Nuohouspakko?

ominkäsin.

Määrääkö joku laki, että omakotitalon savupiipun täytyy nuohouttaa ammattinuohoojalla.

Vai voiko piipun nuohota itse, ja hyväksyykö vakuutusyhtiökin sen.

Levittelen mielummin itse tuhkaa ja nokea ympäri kämppää, kun kerran itse sen joudun siivoamaankin.

14

2044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aulikki

että joku laki on kaiken takana. Nuohoojathan on kunnan virkamiehiä (tai ainakin jossain työ tms suhteessa kuntaan nähden). Tulevat vaikkei kutsutakaan. Kannattaa ainakin vakuutusten takia ottaa selvää että saako itse nuohota? Siivotahan saa itse varmasti. Ja yleensä joutuukin. Melkein pahempia sotkemaan kuin sähkömiehet...

• ominkäsin.

Itse olen sähkömies. :D

• aulikki1
        ominkäsin. kirjoitti:

tiedät mistä puhun ;)) Onko teillä joku keskinäinen sopimus siitä, että niitä johdon pätkiä kuuluu ripotella pitkin lattioita, maita ja mantuja?
        Jos on niin eikö niitä ulos pätkittäviä voisi tehdä vaikka sokerista joka sitten sulaisi sateessa? Lattialta ne vielä saa lakaistua, mutta pihalle jäävät ;))

• aulikki1
        ominkäsin. kirjoitti:

suuttunut? Ei ollut tarkoitus loukata. Ammattimies on aina Ammattimies ja kunnioitan myös sähkömiesten ammattitaitoa :))

• ominkäsin.
        aulikki1 kirjoitti:

suuttunut? Ei ollut tarkoitus loukata. Ammattimies on aina Ammattimies ja kunnioitan myös sähkömiesten ammattitaitoa :))

En todellakaan suuttunut, sillä uskallan kohdata totuuden.

Tiedätkös, joskus (tosin harvoin) olen vapaaehtoisesti ja pyytämättä siivonnut omat jälkeni. Noin niinkuin yllätykseksi. ;>

• ei ole tiedon

väärtti; Aika entinen ei palaa, nimittäin "viralliset" piirinuohoojat, eräänlaisia monopolin harjoittajia aikoinaan.

Nykyään riittää, kun on joko riittävä ammattitaito tai "uskomaton" kirjaviisaus. Viimekädessä vahingon sattuessa tuomioistuin määrittelee sen nuohoojan tason.

Tapaus elävästä elämästä muutaman vuoden takaa: Tuli "piirinuohoojalta" lappu, jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä nuohouksen järjestämiseen.
        Soitin ao. moniosaajalle, jolloin "verhotuin sanankääntein" ilmoitti olevansa ainoa ja oikea taho tekemään työn; Valhetta kaikki tyynni.

Kun itse on parisenkymmentä vuotta tehnyt/korjannut/huoltanut/käyttänyt isojakin iv-laitoksia ja toimittaessani vakuutusyhtiöön ao. todisteita tuli sieltä kirjallisena heidän hyväksyvän oman taloni tekemät nuohoukset. Samaa mieltä oli kunnan pelastustoimen palotarkastaja.

"aulikki" vaan siivoaa niitä toisten sotkuja, eikä sotke lisää.

• ominkäsin.
        ei ole tiedon kirjoitti:

väärtti; Aika entinen ei palaa, nimittäin "viralliset" piirinuohoojat, eräänlaisia monopolin harjoittajia aikoinaan.

Nykyään riittää, kun on joko riittävä ammattitaito tai "uskomaton" kirjaviisaus. Viimekädessä vahingon sattuessa tuomioistuin määrittelee sen nuohoojan tason.

Tapaus elävästä elämästä muutaman vuoden takaa: Tuli "piirinuohoojalta" lappu, jossa kehoitettiin ottamaan yhteyttä nuohouksen järjestämiseen.
        Soitin ao. moniosaajalle, jolloin "verhotuin sanankääntein" ilmoitti olevansa ainoa ja oikea taho tekemään työn; Valhetta kaikki tyynni.

Kun itse on parisenkymmentä vuotta tehnyt/korjannut/huoltanut/käyttänyt isojakin iv-laitoksia ja toimittaessani vakuutusyhtiöön ao. todisteita tuli sieltä kirjallisena heidän hyväksyvän oman taloni tekemät nuohoukset. Samaa mieltä oli kunnan pelastustoimen palotarkastaja.

"aulikki" vaan siivoaa niitä toisten sotkuja, eikä sotke lisää.

Tuo käsitys "piirinuohoojasta" on varmaan ajalta ennen sotia.
        Muistan lukeneeni tapauksesta jostain Vaasan suunnalta, jossa "piirinuohooja" yritti saada yksityistä nuohoojaa lopettamaan toimintansa mukamas laittomana.
        Ja vastaavasta riidasta on tainnut olla juttua myös Karpon ohjelmassa.

