Linux tietoturvallisuus

Seppo,

Uskaltaako näitä linuxin eri käyttöjärjestelmiä käyttää kun on yhteydessä internettiin???
Tarkoitan sitä, että alkavatko kaikki häkkerit ja virukset tulvia koneelleni.
Olen ymmärtänyt että näitä linux eri käyttöjärjestelmiä tekevät epäviralliset tahot enkä oikein luota siten tietoturvallisuuteen.

10

1156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aiheesta keskustelua
    • suser

> Uskaltaako näitä linuxin eri käyttöjärjestelmiä käyttää kun on yhteydessä internettiin???

Miksi ei?

> Tarkoitan sitä, että alkavatko kaikki häkkerit ja virukset tulvia koneelleni.

Tuskin häkkerit kiinnostuu koneestasi jos et siinä ylimääräisiä palveluita pyöritä. Ja noita viruksia en ole aikanaan omassa järjestelmässäni tavannut.

> Olen ymmärtänyt että näitä linux eri käyttöjärjestelmiä tekevät epäviralliset tahot enkä oikein luota siten tietoturvallisuuteen.

No en ainakaan RedHattiä tai Novellia pitäisi epävirallisena tahona. Ennemmin luotan noihin kuin esim. mikkisoftaan ;-)

• Seppo,

Olen lueskellut tänne kirjoitettuja viestejä eri linux käyttöjärjestelmien ongelmista ja saanut sen käsityksen ettei myöskään tietoturvallisuuteen voi oikein luottaa. Ongelmat mitä lunux käyttöjärjestelmissä on eivät minua haittaisi, mutta kun tietokoneeni on yhteydessä internettiin 24 tuntia vuorokaudessa niin tietoturvallisuus täytyisi olla ainakin windowsin luokkaa ja saa olla parempikin.
        Tätä minä yritän selvittää kysymyksilläni.

• suser
        Seppo, kirjoitti:

Olen lueskellut tänne kirjoitettuja viestejä eri linux käyttöjärjestelmien ongelmista ja saanut sen käsityksen ettei myöskään tietoturvallisuuteen voi oikein luottaa. Ongelmat mitä lunux käyttöjärjestelmissä on eivät minua haittaisi, mutta kun tietokoneeni on yhteydessä internettiin 24 tuntia vuorokaudessa niin tietoturvallisuus täytyisi olla ainakin windowsin luokkaa ja saa olla parempikin.

> Ongelmat mitä lunux käyttöjärjestelmissä on eivät minua haittaisi, mutta kun tietokoneeni on yhteydessä internettiin 24 tuntia vuorokaudessa niin tietoturvallisuus täytyisi olla ainakin windowsin luokkaa ja saa olla parempikin.

No minkä tahansa linux-jakelun tietoturva on oletuksena parempi windowsin.
        Ja yleensä käyttäjä on tietoturvan heikoin lenkki.

• Kiitos
        suser kirjoitti:

> Ongelmat mitä lunux käyttöjärjestelmissä on eivät minua haittaisi, mutta kun tietokoneeni on yhteydessä internettiin 24 tuntia vuorokaudessa niin tietoturvallisuus täytyisi olla ainakin windowsin luokkaa ja saa olla parempikin.

No minkä tahansa linux-jakelun tietoturva on oletuksena parempi windowsin.
        Ja yleensä käyttäjä on tietoturvan heikoin lenkki.

Kiitos vastauksesta, mutta odotan vielä muittenkin käyttäjien mielipiteitä.
        Käyn lukemassa viestit 2 päivän päästä.

• miksuh.
        Seppo, kirjoitti:

Jokaikisen linux jakelun tietoturva on paljon paremmalla mallila kuin minkään Windows version. Sitäpaitsi Linuxille ei edes pahemmin ole olemassa viruksia tai vakoiluohjelmia. 99.999% siitä internetin ryönästä toimii nimenomaan vain Windowsissa. Jos seuraat tietoturva uutisia, niin pitäs kyllä huomata, että Windows vuotaa kuin seula. Linuxissakin toki löytyy aina sillon tällön reikiä, mutta reikien määrällä ja niiden vakavuudella mitattuna Windows on kyllä täysin omassa luokassaan.

• ja taas

Mikkistrollit suoltavat joka palstalle linuxin vastaisia kirjoituksia, kun on Tietoturvapäivä.

Jokuhan voisi muuten pian keksiä miten tietoturvaa oikeasti parannetaan...

• käyttäjä 11

Kun sinä kerran turvallisuutta haluat, niin äkkiä
      imuroimaan joku linux.

Ja asia saa vielä suuremman merkityksen näin
      tietoturvapäivänä.

Siis, näin paranna tietoturvaa omalta osaltasi!

• Pentti Nelonen

Wintoosassa niitä örkkejä vasta pyöriikin. Näin ei saisi olla koska sen on tehnyt kaupallinen taho ja siten käyttäjien pitäisi saada rahoilleen vastinetta. Elikkä kyllä se "epävirallinen" taho tekee huomattavasti luotettavampaa ja turvallisempaa softaa. Pidän linuxia, bsd-käyttiksiä ja mac os X:ää turvallisimpina mitä on tehty. Wintoosa ei siihen joukkoon kuulu. Se M$-lätkä päällä ei takaa turvallisuutta, pikemmin se takaa _turvattomuuden_.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3880
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3466
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3078
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2920
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1914
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1908
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1749
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1693
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1691
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1644
    Aihe