain pitkän täysin suomenkielisen mutta en kovin yleistä sukunimeä.

Nimi yhdistelmäni ei ole tuottanut vaikeutta saada eikä tehdä töitä. Paremminkin päinvastoin etuniemstäni paistaa kuitenkin kaksikielisyys ja näinollen työmarkkinnat on enemmän auki.

Aloittajalle - yritysten keskukset eivät vastaa puhelimeen omalla nimellä vaan, yritys se ja se.

Itse vastaan yleensä, yrityksen nimi suku nimeni.

Omilla lapsillani on myös vierasperäiset nimet kylläkin kansainvälisemmät joita käytetään monessa maassa huomiota herättämättä. Ulkomailla kuitenkin pitkä suomalainen sulunimi tuottaa joskus hankaluutta.

• että 9?
        tiitu kirjoitti:

29? ei siltä kyllä kuullosta! voi, kyllä sitä ollaan lapsellisia. eikä tarvitse edes selittää. etpä taida kauaa olla "toimistopäällikkö" jos tollasten asioiden perusteella palkkaat työntekijöitä.

• että 29?
        tiitu kirjoitti:

29? ei siltä kyllä kuullosta! voi, kyllä sitä ollaan lapsellisia. eikä tarvitse edes selittää. etpä taida kauaa olla "toimistopäällikkö" jos tollasten asioiden perusteella palkkaat työntekijöitä.

• Poison

Se mikä tänä päivänä kuulostaa omituiselta, voi olla tavallista vuosikymmenien kuluttua. Charlotta Virtanen ei herätä sen kummempaa ihmetystä kuin se Sari Virtanen.

Tietysti sen nimen annon kanssa saa silti käyttää järkeä, näitä ylilyöntejäkin sattuu.

• hilkka.e.

Vakaammalla pohjalla on se, jolla on vakaa suomalainen nimi.
      Enemmältikin naurettavia tai ainakin hymyilyttäviä ovat kaikki hienostelua osoittavat nimet.
      Jokseenkin varmaa on, ettei suomen kieleen tulee aitoja suomalaisia c-sanoja; siten c-nimet pysyvät vieraina ja jäävät päivänperhosiksi.

• c.virtanen

Olettekos huomanneet et tässä maassa on muitakin kieliä yhä enemmän kuin tämä meidän suomenkieli?
        Ehkäpä joillakin onkin taustana ruotsinkieli ja siksi saattaa esiintyä jopa c-kirjaimella alkavia nimiä.

• mä vaan
        c.virtanen kirjoitti:

Olettekos huomanneet et tässä maassa on muitakin kieliä yhä enemmän kuin tämä meidän suomenkieli?
        Ehkäpä joillakin onkin taustana ruotsinkieli ja siksi saattaa esiintyä jopa c-kirjaimella alkavia nimiä.

Minun työpaikallani on ainakin otettu yksi Cecilia, sekä Jasmin ja Marcus, ja aikaisemmassa työpaikassani oli Betty (ja ihan suomalainen sukunimi), sekä Jessica. Eikä nimi haitannut yhtään heidän työntekoaan! Ja eräs tuttu johdon sihteeri on nimeltään Micaela, ja ihan tavallinen sukunimi.

• Maija
        mä vaan kirjoitti:

Minun työpaikallani on ainakin otettu yksi Cecilia, sekä Jasmin ja Marcus, ja aikaisemmassa työpaikassani oli Betty (ja ihan suomalainen sukunimi), sekä Jessica. Eikä nimi haitannut yhtään heidän työntekoaan! Ja eräs tuttu johdon sihteeri on nimeltään Micaela, ja ihan tavallinen sukunimi.

Ehkä Camilla Berg menee vaikka naimisiin Heikki Peltosen kanssa ja ottaa hänen sukunimensä. En ymmärrä mitä hassua tossa olisi ja saisiko nimenvaihdon takia potkut ?

• n.-jimi
        mä vaan kirjoitti:

Miksei sennimisiä olisi työpaikoillakin?
        Jos ne ovat työiässä, niin haluavathan nekin rahaa ansaita eivätkä työttöminä lorvia toisten kustannuksella eläen. Eiväthän ne muita huonompia nimensä takia ole.
        Joka tapauksessa eräänä edellytyksenä näkyvään asemaan pääsemiseen yhteiskunnassa näkyy olevan tavanomainen etunimi.

• mä vaan
        n.-jimi kirjoitti:

Miksei sennimisiä olisi työpaikoillakin?
        Jos ne ovat työiässä, niin haluavathan nekin rahaa ansaita eivätkä työttöminä lorvia toisten kustannuksella eläen. Eiväthän ne muita huonompia nimensä takia ole.
        Joka tapauksessa eräänä edellytyksenä näkyvään asemaan pääsemiseen yhteiskunnassa näkyy olevan tavanomainen etunimi.

Edelliseen viestiin viitaten.: Kateellisen puhetta.!! Nimi ei vaikuta työpaikan saantin, se on saletti!