On vaan alannut vaivaamaan, että kuinkahan vakuutusyhtiö suhtautuu jos tupa tai sauna palaa?
        Kai yhtiön on kuitenkin pystyttävä näyttämään toteen, että piipun huono nuohous olisi aiheuttanut tulipalon, vai kuinka?
        Vakuutusyhtiöillähän on tunnetusti sellaiset lääkärit, jotka pystyvät antamaan diagnoosin potilasta näkemättä.

• korvausta 50 %
        ominkäsin. kirjoitti:

Tuo käsitys "piirinuohoojasta" on varmaan ajalta ennen sotia.
        Muistan lukeneeni tapauksesta jostain Vaasan suunnalta, jossa "piirinuohooja" yritti saada yksityistä nuohoojaa lopettamaan toimintansa mukamas laittomana.
        Ja vastaavasta riidasta on tainnut olla juttua myös Karpon ohjelmassa.

On vaan alannut vaivaamaan, että kuinkahan vakuutusyhtiö suhtautuu jos tupa tai sauna palaa?
        Kai yhtiön on kuitenkin pystyttävä näyttämään toteen, että piipun huono nuohous olisi aiheuttanut tulipalon, vai kuinka?
        Vakuutusyhtiöillähän on tunnetusti sellaiset lääkärit, jotka pystyvät antamaan diagnoosin potilasta näkemättä.

jos paljastuu että itse nuohottu.

Ihan saman juttu kun korjaa auton itse, täyttä korvausta ei makseta.

• niillä, kellä ei ole
        korvausta 50 % kirjoitti:

jos paljastuu että itse nuohottu.

Ihan saman juttu kun korjaa auton itse, täyttä korvausta ei makseta.

ammattitaitoa; Itselleni tuli vakuustusyhtiöltä kirje, jossa todettiin yksiselitteisesti ammattitaitoni riittävän omistamani kiinteistön nuohoukseen.

• tampereelta

Näyttäis olevan toi nuohous hommakin aika silmän lumetta.
      Olin katolla katselemassa.
      Nuohooja pudotti pari kertaa nuohous pallonsa piippuun ja sitten sisältä takkojen ja uunien imurointi.
      Kyllähän tämän nyt kaikki osaa tehdä.

• tulleeko kalliiksi?

Tottakai osaa. ;-) Eihän siitä ollutkaan kyse, vaan siitä, kostautuuko omatoimisuus vaikka vakuutuskorvauksissa. Ja siihen kysymykseen sanoisin, että kannattaisi kokeilla vastausta vaikka jostain omakotiliitosta, omasta kunnasta tai vakuutusyhtiöstä. Saattavat tietää tuon lakipuolen jämerämmin.

• aulikki

et täällä näyttää tulevan aina yhtä kiihkeitä keskusteluja oli aihe mikä tahansa. Jos esittää simppelin kysymyksen niin eikös jo parin vastauksen jälkeen ole tuli irti (paitsi tietysti siellä nuohotussa piipussa ;)). Herrantuutelis sentään, eikös ukot saa puheenvuoroa muualla ku täällä? Vai meneekö homma niin, että näin vaikeeta on ihmisen ymmärtää toista aina. Enkä mä nyt tarkota pelkästään just tätä keskustelua vaan olen yrittänyt etsiä asiallisia vastauksia muihinkin aiheisiin... Et sillee. Varmaa on muuten ainakin se että jos tuhkat tyhjentää pesästä tarpeeksi usein, polttaa kuivia puita niin mökki pysyy lämpimänä :)) Nuohoo sitä kuka nuohoo ja mitä nuohoo...

• suti

nuohouksen pitää suorittaa kuntaan/kaupunkiin määrätty nuohooja jolla on piirinuohoojan tutkinto. nuohous ei ole pelkkää noen poistoa siinä katsotaan myös uunien,piippujen ,tikkaiden yms. kunto. opastetaan asiakasta tarvittaessa..piirinuohoojan tutkinnosta voi ottaa selvää netistä ennen kuin sanoo osaavansa saman työn. vakuutus ei korvaa kaikkea jos nuohousta ei le suoritettu kerran vuoteen omakotitaloissa. meillä päin ei nuohouksesta tule siivoa kun nuohooja ottaa noet pois imurilla..päin vastoin tulee ehkä siistimpää¨kun uunien ympäristö imuroidaan!

• "piiri"nuohoojanne

myös kaivoon, kerta tekee melkein täydellisen rakennuskatselmuksen ja siinä sivussa opastaa vaikka pontikan keittoa???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11291
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      60
      9098
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5445
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3680
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3338
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      60
      2698
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2420
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      14
      2073
    Aihe