Hei!
Onko teillä sovittu, kuka uusperheessä maksaa mitkäkin lasta / lapsia koskevat hankinnat?
Ostaako kumpikin vanhempi omille biolapsilleen esim. vaatteen vai kumpikin rahatilanteen mukaan?
Vai maksaako etävanhempi elarit ja lähihuoltaja sitten tekee kaikki hankinnat?
Meillä on sovittu, että minä teen lasten vaatehankinnat yms. minun rahoillani ja mies maksaa sitten omistaan vastaavasti jotain muuta..
eli ihan yhteisiä rahoja meillä ei siis ole, kuten varmasti aika harvassa ydinperheessäkään?!
Mä teen hankinnat miehenkin lapselle ihan siitä syystä, että olen aika tarkka noista vaatteista ja haluan lastenkin pukeutuvan nätisti ja yhteen sopiviin kuteisiin... mies ei siitä niin välittäisi, vois olla vähän vaikka tahraset tai kulahtaneetkin kamppeet...
Miehen lapsen äiti on kuollut, joten hän ei enää ostele mitään, mutta mun ex ostaa elatusmaksuista huolimatta halutessaan silloin tällöin harrastusvehkeitä tms. ja osallistuu joskus esim. haalarihankintoihin. Siis omasta halustaan, elareiden lisäksi =)
kuka maksaa
13
2077
Vastaukset
- uusperheessäkin
Olemme uusperhe ja meillä on vain yhteisiä rahoja. Haluamme satsata myös tulomme yhteiseksi hyväksi ja niin meillä on taloudellisestikin vain yksi perhe. Lapsilisät ja elatusmaksut menevät yhteiselle tilille ja meillä asuu minun lapsi ja mieheni lapsi. Lapsille ja aikuisille ostetaan vaatetta ym. tarpeen mukaan.
- kotoa käsin
Silloin onkin yksinkertaisesti paras tämä sinun ratkaisusi, kun kummallakin on 1 lapsi ja menotkin ovat samaa luokkaa kummastakin.Silloin ne rahat voi ohjata samalle tilille.
Mutta, entäs jos toisella olisikin 4 lasta, ja sinulla 1.
Miten se sitten menisi?Vai maksaisitko sinä kiltisti näiden miehen 4 lapsen kulutuksen? - kaikki kulut
kotoa käsin kirjoitti:
Silloin onkin yksinkertaisesti paras tämä sinun ratkaisusi, kun kummallakin on 1 lapsi ja menotkin ovat samaa luokkaa kummastakin.Silloin ne rahat voi ohjata samalle tilille.
Mutta, entäs jos toisella olisikin 4 lasta, ja sinulla 1.
Miten se sitten menisi?Vai maksaisitko sinä kiltisti näiden miehen 4 lapsen kulutuksen?Miehelläni on useampi lapsi, vain yksi heistä asuu meillä. Myös näiden, ei meillä asuvien lasten, kulut maksetaan yhteisestä kassasta.
- Sara
molemmat vastasivat oman lapsensa kuluista. Tilanne tosin semmoinen, että minun lapseni asui luonamme, miehen lapsi äitinsä luona.
Hiukan kyllä otti päähän, kun miehet huomattavat tulot nostivat lapseni päivähoitomaksut pilviin, maksoin neljänneksen pienestä palkastani päiväkotiin. - tupuli
Se nyt vaan on niin ettei yhdessä taloudessa voi elää kahta taloutta pitemmän päälle!
- yhteistaloutta
Oikeassa olet Tupuli.
Elin joskus liitossa, jossa kaikki oli minun tai sinun. Miehellä oli oma hylly jääkaapissa, johon hän osti omat ruokansa, pyykissä hän pesi vain omat pyykkinsä vaikka koneeseen olisi enemmänkin mahtunut, sain istua vain itse ostamallani tuolilla, lehteä, jonka hän oli ostanut en minä saanut lukea jne. Eihän tällainen perhe voi olla toimiva. Erohan siitä tuli. Nyt se jo naurattaa, mutta eipä naurattanut silloin. Enää en moiseen lähtisi!
- yhteistä
Ja vain minulla lapsia (yhteistä odotetaan). Meillä raha-asiat hoidetaan niin että se maksaa kenellä rahaa on. Kaikista yksinkertaisinta meistä. Jos yhdessä asutaan ja eletään, miksi tehdä asiasta ongelmaa?
Silti varsinkin suurimmat lasten hankonnat pyrin ajoittamaan niin että menee minun pussista =). Mutta sitten taas mieheltä menee johonkin muuhun enemmän. - taidakaan
olla niin harvinaisia yhteiset rahat.
