Pois Kottoon malit

ovat loistavia

On aika kummallista, että tietyissä pelkipiireissä mollataan Pois Kottoo-kennelin koiria ja toimintaa. Kylmä tosiasia on, että Pois Kottoo-kennel loi Suomeen kokonaan uuden belkikulttuurin. Tyhjän hömpötyksen tilalle tuli myös todellinen ja testattava laatuaspekti. Tosiasia myös on, että vasta Pois Kottoo kasvatti ensimmäiset hyvät belkit Suomessa. Siihen saakka koko homma oli varsinaista näpertelyä hevosenpierua säikkyvillä koirilla. Nyt tilanne on toinen. Nyt Pois Kottoon ansiosta osataan jo puhua oikeista belkeistäkin. Ne eivät ole leluja, mutta helvetin hyviä perhekoiria, työkoiria ja jopa näyttelykoiria. Yhdelläkään toisella pelkikasvattajalla ei ole laittaa vastaavia tuloksia pöytään. Eli PK:n parjaaminen on perusteetonta. Se on silkkaa tyhmyyttä ja kateutta.

124

18825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • belgi

      Ihan oman mielipiteen muodostamisen pohjaksi kannattaa käydä katsomassa perusteluja Suomen Kennelliiton Koiranet-tietokannasta. Niin makaa kuin petaa.

      • -sivusta seurannut-

        Mitä sieltä jalostustietokannasta olisi pitänyt näkyä?

        Huomasin että Pois Kottoo on kasvattanut 97 pentua joista on 7 Käyttövaliota, kun taas seuraavaksi tulevalla kasvattajalla on 178 pentua ja vaivaiset 2 Käyttövaliota. Minulle tuo kertoo aika karua kieltä käyttöominaisuuksista, ja työkoirahan malinois on.

        Jos sattumoisin viittaat lonkkakuvaustuloksiin, niin kaikkein pentueiden vanhemmat ovat A-lonkkaisia, paljon sen paremmin ei minkään rodun kasvattaja voi pedata. Jos geenit yhdistettyinä ympäristötekijöihin tekee tepposet niin sille ei sitten voi enää mitään. Huomionarvoista lienee sekin, että Pois Kottoon maleilla on 7% enemmän A-lonkkaisia kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella. ;) Ja mistäs tiedät ovatko muuta kasvattajat olleet yhtä rehellisiä kuin Pois Kottoo, ja pistäneet huonotkin lonkat eteenpäin Kennelliittoon?? ;)

        Myös kyynärissä Pois Kottoolla on paremmat prosentit kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella, vaikka kuvattuja on 12% enemmän.

        Katso vaikka itse:
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?Id_Rotu=418&Vuodet=5&Lajittelu=KVA

        nimim. kaverilla geelimali, oma rotu seurakoira


      • loist

        On täysin perusteltua, että Pekkoa ja Hissua käytettiin paljon. Nyt on erinomaista perusmateriaalia, jota voidaan käyttää jalostukseen ja luoda erilaisia viritelmiä ja laajentaa geenipoolia. Näin on jo tehty ja pääsääntöisesti hyvin tuloksin. Ilman Pekkoa tilanne voisi olla yhtä huono kuin Ruotsissa. Siellähän ei ole tehty mitään radikaalia ja Ruotsin malinoiskanta on keskinkertainen. Kennelliitto ei ole tehnyt historiansa aikana muuta kuin kerännyt rahaa. Koko Pois Kottoon vainoaminen on silkaa kateutta ja tyhmyyttä. Nyt on aika tunnustaa tosiasiat ja heittää noiden pikkupillujen vetelät höpinät roskakoriin.


      • belgi
        -sivusta seurannut- kirjoitti:

        Mitä sieltä jalostustietokannasta olisi pitänyt näkyä?

        Huomasin että Pois Kottoo on kasvattanut 97 pentua joista on 7 Käyttövaliota, kun taas seuraavaksi tulevalla kasvattajalla on 178 pentua ja vaivaiset 2 Käyttövaliota. Minulle tuo kertoo aika karua kieltä käyttöominaisuuksista, ja työkoirahan malinois on.

        Jos sattumoisin viittaat lonkkakuvaustuloksiin, niin kaikkein pentueiden vanhemmat ovat A-lonkkaisia, paljon sen paremmin ei minkään rodun kasvattaja voi pedata. Jos geenit yhdistettyinä ympäristötekijöihin tekee tepposet niin sille ei sitten voi enää mitään. Huomionarvoista lienee sekin, että Pois Kottoon maleilla on 7% enemmän A-lonkkaisia kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella. ;) Ja mistäs tiedät ovatko muuta kasvattajat olleet yhtä rehellisiä kuin Pois Kottoo, ja pistäneet huonotkin lonkat eteenpäin Kennelliittoon?? ;)

        Myös kyynärissä Pois Kottoolla on paremmat prosentit kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella, vaikka kuvattuja on 12% enemmän.

        Katso vaikka itse:
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?Id_Rotu=418&Vuodet=5&Lajittelu=KVA

        nimim. kaverilla geelimali, oma rotu seurakoira

        Kasvatustavoitteet ovat olleet 178 pentua kasvattaneella kasvattajalla erilaiset kuin 97 kpl:tta kasvattaneella ja sekin tilastoista näkyy. Jalostustietokannasta teen mielummin sellaisen haun missä otan pk-tuloksen kriteeriksi "kaikki". Tuloksia pähkäillessä kannattaa huomioida koirien ikäjakauma ja pentujen kokonaismäärässä alle kaksi vuotiaiden koirien osuus.

        Lonkat ja kyynärnivelet eivät ole olleet belgien suurin terveydellinen ongelma. Belgien lonkkakuvaaminen on enemmänkin perinne vanhoilta palveluskoiraryhmän roduilta (saksanpaimenkoira, rottweiler), joilla se on belgien onneksi suurempi ongelma kuin belgeillä. Sitä paitsi koiran virallisten lonkka/kyynärkuvien Kennelliittoon lähettämisestä tekee harvoin päätöksen koiran kasvattaja, yleensä sen tekee koiran omistaja eli toiminpiteen maksaja ;-)joten en tiedä kuinka hyvä kasvattajan rehellisyyden mittari se on. Toki kasvattaja, jolla on erittäin hyvät suhteet kasvatin omistajiinsa, pystyy lähettämispäätökseen vaikuttamaan haluamaansa suuntaan. Lisäksi viralliset lonkkakuvat on saanut vasta vähintään vuoden ikäisestä koirasta, joten ns. välikuvissa poistoon menneet eivät Kennelliiton tilastossa näy.

        Ja "se niin makaa kuin petaa" kommentti liittyy kasvattajien maineen muodostumiseen heidän oman toimintatapansa kautta. Siihen voi kasvattaja itse vaikuttaa :-) Mielipiteitä kannattaa kysellä ja ottaa asioista selvää monelta eri suunnalta, vaikka tieto joskus lisääkin tuskaa.


      • näin se vaan menee
        belgi kirjoitti:

        Kasvatustavoitteet ovat olleet 178 pentua kasvattaneella kasvattajalla erilaiset kuin 97 kpl:tta kasvattaneella ja sekin tilastoista näkyy. Jalostustietokannasta teen mielummin sellaisen haun missä otan pk-tuloksen kriteeriksi "kaikki". Tuloksia pähkäillessä kannattaa huomioida koirien ikäjakauma ja pentujen kokonaismäärässä alle kaksi vuotiaiden koirien osuus.

        Lonkat ja kyynärnivelet eivät ole olleet belgien suurin terveydellinen ongelma. Belgien lonkkakuvaaminen on enemmänkin perinne vanhoilta palveluskoiraryhmän roduilta (saksanpaimenkoira, rottweiler), joilla se on belgien onneksi suurempi ongelma kuin belgeillä. Sitä paitsi koiran virallisten lonkka/kyynärkuvien Kennelliittoon lähettämisestä tekee harvoin päätöksen koiran kasvattaja, yleensä sen tekee koiran omistaja eli toiminpiteen maksaja ;-)joten en tiedä kuinka hyvä kasvattajan rehellisyyden mittari se on. Toki kasvattaja, jolla on erittäin hyvät suhteet kasvatin omistajiinsa, pystyy lähettämispäätökseen vaikuttamaan haluamaansa suuntaan. Lisäksi viralliset lonkkakuvat on saanut vasta vähintään vuoden ikäisestä koirasta, joten ns. välikuvissa poistoon menneet eivät Kennelliiton tilastossa näy.

        Ja "se niin makaa kuin petaa" kommentti liittyy kasvattajien maineen muodostumiseen heidän oman toimintatapansa kautta. Siihen voi kasvattaja itse vaikuttaa :-) Mielipiteitä kannattaa kysellä ja ottaa asioista selvää monelta eri suunnalta, vaikka tieto joskus lisääkin tuskaa.

        Tuo kasvattaja on näköjään tehnyt melkein pari sataa huonoa malia. Pilannut malikannan. Niillä ei saa vaativia tuloksia aikaan. Hilseilevät neuroottisina vain näyttelyissä. Luonnetesteissäkin todella heikkoja.


      • -.,-,-,-.,
        näin se vaan menee kirjoitti:

        Tuo kasvattaja on näköjään tehnyt melkein pari sataa huonoa malia. Pilannut malikannan. Niillä ei saa vaativia tuloksia aikaan. Hilseilevät neuroottisina vain näyttelyissä. Luonnetesteissäkin todella heikkoja.

        Jaa niin, että luonnetesteissä ja näyttelykehissäkö työmalinoiseja mitataan?

        Hei hyvää päivää, pikkulikat, menkään nyt jo niiden bichoneittenne pariin ja jättäkää työkoirarodut ja niiden arvostelu niille, kenellä siihen jotain perustetta on.


      • ei sen ihmeempiä
        -.,-,-,-., kirjoitti:

        Jaa niin, että luonnetesteissä ja näyttelykehissäkö työmalinoiseja mitataan?

        Hei hyvää päivää, pikkulikat, menkään nyt jo niiden bichoneittenne pariin ja jättäkää työkoirarodut ja niiden arvostelu niille, kenellä siihen jotain perustetta on.

        Kuules diletantti! Nuo 178 ovat näyttelyrakkeja. Ne hilseilevät näyttelyissä. Muuhun niistä ei ole. Ei geenit riitä. Tuon kennelin koirilla ei ole mitään tekemistä työlinjaisuuden tai työkykyisyyiden kanssa. Tiedoksi vain, että näyttelylinjaisia maleja ei ole enää oikeastaan kuin Suomessa. Muualla 95% on työlinjaisia. Syy: työlinjaiset erinomaisia luonteeltaan. Näyttelyrakit poikkeuksetta arkoja kusiluikkuja ja pelkonäykkijöitä.


      • Belgityttö
        ei sen ihmeempiä kirjoitti:

        Kuules diletantti! Nuo 178 ovat näyttelyrakkeja. Ne hilseilevät näyttelyissä. Muuhun niistä ei ole. Ei geenit riitä. Tuon kennelin koirilla ei ole mitään tekemistä työlinjaisuuden tai työkykyisyyiden kanssa. Tiedoksi vain, että näyttelylinjaisia maleja ei ole enää oikeastaan kuin Suomessa. Muualla 95% on työlinjaisia. Syy: työlinjaiset erinomaisia luonteeltaan. Näyttelyrakit poikkeuksetta arkoja kusiluikkuja ja pelkonäykkijöitä.

        Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko belggariväen mainetta!! Lapsellisen kuuloista, ainakin näin kun olen lukenut näin aikuisena näitä juttuja...

        Itse aikanaan kun tulin belgi-ihmiseksi, silloin muistan, että avoimesti minut otettiin kaikkeen mukaan väriin ja karvaan tai linjaan tuijottamatta.

        Minkälaisen kuvan annatte rotua harrastavista ihmisistä niille, ketkä nyt on suunnittelemassa itselle belginpentua, vaihtakaa mailiosoitteita, riidelkää siellä tai soittakaa puhelimella jos pokeria muuten kuin anonyymisti täällä mellastaa. Melkein olis poistettavia kohta nuo jotkut jutut, kuten edellinen... Eiväthän kohta uskalla edes belggaria uudet ihmiset ottaa...

        Minä pidän kaikista belggareista, kaikki lähellä sydäntä :) Ja jos tienpäällä joku menee belgin kanssa, varmasti pysähdyn juttelemaan, muunnokseen katsomatta..

        Sen verran itse täydennän, että vaikka olisikin näitä työlinjaisia (ei minulle haittaa), mutta miksi niiden pitää olla niin järkyn näköisiä joidenkin, pitäisi kuitenkin tunnistaa edes jotenkin belgianpaimenkoiraksi, vaikkei mikään näyttelytähti olisikaan.

        Samasta koirasta voi löytyä esim käyttöä että näyttöä. Belgi on kaunis ja viisas koira, ei pilata sitä. Kieltämättä jotkut koirat näyttelyissä ovat säälittäviä katsoa, eivät anna koskea ym. Niitä ei saakaan käyttää jalostukseen ainakin minun mielestä..

        Itsellä koiralta löytyy näyttöä ja käyttöä :)Eikä se ole koskaan hilseillyt näyttelyssä, on kiltti ja avoin.Täydentelen näkökantaani lisää, jos tarvii, toivottavasti ei ole oikein epäselvää.

        Nyt mennään koirien kanssa lenkille, mikä ihanampaa iloa silmälle, kuin vapaana metsässä juoksevat belgianpaimenkoirat :)

        T: kahden groenendaelin omistaja


      • faktamann
        Belgityttö kirjoitti:

        Älkää nyt hyvät ihmiset pilatko belggariväen mainetta!! Lapsellisen kuuloista, ainakin näin kun olen lukenut näin aikuisena näitä juttuja...

        Itse aikanaan kun tulin belgi-ihmiseksi, silloin muistan, että avoimesti minut otettiin kaikkeen mukaan väriin ja karvaan tai linjaan tuijottamatta.

        Minkälaisen kuvan annatte rotua harrastavista ihmisistä niille, ketkä nyt on suunnittelemassa itselle belginpentua, vaihtakaa mailiosoitteita, riidelkää siellä tai soittakaa puhelimella jos pokeria muuten kuin anonyymisti täällä mellastaa. Melkein olis poistettavia kohta nuo jotkut jutut, kuten edellinen... Eiväthän kohta uskalla edes belggaria uudet ihmiset ottaa...

        Minä pidän kaikista belggareista, kaikki lähellä sydäntä :) Ja jos tienpäällä joku menee belgin kanssa, varmasti pysähdyn juttelemaan, muunnokseen katsomatta..

        Sen verran itse täydennän, että vaikka olisikin näitä työlinjaisia (ei minulle haittaa), mutta miksi niiden pitää olla niin järkyn näköisiä joidenkin, pitäisi kuitenkin tunnistaa edes jotenkin belgianpaimenkoiraksi, vaikkei mikään näyttelytähti olisikaan.

        Samasta koirasta voi löytyä esim käyttöä että näyttöä. Belgi on kaunis ja viisas koira, ei pilata sitä. Kieltämättä jotkut koirat näyttelyissä ovat säälittäviä katsoa, eivät anna koskea ym. Niitä ei saakaan käyttää jalostukseen ainakin minun mielestä..

        Itsellä koiralta löytyy näyttöä ja käyttöä :)Eikä se ole koskaan hilseillyt näyttelyssä, on kiltti ja avoin.Täydentelen näkökantaani lisää, jos tarvii, toivottavasti ei ole oikein epäselvää.

        Nyt mennään koirien kanssa lenkille, mikä ihanampaa iloa silmälle, kuin vapaana metsässä juoksevat belgianpaimenkoirat :)

        T: kahden groenendaelin omistaja

        haluatko kieltää tosiasioiden kertomisen, ryhtyä diktaattoriksi? Työmalikat ovat rakenteeltaan suunnilleen samanlaisia kuin groenendaelit pari vuosikymmentä sitten, vahvakunoisia ja -rakenteisia. Vielä 30-vuotta sitten Groendaeleilla saatoi menestyä kovimmissa kansainvälisissä kilpailuissa. Nyt asiasta ei voi edes haaveilla. Kaikki ulkonäköpainotteisen jalostusken tulosta. Samalla käsitys belkin ulkonäöstä on muuttunut. Te näyttelyihmiset ette tunnista belkiksi muuta kuin viimeisimmän muodinmukaiset koirat. Ja teidän muotioikkunnehan vaihtuvat parin vuoden välein. Se on silkkaa ahdasmielisyyttä ja tyhmyyttä. Siinä vastuuttomassa leikissä koirien terveys, rakenne, luonne ja työ-ominisuudet levähtävät romukoppaan. Tutkittu asia on, että kolme sukupolvea huonoa jalostusta riittä koirarodun pilaamiseen. Sen te olette jo tehneet. Nauttikaa tuloksistanne ja koirienne epilepsiasta.


