käykääpä

toivontytär

avannossa -on muuten upea kokemus itse olen käynyt muutaman talven aikana. kylläkin saunasta käsin noin 3krt.yhden saunomisen aikana se on riittävä määrä virkistymiseen ja aah...tuntuupa urhoolliselta olokin

8

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten hyvä

Saunasta käsin käyminen -tooosi löööylyistä siis- kun on vain sydäntä rasittava tekijä semmoinen löylyttely. Käy avannossa muuten vaan lämpimänä: vaan ei kuumana. Kuumana huono...

• sitroen.

sitä avannossa käydäkin, mutta kun ei ole avantoa ja merellekin on 8 kilometriä. Ehtii tulla holotna...

• toivontytär

sopivasti jäähtyä kun on matkaa avannolle n.20m

• pohpoika
        toivontytär kirjoitti:

sopivasti jäähtyä kun on matkaa avannolle n.20m

ole avantoa lähellä mut lumihangessa kun käy kierimässä välillä niin jopa on mahtava olo löylyyn mennessä :))

• Minusta avantoon menemisessä ei totta-vie ole mitään upeaa. Kylmää ja märkää ja epämiellyttävää. Mutta ah, kun on hetki kulunut avannosta "päästyä" niin jopa on autuas olo. Suosittelen lämpimästi.

Kun ensimmäisen kerran jouduin menemään keinokuituisessa uimapuvussa tuulisessa pakkassäässä avantoon ja mukana sattui vielä olemaan pellava-froteinen pyyhe, en voi väittää nauttineeni paljoakaan ennenkuin vasta myöhemmin. - Arvatkaapa, miltä märkä keinokuitu tuntui, kun iho oli vielä kylmän ja pakkastuulen herkistämänä niin arka, että se tuntui melkein kuoriutuvan pellava-froteella hieroessa.

Alastomuus ja pehmeä pyyhe tekevät avantokäynnistä miellyttävämmän elämyksen.

Luin jostain, että varsinkin tämän ikäluokan naisille avantouinti tekee ihmeitä. Se kuulemma vaikuttaa positiivisella tavalla naisten hormonitoimintaan, erityisesti menopaussin aikana.

Lumessa kierimistä suunnittelevien kannattaa tarkistaa, että lumi todella on pehmeää, pumpulista, kevyttä yms. Olen itse kerran muka nokkelana kuorinut kovan kerroksen hangen päältä, kieriskellyt alta paljastuneessa lumessa ja saunaan mentyäni huomasin, ettei löylyttely enää onnistunutkaan. Näytti kuin jokainen ihohuokonen olisi rikkoutunut pienille haavoille, eikä se enää sietänyt kuumaa eikä kylmää.

Usein olen avannon ja sopivan lumihangen puuttuessa kantanut pari ämpärillistä kylmää vettä pihalle, valellut vettä ensin käsillä hieroen iholle ja kaatanut loput selkään. Tuntuu ihan hyvältä sekin.

Nykyisissä uimahalleissa alkaa olla luksus-varustelu. On hierovat suuttimet ja vesiputoukset sekä kylmäaltaat, höyrysaunat ja perinteiset. Kyllä meidän kelpaa nautiskella ja hemmotella itseämme vaihtokylvyissä.

Nautiskellaan ja voidaan paremmin.;)

• toivontytär

urhoollinen olet. eipä ole tullut mieleeni tuo avannon korvike että jäistä vettä niskaan ulkona!
        taidanpa kokeilla..hyrrr!- minun avantopaikkani on yksityisessä rannassa eikä siellä käytetä uimapukuja pyyhekkin sisällä on vain kumiset tossut jalassa , avannosta suoraan saunaan

• nitroniisku

Samaa tuntemusta. Olen käynyt jo yksitoista vuotta avannossa ja aina yhtä viheliäistä on sinne meno. Kai sitä on vähän "masokisti, kidutus tuo nautinnon--jälkikäteen. Lumikieriskelyä ei ole tullut harrastettua kun lapsena. Se on huomattavasti kylmempää kun avantovesi mutta tuo "piha-sankko-vesikeino" on ihan kokeiltava keino. Kiitti vinkistä.
        "Energia-aaltoihin" avanto tuo tosiaan helpotusta.

• nitroniisku kirjoitti:

Samaa tuntemusta. Olen käynyt jo yksitoista vuotta avannossa ja aina yhtä viheliäistä on sinne meno. Kai sitä on vähän "masokisti, kidutus tuo nautinnon--jälkikäteen. Lumikieriskelyä ei ole tullut harrastettua kun lapsena. Se on huomattavasti kylmempää kun avantovesi mutta tuo "piha-sankko-vesikeino" on ihan kokeiltava keino. Kiitti vinkistä.
        "Energia-aaltoihin" avanto tuo tosiaan helpotusta.

Yksi mummo opetti joskus maalla savusaunassa hauskan ja toimivan keinon tuohon vedellä valeluun. Kun viimeisen puolikkaan ämpärillisen vie selän taakse pakaroiden korkeudelle ja kumartuu, niin vesi huuhtelee koko selän paremmin kuin ylhäältä päin kaataessa. Mummoilla on joskus hyviä konsteja. ;)

Tuon "piha-sanko-vesi-keinon" keksin kerran maalla, kun avanto oli vajaan metrin syvyinen eikä ollut tikkaita. En halunnut kolhia itseäni avannon reunoihin, joten nostin vettä siitä. (Mummosta itsekin jo kävisin.) ;))

PS: Kun lumi sulaa ja alkaa valua pitkin selkää sisääntultua, se vasta piinalliselta tuntuu. ;)))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3910
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3506
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3118
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2970
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1954
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1948
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1789
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1733
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1721
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1684
    Aihe