Kun muutimme yhteen nykyisen mieheni kanssa, niin minulla oli silloin 2 lasta ja miehellä ei ollut yhtään lasta.
Mies antoi omaan tiliinsä pikapankkikortin ja sanoi, että kyllä hän perheensä elättää. Eikä ole koskaan rahojensa perään kysellyt! - tapaus on
poikkeus, en tunne yhtään uusio tai muuta perhettä, jossa perheen rahat ei olisi yhteisiä.
- eka
Mun omassa tuttavapiirissä on muutamia tuossa edelläkin mainittuja pareja, jotka todellakin kuun lopussa laskevat kuinka monta kinkkusiivua kukin on syönyt ja minkä verran ovat velkaa toisilleen.. Ei meillä ihan näin ole...
Mutta mieheni tienaa huomattavasti enemmän kun minä ja ehkä se minua vähän häiritsee, miestäni ei niinkään. Minulla on jokin tarve näyttää pärjääväni.. Ja jos tarkkoja ollaan, niin eihän miehelläni olisi mitään velvollisuutta maksaa minun lapseni kuluja! Vaikka toisaalta hänen tulonsa vaikuttavta esim. päivähoitomaksuun...
Edellinen mieheni jaksoi huomautella siitä, kuinka elän hänen rahoillaan ( kävin kyllä koko ajan töissä, lukuunottamatta puolta vuotta, jonka olin vauvan kanssa kotona )ehkä siitä on jäänyt sellainen pätemisen pakko..
Mutta hienoa, jos se toisilla onnistuu tuo "yhteiset rahat"-systeemi!
Perhehän on kuitenkin yhteinen, vaikkei lapset biologisesti yhteisiä olisikaan.
- ..tai jotain sinne päin..
Meillä on omat rahat molemmilla. Asumiskulut, ruoat ym. pienet arkimenot sekä isot hankinnat (esim. pesukoneet, huonekalut) maksetaan joka kuukausi puoliksi. Minä maksan lasten hoitomaksut (minun lapset) ja vaatteet ja harrastukset. Mies taas maksaa oman autolainansa muut auton kulut (hänen autonsa, minä en omista edes korttia).
Tämä toimii meillä hyvin. - Hankinnat
Onko teillä sovittu, kuka uusperheessä maksaa mitkäkin lasta / lapsia koskevat hankinnat?
Ostaako kumpikin vanhempi omille biolapsilleen esim. vaatteen vai kumpikin rahatilanteen mukaan?
Meidän uusperheessä asuu vakituiseen yhteinen lapsemme 1,5 vee ja tyttöni. Joka toinen viikonloppu on sitten mieheni poika ja minun poikani käymässä. Meillä hankinnat hankitaan ns. ydinperheenä yhdessä, meillä kun on yhteiset rahat (mies töissä ja itse liiton päivärahoilla).
Vai maksaako etävanhempi elarit ja lähihuoltaja sitten tekee kaikki hankinnat?
Meillä on sovittu, että minä teen lasten vaatehankinnat yms. minun rahoillani ja mies maksaa sitten omistaan vastaavasti jotain muuta..
eli ihan yhteisiä rahoja meillä ei siis ole, kuten varmasti aika harvassa ydinperheessäkään?!
Mä teen hankinnat miehenkin lapselle ihan siitä syystä, että olen aika tarkka noista vaatteista ja haluan lastenkin pukeutuvan nätisti ja yhteen sopiviin kuteisiin... mies ei siitä niin välittäisi, vois olla vähän vaikka tahraset tai kulahtaneetkin kamppeet...
Miehen lapsen äiti on kuollut, joten hän ei enää ostele mitään, mutta mun ex ostaa elatusmaksuista huolimatta halutessaan silloin tällöin harrastusvehkeitä tms. ja osallistuu joskus esim. haalarihankintoihin. Siis omasta halustaan, elareiden lisäksi =) - äitikkä
Mulle tulee miehen lapsen lapsilisä niinkun omanikin.Niillä ostelen vaatteita ja lisään pottiin jos tarvii.Eläminen maksetaan puoliksi.Ei ruveta kyttäämään kumman lapsi syö enemmän-tyyliin ja sen biovanhempi maksaa ruuasta enemmän.TAi toinen kakkaa useemmin joten menee vettä ja paperia enemmän hänellä.Puoliksi niin ei tarvii ihmetellä.
Ainoo mitä etävanhemmilta meillepäin tulee on elarit.Tapaamisiin hakevat myös lapset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633- 351718
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801660- 281487
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231444- 271415