      • Belgityttö
        faktamann kirjoitti:

        haluatko kieltää tosiasioiden kertomisen, ryhtyä diktaattoriksi? Työmalikat ovat rakenteeltaan suunnilleen samanlaisia kuin groenendaelit pari vuosikymmentä sitten, vahvakunoisia ja -rakenteisia. Vielä 30-vuotta sitten Groendaeleilla saatoi menestyä kovimmissa kansainvälisissä kilpailuissa. Nyt asiasta ei voi edes haaveilla. Kaikki ulkonäköpainotteisen jalostusken tulosta. Samalla käsitys belkin ulkonäöstä on muuttunut. Te näyttelyihmiset ette tunnista belkiksi muuta kuin viimeisimmän muodinmukaiset koirat. Ja teidän muotioikkunnehan vaihtuvat parin vuoden välein. Se on silkkaa ahdasmielisyyttä ja tyhmyyttä. Siinä vastuuttomassa leikissä koirien terveys, rakenne, luonne ja työ-ominisuudet levähtävät romukoppaan. Tutkittu asia on, että kolme sukupolvea huonoa jalostusta riittä koirarodun pilaamiseen. Sen te olette jo tehneet. Nauttikaa tuloksistanne ja koirienne epilepsiasta.

        Mieti minkälaisen käsityksen belgianpaimenkoira ihmisistä saa, kun joku ulkopuolinen lukee tätä?

        Yhdelläkään koirallani ei ole ollut epilepsiaa, eikä tuttujen koirilla, itseasiassa en edes tunne yhtään koiraa jolla olisi sellainen...

        Vanhempi koirani on 11vuotta, eikä käsittääkseni ole mikään muotioikku, on ihan belgin näköinen, sellainen perusbelgi :)

        Miksi olet noin agressiivisen oloinen tai jotenkin hyökkäävä?

        Toiset tykkää käydä näyttelyissä ja toiset eivät, minä tykkään käydä näyttelyissä sekä myös harrastaa muutakin. Jo silloin 20-30 vuotta sitten on ollut näyttelyitä.

        Kokeileppas muuten kirjoittaa aiheesta belgiyhdistyksen palstalle, voi olla että hyvien käytöstapojen vastaisesti viestisi poistettaisiin. Sieltä saat kiinni suurimman osan belgiväestä ja sinne sinun pitää rekisteröityä, minä olen rekisteröitynyt sinne omalla nimelläni.Entä sinä?


      • ...
        Belgityttö kirjoitti:

        Mieti minkälaisen käsityksen belgianpaimenkoira ihmisistä saa, kun joku ulkopuolinen lukee tätä?

        Yhdelläkään koirallani ei ole ollut epilepsiaa, eikä tuttujen koirilla, itseasiassa en edes tunne yhtään koiraa jolla olisi sellainen...

        Vanhempi koirani on 11vuotta, eikä käsittääkseni ole mikään muotioikku, on ihan belgin näköinen, sellainen perusbelgi :)

        Miksi olet noin agressiivisen oloinen tai jotenkin hyökkäävä?

        Toiset tykkää käydä näyttelyissä ja toiset eivät, minä tykkään käydä näyttelyissä sekä myös harrastaa muutakin. Jo silloin 20-30 vuotta sitten on ollut näyttelyitä.

        Kokeileppas muuten kirjoittaa aiheesta belgiyhdistyksen palstalle, voi olla että hyvien käytöstapojen vastaisesti viestisi poistettaisiin. Sieltä saat kiinni suurimman osan belgiväestä ja sinne sinun pitää rekisteröityä, minä olen rekisteröitynyt sinne omalla nimelläni.Entä sinä?

        Täällähän näkyy olevan muutaman kirjottelijan omassa hermorakenteessa pahasti vikaa :D

        Mutta "belgityttöä" haluan lohduttaa, että jos ny joku haluaa muodostaa käsityksen jonkun rodun harrastajista sellaisen palstan perusteella, missä saa nimettömänä puhua mitä sylki suuhun tuo, niin siinähän muodostelee.

        Tuo on kyllä totta, että osa näistä näyttelykasvattajista on pudonnu kärryiltä jo muutama hetki sitten. Nykytyyppi on aikas kamala ja arka, taisteluhaluton belgi on irvikuva rodussaan.

        Vaan eipä kaikki käyttölinjan kasvattajatkaan näytä ymmärtävän, mitä se terveys ja luonne tarkottaa. Sen koiran olis hyvä kyetä muuhunkin kun puremaan kaikkea mikä liikkuu. Varsinkin jos tässä nyt ruvetaan työkoirista puhumaan.

        Jos nyt kahdessa leirissä on pakko olla, niin tappelun ja turhan suunsoiton sijasta kandeis siivota se oma piha ensin ja huudella sitten vasta naapurille. Koskee molempia "osapuolia".


      • silotella kuvaa
        Belgityttö kirjoitti:

        Mieti minkälaisen käsityksen belgianpaimenkoira ihmisistä saa, kun joku ulkopuolinen lukee tätä?

        Yhdelläkään koirallani ei ole ollut epilepsiaa, eikä tuttujen koirilla, itseasiassa en edes tunne yhtään koiraa jolla olisi sellainen...

        Vanhempi koirani on 11vuotta, eikä käsittääkseni ole mikään muotioikku, on ihan belgin näköinen, sellainen perusbelgi :)

        Miksi olet noin agressiivisen oloinen tai jotenkin hyökkäävä?

        Toiset tykkää käydä näyttelyissä ja toiset eivät, minä tykkään käydä näyttelyissä sekä myös harrastaa muutakin. Jo silloin 20-30 vuotta sitten on ollut näyttelyitä.

        Kokeileppas muuten kirjoittaa aiheesta belgiyhdistyksen palstalle, voi olla että hyvien käytöstapojen vastaisesti viestisi poistettaisiin. Sieltä saat kiinni suurimman osan belgiväestä ja sinne sinun pitää rekisteröityä, minä olen rekisteröitynyt sinne omalla nimelläni.Entä sinä?

        Pitäisikö täällä mainostaa jotakin koirarotua, silotella tosiasioita? Kyllä kaikkien kannalta on parempi jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei kait tässä tarvitse valehtelemaan ruveta, kuten useimmat näyttelykasvattajat tekevät. Muuten on tilastollinen syy olemassa, että belkien epilepsiaa ja sydänsairauksia on maailmanlaajuisesti ryhdytty tutkimaan. Eiks tommoset jutut kerro sulle mitään? Joten oletko sokea, kuuro tai muuten hoksottimiltasi vähän vetelä?


      • Belgityttö
        ... kirjoitti:

        Täällähän näkyy olevan muutaman kirjottelijan omassa hermorakenteessa pahasti vikaa :D

        Mutta "belgityttöä" haluan lohduttaa, että jos ny joku haluaa muodostaa käsityksen jonkun rodun harrastajista sellaisen palstan perusteella, missä saa nimettömänä puhua mitä sylki suuhun tuo, niin siinähän muodostelee.

        Tuo on kyllä totta, että osa näistä näyttelykasvattajista on pudonnu kärryiltä jo muutama hetki sitten. Nykytyyppi on aikas kamala ja arka, taisteluhaluton belgi on irvikuva rodussaan.

        Vaan eipä kaikki käyttölinjan kasvattajatkaan näytä ymmärtävän, mitä se terveys ja luonne tarkottaa. Sen koiran olis hyvä kyetä muuhunkin kun puremaan kaikkea mikä liikkuu. Varsinkin jos tässä nyt ruvetaan työkoirista puhumaan.

        Jos nyt kahdessa leirissä on pakko olla, niin tappelun ja turhan suunsoiton sijasta kandeis siivota se oma piha ensin ja huudella sitten vasta naapurille. Koskee molempia "osapuolia".

        Joo en minä ihan niin ajatellutkaan, että täysin muodostaa kuvan tämmöiseltä palstalta :) Mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan kuitenkin...Kuitenki rodusta kiinnostuneet hakevat tietoa joka puolelta.

        "Nykytyyppi on aikas kamala ja arka"
        En tiedä onko minulla nyky vai entistyyppiä koirani, mutta eivät ole ainakaan arkoja, vaikka näyttelyissä käydään ;) Ja ollaan pärjättykkin.Tuttavilla myös belgejä ollut/on, eivätkä arkoja.

        Kyllä niitä arkoja joskus näyttelyissä on nähnyt, mutta harvemmin. Ainakaan groenendaeleissa. Pitkin suomea ollaan näyttelyissä käyty.

        Täällä vaan osa tuntui leimaavan kaikki jotka käyvät näyttelyissä allekuseksijoiksi ja hilseileviksi?!?

        Ja jokainen tietää, kun käy katsomassa tietokannasta, kuka on kennelin omistaja kenen koiria täällä haukutaan, joku voisi tuon ottaa pahastikkin... Kyllähän se saadaan selville mistä viestit kirjoitettu, vaikka nimettömänä kirjoittaa. Kannattee varoa, ettei mene kunnianloukkauksen puolelle, se on se Suomen laki semmonen...


      • Belgityttö
        silotella kuvaa kirjoitti:

        Pitäisikö täällä mainostaa jotakin koirarotua, silotella tosiasioita? Kyllä kaikkien kannalta on parempi jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei kait tässä tarvitse valehtelemaan ruveta, kuten useimmat näyttelykasvattajat tekevät. Muuten on tilastollinen syy olemassa, että belkien epilepsiaa ja sydänsairauksia on maailmanlaajuisesti ryhdytty tutkimaan. Eiks tommoset jutut kerro sulle mitään? Joten oletko sokea, kuuro tai muuten hoksottimiltasi vähän vetelä?

        Eipä tuohon voi sinulle paljoa sanoa, kuin että aika lapsellista juttua sinulta... Joka rodulla varmaan on perinnöllisiä sairauksia. En ymmärrä miksi otit hyökkäysasenteen, jos kerroin ettei omilla koirillani ole todettu yhdelläkään epilepsiaa eikä tuttujen koirilla. Ei sitä nyt sentäs joka belggarilla ole?? En ihan ymmärtänyt tätä viestiä...

        Minkäikäinen olet? Varmaankin 10-13v. ainakin näin äkkiseltään ajateltuna, sukulais lapsiin kun vertaa :) Käsittääkseni olet sama jonka viestiin vastasin aiemmin, vaihdat nimimerkkiä vain.


      • belgi
        Belgityttö kirjoitti:

        Joo en minä ihan niin ajatellutkaan, että täysin muodostaa kuvan tämmöiseltä palstalta :) Mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan kuitenkin...Kuitenki rodusta kiinnostuneet hakevat tietoa joka puolelta.

        "Nykytyyppi on aikas kamala ja arka"
        En tiedä onko minulla nyky vai entistyyppiä koirani, mutta eivät ole ainakaan arkoja, vaikka näyttelyissä käydään ;) Ja ollaan pärjättykkin.Tuttavilla myös belgejä ollut/on, eivätkä arkoja.

        Kyllä niitä arkoja joskus näyttelyissä on nähnyt, mutta harvemmin. Ainakaan groenendaeleissa. Pitkin suomea ollaan näyttelyissä käyty.

        Täällä vaan osa tuntui leimaavan kaikki jotka käyvät näyttelyissä allekuseksijoiksi ja hilseileviksi?!?

        Ja jokainen tietää, kun käy katsomassa tietokannasta, kuka on kennelin omistaja kenen koiria täällä haukutaan, joku voisi tuon ottaa pahastikkin... Kyllähän se saadaan selville mistä viestit kirjoitettu, vaikka nimettömänä kirjoittaa. Kannattee varoa, ettei mene kunnianloukkauksen puolelle, se on se Suomen laki semmonen...

        Olen nyt seurannut tätä keskustelua ja ihmettelen... Minkä takia samaa rotua harrastavat riitelee (oli muunnos mikä vaan. kuitenkin vielä ovat BELGIAN paimenkoiria). Olen mustia seurannut näyttely ja käyttöpuolella. Tiedän kokemuksesta että koirassa voi olla sekä näköä että luonnetta.
        Rauhoittukaa nyt. ei tämä ole maailman suurin ongelma. Ja se että sanotaan ns. suoraan nro kasvattajasta/koirista kyse niin olkaa sanojenne takana.


      • belgi
        -.,-,-,-., kirjoitti:

        Jaa niin, että luonnetesteissä ja näyttelykehissäkö työmalinoiseja mitataan?

        Hei hyvää päivää, pikkulikat, menkään nyt jo niiden bichoneittenne pariin ja jättäkää työkoirarodut ja niiden arvostelu niille, kenellä siihen jotain perustetta on.

        Kyllä se on vaikuttanut monelle työlinjaisellekin olevan valitettavan kova kokemus. Tampereen erikoisnäyttelyssäkin esitetyt työlinjaiset olivat erittäin hankalasti tuomarin käsiteltävissä.Ne pyrkivät voimakkaasti tuomarista pois päin ja näilläkin on pentuja teetetty. Osaa työlinjaisista on miellyttävää käyttää näyttelyssäkin lopputuloksesta huolimatta, kunhan saa ne olemaan juoksuttaessa seuraamatta tai purematta hihnaa:-)


      • muuksi sitä ei pidä muuntaa
        Belgityttö kirjoitti:

        Joo en minä ihan niin ajatellutkaan, että täysin muodostaa kuvan tämmöiseltä palstalta :) Mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitan kuitenkin...Kuitenki rodusta kiinnostuneet hakevat tietoa joka puolelta.

        "Nykytyyppi on aikas kamala ja arka"
        En tiedä onko minulla nyky vai entistyyppiä koirani, mutta eivät ole ainakaan arkoja, vaikka näyttelyissä käydään ;) Ja ollaan pärjättykkin.Tuttavilla myös belgejä ollut/on, eivätkä arkoja.

        Kyllä niitä arkoja joskus näyttelyissä on nähnyt, mutta harvemmin. Ainakaan groenendaeleissa. Pitkin suomea ollaan näyttelyissä käyty.

        Täällä vaan osa tuntui leimaavan kaikki jotka käyvät näyttelyissä allekuseksijoiksi ja hilseileviksi?!?

        Ja jokainen tietää, kun käy katsomassa tietokannasta, kuka on kennelin omistaja kenen koiria täällä haukutaan, joku voisi tuon ottaa pahastikkin... Kyllähän se saadaan selville mistä viestit kirjoitettu, vaikka nimettömänä kirjoittaa. Kannattee varoa, ettei mene kunnianloukkauksen puolelle, se on se Suomen laki semmonen...

        Malinois on työkoira ja jos se jalostetaan näyttelykoiraksi, niin silloin ollaan väärillä teillä. Näyttelykoirajalostus on ollut tuloksiltaan monen rodun kohdalla todella tuhoisaa. Luonne, kestävä rakenne ja terveys on heitetty romukoppaan vain sen vuoksi, että joku maski saataisiin koko rodulla identtiseksi. Kyllä moninaisuutta on viisaampaa suosia. Itse pidän ennemmän työlinjaista, koska niissä on useimmiten pääkoppa kohdallaan ja ne kykenevät suoriutumaan myös vaativista tehtävistä esm. etsinnästä. On ilo seurata koiraa, joka etsii luonnosta esinettä niin kauan kunnes löytää. Sen energia ei heti lopu. Nykyisten näyttiksien keskittymiskyky kestää minuutin tai pari. Mitä sellaisella koiralla tekee? Ei mitään.

        ps.

        onpa sinulla suorastaan intohimoinen tarve tukahduttaa vilkastumassa oleva keskustelu? Miksi haluat vaientaa ihmiset. Onko kontollasi jotakin pahaa, hävettävää? Miksi ihmiset eivät mielestäsi saa esittää näkemyksiä esim. malinoisista? Miksi haluat olla keskiaikaisten inkvisiittorien mentaalinen sukulainen. Puhut heidän kanssa saman sävyistä kieltä.


      • belgi
        silotella kuvaa kirjoitti:

        Pitäisikö täällä mainostaa jotakin koirarotua, silotella tosiasioita? Kyllä kaikkien kannalta on parempi jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei kait tässä tarvitse valehtelemaan ruveta, kuten useimmat näyttelykasvattajat tekevät. Muuten on tilastollinen syy olemassa, että belkien epilepsiaa ja sydänsairauksia on maailmanlaajuisesti ryhdytty tutkimaan. Eiks tommoset jutut kerro sulle mitään? Joten oletko sokea, kuuro tai muuten hoksottimiltasi vähän vetelä?

        Mainostettu ja siloteltuhan täällä jo on ;-) vaikkei kylläkään groenendael-muunnosta. Toivottavasti täällä viereileva saa mahdollisimman totuuden mukaisen kuvan belgeistä.

        Belgianpaimenkoiran muunnoksissa vain laekenois:lla ei ole vielä tullut tietoon yhtään epileptistä kohtausta Suomessa. Muunnosten sisällä olevissa käyttö- ja näyttelylinjoissa on molemmissa epilepsiaa. Belgeistä huonoin tilanne tällä hetkellä on valitettavasti groenendael-muunnoksella. Epilepsian vastustamisen tekee vaikeaksi se, että se voi puhjeta vasta koiran ollessa 6-vuotias. Tähän ikään mennessä sitä tai sen sisaruksia on jo ehditty käyttää jalostukseen.