• työntantaja
        mä vaan kirjoitti:

Edelliseen viestiin viitaten.: Kateellisen puhetta.!! Nimi ei vaikuta työpaikan saantin, se on saletti!

pikkaisen. Muistin että itse viime kesänä, kun palkkasin kesäharjoittelijoita tiskin taakse, otin mm 1 Janin, Samin ja Millan. Rannalle jäivät ruikuttamaan mm pari Jessicaa, 1 Nico, 1 Cecilia, peräti 3 Janinaa ym. Jäi toki ihan suomalaisenkin nimen omaavia ja en sitä nimeä silloin pitänyt valintakriteerinä, mutta ehkäpä se sittenkin pikkaisen vaikutti. Ainakin pähkäilin tämän valitun Samin ja Nicon väliltä, olivat ihan tasaväkisiä hakijoita, mutta jostain syystä valitsin Samin.

• ????
        työntantaja kirjoitti:

pikkaisen. Muistin että itse viime kesänä, kun palkkasin kesäharjoittelijoita tiskin taakse, otin mm 1 Janin, Samin ja Millan. Rannalle jäivät ruikuttamaan mm pari Jessicaa, 1 Nico, 1 Cecilia, peräti 3 Janinaa ym. Jäi toki ihan suomalaisenkin nimen omaavia ja en sitä nimeä silloin pitänyt valintakriteerinä, mutta ehkäpä se sittenkin pikkaisen vaikutti. Ainakin pähkäilin tämän valitun Samin ja Nicon väliltä, olivat ihan tasaväkisiä hakijoita, mutta jostain syystä valitsin Samin.

VALEHTELET!!!
        Et oo työnantaja - et voi olla!!

• sattuu.....
        c.virtanen kirjoitti:

olemaan suomenkielisille vierasperäinen ja alkaa vielä c:llä, saa kirjaimet luetelle joka kerta. Lapselle annettiin sitten suomalainen helppo etunimi, mutta kas kummaa nythän asutaankin hurrirannikolla, on etunimi sukunimeä vaikeampi. Tee niin tai näin, aina väärinpäin.

• miet ass
        työntantaja kirjoitti:

Voi taivas! Voi jehna ja vehnäletut päälle. x)

Ohhoh.... Naurut on saatu ja naurettu tältä aamulta. Toivottavasti saat pomoksesi joskus jonkun jolla on niin erikoinen nimi, että se jättää sinut suorastaan varjoonsa. Murphyn laki katsos :D. Kyllä se vielä sinunkin kohdalla toteutuu! Ohhoh... All right, pakko mennä toisaalle, kiitos!!! x)

• ..............
        työntantaja kirjoitti:

Ja muuten. Ja eikös tuo Millakin ole aika erikoinen nimi? Sami on ainakin aikaanaan ollut, sattui vain tulemaan niin suosituksi (aivan kuten Satu tai Sari)? Millä tavoin ne eroavat vaikkapa Janinasta tai tuosta Jessicasta (kyllä c:llä kirjoitettuna), jotka on saanut huimasti kantajia viime vuosikymmeninä? Jessika on muuten harvinaisempi kuin Jessica. Milla on yleistynyt vasta 60-70 luvuilla ja kantajiakin on melko vähän verrattuna moneen muuhun, muutama sata vaille 8000. Aika erikoinen katsantokanta sinulla, etten sanoisi?

Kun sinä olet vanha ja vanhainkodissa sidottuna sänkyysi, niin sinua luultavasti syöttää joku Jessica tai Janina :D.

• työnantaja
        .............. kirjoitti:

Ja muuten. Ja eikös tuo Millakin ole aika erikoinen nimi? Sami on ainakin aikaanaan ollut, sattui vain tulemaan niin suosituksi (aivan kuten Satu tai Sari)? Millä tavoin ne eroavat vaikkapa Janinasta tai tuosta Jessicasta (kyllä c:llä kirjoitettuna), jotka on saanut huimasti kantajia viime vuosikymmeninä? Jessika on muuten harvinaisempi kuin Jessica. Milla on yleistynyt vasta 60-70 luvuilla ja kantajiakin on melko vähän verrattuna moneen muuhun, muutama sata vaille 8000. Aika erikoinen katsantokanta sinulla, etten sanoisi?

Kun sinä olet vanha ja vanhainkodissa sidottuna sänkyysi, niin sinua luultavasti syöttää joku Jessica tai Janina :D.

yksi juttu huomaamatta. kirjoitin, etten silloin pitänyt nimeä valintakriteerinä, mutta jostakin syystä valitsin kahdestä hyvin samantyylisestä nuorukaisesta juuri samin, enkä nicoa. jospa se kuitenkin alitajuntaan jotenkin vaikutti, vaikea sanoa jälkeenpäin... molemmat olivat fiksuja, hyvin koulussa pärjänneitä urheilevia nuoria, hyvistä perheistä...

• .............
        työnantaja kirjoitti:

yksi juttu huomaamatta. kirjoitin, etten silloin pitänyt nimeä valintakriteerinä, mutta jostakin syystä valitsin kahdestä hyvin samantyylisestä nuorukaisesta juuri samin, enkä nicoa. jospa se kuitenkin alitajuntaan jotenkin vaikutti, vaikea sanoa jälkeenpäin... molemmat olivat fiksuja, hyvin koulussa pärjänneitä urheilevia nuoria, hyvistä perheistä...

Oih, kyllä minä ymmärsin. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11417
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9810
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      144
      5559
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3740
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3173
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2583
    Aihe