        Olen ihmetellyt täällä liikkeellä olevaa erittäin negatiivista asennetta rodussa esiintyvien ongelmien tutkimiseen ja kartoittamiseen. Mielestäni se ei millään tavoin edistä rodun parempaa tulevaisuutta. Viime vuosikymmenen aikana ovat kasvattajien asenteet muuttuneet avoimempaan suuntaan. Tämä on mahdollistanut ongelmista keskustelun ja erilaisten ratkaisujen etsimisen. Henkilökohtaisesti nostan hattua jokaiselle kasvattajalle, joka kertoo avoimesti koirissaan/kasvateissaan esiintyvistä ongelmista, koska juuri tällaisen negatiivisen suhtautumisen ja leimaamisen takia se vaatii rohkeutta. Todellisuudessa ei ole olemassa sellaista koirasukua/linjaa missä ei olisi ongelmia, niitä on vain koiran kannalta eriasteisia.

        Belgien epilepsiatutkimuksen tavoitteena on ollut löytää mahdollisimman varma tapa diagnosoida juuri belgeillä esiintyvän epilepsian muoto. Varma diagnosointi elossa olevasta koirasta on perusedellytys mahdollisen geenitestin kehittämiselle tulevaisuudessa. Geenitestaus mahdollistaisi geenin viallista muotoa kantavien ja suurella todennäköisyydellä sairastuvien koirin tunnistamisen varhaisessa iässä. Tämän avulla voitaisiin laatia rodulle jalostusohjelma, jonka avulla pystyttäisiin estämään sairaiden pentujen syntyminen. Valitettavasti geenitestin kehittäminen on kallista ja sitä joudumme varmaankin vielä odottamaan.
        Epilepsiatutkimuksen yhteydessä koirien sydämet tutkittiin ultraäänellä, jotta voitiin olla varmoja ettei niiden tajuttomuuskohtausten syynä olleet sydänperäiset ongelmat. Näitäkin on rodussa esiintynyt.

        Kasvattaja, joka ei seuraa rotua kokonaisuudessaan harvoin pystyy vertaamaan omien koiriensa ominaisuuksia rodun keskivertokoiraan, vaan hänelle kehittyy ns. kennelsokeus. Jokaisesta kasvattajasta, joka pystyy parantumaan tästä "taudista", myöntää tehneensä vääriä valintoja ja pyrkii korjaamaan asennettaan sekä jalostuskoirien valintaperusteitaan, on rodun tulevaisuudelle hyötyä.


      • belgi
        muuksi sitä ei pidä muuntaa kirjoitti:

        Malinois on työkoira ja jos se jalostetaan näyttelykoiraksi, niin silloin ollaan väärillä teillä. Näyttelykoirajalostus on ollut tuloksiltaan monen rodun kohdalla todella tuhoisaa. Luonne, kestävä rakenne ja terveys on heitetty romukoppaan vain sen vuoksi, että joku maski saataisiin koko rodulla identtiseksi. Kyllä moninaisuutta on viisaampaa suosia. Itse pidän ennemmän työlinjaista, koska niissä on useimmiten pääkoppa kohdallaan ja ne kykenevät suoriutumaan myös vaativista tehtävistä esm. etsinnästä. On ilo seurata koiraa, joka etsii luonnosta esinettä niin kauan kunnes löytää. Sen energia ei heti lopu. Nykyisten näyttiksien keskittymiskyky kestää minuutin tai pari. Mitä sellaisella koiralla tekee? Ei mitään.

        ps.

        onpa sinulla suorastaan intohimoinen tarve tukahduttaa vilkastumassa oleva keskustelu? Miksi haluat vaientaa ihmiset. Onko kontollasi jotakin pahaa, hävettävää? Miksi ihmiset eivät mielestäsi saa esittää näkemyksiä esim. malinoisista? Miksi haluat olla keskiaikaisten inkvisiittorien mentaalinen sukulainen. Puhut heidän kanssa saman sävyistä kieltä.

        Terveyden pitäisi olla se ensimmäinen lähtökohta jalostuskoiria valitessa. Malinois-muunnoksen näyttelylinjaa on aloitettu kasvattaa Suomessa noin kymmenen vuotta ennen käyttölinjaa. Monta malinoisia on myyty erittäin terveen rodun statuksella jo siinä vaiheessa kun käyttölinjainen malinoiskanta Suomessa on ollut erittäin suppeaa ja nuorta. Käyttölinjan rantautuessa Suomeen myivät kasvattajat koiriaan niihin terveystietoihin perustaen mitä näyttelylinjaisista koirista oli kertynyt, vaikka olivatkin sitä mieltä että kyseessä on hyvin erilainen koirakanta.

        Mielestäni näyttelymalinois kasvattajat ovat huomioineet jalostusvalintoja tehdessään koirien terveen rakenteen ja terveyden vähintään siinä missä käyttölinjaisten kasvattajatkin. Muissa valintaperusteissa on se merkitsevämpi ero.


      • Belgityttö
        belgi kirjoitti:

        Mainostettu ja siloteltuhan täällä jo on ;-) vaikkei kylläkään groenendael-muunnosta. Toivottavasti täällä viereileva saa mahdollisimman totuuden mukaisen kuvan belgeistä.

        Belgianpaimenkoiran muunnoksissa vain laekenois:lla ei ole vielä tullut tietoon yhtään epileptistä kohtausta Suomessa. Muunnosten sisällä olevissa käyttö- ja näyttelylinjoissa on molemmissa epilepsiaa. Belgeistä huonoin tilanne tällä hetkellä on valitettavasti groenendael-muunnoksella. Epilepsian vastustamisen tekee vaikeaksi se, että se voi puhjeta vasta koiran ollessa 6-vuotias. Tähän ikään mennessä sitä tai sen sisaruksia on jo ehditty käyttää jalostukseen.

        Olen ihmetellyt täällä liikkeellä olevaa erittäin negatiivista asennetta rodussa esiintyvien ongelmien tutkimiseen ja kartoittamiseen. Mielestäni se ei millään tavoin edistä rodun parempaa tulevaisuutta. Viime vuosikymmenen aikana ovat kasvattajien asenteet muuttuneet avoimempaan suuntaan. Tämä on mahdollistanut ongelmista keskustelun ja erilaisten ratkaisujen etsimisen. Henkilökohtaisesti nostan hattua jokaiselle kasvattajalle, joka kertoo avoimesti koirissaan/kasvateissaan esiintyvistä ongelmista, koska juuri tällaisen negatiivisen suhtautumisen ja leimaamisen takia se vaatii rohkeutta. Todellisuudessa ei ole olemassa sellaista koirasukua/linjaa missä ei olisi ongelmia, niitä on vain koiran kannalta eriasteisia.

        Belgien epilepsiatutkimuksen tavoitteena on ollut löytää mahdollisimman varma tapa diagnosoida juuri belgeillä esiintyvän epilepsian muoto. Varma diagnosointi elossa olevasta koirasta on perusedellytys mahdollisen geenitestin kehittämiselle tulevaisuudessa. Geenitestaus mahdollistaisi geenin viallista muotoa kantavien ja suurella todennäköisyydellä sairastuvien koirin tunnistamisen varhaisessa iässä. Tämän avulla voitaisiin laatia rodulle jalostusohjelma, jonka avulla pystyttäisiin estämään sairaiden pentujen syntyminen. Valitettavasti geenitestin kehittäminen on kallista ja sitä joudumme varmaankin vielä odottamaan.
        Epilepsiatutkimuksen yhteydessä koirien sydämet tutkittiin ultraäänellä, jotta voitiin olla varmoja ettei niiden tajuttomuuskohtausten syynä olleet sydänperäiset ongelmat. Näitäkin on rodussa esiintynyt.

        Kasvattaja, joka ei seuraa rotua kokonaisuudessaan harvoin pystyy vertaamaan omien koiriensa ominaisuuksia rodun keskivertokoiraan, vaan hänelle kehittyy ns. kennelsokeus. Jokaisesta kasvattajasta, joka pystyy parantumaan tästä "taudista", myöntää tehneensä vääriä valintoja ja pyrkii korjaamaan asennettaan sekä jalostuskoirien valintaperusteitaan, on rodun tulevaisuudelle hyötyä.

        Hieno ja pitkä sepustus, mutta en kiellä etteikö belgeillä ole epilepsiaa, vaan ei minun koirilla ole, mistä olen tyytyväinen :)Sitä tuossa koetin sanoa... Eikä tuttujeni koirilla. Eikä meidän kasvattaja onneksi ole salaillut asioita, vaan niistä on puhuttu, jos sellaista on ollut.

        Samoten minä. En häpeä kertoa, että yhdellä omalla kasvatillani on esim.. koukkuhäntä. Ikävää tietysti, mutta koiraa ei luonnollisesti käytettykkään jalostukseen, se on steriloitu.

        Omat koirani ovat 11v ja 7v ja yksi muuttanut tuttava perheelle, on 9v.... kellään niistä ei luojan kiitos ole ollut epilepsiaa.

        Niinkuin tuossa eräs aiemmin kertoi belgi nimimerkillään, että miksi pitää ihmisten riidellä, meillä on jokaisella belgianpaimenkoira, eikö sen kuuluisi pikemminkin yhdistää?? Tätä itsekkin ihmettelen, täällä palstalla saa vaan lokaa niskaansa mitä vaan yrittää sanoa...

        Itse kuitenkin olen ylpeä, upeista ja hienoista belgianpaimenkoiristani :)) Ja ennenkaikkea niiden mahtavasta luonteesta ;)

        Yhteen asiaan en saanut vastausta, nimittäin miksette puhu näistä tuolla www.finbelge.fi keskustelussa, siellä enemmänkin olisi lukijoita, mutta sinne pitää rekisteröityä.

        Ja tuosta ei oltu otettu kantaa mitä mahtaa ajatella 178 kasvatin omistaja?? Huhuijaa..


      • ???
        muuksi sitä ei pidä muuntaa kirjoitti:

        Malinois on työkoira ja jos se jalostetaan näyttelykoiraksi, niin silloin ollaan väärillä teillä. Näyttelykoirajalostus on ollut tuloksiltaan monen rodun kohdalla todella tuhoisaa. Luonne, kestävä rakenne ja terveys on heitetty romukoppaan vain sen vuoksi, että joku maski saataisiin koko rodulla identtiseksi. Kyllä moninaisuutta on viisaampaa suosia. Itse pidän ennemmän työlinjaista, koska niissä on useimmiten pääkoppa kohdallaan ja ne kykenevät suoriutumaan myös vaativista tehtävistä esm. etsinnästä. On ilo seurata koiraa, joka etsii luonnosta esinettä niin kauan kunnes löytää. Sen energia ei heti lopu. Nykyisten näyttiksien keskittymiskyky kestää minuutin tai pari. Mitä sellaisella koiralla tekee? Ei mitään.

        ps.

        onpa sinulla suorastaan intohimoinen tarve tukahduttaa vilkastumassa oleva keskustelu? Miksi haluat vaientaa ihmiset. Onko kontollasi jotakin pahaa, hävettävää? Miksi ihmiset eivät mielestäsi saa esittää näkemyksiä esim. malinoisista? Miksi haluat olla keskiaikaisten inkvisiittorien mentaalinen sukulainen. Puhut heidän kanssa saman sävyistä kieltä.

        Hih... Hassua porukkaa. No jatkakaa ihmeessä. Onhan se hyvä että ihmisillä on mielipiteet. Kyllä niitä pitääkin saada sanoa.


      • Belgityttö
        ??? kirjoitti:

        Hih... Hassua porukkaa. No jatkakaa ihmeessä. Onhan se hyvä että ihmisillä on mielipiteet. Kyllä niitä pitääkin saada sanoa.

        Samaa mieltä kanssasi ;) Pääasia, että itse tietää mitä mieltä on! Ja että tykkää belgeistä.


      • Belgityttö
        Belgityttö kirjoitti:

        Hieno ja pitkä sepustus, mutta en kiellä etteikö belgeillä ole epilepsiaa, vaan ei minun koirilla ole, mistä olen tyytyväinen :)Sitä tuossa koetin sanoa... Eikä tuttujeni koirilla. Eikä meidän kasvattaja onneksi ole salaillut asioita, vaan niistä on puhuttu, jos sellaista on ollut.

        Samoten minä. En häpeä kertoa, että yhdellä omalla kasvatillani on esim.. koukkuhäntä. Ikävää tietysti, mutta koiraa ei luonnollisesti käytettykkään jalostukseen, se on steriloitu.

        Omat koirani ovat 11v ja 7v ja yksi muuttanut tuttava perheelle, on 9v.... kellään niistä ei luojan kiitos ole ollut epilepsiaa.

        Niinkuin tuossa eräs aiemmin kertoi belgi nimimerkillään, että miksi pitää ihmisten riidellä, meillä on jokaisella belgianpaimenkoira, eikö sen kuuluisi pikemminkin yhdistää?? Tätä itsekkin ihmettelen, täällä palstalla saa vaan lokaa niskaansa mitä vaan yrittää sanoa...

        Itse kuitenkin olen ylpeä, upeista ja hienoista belgianpaimenkoiristani :)) Ja ennenkaikkea niiden mahtavasta luonteesta ;)

        Yhteen asiaan en saanut vastausta, nimittäin miksette puhu näistä tuolla www.finbelge.fi keskustelussa, siellä enemmänkin olisi lukijoita, mutta sinne pitää rekisteröityä.

        Ja tuosta ei oltu otettu kantaa mitä mahtaa ajatella 178 kasvatin omistaja?? Huhuijaa..

        Ajattelin täydentää ja korjata edelistä minkä laitoin, että sepustus varmaankin väärä sana, kun itsekkin aloin lukemaan juttuani tarkemmin...

        Ja siiitä ettei omillani ole epilepsiaa olen tyytyväinen ja onnekas. Eikä tuttava piirissäni ole sellaista ollut.

        Mutta hyvä juttu kaiken kaikkiaan ja eikä ollenkaan hyökkäävä asenne ;)

        Ja toivottavasti tuosta minun jutustakin saapi asiasta selvän, ettei tule väärinymmärryksiä!

        Selvästi kirjoittajana aikuinen


      • ...
        silotella kuvaa kirjoitti:

        Pitäisikö täällä mainostaa jotakin koirarotua, silotella tosiasioita? Kyllä kaikkien kannalta on parempi jos asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei kait tässä tarvitse valehtelemaan ruveta, kuten useimmat näyttelykasvattajat tekevät. Muuten on tilastollinen syy olemassa, että belkien epilepsiaa ja sydänsairauksia on maailmanlaajuisesti ryhdytty tutkimaan. Eiks tommoset jutut kerro sulle mitään? Joten oletko sokea, kuuro tai muuten hoksottimiltasi vähän vetelä?

        Silottelu ei ole todellakaan rodulle edullista. Vikoja löytyy, aivan kuin kaikista muistakin roduista.

        Typerä yleistäminen taas sitten seisoo korkeimmalla pallilla näissä keskusteluissa. "Kaikki näyttölinjaiset on syvältä ja epileptisiä ja arkoja..." ja "käyttölinjaset on niin ja niin hyviä ja niissä ei ole mitään vikaa ja semmosen kun laitat niin elämäs kääntyy nousuun".

        Kyllä niistä asioista pitäis molempien linjojen kannattajien puhua oikeilla nimillään. Kinastelu vaan tuntuu keskittyvän siihen, että toisen koiralla ei ole tarpeeksi työominaisuuksia ja toisen koira on ruma. Lisäksi mukaan on vedetty terveys ja luonne. Terveyteen painottamisessa en ole mainittavia eroja huomannu ja luonne on muutakin kun sitä rohkeutta uhmata ihmistä.
        Tällä hetkellä näissä keskusteluissa käyttölinjaisia kilpaa kehuvat "totuuden torvet" (just...) kaivaa kuoppaa jalkojensa alle aivan samalla tavalla kuin näyttölinjaisten sokeimmat kannattajatkin.

        Yhtä typerää kommenttia saa belgeistä noin yleensä muiden rotujen harrastajilta. Ollaan niin rinta rottingilla mollaamassa, että unohtuu samalla se tosiasia ettei siinä omankaan rodun tilassa ole hurraamista. En viitti laittaa esimerkkiä ettei tule tyhjänpäiväistä hernesadetta. Mutta taas voidaan palata siihen omien nurkkien siivoamiseen.

        Heh, pikkasen on karannu aihe Pois Kottoo koirista :D


      • ei pie paikkoonsa
        Belgityttö kirjoitti:

        Hieno ja pitkä sepustus, mutta en kiellä etteikö belgeillä ole epilepsiaa, vaan ei minun koirilla ole, mistä olen tyytyväinen :)Sitä tuossa koetin sanoa... Eikä tuttujeni koirilla. Eikä meidän kasvattaja onneksi ole salaillut asioita, vaan niistä on puhuttu, jos sellaista on ollut.

        Samoten minä. En häpeä kertoa, että yhdellä omalla kasvatillani on esim.. koukkuhäntä. Ikävää tietysti, mutta koiraa ei luonnollisesti käytettykkään jalostukseen, se on steriloitu.

        Omat koirani ovat 11v ja 7v ja yksi muuttanut tuttava perheelle, on 9v.... kellään niistä ei luojan kiitos ole ollut epilepsiaa.

        Niinkuin tuossa eräs aiemmin kertoi belgi nimimerkillään, että miksi pitää ihmisten riidellä, meillä on jokaisella belgianpaimenkoira, eikö sen kuuluisi pikemminkin yhdistää?? Tätä itsekkin ihmettelen, täällä palstalla saa vaan lokaa niskaansa mitä vaan yrittää sanoa...

        Itse kuitenkin olen ylpeä, upeista ja hienoista belgianpaimenkoiristani :)) Ja ennenkaikkea niiden mahtavasta luonteesta ;)

        Yhteen asiaan en saanut vastausta, nimittäin miksette puhu näistä tuolla www.finbelge.fi keskustelussa, siellä enemmänkin olisi lukijoita, mutta sinne pitää rekisteröityä.

        Ja tuosta ei oltu otettu kantaa mitä mahtaa ajatella 178 kasvatin omistaja?? Huhuijaa..

        Pois Kottooko tehnyt 178 uutta Pekkoa. Ei pie paikkoonsa. Mistäs kennelistä on sitte kyse?


      • belgi
        ei pie paikkoonsa kirjoitti:

        Pois Kottooko tehnyt 178 uutta Pekkoa. Ei pie paikkoonsa. Mistäs kennelistä on sitte kyse?

        En nyt viitsi mainostaa eri kenneleitä täällä. Koiranet-tietokannasta sen löydät :-)

        Eipä niitä pikku-pekkoja kovinkaan paljon vähempää Suomessa ole. Ihan yksityisoikeudella kotikennelilleen se ei astunut.


      • ja teki hyvää jälkee
        belgi kirjoitti:

        En nyt viitsi mainostaa eri kenneleitä täällä. Koiranet-tietokannasta sen löydät :-)

        Eipä niitä pikku-pekkoja kovinkaan paljon vähempää Suomessa ole. Ihan yksityisoikeudella kotikennelilleen se ei astunut.

        Kyllä Pekko oli kova pukki ja teki hyvää jälkee. Näkyy elävän jo useammassa polvessa Suomen malikkakannassa. Sen muksuja käytetty täällä paljon. Näyttävät muuten edelleen menestyvän paremmin kuin kuin muut linjat. Ei ne mitään nössyköitä ole. Menoa riittää ihan kotitarpeiksi. Mutta helvetin mukavia pehmolelujakin osaavat olla jos niiden kanssa eletään järjen kanssa. Koulutettavia elukoita. Menevät agilityäkin reippaasti.


      • katsottuna

        Jos tuolta KoiraNetistä tuloksia katsoo, niin prosentuaalisesti kennel Eloketun taitaa kuitenkin pitää kärkisijaa. Pois Kottoo noiden tilastojen valossa hienona kakkosena.


      • rickey
        belgi kirjoitti:

        Kasvatustavoitteet ovat olleet 178 pentua kasvattaneella kasvattajalla erilaiset kuin 97 kpl:tta kasvattaneella ja sekin tilastoista näkyy. Jalostustietokannasta teen mielummin sellaisen haun missä otan pk-tuloksen kriteeriksi "kaikki". Tuloksia pähkäillessä kannattaa huomioida koirien ikäjakauma ja pentujen kokonaismäärässä alle kaksi vuotiaiden koirien osuus.

        Lonkat ja kyynärnivelet eivät ole olleet belgien suurin terveydellinen ongelma. Belgien lonkkakuvaaminen on enemmänkin perinne vanhoilta palveluskoiraryhmän roduilta (saksanpaimenkoira, rottweiler), joilla se on belgien onneksi suurempi ongelma kuin belgeillä. Sitä paitsi koiran virallisten lonkka/kyynärkuvien Kennelliittoon lähettämisestä tekee harvoin päätöksen koiran kasvattaja, yleensä sen tekee koiran omistaja eli toiminpiteen maksaja ;-)joten en tiedä kuinka hyvä kasvattajan rehellisyyden mittari se on. Toki kasvattaja, jolla on erittäin hyvät suhteet kasvatin omistajiinsa, pystyy lähettämispäätökseen vaikuttamaan haluamaansa suuntaan. Lisäksi viralliset lonkkakuvat on saanut vasta vähintään vuoden ikäisestä koirasta, joten ns. välikuvissa poistoon menneet eivät Kennelliiton tilastossa näy.

        Ja "se niin makaa kuin petaa" kommentti liittyy kasvattajien maineen muodostumiseen heidän oman toimintatapansa kautta. Siihen voi kasvattaja itse vaikuttaa :-) Mielipiteitä kannattaa kysellä ja ottaa asioista selvää monelta eri suunnalta, vaikka tieto joskus lisääkin tuskaa.

        Hurjia sukusiitoslukuja noilla koirilla! Ja isä-tytär-parituksia :(


      • Ei se satu
        rickey kirjoitti:

        Hurjia sukusiitoslukuja noilla koirilla! Ja isä-tytär-parituksia :(

        Silloin on taottava kun rauta on kuumaa!
        Eli ihmiset ostavat pentuja niin silloin niitä tehdään ja myydään. Tää on katos hyvää bisnestä.

        Noiden yhdistelmien jälkeen ei kukaan ihmettele että kasvattaja oli jalostuskiellossa.


      • oot
        Ei se satu kirjoitti:

        Silloin on taottava kun rauta on kuumaa!
        Eli ihmiset ostavat pentuja niin silloin niitä tehdään ja myydään. Tää on katos hyvää bisnestä.

        Noiden yhdistelmien jälkeen ei kukaan ihmettele että kasvattaja oli jalostuskiellossa.

        Seppäkin takoo silloin kun rauta on kuumaa. Ja kyllä oli loppujen lopuksi hyvä, että Pekko kävi pukilla enemän kuin kerran. Onpahan nyt elukoita joita voi jalostella ja laajentaa verivirtoja. Aika moni näyttää käyttävän noita Pekon poikasia. Ei ne taida ihan paskoja olla - ainakaan kaikki.


      • geelimali
        rickey kirjoitti:

        Hurjia sukusiitoslukuja noilla koirilla! Ja isä-tytär-parituksia :(

        Niinpä ja sitte taivastellaan geenipoolin kaventumista ja toivotaan apua x-maleista. Kyllä aikoihin on eletty :/


      • ...
        faktamann kirjoitti:

        haluatko kieltää tosiasioiden kertomisen, ryhtyä diktaattoriksi? Työmalikat ovat rakenteeltaan suunnilleen samanlaisia kuin groenendaelit pari vuosikymmentä sitten, vahvakunoisia ja -rakenteisia. Vielä 30-vuotta sitten Groendaeleilla saatoi menestyä kovimmissa kansainvälisissä kilpailuissa. Nyt asiasta ei voi edes haaveilla. Kaikki ulkonäköpainotteisen jalostusken tulosta. Samalla käsitys belkin ulkonäöstä on muuttunut. Te näyttelyihmiset ette tunnista belkiksi muuta kuin viimeisimmän muodinmukaiset koirat. Ja teidän muotioikkunnehan vaihtuvat parin vuoden välein. Se on silkkaa ahdasmielisyyttä ja tyhmyyttä. Siinä vastuuttomassa leikissä koirien terveys, rakenne, luonne ja työ-ominisuudet levähtävät romukoppaan. Tutkittu asia on, että kolme sukupolvea huonoa jalostusta riittä koirarodun pilaamiseen. Sen te olette jo tehneet. Nauttikaa tuloksistanne ja koirienne epilepsiasta.

        "koirienne epilepsiasta."
        Tähän väliin tiedoksi että epileptisuus ei kulje suvussa.
        Epileptiset oireet johtuvat aivojen sähkökäyristä (yleensä liian suuresta "latauksesta") ja saattaa ilmetä koiralla missä tahansa elämän vaiheessa.
        Pelkkä krooninen stressi/pitkäaikainen stressi saattaa aiheuttaa epileptisiä oireita.
        Oireet voivat myös johtua onnettomuudesta joka aiheittaa vamman.
        Geenit saavat olla "täydelliset" miltä kantilta tahansa eikä yhtään epileptistä koiraa aikaisemmin suvussa, silti koirallasi voi olla epilepsia jota ei ole vielä todettu.

        Ota aiheesta selvää ennen kuin yrität laukoa totuuksia.


      • huhuhuuhuh
        -sivusta seurannut- kirjoitti:

        Mitä sieltä jalostustietokannasta olisi pitänyt näkyä?

        Huomasin että Pois Kottoo on kasvattanut 97 pentua joista on 7 Käyttövaliota, kun taas seuraavaksi tulevalla kasvattajalla on 178 pentua ja vaivaiset 2 Käyttövaliota. Minulle tuo kertoo aika karua kieltä käyttöominaisuuksista, ja työkoirahan malinois on.

        Jos sattumoisin viittaat lonkkakuvaustuloksiin, niin kaikkein pentueiden vanhemmat ovat A-lonkkaisia, paljon sen paremmin ei minkään rodun kasvattaja voi pedata. Jos geenit yhdistettyinä ympäristötekijöihin tekee tepposet niin sille ei sitten voi enää mitään. Huomionarvoista lienee sekin, että Pois Kottoon maleilla on 7% enemmän A-lonkkaisia kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella. ;) Ja mistäs tiedät ovatko muuta kasvattajat olleet yhtä rehellisiä kuin Pois Kottoo, ja pistäneet huonotkin lonkat eteenpäin Kennelliittoon?? ;)

        Myös kyynärissä Pois Kottoolla on paremmat prosentit kuin seuraavaksi eniten käyttövalioita kasvattaneella, vaikka kuvattuja on 12% enemmän.

        Katso vaikka itse:
        http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKasvattajat.aspx?Id_Rotu=418&Vuodet=5&Lajittelu=KVA

        nimim. kaverilla geelimali, oma rotu seurakoira

        Riippuu varmaan tuo käytio jutska aika pitkälti siitä, minkälaisiin käsiin koira menee.


    • insiders

      Ei pidä kuitenkaan unohtaa että tämä pos kottoo kasvattaja on tappanut kymmeniä terveitä pentuja joista olisi tullut hyviä palveluskoiria. Kaikki ovat olleet narttuja. Tappamisen syynä on ollut määräävän markkina-aseman saavuttaminen. Narttuja tapettu jotta kukaan muu ei olisi päässyt aikanaan tekemään pentuja käyttömaleilla.
      Kasvattajan ilmoittama syy on ihan eri, mutta kaikki asiaan perehtyvät tietävät kuinka homma on toiminut.
      Pois kottoo= bisnes ja rahanteko väline.

      Onneksi nykyään on ihmiset tietoisempia ja voidaan tuoda keskieuroopasta huippukoiria ja asiallisia kasvattajia on paljon eikä tarvitse ostaa yhden kasvattajan emä-tytär yhdistelmiä.

      • huhuhuuuu

        Puhut postaskaa. Nyt sun pitäisi pystyä osoittamaan väitteesi todeksi. Asiasta on hölötetty tiettyissä piireissä jo vuosia, mutta kukaan ei ole kyennyt osoittamaan mitään todisteita. Puheita riittää ja jotkut uskovat niihin.

        Mutta kyllä Kennelin omistajalla on laillinen oikeus myös lopettaa pentueensa jos siihen järkeviä syitä.


      • outsider
        huhuhuuuu kirjoitti:

        Puhut postaskaa. Nyt sun pitäisi pystyä osoittamaan väitteesi todeksi. Asiasta on hölötetty tiettyissä piireissä jo vuosia, mutta kukaan ei ole kyennyt osoittamaan mitään todisteita. Puheita riittää ja jotkut uskovat niihin.

        Mutta kyllä Kennelin omistajalla on laillinen oikeus myös lopettaa pentueensa jos siihen järkeviä syitä.

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
        Miksi kyseisellä kasvattajalla on eräällä toisella foorumilla aina tarve korostaa omia saavutuksiaan, mutta hän ei kuitenkaan pysty asiallisessn keskusteluun näitä negatiivisistä asiosta? Miksi hän ei kerro asioita niin kuin ne ovat vai ovatko ne liian arkoja julkaistavaksi?
        Miksi kyseinen kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?


      • pönttöjen maa
        outsider kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
        Miksi kyseisellä kasvattajalla on eräällä toisella foorumilla aina tarve korostaa omia saavutuksiaan, mutta hän ei kuitenkaan pysty asiallisessn keskusteluun näitä negatiivisistä asiosta? Miksi hän ei kerro asioita niin kuin ne ovat vai ovatko ne liian arkoja julkaistavaksi?
        Miksi kyseinen kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?

        Suomi on vetelien pönttöjen maa. Pekko liian hyvä Suomeen. Se näytti mikä mali oikeasti on ja sehän oli liikaa monelle. Kyse loputtomasta kateudesta, joka ei jätä kiveäkään kääntämättä kyisellä pellolla. Nämä näyttelypellet tekevät kaikkensa saadakseen malikoiden laadun taas alas. Fakta on, että näyttelypuolelta ei ole mitään hyvää odotettavissa. Ei muuta kuin huhuja, kieroilua ja kateutta. Ja monet menevät mukaan, vaikka eivät tiedä oikeasti mitään. Se on nykyajan henki. Pikkupilluilla liikaa valtaa tässä maassa. Siksi Suomesta on tulossa paska ja väkivaltainen maa.


      • olet idiootti
        pönttöjen maa kirjoitti:

        Suomi on vetelien pönttöjen maa. Pekko liian hyvä Suomeen. Se näytti mikä mali oikeasti on ja sehän oli liikaa monelle. Kyse loputtomasta kateudesta, joka ei jätä kiveäkään kääntämättä kyisellä pellolla. Nämä näyttelypellet tekevät kaikkensa saadakseen malikoiden laadun taas alas. Fakta on, että näyttelypuolelta ei ole mitään hyvää odotettavissa. Ei muuta kuin huhuja, kieroilua ja kateutta. Ja monet menevät mukaan, vaikka eivät tiedä oikeasti mitään. Se on nykyajan henki. Pikkupilluilla liikaa valtaa tässä maassa. Siksi Suomesta on tulossa paska ja väkivaltainen maa.

        Lue näitä viestejä! Sinulta puuttuu sisälukutaito kokonaan. Harva täällä kritsoi koiria vaan kritiikki kohdistuu kasvattajaan. Käyttömali on hieno koira (just tossa jaloissa makaa sellainen). Kasvattajan toiminta jossa jo pieneen suomen käyttömali kantaan tehdään sama yhdistelmä 7 (seitsemän!!!) kertaa niin jokainen kasvatuksesta ymmärtävä tajuaa että kysessä on rahastus ei oikea kasvatustyö.

        Kun täällä on pois kottoo faneja niin kertokaa miksi kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?


      • kun naurattaa
        pönttöjen maa kirjoitti:

        Suomi on vetelien pönttöjen maa. Pekko liian hyvä Suomeen. Se näytti mikä mali oikeasti on ja sehän oli liikaa monelle. Kyse loputtomasta kateudesta, joka ei jätä kiveäkään kääntämättä kyisellä pellolla. Nämä näyttelypellet tekevät kaikkensa saadakseen malikoiden laadun taas alas. Fakta on, että näyttelypuolelta ei ole mitään hyvää odotettavissa. Ei muuta kuin huhuja, kieroilua ja kateutta. Ja monet menevät mukaan, vaikka eivät tiedä oikeasti mitään. Se on nykyajan henki. Pikkupilluilla liikaa valtaa tässä maassa. Siksi Suomesta on tulossa paska ja väkivaltainen maa.

        Ilman mitään liittymää Pekkoon tai siihen mikä on kunnon mali, vaan ihan tuon muun kirjoituksen perusteella, herää kysymys mille sinä olet kateellinen?

        Tuon kommentin perusteella kaikki muut kasvattajat, sekä näyttö- että käyttöpuolella, ovat kateellisia ja kasvattavat sitä itteänsä, mutta silti puhut näyttelypelleistä ja pikkupilluista... Eli onko näin että näyttölinjaa kasvattavat on näyttelypellejä ja käyttölinjaa kasvattavat (yhtä lukuunottamatta) niitä pikkupilluja? :D

        Yksipuolisen näkemyksen sisältävistä jutuista päätellen vaikuttais omienkin tietojesi osalta löytyvän tarvetta päivitykselle.


      • Boogie Mustonen
        kun naurattaa kirjoitti:

        Ilman mitään liittymää Pekkoon tai siihen mikä on kunnon mali, vaan ihan tuon muun kirjoituksen perusteella, herää kysymys mille sinä olet kateellinen?

        Tuon kommentin perusteella kaikki muut kasvattajat, sekä näyttö- että käyttöpuolella, ovat kateellisia ja kasvattavat sitä itteänsä, mutta silti puhut näyttelypelleistä ja pikkupilluista... Eli onko näin että näyttölinjaa kasvattavat on näyttelypellejä ja käyttölinjaa kasvattavat (yhtä lukuunottamatta) niitä pikkupilluja? :D

        Yksipuolisen näkemyksen sisältävistä jutuista päätellen vaikuttais omienkin tietojesi osalta löytyvän tarvetta päivitykselle.

        Et kuitenkaan vastannut minun esittämään kysymykseen.
        Miksi kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?

        Nyt sinulla on mahdollisuus päivittää minun tietoja.
        Olkoot tämä viimeinen viestini tästä aiheesta. Käyttömali ihmiset tietävät mistä on kyse ja se riittää


      • vastaa
        Boogie Mustonen kirjoitti:

        Et kuitenkaan vastannut minun esittämään kysymykseen.
        Miksi kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?

        Nyt sinulla on mahdollisuus päivittää minun tietoja.
        Olkoot tämä viimeinen viestini tästä aiheesta. Käyttömali ihmiset tietävät mistä on kyse ja se riittää

        Vaikea päätellä mitä kukanenkin on keneltäkin kysellyt, kun nimimerkit vaihtuu koko ajan. Nimim. "pönttöjen maa" jolle itse vastasin, ei esittänyt kysymyksiä jalostuskielloista.

        Toisten ihmisten jalostuskieltoja ja kiellottomuuksia en ala keskustelupalstoilla ruotimaan. Enkä myöskään arvostelemaan jotain tiettyä kasvattajaa ja hänen aikaansaannoksiaan. Niistä asioista voi keskustella asianomaisten kanssa nokakkain.

        Viittaukseni tietojen päivitykseen koskee tätä yksisilmäistä yleistämistä jota suurella innolla täälläkin harrastetaan. (mikäli joku ei ole vielä huomannut, keskustelu ei ole pyörinyt pelkästään Pois Kottoo koirien ympärillä, vaan mukaan on vedetty vanha kunnon käyttö/näyttö vastakkainasettelu. Lisäksi esim. kennel Pois Kottoo ei kata koko Suomen käyttölinjaisia ja niiden kasvatusta) Vähän semmosta meidän lapset ja naapurin kakarat -meininkiä. "Ei meidän lapset koskaan tekis mitään sellaista. Ne on ne naapurin kakarat".


      • se syy
        olet idiootti kirjoitti:

        Lue näitä viestejä! Sinulta puuttuu sisälukutaito kokonaan. Harva täällä kritsoi koiria vaan kritiikki kohdistuu kasvattajaan. Käyttömali on hieno koira (just tossa jaloissa makaa sellainen). Kasvattajan toiminta jossa jo pieneen suomen käyttömali kantaan tehdään sama yhdistelmä 7 (seitsemän!!!) kertaa niin jokainen kasvatuksesta ymmärtävä tajuaa että kysessä on rahastus ei oikea kasvatustyö.

        Kun täällä on pois kottoo faneja niin kertokaa miksi kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?

        Pois Kottoo teki liian hyviä koria pieneen, tyhmän kansan asuttamaan Suomeen. Ei kieltoihin muita syitä tässä maassa tarvita. Noiden pikkupillujen viljelemä raivokateus hoitaa loput.


      • belgi
        huhuhuuuu kirjoitti:

        Puhut postaskaa. Nyt sun pitäisi pystyä osoittamaan väitteesi todeksi. Asiasta on hölötetty tiettyissä piireissä jo vuosia, mutta kukaan ei ole kyennyt osoittamaan mitään todisteita. Puheita riittää ja jotkut uskovat niihin.

        Mutta kyllä Kennelin omistajalla on laillinen oikeus myös lopettaa pentueensa jos siihen järkeviä syitä.

        Koiran omistajalla on laillinen oikeus lopettaa koiransa/pentueensa kunhan lopettaminen hoidetaan eläinsuojelulain ja asetuksen mukaisesti. Järkevillä tai vähemmän järkevillä syillä ei ole niin suurta merkitystä kuin sillä, että toiminpiteen tekijä osaa hommansa ja toimii em. ohjeiden mukaisesti.


      • belgi
        outsider kirjoitti:

        Se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa.
        Miksi kyseisellä kasvattajalla on eräällä toisella foorumilla aina tarve korostaa omia saavutuksiaan, mutta hän ei kuitenkaan pysty asiallisessn keskusteluun näitä negatiivisistä asiosta? Miksi hän ei kerro asioita niin kuin ne ovat vai ovatko ne liian arkoja julkaistavaksi?
        Miksi kyseinen kasvattaja on ollut jalostuskiellossa?

        Suomessa jalostuskiellot langettaa Suomen Kennelliitto. Jalostuskiellot ovat koirakohtaisia, yleisin perustelu taitaa olla nartun liian tiheä penikoittaminen (kahden peräkkäisen pentueen syntymäpäivien väli alle 10 kk:tta) ilman etukäteen hyväksyttyä poikkeuslupaa. Tästä rapsahtaa ko. nartulle 18 kk:n jalostuskielto. Muita syitä koirakohtaiseen jalostuskieltoon ovat todistettava perinnöllinen sairausriski ja rodun PEVISA-ohjelmassa olevan enimmäisjälkeläismäärän ylittäminen tai PEVISA-ohjelmassa olevan sukusiitosasteen raja-arvon ylittävät yhdistelmät.

        Suomen Kennelliitto voi langettaa myös kasvattajakohtaisia rekisteröintikieltoja, mutta nämä ovat sitten asia ihan erikseen.


      • tää..

        ..paskapuhetta? ONHAN!!


    • Belgityttö

      Oli pakko ottaa jo kantaa tähän vielä. Aika loukkaavaan sävyyn täällä puhutaan kummankin kennelin kasvattajia kohtaan, lievät mielipide erot nyt käsittää jokainen, mutta esim. murhaaja ym jutut tämmöisellä palstalla alkaa olla jo asiaankuulumatonta.....

      Kukaan ei oo edellenkään mulle vastannut kysymykseen, miksi täällä nimettöminä vaahdotaan ja miks ei asiasta puhuta yhdistyksen keskustelupalstalla???

      Haluttais jo melkein itellä ilmotella kyseisten kenneleiden kasvattajille tästä asiasta. Melkeen jo vois sanoa, että menee kunnianloukkauksen puolelle jo aika vahvasti. Lapsellista kuiteski tämmönen.

      En ymmärrä tätä, miks belgiharrastajat noin tappelee?!? Kummiskin kaikilla meillä yhteistä on, että meillä on belgianpaimenkoira.

      Itsellä ei ole työlinjan koiraa, eikä varmaan tuukkaan olemaan, mutta koiria kai nekin silti on??? Sen vuoksi en halua sellaista, koska haluan käydä myös näyttelyssä pk harrastuksen lisäksi. Paremmat mahdollisuudet pärjätä siellä ja koirani eivät koskaan hilseile siellä ;) Nauttivat esiintymisestä!

      • -.,-.,-.,-.,-.,

        Aika oleellinen korjaus tekstiisi:

        ne, kenellä on työkoira, eivät varmasti halua kuulua kanssasi minkäänlaiseen kivakiva-näyttelyrinkiin, vaikka heidän tervujensa ja malejensa virallisessa nimessä sana "belgianpaimenkoira" esiintyykin.

        Tule nyt jo sielä puskasta ja älyä, että sulla on näyttelykoira, josta on kiertämään kehää. Työlinjojen kanssa sillä on todellisuudessa ihan yhtä paljon tekemistä kuin Tarja Halosella ja Conan O'Brienilla keskenään.


      • belggarit
        -.,-.,-.,-.,-., kirjoitti:

        Aika oleellinen korjaus tekstiisi:

        ne, kenellä on työkoira, eivät varmasti halua kuulua kanssasi minkäänlaiseen kivakiva-näyttelyrinkiin, vaikka heidän tervujensa ja malejensa virallisessa nimessä sana "belgianpaimenkoira" esiintyykin.

        Tule nyt jo sielä puskasta ja älyä, että sulla on näyttelykoira, josta on kiertämään kehää. Työlinjojen kanssa sillä on todellisuudessa ihan yhtä paljon tekemistä kuin Tarja Halosella ja Conan O'Brienilla keskenään.

        Jätän omaan arvoosi kommenttisi :)) Voin sanoa, että mulla on näyttelykoiria, että myöskin harrastuskoiria!

        Koirat ovat harrastus siinnä missä muukin, miksi pitää yrittää päteä jollain ihmeen "työkoiralla", belgianpaimenkoira se on siinä missä muutkin, vaikkei sen ehkä siksi joissain tapuksissa juuri ja juuri erottaakin :)Rotuun, ulkonäköön tms katsomatta, meille on yhteistä belgianpaimenkoirat! (vai eikös ns työlinjalaisilla ookkaan sitten rekkareita....)

        Enpä olis koskaan uskonu, että belggaripiireissäkin on näin hömelöä väkeä????? Itse kun pidin niitä ihan ok porukkana! Esim. sakemannipalstalla käyneenä, voin sanoa, että fiksumpaa porukkaa!

        Sitä ihmettelen minäkin, kun tuolla yhdistyksen palstalle ei oo tultu tästä jauhaamaan, ihan mielenkiinnolla odottaisin miten kävisi!?

        Pikkuhiljaa ruvennut tuntumaan, että osa (suurinosa)tänne kirjoittajista on ihan penikoita vielä, eivät ole välttämättä bekgianpaimenkoiraa nähnytkkään, saatikka sitten työlinjan koiraa. Itse olen näitä työlinjaisia tavannut pk piireissä, omistajat ainakin suht asiallista porukkaa ollu (liekkö sitten kaksnaamasia) ja koirista ne puhuu belgianpaimenkoirina ja hyväksyy ns ei työlinjaisetkin. Jokainen taaplaa tyylillään :)

        Hei, lopetettakkaa jo lapselliset höpötyksenne, nauttikaa niistä mahdollisista belgialaisistanne :) Ja jotkut voipi toivoa, ettei saa syytettä esim. kunnianloukkauksesta...

        Ps. kävin finbelgen sivuilla, ainakaan Poiskottoo ei ollut edes kasvattajien listalla? Outoa vai onko vaan jäänyt lisäämättä..


      • ei tietämätön
        belggarit kirjoitti:

        Jätän omaan arvoosi kommenttisi :)) Voin sanoa, että mulla on näyttelykoiria, että myöskin harrastuskoiria!

        Koirat ovat harrastus siinnä missä muukin, miksi pitää yrittää päteä jollain ihmeen "työkoiralla", belgianpaimenkoira se on siinä missä muutkin, vaikkei sen ehkä siksi joissain tapuksissa juuri ja juuri erottaakin :)Rotuun, ulkonäköön tms katsomatta, meille on yhteistä belgianpaimenkoirat! (vai eikös ns työlinjalaisilla ookkaan sitten rekkareita....)

        Enpä olis koskaan uskonu, että belggaripiireissäkin on näin hömelöä väkeä????? Itse kun pidin niitä ihan ok porukkana! Esim. sakemannipalstalla käyneenä, voin sanoa, että fiksumpaa porukkaa!

        Sitä ihmettelen minäkin, kun tuolla yhdistyksen palstalle ei oo tultu tästä jauhaamaan, ihan mielenkiinnolla odottaisin miten kävisi!?

        Pikkuhiljaa ruvennut tuntumaan, että osa (suurinosa)tänne kirjoittajista on ihan penikoita vielä, eivät ole välttämättä bekgianpaimenkoiraa nähnytkkään, saatikka sitten työlinjan koiraa. Itse olen näitä työlinjaisia tavannut pk piireissä, omistajat ainakin suht asiallista porukkaa ollu (liekkö sitten kaksnaamasia) ja koirista ne puhuu belgianpaimenkoirina ja hyväksyy ns ei työlinjaisetkin. Jokainen taaplaa tyylillään :)

        Hei, lopetettakkaa jo lapselliset höpötyksenne, nauttikaa niistä mahdollisista belgialaisistanne :) Ja jotkut voipi toivoa, ettei saa syytettä esim. kunnianloukkauksesta...

        Ps. kävin finbelgen sivuilla, ainakaan Poiskottoo ei ollut edes kasvattajien listalla? Outoa vai onko vaan jäänyt lisäämättä..

        Se että tätä keskustelua ei käydä Belgianpaimenkoirien omalla keskustelupalstalla tai käyttömalien omalla foorumilla johtuu siitä että nämä täällä pois kottoo koiria kehuvat eivät pysty järkevään keskusteluun. Pois kottoo koiria on hyvillä kasvattajilla ja he osallistuvat asialliseen keskusteluun molemmilla edellä mainituilla palstoilla. Sen sijaan tämä pois kottoo kasvattajan kirjoitukset esim yhdistyksen keskustelupalstalla ovat tasoa joka vastaa 7-luokkalaisen ainekirjoitusta.


        Onneksi on hyvä käyttömali palsta olemassa jossa ei tarvitse kenenkään kohottaa omma egoaan vaan jokaisen kirjoituksia ja saavutuksia koirien parissa arvostetaan.


      • tervukin toimii
        ei tietämätön kirjoitti:

        Se että tätä keskustelua ei käydä Belgianpaimenkoirien omalla keskustelupalstalla tai käyttömalien omalla foorumilla johtuu siitä että nämä täällä pois kottoo koiria kehuvat eivät pysty järkevään keskusteluun. Pois kottoo koiria on hyvillä kasvattajilla ja he osallistuvat asialliseen keskusteluun molemmilla edellä mainituilla palstoilla. Sen sijaan tämä pois kottoo kasvattajan kirjoitukset esim yhdistyksen keskustelupalstalla ovat tasoa joka vastaa 7-luokkalaisen ainekirjoitusta.


        Onneksi on hyvä käyttömali palsta olemassa jossa ei tarvitse kenenkään kohottaa omma egoaan vaan jokaisen kirjoituksia ja saavutuksia koirien parissa arvostetaan.

        Onko tämä palsta avoin kaikille vai suljettu? Aihe kiinnostaa vaikka(kin) geelibelgejä taloudessa pyöriikin.

        Korvien väli kun on aina kiinnostanut enemmän kuin se mitenkä nämä korvat ovat asettuneet, myös näillä geeleillä.


      • ei tietämätön
        tervukin toimii kirjoitti:

        Onko tämä palsta avoin kaikille vai suljettu? Aihe kiinnostaa vaikka(kin) geelibelgejä taloudessa pyöriikin.

        Korvien väli kun on aina kiinnostanut enemmän kuin se mitenkä nämä korvat ovat asettuneet, myös näillä geeleillä.

        Eli kyseessä on tälläinen foorumi:
        http://foorumi.mechelaar.cc/

        vaatii rekisteröitymisen. Ollut pystyssä vasta vähän aikaa, mutta asiallista keskustelua käyttökoirien saralla.


      • ne liian hankalia
        ei tietämätön kirjoitti:

        Eli kyseessä on tälläinen foorumi:
        http://foorumi.mechelaar.cc/

        vaatii rekisteröitymisen. Ollut pystyssä vasta vähän aikaa, mutta asiallista keskustelua käyttökoirien saralla.

        Tommosilla suljetuilla palstoilla ei tee mitään. Ei siellä keskustella. Rekisteröitymispakko tarkoittaa sensuuria. Noilla palstoilla eletään usein kollektiivisen valheen vallassa. Keskustelupalstojen idea on olla avoimia. Muutoin ne pitää lakkauttaa kokonaan.


      • Ei tietämätön
        ne liian hankalia kirjoitti:

        Tommosilla suljetuilla palstoilla ei tee mitään. Ei siellä keskustella. Rekisteröitymispakko tarkoittaa sensuuria. Noilla palstoilla eletään usein kollektiivisen valheen vallassa. Keskustelupalstojen idea on olla avoimia. Muutoin ne pitää lakkauttaa kokonaan.

        Ilmeisesti et ole koskaan käynyt edes koko palstalla. En ole huomannut siellä koskaan sensuroitavan yhtään viestiä. Rekistöröimtymis pakko siellä tarkoittaa ilmeisesti keskustelun pysyvän laadukkaana ja asiallisena. En ole ylläpitäjä joten tarkka tietoa minulla ei ole. Tekstit ovat siellä aivan eri tasoa kuin täällä kirjoittelevien pois kottoo fanien seitsemäsluokkalaisten ainekirjoitusten tasolla olevat viestit.


      • juurikohan
        ne liian hankalia kirjoitti:

        Tommosilla suljetuilla palstoilla ei tee mitään. Ei siellä keskustella. Rekisteröitymispakko tarkoittaa sensuuria. Noilla palstoilla eletään usein kollektiivisen valheen vallassa. Keskustelupalstojen idea on olla avoimia. Muutoin ne pitää lakkauttaa kokonaan.

        Meinaatko että näiltä palstoilta löytyy sitten joku syvempi totuus kun nimettömänä saa huudella totena asioista, joista näki edellisenä yönä unta? :D


      • muista ei löydä mitään
        juurikohan kirjoitti:

        Meinaatko että näiltä palstoilta löytyy sitten joku syvempi totuus kun nimettömänä saa huudella totena asioista, joista näki edellisenä yönä unta? :D

        Onpahan edes keskustelua. Muilla ei löydy mitään. Belgin terveystilanne on mennyt jo niin huonoksi, että asiasta on keskusteltava. Muutoin koko rodun tulevaisuus on uhattuna.


      • belggarit
        muista ei löydä mitään kirjoitti:

        Onpahan edes keskustelua. Muilla ei löydy mitään. Belgin terveystilanne on mennyt jo niin huonoksi, että asiasta on keskusteltava. Muutoin koko rodun tulevaisuus on uhattuna.

        asiallinenkin keskustelu on ihan mielenkiintosta, johon voi osallistuakkin, mutta sitten eri juttu, kun eräät täällä mesoaa. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin. Mutta joskus jotkut asiat varsinkin tämmösillä keskustelupalstoilla on hyvä pitää sisällään.

        Kasvattaako se Poikottoo muuten enää ollenkaan, kun ei ollut yhteystietoja minkäännäkösiä yhdistyksen sivuilla?!


      • belggarit
        belggarit kirjoitti:

        asiallinenkin keskustelu on ihan mielenkiintosta, johon voi osallistuakkin, mutta sitten eri juttu, kun eräät täällä mesoaa. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin. Mutta joskus jotkut asiat varsinkin tämmösillä keskustelupalstoilla on hyvä pitää sisällään.

        Kasvattaako se Poikottoo muuten enää ollenkaan, kun ei ollut yhteystietoja minkäännäkösiä yhdistyksen sivuilla?!

        kuten nämä murhaaja nimittelyt ym. Jo säännöt kertovat sen, tympeää kun/jos koko ketju poistetaan, joidenkin lapsellisten takia...


      • quality
        belggarit kirjoitti:

        asiallinenkin keskustelu on ihan mielenkiintosta, johon voi osallistuakkin, mutta sitten eri juttu, kun eräät täällä mesoaa. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin. Mutta joskus jotkut asiat varsinkin tämmösillä keskustelupalstoilla on hyvä pitää sisällään.

        Kasvattaako se Poikottoo muuten enää ollenkaan, kun ei ollut yhteystietoja minkäännäkösiä yhdistyksen sivuilla?!

        Toivottavasti Pois Kottoo vielä kasvattaa. Tosin nyt jo muitakin hyviä tullut kehiin. Näkyy useimmilla olevan Pois Kottoon linjat käytössä. Itse olen sitä mieltä, että näillä palstoilla saa paljon enemmän infoa kuin rekisterisivuilla. Tunteet kuuluvat inhimilliseen kommunikaatioon - joskus kuumatkin.


      • belggarit
        quality kirjoitti:

        Toivottavasti Pois Kottoo vielä kasvattaa. Tosin nyt jo muitakin hyviä tullut kehiin. Näkyy useimmilla olevan Pois Kottoon linjat käytössä. Itse olen sitä mieltä, että näillä palstoilla saa paljon enemmän infoa kuin rekisterisivuilla. Tunteet kuuluvat inhimilliseen kommunikaatioon - joskus kuumatkin.

        ... kuumia ta viileitä tunteita, niitä pitää pystyä asianmukaisesti itse kunkin käsittelemään :/ ei niin, että aletaan haukkumaan ja nimittelemään toisia ala-arvoisesti...


      • toki
        belggarit kirjoitti:

        ... kuumia ta viileitä tunteita, niitä pitää pystyä asianmukaisesti itse kunkin käsittelemään :/ ei niin, että aletaan haukkumaan ja nimittelemään toisia ala-arvoisesti...

        Juu,asiallinen keskustelu oliskin poikaa. Sekä luonteesta, terveydestä että käyttöominaisuuksista. Molempien muunnosten oaslta, kriittisesti ja ilman turhaa vastakkainasettelua. Niitä hyviä ja huonoja puolia löytyy molemmista linjoista ihan samalla tavalla kuin helmiä ja mätiä yksilöitäkin.

        Mutta kuten tästäkin "keskustelusta" näkee, kovasti on vallalla yleistäminen, omien päähänpinttymien viljeleminen totuuksina ja lapsellinen, suorastaan ala-arvoinen itsensä ilmaisu.

        Siunaa ja varjele, ettei koskaan mene niin huonosti että näiltä mielipidepalstoilta pitäisi vastaavista "keskusteluista" infoa hankkia. Pelottava ajatus, että joku vastoin parempaa tietoaan niin tekee.

        Ja mitä siihen aiemmin mainittuun eri muunnosten väliseen veljeilyyn ja kivakiva -kerhoon tulee, eipä onneksi meikäläisellä merkkaa se, kumpaa linjaa se koiraparka edustaa. Yksilöissä on niin järjettömän paljon eroja niiden linjojen sisällä, että siitä riittää useampaankin jakoon.

        Tällä vouhkaamisella ja ylimainostamisella koko rotu puudeleineen ja purukoirineen kulkee vain huonompaan suuntaan ihan samalla tavalla kuin tärkeistä asioista vaietessakin. Koska molemmat tyylit ovat enimmäkseen eräänlaista valhetta.

        Haluaako joku OIKEASTI käyttölinjan belgistä samanlaisen muotikoiran kuin mitä näyttölinjaiset on jossain välissä olleet?? Mitä hyvää se on koskaan millekään rodulle tehnyt? Ei mitään. Sen mukana tulee vain ja ainoastaan lisää ongelmia.
        Muotiroduksi joutumisen voi estää ainoastaan sillä, että asioista puhutaan totuudenmukaisesti eikä asetella niitä turhia kultaisia kehyksiä totuuden ympärille.


      • vastauksia
        toki kirjoitti:

        Juu,asiallinen keskustelu oliskin poikaa. Sekä luonteesta, terveydestä että käyttöominaisuuksista. Molempien muunnosten oaslta, kriittisesti ja ilman turhaa vastakkainasettelua. Niitä hyviä ja huonoja puolia löytyy molemmista linjoista ihan samalla tavalla kuin helmiä ja mätiä yksilöitäkin.

        Mutta kuten tästäkin "keskustelusta" näkee, kovasti on vallalla yleistäminen, omien päähänpinttymien viljeleminen totuuksina ja lapsellinen, suorastaan ala-arvoinen itsensä ilmaisu.

        Siunaa ja varjele, ettei koskaan mene niin huonosti että näiltä mielipidepalstoilta pitäisi vastaavista "keskusteluista" infoa hankkia. Pelottava ajatus, että joku vastoin parempaa tietoaan niin tekee.

        Ja mitä siihen aiemmin mainittuun eri muunnosten väliseen veljeilyyn ja kivakiva -kerhoon tulee, eipä onneksi meikäläisellä merkkaa se, kumpaa linjaa se koiraparka edustaa. Yksilöissä on niin järjettömän paljon eroja niiden linjojen sisällä, että siitä riittää useampaankin jakoon.

        Tällä vouhkaamisella ja ylimainostamisella koko rotu puudeleineen ja purukoirineen kulkee vain huonompaan suuntaan ihan samalla tavalla kuin tärkeistä asioista vaietessakin. Koska molemmat tyylit ovat enimmäkseen eräänlaista valhetta.

        Haluaako joku OIKEASTI käyttölinjan belgistä samanlaisen muotikoiran kuin mitä näyttölinjaiset on jossain välissä olleet?? Mitä hyvää se on koskaan millekään rodulle tehnyt? Ei mitään. Sen mukana tulee vain ja ainoastaan lisää ongelmia.
        Muotiroduksi joutumisen voi estää ainoastaan sillä, että asioista puhutaan totuudenmukaisesti eikä asetella niitä turhia kultaisia kehyksiä totuuden ympärille.

        Ennen menestyivät. Eivät enää. SM-kisoissakin joku kokeili, mutta ei tulosta tullut. Niiden hermo ei enää kestää painetta. Työlinjaisilla useimmiten kestää.


      • belggarit
        vastauksia kirjoitti:

        Ennen menestyivät. Eivät enää. SM-kisoissakin joku kokeili, mutta ei tulosta tullut. Niiden hermo ei enää kestää painetta. Työlinjaisilla useimmiten kestää.

        Se on mielestäni ihan hyväkin, että näitä belgejä on vähän "jokaiselle jotain", itse en ole edes kiinnostunut suojelusta, siinnä täytyy ensinnäkin olla todella osaavat maalimiehet (joita kuitenkin kuulemma harvassa, en sitten tiedä onko vaan huhu) ei joka mattimeikäläinen voi alkaa heilumaan siellä maalimiehenä. Ja kyllä siitä hommastakin lajina täytyy jotain tietää.

        Itse tykkään mieluummin harrastaa muuta ;) En halua opettaa koiriani edes puremaan ketään, vaikka olisikin vaan hiha. Eräs vanha koirapoliisi sanoi kerran minulle, että nämä suojelu ym. ovat ns. työkoirien hommaa (lue poliisikoira, rajakoira jne) ja olen hänen kanssaan smaa mieltä. Väärissä käsissä koirasta voi tulla vaikka mitä.. Tuntuu nyt vaan että on tulossa joku muotioikku tästä suojelusta ja työmaleista...

        Groenendaelini ovat olleet minun tarpeisiini aivan riittävät, eivät silti mitään hermoheikkoja.

        Ja nämä olivat minun mielipiteitä, saa olla toistakin mieltä ennenkuin lynkataan ;)


      • ne todella kilttejä
        belggarit kirjoitti:

        Se on mielestäni ihan hyväkin, että näitä belgejä on vähän "jokaiselle jotain", itse en ole edes kiinnostunut suojelusta, siinnä täytyy ensinnäkin olla todella osaavat maalimiehet (joita kuitenkin kuulemma harvassa, en sitten tiedä onko vaan huhu) ei joka mattimeikäläinen voi alkaa heilumaan siellä maalimiehenä. Ja kyllä siitä hommastakin lajina täytyy jotain tietää.

        Itse tykkään mieluummin harrastaa muuta ;) En halua opettaa koiriani edes puremaan ketään, vaikka olisikin vaan hiha. Eräs vanha koirapoliisi sanoi kerran minulle, että nämä suojelu ym. ovat ns. työkoirien hommaa (lue poliisikoira, rajakoira jne) ja olen hänen kanssaan smaa mieltä. Väärissä käsissä koirasta voi tulla vaikka mitä.. Tuntuu nyt vaan että on tulossa joku muotioikku tästä suojelusta ja työmaleista...

        Groenendaelini ovat olleet minun tarpeisiini aivan riittävät, eivät silti mitään hermoheikkoja.

        Ja nämä olivat minun mielipiteitä, saa olla toistakin mieltä ennenkuin lynkataan ;)

        Hyvin koulutettu suojelukoira voi olla myös erinomainen perhekoira, lasten ja vieraiden ystävä. Tunnen monta sellaista. Typerästi koulutetut tai hermoherkät ovat asia erikseen. Työmali on koira, jonka voi koulutaa todellakin lajiin kuin lajiin. Esim. agilityssä ne ovat todella hyviä, itseasiassa parhaimpia koiria. Suomen viimeisin maailmanmestaruuskin voitettu työlinjaisella tervulla. Olen myös sitä mieltä, että ei kakkia koiria pidä purukoiriksi opettaa. Mutta on loistava asia, että parhaat kasvattajat jaksavat tehdä sitä. Hyvän suojelukoiran kouluttaminen vaati paljon työtä ja lahjakkuutta myös kouluttajalta. Suojelu on kuitenkin laji, joka kertoo koiran ominaisuuksista aika paljon. Itse en voisi ottaa koiraa, jonka vanhemmilla ei ole koulutusnäyttöjä. Minulle kelpaa tosin yhtälailla agility kuin suojelukin. Agilitykin on huipulla todella vaativa laji.


      • +-+-
        ne todella kilttejä kirjoitti:

        Hyvin koulutettu suojelukoira voi olla myös erinomainen perhekoira, lasten ja vieraiden ystävä. Tunnen monta sellaista. Typerästi koulutetut tai hermoherkät ovat asia erikseen. Työmali on koira, jonka voi koulutaa todellakin lajiin kuin lajiin. Esim. agilityssä ne ovat todella hyviä, itseasiassa parhaimpia koiria. Suomen viimeisin maailmanmestaruuskin voitettu työlinjaisella tervulla. Olen myös sitä mieltä, että ei kakkia koiria pidä purukoiriksi opettaa. Mutta on loistava asia, että parhaat kasvattajat jaksavat tehdä sitä. Hyvän suojelukoiran kouluttaminen vaati paljon työtä ja lahjakkuutta myös kouluttajalta. Suojelu on kuitenkin laji, joka kertoo koiran ominaisuuksista aika paljon. Itse en voisi ottaa koiraa, jonka vanhemmilla ei ole koulutusnäyttöjä. Minulle kelpaa tosin yhtälailla agility kuin suojelukin. Agilitykin on huipulla todella vaativa laji.

        Rohkenisin kuitenkin väittää, että _belgianpaimenkoira_ kuuluu agilityn parhaimmistoon.
        Maailmanmestarin ohjaaja on pärjännyt hienosti myös näyttelylinjaisella tervulla.

        Tästä pääsis todella hienosti kääntämään aiheen taas siihen, kuinka suuri osuus ohjaajan kyvyillä on koiran menestykseen/kisatuloksiin.

        Pk-puolella varsinkin löytyy useampikin ohjaaja, jotka tekee kisatykin vaikka hamsterista.


      • väittää
        +-+- kirjoitti:

        Rohkenisin kuitenkin väittää, että _belgianpaimenkoira_ kuuluu agilityn parhaimmistoon.
        Maailmanmestarin ohjaaja on pärjännyt hienosti myös näyttelylinjaisella tervulla.

        Tästä pääsis todella hienosti kääntämään aiheen taas siihen, kuinka suuri osuus ohjaajan kyvyillä on koiran menestykseen/kisatuloksiin.

        Pk-puolella varsinkin löytyy useampikin ohjaaja, jotka tekee kisatykin vaikka hamsterista.

        että belkit ovat erinomaisia aglityssä. Mutta ovat työmalit ovat erinomaisia myös suojelussa. Näyttikset eivät suojelun mestaruuskisoissa enää menesty. Muissa lajeissa saattavat yltää mestaruuksiin. Tässä karkeasti työlinjaisten ja näyettelylinjaisten ero ominaisuuksissa. Yksikään näyttelylinjainen belki ei ole menestynyt suojelussa yli kahteen vuosikymmenneen.


      • erisnimi
        Ei tietämätön kirjoitti:

        Ilmeisesti et ole koskaan käynyt edes koko palstalla. En ole huomannut siellä koskaan sensuroitavan yhtään viestiä. Rekistöröimtymis pakko siellä tarkoittaa ilmeisesti keskustelun pysyvän laadukkaana ja asiallisena. En ole ylläpitäjä joten tarkka tietoa minulla ei ole. Tekstit ovat siellä aivan eri tasoa kuin täällä kirjoittelevien pois kottoo fanien seitsemäsluokkalaisten ainekirjoitusten tasolla olevat viestit.

        Puhut jostakin kakaroiden ainekirjoituksesta, mutta et selvästikään osaa kielioppisääntöjä! En halua olla ilkeä, mutta pakko sinulle on sanoa, että rekisteröitymispakko kirjoitetaan yhteen. Sinä kirjoitat sen väärin. Onneksi annat kuvan älykkyytesi tasosta. Otamme taitamattomuutesi ja arvostelukykysi puutteet huomioon juttujasi lukiessamme. Olet sanasokea paskanpuhuja.


      • geelimali
        väittää kirjoitti:

        että belkit ovat erinomaisia aglityssä. Mutta ovat työmalit ovat erinomaisia myös suojelussa. Näyttikset eivät suojelun mestaruuskisoissa enää menesty. Muissa lajeissa saattavat yltää mestaruuksiin. Tässä karkeasti työlinjaisten ja näyettelylinjaisten ero ominaisuuksissa. Yksikään näyttelylinjainen belki ei ole menestynyt suojelussa yli kahteen vuosikymmenneen.

        Voikohan johtua osittain siitä, että maalimiehet ei suostu reenaamaan geelaria ihan vaan sen vuoksi, kun se on geelari. Ja maalimiehellähän on varjelukoiran koulutuksessa tunnetusti suuri merkitys ;)

        Onhan niitäkin käyttökoiraihmisiä, jotka ei suostu esim. hakutreeneissäkään reenaamaan geelaria. Geelarin toivotaan jäävän auton alle tai muuta vastaavaa. So called Reilu Meininki ;)


      • tervuharrastelija
        geelimali kirjoitti:

        Voikohan johtua osittain siitä, että maalimiehet ei suostu reenaamaan geelaria ihan vaan sen vuoksi, kun se on geelari. Ja maalimiehellähän on varjelukoiran koulutuksessa tunnetusti suuri merkitys ;)

        Onhan niitäkin käyttökoiraihmisiä, jotka ei suostu esim. hakutreeneissäkään reenaamaan geelaria. Geelarin toivotaan jäävän auton alle tai muuta vastaavaa. So called Reilu Meininki ;)

        Nykyään ipon taso on niin korkea ja parhaat koirat, siis käyttömalit ja tervut, nin hyviä, että näyttälylinjaisen ominaisuudet eivät vaan riitä arvokisoissa menestymiseen. Tämä on valitettavalla totuus ja toisaalta osoitus käyttölinjaisten jalostuksen onnistumisesta. Ymmärretävästi jokainen mokke haluaa ryhmäänsä koiria, joilla on mahdollisuus osallistua / menestyä myös arvokisoissa, siis rm/sm/karsinnat. Mutta kyllä hyvällä geelarilla varmasti tehdään ipo-tuloksia, ei sekään laji niin vaativa ole, kun kyseessä on ns. kyläkoetaso, siis tuttu kenttä, kuormitus kevyempää yms.

        Muissa lajeissa en ole koiran linjaisuuden huomannut vaikuttavan treenaamiseen, siis porukkaan on päässyt geelarillakin. no hakua tosin en ole harrastanut..


    • Ei se satu

      Joo pois kottoo koirat ovat suomen parhaita. Tulokset puhukoot puolestaan. Hienoa että meillä on näitä huippukoiria. Muiden kasvatit eivät pääse lähellekkään sitä mitä pois kottoo koirat edustavat.

      • MM tuli

        Nyt aika moni kriitikkokin uskoo kun maailmanmestaruus tuli. Pois Kottoon koirat melkein koko joukkueen vanhempina. Nyt on Pekon poikasiakin opittu kouluttamaan ja tulosta syntyy. Alussahan niille ei oikein kukaan osannut lukea lakia päähän. Tekemisen tahtoa ohjattiin usein väärään suuntaan. Mutta helppoja ne on kouluttaa kun vähän viittii käyttää nuppia.


    • vielä?

      Luin läpi nämä taannoiset kirjoitukset, eräs kyseli että miksi poiskottoon kennel ei ole belgianpaimenkoira yhdistyksen kasvattajien listalla? Kukaan ei osannut kertoa? Onko siinä kenties jotain negatiivista ollut tms... nyt tämä kihisee uteliaisuudesta :/ Kuiten koska siellä listalla oli sekä työlinjan, että näyttelylinjankin kasvattajia...

      • ei laadun tae

        Listoilla olo ei laadun tae, vaan usein merkitsee juuri päinvastaista.


    • vittu että oon hyvä, loistava

      Tässä kohta 6000 lukijaa. Vittu että mä oon hyvä, nerokas ja vaikutusvaltainen persoona. On tosi upeeta kun saa jengin tanssimaan oman pillin mukaan. Mä hallitsen teitä ja reaktioitanne täydellisesti. Minusta tulee teidän johtajanne.

      • rekord valmis

        Kohta tämän palstan rekord valmis. Ei mene kauan. Palstan seuraamisaste kummasti noussut. Kirjoitustyyli ratkaisee suosion.


    • kohta seitsemän donaa

      Kuustonnii täynnä. Pankaa paremmaksi. Kaikki suosituimmat keskustelut minun KEKSIMIÄ.

      • jepjepje

        paljonks ny menee


      • Ihan varmasti, joo
        jepjepje kirjoitti:

        paljonks ny menee

        Valkohampaan 9 x KVA, kuvattu 68%, joista 95% A-B (groenendael-laekenois)
        Eloketun 8 x KVA, kuvattu 82%, joista 98% A-B (malinois-laekenois)
        Pois Kottoo 7 x KVA, kuvattu 54%, joista 84% A-B (malinois)
        Cousins 6 x KVA, kuvattu 71%, joista 91% A-B (tervueren)

        Ihan esimerkkeinä. Että missä kohtaa on toi Pois Kottoo niinkun huippu näillä mittareilla? Saahan sitä tilastoida, mutta ei nyt ihan puuta ja heinää tarvii kaikkien isojen poikien puhua. Mutta eniten KVA-arvoja on joillakuilla muilla, ja nivelterveimpiäkin on joillakuilla muilla. Tutkitusti. Ja muita valioarvoja ei kannata sitten laittaa jonoon, vois olla jo noloa superkennelille.


      • xepi
        Ihan varmasti, joo kirjoitti:

        Valkohampaan 9 x KVA, kuvattu 68%, joista 95% A-B (groenendael-laekenois)
        Eloketun 8 x KVA, kuvattu 82%, joista 98% A-B (malinois-laekenois)
        Pois Kottoo 7 x KVA, kuvattu 54%, joista 84% A-B (malinois)
        Cousins 6 x KVA, kuvattu 71%, joista 91% A-B (tervueren)

        Ihan esimerkkeinä. Että missä kohtaa on toi Pois Kottoo niinkun huippu näillä mittareilla? Saahan sitä tilastoida, mutta ei nyt ihan puuta ja heinää tarvii kaikkien isojen poikien puhua. Mutta eniten KVA-arvoja on joillakuilla muilla, ja nivelterveimpiäkin on joillakuilla muilla. Tutkitusti. Ja muita valioarvoja ei kannata sitten laittaa jonoon, vois olla jo noloa superkennelille.

        No toki kennelin kuin kennelin saa näyttämään huonolta kun valitsee sopivat mittarit. Jos vertailtaisiin esimerkiksi työkäytössä viranomaisilla olleiden koirien määrällä, olisi järjestys hitusen toinen. PK:n tuottamilla koirilla on ollut erittäin merkittävä panos siihen, että malinois on Suomessa nykyään vakavastiotettava työ- ja harrastuskoira. Monet kasvattajat ovat jatkaneet PK:n tuottamilla koirilla ja menestystä on tullut arvokisoja myöten.


      • pelle hermanni
        xepi kirjoitti:

        No toki kennelin kuin kennelin saa näyttämään huonolta kun valitsee sopivat mittarit. Jos vertailtaisiin esimerkiksi työkäytössä viranomaisilla olleiden koirien määrällä, olisi järjestys hitusen toinen. PK:n tuottamilla koirilla on ollut erittäin merkittävä panos siihen, että malinois on Suomessa nykyään vakavastiotettava työ- ja harrastuskoira. Monet kasvattajat ovat jatkaneet PK:n tuottamilla koirilla ja menestystä on tullut arvokisoja myöten.

        ..siis oikeat mali ihmiset jotka tietävät syyn jalostuskieltoon niin nauravat koko tälle keskustelulle....voi kun tietäisitte....


      • tervuharrastelija
        Ihan varmasti, joo kirjoitti:

        Valkohampaan 9 x KVA, kuvattu 68%, joista 95% A-B (groenendael-laekenois)
        Eloketun 8 x KVA, kuvattu 82%, joista 98% A-B (malinois-laekenois)
        Pois Kottoo 7 x KVA, kuvattu 54%, joista 84% A-B (malinois)
        Cousins 6 x KVA, kuvattu 71%, joista 91% A-B (tervueren)

        Ihan esimerkkeinä. Että missä kohtaa on toi Pois Kottoo niinkun huippu näillä mittareilla? Saahan sitä tilastoida, mutta ei nyt ihan puuta ja heinää tarvii kaikkien isojen poikien puhua. Mutta eniten KVA-arvoja on joillakuilla muilla, ja nivelterveimpiäkin on joillakuilla muilla. Tutkitusti. Ja muita valioarvoja ei kannata sitten laittaa jonoon, vois olla jo noloa superkennelille.

        vaikka tervuharrastelija olenkin niin heti tulee mieleen muutama erinomainen "pois kottoo"-koiraa ja esim. Pamin jälkeläisnäyttöhän on vertaansa vailla. kva vaatii näyttelytuloksen, joten sen puuttuminen varmasti selittää osittain tuota "jakaumaa".
        Jonkin verran tervuja pk-kokeissa nähneenä mieleeni ei tule yhtään Cousins-koiraa, joka olisi ominaisuuksiltaan millään tapaa säväyttänyt, edes jos vertailukohtana on muut näyttelylinjaiset..


      • liirumliarum
        tervuharrastelija kirjoitti:

        vaikka tervuharrastelija olenkin niin heti tulee mieleen muutama erinomainen "pois kottoo"-koiraa ja esim. Pamin jälkeläisnäyttöhän on vertaansa vailla. kva vaatii näyttelytuloksen, joten sen puuttuminen varmasti selittää osittain tuota "jakaumaa".
        Jonkin verran tervuja pk-kokeissa nähneenä mieleeni ei tule yhtään Cousins-koiraa, joka olisi ominaisuuksiltaan millään tapaa säväyttänyt, edes jos vertailukohtana on muut näyttelylinjaiset..

        Belgeissä vain käyttömaleista on johonkin. Ne ovat sosiaalisia ja älykkäitä ja niiden hermorakenne on rautaa. Vain käyttömalin voi kouluttaa mihin vain. Näyttelykoirat on aikaa sitten pilattu värillä jalostuskriteereillä ja sukurutsalla. Niillä ei ole vietit tasapainossa ja niiden hermot ovat käytännössä aina kelvottoman huonoja. Belgeissä vain puhtaiden käyttölinjojen päät ovat kunnossa. Muilla variaatioilla kuuppa liiraa ja usein pahastikin.


      • tasapainoton29
        liirumliarum kirjoitti:

        Belgeissä vain käyttömaleista on johonkin. Ne ovat sosiaalisia ja älykkäitä ja niiden hermorakenne on rautaa. Vain käyttömalin voi kouluttaa mihin vain. Näyttelykoirat on aikaa sitten pilattu värillä jalostuskriteereillä ja sukurutsalla. Niillä ei ole vietit tasapainossa ja niiden hermot ovat käytännössä aina kelvottoman huonoja. Belgeissä vain puhtaiden käyttölinjojen päät ovat kunnossa. Muilla variaatioilla kuuppa liiraa ja usein pahastikin.

        ja kaikilla käyttömaleilla on tietty hermot ja vietit tasapainossa :))


      • käy/näy
        tasapainoton29 kirjoitti:

        ja kaikilla käyttömaleilla on tietty hermot ja vietit tasapainossa :))

        Yleensä on. Mutta näyttiksillä hermot yleensä roskaa. Asiaa seurattu pitkään. Homma näkyy työssä erittäin selkeästi. Käyttikset pystyvät töihin ja viettämään normaalia koiran elämää, näyttikset eivät. Näyttikset ovat melkien kaikki väisteleviä ja epäsosiaalisia eli aika surkeita elukoita. Näyttikset pelkäävät jopa roskapönttöjä ja pimeää. Niiden tilanne on jo surkea, kun joutuvat hilseilemään normaalien arkiasioidenkin vuoksi. Fobiaattinen elukka voi myös käyttäytyä arvaamattomasti. Se on omistajallekin stressin ja häpeän lähde. Siksi en näyttiksiin koske enää koskaan. Ne on jo jalostettu pilalle. Näyttikset ovat akkojen suosiossa. Ne eivät tajua koirista mitään.


      • tervuharrastelija
        käy/näy kirjoitti:

        Yleensä on. Mutta näyttiksillä hermot yleensä roskaa. Asiaa seurattu pitkään. Homma näkyy työssä erittäin selkeästi. Käyttikset pystyvät töihin ja viettämään normaalia koiran elämää, näyttikset eivät. Näyttikset ovat melkien kaikki väisteleviä ja epäsosiaalisia eli aika surkeita elukoita. Näyttikset pelkäävät jopa roskapönttöjä ja pimeää. Niiden tilanne on jo surkea, kun joutuvat hilseilemään normaalien arkiasioidenkin vuoksi. Fobiaattinen elukka voi myös käyttäytyä arvaamattomasti. Se on omistajallekin stressin ja häpeän lähde. Siksi en näyttiksiin koske enää koskaan. Ne on jo jalostettu pilalle. Näyttikset ovat akkojen suosiossa. Ne eivät tajua koirista mitään.

        joo, näyttelmälinjaisissa on paljon heikkoja koira, mutta jotenkin tuntuu, että viime vuosina on kentillä näkynyt aikaisempaa enemmän "huonoja" käyttölinjaisia, esimerkkinä vois mainita koirat, joissa on haettu epävarmuudesta viettiä.


      • Mali on paras
        tervuharrastelija kirjoitti:

        joo, näyttelmälinjaisissa on paljon heikkoja koira, mutta jotenkin tuntuu, että viime vuosina on kentillä näkynyt aikaisempaa enemmän "huonoja" käyttölinjaisia, esimerkkinä vois mainita koirat, joissa on haettu epävarmuudesta viettiä.

        Hyvä Mali on täydellisen sosiaalinen ja itsevarma. Se ei väistele, teputa tai sohlaa turhaa, ei hauku eikä meuhkaa ja on toisten koirien ja ihmisten edessä täysin varma, ystävällinen ja erittäin helposti hallittavissa. Hyvä mali on myös erittäin kuuliainen ja palveluhaluinen. Ja sitten kaikissa tehtävissä osoittaa tinkimätöntä viettivoimaa, nokkeluutta ja keksittymiskykyä. Tällaisia Maleja on Suomessa jo monta. Ne ovat kaikki käyttölinjaisia.


      • aika ristiriitaista
        Mali on paras kirjoitti:

        Hyvä Mali on täydellisen sosiaalinen ja itsevarma. Se ei väistele, teputa tai sohlaa turhaa, ei hauku eikä meuhkaa ja on toisten koirien ja ihmisten edessä täysin varma, ystävällinen ja erittäin helposti hallittavissa. Hyvä mali on myös erittäin kuuliainen ja palveluhaluinen. Ja sitten kaikissa tehtävissä osoittaa tinkimätöntä viettivoimaa, nokkeluutta ja keksittymiskykyä. Tällaisia Maleja on Suomessa jo monta. Ne ovat kaikki käyttölinjaisia.

        Mun mielestä "erittäin helposti hallittavissa" ja "erittäin kuuliainen" ei voi päteä koiraan, joka "osoittaa tinkimätöntä viettivoimaa". Monet koirat vaativat erittäin kovia pakotteita korkeassa vietissä ollessaan.


      • strongggg
        aika ristiriitaista kirjoitti:

        Mun mielestä "erittäin helposti hallittavissa" ja "erittäin kuuliainen" ei voi päteä koiraan, joka "osoittaa tinkimätöntä viettivoimaa". Monet koirat vaativat erittäin kovia pakotteita korkeassa vietissä ollessaan.

        Tyhmät sakemannit tarvitsevat sähköä. Mali toimii käskyillä ja vahvasti toimiikin. Maleilla vielä aivot ja lihakset tallella. Sakemanneiltahan kaikki hyvä jo jalostettu pois. Ne pelkkiä hermoraunioita.


      • kunhan puhut
        strongggg kirjoitti:

        Tyhmät sakemannit tarvitsevat sähköä. Mali toimii käskyillä ja vahvasti toimiikin. Maleilla vielä aivot ja lihakset tallella. Sakemanneiltahan kaikki hyvä jo jalostettu pois. Ne pelkkiä hermoraunioita.

        No mä olen kyllä jonkin verran malitreeniryhmissä pyörinyt ja sähköt on aika monessa ryhmässä käytössä...


      • heikkoa oli
        strongggg kirjoitti:

        Tyhmät sakemannit tarvitsevat sähköä. Mali toimii käskyillä ja vahvasti toimiikin. Maleilla vielä aivot ja lihakset tallella. Sakemanneiltahan kaikki hyvä jo jalostettu pois. Ne pelkkiä hermoraunioita.

        No miksi ne malit eivät toimineet IPO:n MM-karsinnoissa vaan saksanpaimenkoirat ottivat kärkitilat?


      • kysympä vaan
        pelle hermanni kirjoitti:

        ..siis oikeat mali ihmiset jotka tietävät syyn jalostuskieltoon niin nauravat koko tälle keskustelulle....voi kun tietäisitte....

        ni minkälaatuinen se syy sitten jalostuskieltoon oli? hä!


    • äyskinäyskin

      liekö sinne koskaan kuulunutkaan..mutta aina tämä "intohimoinen" keskustelu menee överiksi. Tämän takia vältän käyttökoiria kun hyvän koiraharrastuksen pilaavat ihmiset turhalla vauhkoamisella. Haloo - koira on loppujen lopuksi vain koira. Relataan pikkuisen :)

      • vahvamal

        Sulla geelarin hermorakenne. Se paineistuu pienessäkin hälinässä. Kunnon käyttömali kestää hälinää ympärillään erinomaisesti ja on aina ystävällinen. Pelkurit ovat niitä jotka näykkivät.


      • notokkiisa
        vahvamal kirjoitti:

        Sulla geelarin hermorakenne. Se paineistuu pienessäkin hälinässä. Kunnon käyttömali kestää hälinää ympärillään erinomaisesti ja on aina ystävällinen. Pelkurit ovat niitä jotka näykkivät.

        Sääli vaan että tommosia kuvaamiasi kunnon käyttömaleja on niin vähän. Meteliä ja mainostusta kyllä piisaa. Jalostukseenkaan ei oo näköjään käyttää ku kourallista uroksia ja nekin menee käyttöön puhtaasti pelkkien tittelien perusteella. Huono on tilanne käyttömaleilla.


      • ToisenRodunHarrastaj
        notokkiisa kirjoitti:

        Sääli vaan että tommosia kuvaamiasi kunnon käyttömaleja on niin vähän. Meteliä ja mainostusta kyllä piisaa. Jalostukseenkaan ei oo näköjään käyttää ku kourallista uroksia ja nekin menee käyttöön puhtaasti pelkkien tittelien perusteella. Huono on tilanne käyttömaleilla.

        Miksi näyttöbelgi on muuttunut niin "puikkonokkaiseksi" kun vertaa niitä vanhanajan belgeihin joilla oli peruskoiran pää? Turkit myös pidentyneet huomattavasti.

        Miksei belgiä ole pidetty myös ulkonäöltään belginä?


      • aiaiv
        ToisenRodunHarrastaj kirjoitti:

        Miksi näyttöbelgi on muuttunut niin "puikkonokkaiseksi" kun vertaa niitä vanhanajan belgeihin joilla oli peruskoiran pää? Turkit myös pidentyneet huomattavasti.

        Miksei belgiä ole pidetty myös ulkonäöltään belginä?

        samaa ihmettelen. Geelarin päät jo niin kapeita, että eihän niihin mahdu edes aivoja. Eli tarvi ihmetellä geelareiden aivotonta käytöstä.


      • malitausta auttaa
        aiaiv kirjoitti:

        samaa ihmettelen. Geelarin päät jo niin kapeita, että eihän niihin mahdu edes aivoja. Eli tarvi ihmetellä geelareiden aivotonta käytöstä.

        Käyttömalitaustaiset grotskut ja tervut tulossa. Niiden avulla parannetaan luonnetta(sosiaalista varmuutta ja toimintakykyä) ja rakennetta. Hyviä esimerkkejä jo Suomessakin. On nähty, että grotsku ilman otsapengertä ei toimi. Se vain söhlää neuroottisesti. Kapeissa päissä ei tilaa aivoille, hampaille, silmille eikä purulihaksille.


      • vastatkaa
        malitausta auttaa kirjoitti:

        Käyttömalitaustaiset grotskut ja tervut tulossa. Niiden avulla parannetaan luonnetta(sosiaalista varmuutta ja toimintakykyä) ja rakennetta. Hyviä esimerkkejä jo Suomessakin. On nähty, että grotsku ilman otsapengertä ei toimi. Se vain söhlää neuroottisesti. Kapeissa päissä ei tilaa aivoille, hampaille, silmille eikä purulihaksille.

        mikä sen jalostuskiellon syy oli?


      • rasrasr
        vastatkaa kirjoitti:

        mikä sen jalostuskiellon syy oli?

        Luontolenkillä piereskely. Rastas säikky kun mali pieraisi suoraan nokkaan.....


    • suosioo tullu

      Kohta 15 tuhattta lukijaa!!!!!!!! Tämän saitin ylivoimainen ennätys. asia kiinnostanut ja tuohduttanut monia. Mutta Kottoot Suomen maailmalla menetyneen malikannan todella kova perusta, suorastaan graniitti. Hurrit ja norjalaiset tekivät maleistaan vellihousukamaa. Suomi uusia Pekkoja. On muuten hieman eroa menestyksessä maiden välillä. Ruotsin malit edelleenkin ominaiksuuksiltaan tyhjää näyttelykamaa. Niille pitäsi laittaa pinkkirusetit häntään ja homolappu perseeseen. Semmosia ne.

    • myös muut

      kohta on tilanne, että parhaiden tervujen ja grodejenkin takana on pekko & hissuu

      • hissupekko

        Totta. Hissu ja Pekko löytyy kaikkien suomalaisten ipo-mestareiden takaa. Aikamoinen pari. Uusia linjoja tulee, mutta tarkkana pitää olla niiden pinta-arkuuden vuoksi. Monet ns. ringit hermostuneita ja yliteräviä tyhjänräkyttäjiä. Pekkolaiset keskimäärin varsin stabiileja ja suorituskykyäkin riittää moneen lähtöön.


    • HärmänHäijy

      Ringilinjoja moititaan "tietäjien" toimesta pinta-arkuudesta.

      Laskin huvikseni Poliisikoirien galleriasta 105 kpl x-maleja tai belgianpaimenkoiria joista 32 koiran sukutaulu sisältää vähintään 50% näitä "pinta-arkoja" ringilinjoja ja ringilinjojen osuus virkakoirissa kasvussa... karkeasti laskettuna joka kolmas poliisikoira malinois on "pinta-arka" ringilinjainen.

      Että näin...

      • pärisee

        Tuollainen analyysi ei ole millään tavalla järkevä, koska toki linjasta kuin linjasta tulee päteviä koiria, oleellisempaa olisi tietää kuinka paljon joutuu hylkyyn eri linjoista. Laskitko kaikki x-malit ring-linjaisiksi, joukossahan lienee hollannintuonteja, joilla ei ole ring-lajien kanssa mitään tekemistä. Lisäksi tiedän, että poliisikoiraksi pääsee sellaisetkin koirat, jotka eivät suojeluharrastajille kelpaa luonnepuutteiden vuoksi. Poliisikoirana oleminen ei valitettavasti ole kummoinen mittari koiran ominaisuuksista.

        Nyt jo suljetulla kayttobelgi-foorumilla oli kasvattajilla paljon huonoja kokemuksia belgialaisista ringilinjoista. Itse olin katsomassa rotumestaruuksia, eikä omasta mielestäni ominaisuuksiltaan (ei siis pisteiltään) parhaista koirista yksikään ollut nykyisistä ring-linjoista, sen sijaan yksi huonoimmista koirista oli puhdas ring-linjainen. Toki otos ei ollut suuri.


    • HärmänHäijy

      En tosiaan laskenut hollantilaisia sekarotuisia koiria ringilinjaisiksi. Laskin ne jotka tiedän joissa on vähintään se 50% Belgian ring-linjaa. Osa niistä ei toki vielä galleriasta löydy koska se ei ole 100% ajan tasalla.

      Enpä usko että hylkyprosentti on sen suurempi. Tiedän myös saksalaisten ja suomalaisten periyttäjien jälkeläisiä menneen hylkyyn testissä virkapuolella tai pentuna ostettuina.

      IPO- Rotumestaruus kilpailuissa 2011 oli 2 koiraa joiden suvussa 50% Belgianring -linjaa ja ne sijoittuivat sijoille 3. ja 9. ja molemmat kilpailivat FCI MM:ssä tänä vuonna ja toinen sijoittui sijalle 5.

      Ringilinjainen tuontipoliisikoira tuntuu tänä vuonna astuvan jonkin verran Suomessa; myös IPO-kasvattajien narttuja. Mutta se onkin tuotu Suomeen rehelliseltä kasvattajalta eikä näiltä joista aikanaan tuotiin Suomeen lähes pelkkää paskaa. Osa tekee Belgiassakin paskoilla rahaa mutta ei niiden koiria näy myöskään Belgian Ring mestaruuskisoissa juurikaan.

      • pärisee

        Mielestäni rotumestaruuksissa myös 10. sijoittunut ja osin 13. sijoittunut olivat ring-linjoista. Se, että koira pärjää mm-kisoissa, ei tee siitä ominaisuuksiltaan huippua.

        Oman kokemukseni mukaan yksi belgialaisten ring-linjojen huonoista puolista on epäsosiaalisuus. Meneehän sellainen koira jos sitä voi pitää pihan perällä tarhassa mutta itse en tykkää sellaisesta koirasta yhtään.

        Onko se belgian ringikään niin vaativa laji koiran ominaisuuksille kuin jotkut mainostaa? Katselin joskus Youtubesta belgian ringin mestaruuskilpailuista videota, niin koiralle suorastaan tarjottiin helppoja puruja käteen ja kuormitus oli perin vaatimatonta. Ranskan ringissä maalimiehet sentään saavat väistellä koiraa.

        Minulla ei sinänsä mitään ringilajeja vastaan ole, itsekin olen harrastanut mondioringiä ja pidän sitä IPOa mielenkiintoisempana lajina. Ja tästä tuontipoliisikoirasta olen itsekkin kysellyt pentua...


    • HärmänHäijy

      Oli toki rotumestaruuksissa pari narttua lisäksi ringilinjoista ja sijoituksia en muista.

      Se tuleeko niistä ringilinjoista sosiaalisia / epäsosiaalisia tai alusta-arkoja/ varmoja riippuu myös siitä millaisia vanhempia laitetaan yhteen ihan kuten muissakin linjoissa.

      Suomesta löytyy aika mukavasti jokaiselle jotakin ja se lienee rikkaus. Rodun suosio on kasvussa ja se ei usein ole pelkästään positiivinen asia.

      Belgian Ring on vaativa laji mutta viime kädessä oli laji mikä hyvänsä tekee kasvattaja viime kädessä jalostusvalinnat. Vaativa laji ei myöskään takaa isän tai emän jalostusarvoa eikä sopivuutta jalostukseen valitulle partnerilleen.

      Millä perusteella väität ettei poliisikoiran työ ole kummoinen mittari ominaisuuksista ? Ensin naristaan alusta-arkuudesta ja kun lyödään faktoja pöytään niin ei sekään mittari enää kelpaa vaikka virkakoirat tekevät työtään ja harjoituksia paljon sisätiloissa...

      • pärisee

        1. Minä en kirjoittanut viestiä jossa naristiin alusta-arkuudesta
        2. Olen nähnyt täysin lahopään koiran, joka toimii tälläkin hetkellä poliisikoirana.


    • jussipussi8

      Nimimerkki "Pärisee" kirjoitti näin:

      "Poliisikoirana oleminen ei valitettavasti ole kummoinen mittari koiran ominaisuuksista."

      -Minä olen henkilökohtaisesti hieman eri mieltä tästä asiasta. Toki partiokoirinakin on kaikenlaista materiaalia,mutta jos puhutaan Maleista ja siitä,että koira on läpäissyt kaikki tasokokeet,niin pidän tuollaista koiraa keskiverto tai parempana yksilönä.

      -Haluaisinkin tietää,että mihin faktoihin mielipiteesi muodostuu nimimerkki "pärisee"?


      Ja arvon "Pärisee" nimimerkki, mikäli epäilen että olet E.L niminen ihminen ja viittasit kommentillasi: "Olen nähnyt täysin lahopään koiran, joka toimii tälläkin hetkellä poliisikoirana."

      Omaan edelliseen koiraasi, niin olet aika hukassa. :) Minusta kun tuntuu,että edelliset omistajat eivät tainneet oikein löytää keinoja ko. koiran kouluttamiseksi ja siksi olikin hyvä,että se päätyi erinomaiselle ohjaajalle Poliisiorganisaatioon. Koiralla on tehty kaikki tasokokeet hyväksytysti läpi ja koiraa treenaa huippuveskari Spl/Poliisi organisaatiosta. Miksi se heillä toimii moitteettomasti nykyään?

      Mutta mikäli et ollut kyseinen henkilö joksi sinua luulen, niin anna anteeksi ja unohda koko juttu. :D

      Ystävällisin terveisin: Jussi Leinonen Kennel Suhteellisen


      Noihin muihin juttuihin en jaksa ottaa edes kantaa... on niin lapsellinen juupas/eipäs leikki. :)

      • pärisee

        Toki poliiskoirissa on varmasti huippukoiriakin. Myönnät kuitenkin itsekin, että poliisikoirat voivat olla ihan vain keskivertokoiria. Minusta tuntuu, että meillä ei välttämättä oikeasti ole hirveätä näkemyseroa, olet vain ottanut suomi24-kirjoitustyyliä edustavat kärkkäät sanavalintani liian tosissaan.

        Jos nämä keskustelut ovat mielestäsi lapsellisia juupas/eipäs-leikkejä (niin kuin toki ovatkin), niin miksi edes tulit osallistumaan?


    • jussipussi8

      Olisin vain halunnut perusteluita väitteillesi, niitä kuitenkaan saamatta.

      Aihe oli mielenkiintoinen ja sydäntäni lähellä olevaa, joten siksi osallistuin tähän keskusteluun.

      -Jussi Leinonen-

      • harrastelelijaaa

        jussille "peukut" omalla nimellä kirjoittamisesta..


      • Johannes apostoli

        Hyvä Jussi!
        Tiedät varmaan että tällä sivulla et saa mitään järkevää keskustelua aikaan vaikka kuinka yrität.. :)
        Milloin muuten teet taas pentuja yhdistelmällä Nede ja joku hyvä narttu?


    • kaikennäköistä

      No niin... ( Pärisee) miten sen nyt ottaa - sivusta joskus asioita kuunnelleena - onhan sitä saksanpaimenissakin koiria, jotka eivät ole läpäisseet poliisikoirien tasoja mutta ovat tällä hetkellä Suomen huippuja esim. Ipossa...

      Normaali "harraste" koirien vaatimukset on niin eri luokkaa, kuin mitä taas esim. poliisikoirilta vaaditaan, jotta ne ovat ns. turvallisia työvälineitä. Mutta kun tavan kasvattajat ja harrastajat eivät tiedä näistä vaatimuksista juurikaan mitään niin silloin on paha myöskään arvostella asioita miltään kannalta.

      Esim hyvä ipo -tai vaikka metsäjälki koira voi selviytyä huippupisteillä koetilanteista mutta eivät välttämättä kuitenkaan kykene liikkumaan edes portaissa / liukkailla lattioilla, saati selvitymään useiden kilometrien jäljistä esim. asfaltilla... ne on niin eri asioita mitä tavan koirilta vaaditaan verrattuna virkakoiriin - siis kaikenkaikkiaan muihinkin virkakoiriin kuin poliisikoiriin.

      Ja mitä muuhun keskusteluun tulee - pitäkää kasvattajat huolta belggarien laajasta geenipoolista ja ennenkaikkea terveydestä / ominaisuuksista, jotta ei käy kuten sakemanneille - olisi kiva kun olisi terveitä ja toimivia koiria - niin käyttöön kuin näyttöönkin =)

      • onglemiaki o

        Kun katsomme historiaa, niin kaikki käyttömalit ovat Rong-linjaisia. Niitä obn vain alettu viime vuosikymmeninä kouluttamaan muihinkin lajeihin ..m suojeluun ja ipoon. Aivan viimevuosina on alettu puhua puhua josatkin erityisestä ring-linjasta. Monet taustoiltaan aivan tuttuja mutta hyvin monet ovat myös sekarotuisia. Belgia on tunnettu rakenteellisesta epärehelisyydestä. Se on siis kusettajien maa myös koirapuolella. Väärennettyjä papereita liikkuu paljon. Kaikki eivät tiedä, että näihin uusiin ring-linjaisiin on sotkettu mm. Doggin ja Pitin koktaileja, sakemanniakin joskus, holskun ja Dogo Canarion sekoituksia etc. Siis melkein mitä tahansa. Muutamat uudet ring-linjaset jo niin suuria ja massivisia, että niillä ei ole enää mitään tekoa perinteellisen käyttömalin kanssa. Kun nartutkin alkavat painaa lähes 40 kiloa, niin silloin on aika epäillä taustoja. Perinteellisiä kyttömaleja saa enää lähinnä vain Saksasta. Juuri tämä alkuperäinen mali on edelleen suorituskykyisin kaikista, myös ring-lajeissa. Uusissa ringlinjoissa on paljon vikoja, piileviä sairauksia, luonneonnegmia, salakavaluutta, hermoherkkyyttä, yllättävää nupin pimenemistä, raivoaggressivisuutta normaaleissa arjen tilanteissa etc. Ne jo purreet omaakin perhettä. Sitä ei terve koiraa tee koskaan. Eli monet niistä valmiiksi pelkkää monttukamaa. Nyt kaikenmaailman prätkäporukat jo huomanneet ne ja vaihtavat hullut AB:nsa ja Dogonsa ring-maleihin.


    • HärmänHäijy

      Menee nimimerkillä "onglemiaki " maat sekaisin. Puhut Hollannista Belgiana. Väitän ettet ole ikinä edes käynyt Belgiassa.

      Faktoja pöytään, kiitos.

      • oxo

        Totuus on että tietyjen kasvattajien takia malinois kanta suomessa kohta yhtä huonossa kunnossa kuin saksanpaimen koirien kanssa, eli verilinja on kohta niin kapea että uutta verta on pakko hakea ulkomailta.

        Mitä "pois kottoo" kasvattajaan tulee niin noin pari vuotta sitten sieltä tulevat malit olivat priima koiria mutta nykyisin laatu on keskitasoa tai huonompaa..valitettavasti.


      • mistäpuhut...
        oxo kirjoitti:

        Totuus on että tietyjen kasvattajien takia malinois kanta suomessa kohta yhtä huonossa kunnossa kuin saksanpaimen koirien kanssa, eli verilinja on kohta niin kapea että uutta verta on pakko hakea ulkomailta.

        Mitä "pois kottoo" kasvattajaan tulee niin noin pari vuotta sitten sieltä tulevat malit olivat priima koiria mutta nykyisin laatu on keskitasoa tai huonompaa..valitettavasti.

        Eihän se ole vuosikausiin kasvattanut koiria lainkaan.....eli mistä elukoista huastat?


    • pittinilkkuri,,..

      Hollannin touhut tiedetty Suomessakin jo pitkään. Niillähän omat rekisteritkin, osa jopa luotettavia tai ainakin luotettavan tuntuisia. Mutta belgialaisissa pujopartamiesten kerhoissa tehdään ihan samaa, jopa vielä radikaalimpaa. Mutta eihän tänne tarvitse ihan mitä tahansa roskaa maailmalta ostaa. Jos kaupattava Malikka lähestyy Tanskandogin kokoa ja sillä Pitin pää, niin jotakin hämärää saattaa taustossa olla.

    • hist......

      Kennelinä historiaa, mutta kantakoirat elävät monissa Suomen maleissa. Suomen malikannan peruskiviä. Ne kestävät edelleenkin.

    • elokult

      Onks niit vielä elävien kirjoissa, kisoissa, töissä?

    • onkohenkee

      Onks niitä vielä elossa?

    • niinol

      Tais Arttu olla viimeinen Pekon ja Sissin menestynyt jälkeläinen.

    • Anonyymi

      Kokemus ja tietämys kyseisestä kennelistä vaan on hyvä .
      Itselläni oli Saku ja veljelläni jo kennelin koira Kyösti . Tosiaan erilaisia mutta Belkkari on vaan nopeampi ja kiltimpi heh. Todella kiva ja kaunis wurrukka
      El Tonto

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe