asia on tälläinen: olen tällä hetkellä asunnoton ja nyt enoni on etsimässä isompaa kämppää. eilen ilmoitimme vuokrayhtiölle, että muutan enoni luokse, tittelinä "tyttöystävä", että voin sitten jäädä siihen heti kun eno muuttaa pois.
ongelma on se miten tämä sitten selitetään kelan tädeille. onko ne yhteydessä yleensä vuokrayhtiöiden kanssa, jos kelalla sanon asian niin kuin se on eli mies on mun eno, ei avomies. niin ei tuet tippuisi kun tämä enoni tienaa niin paljon.. auttakaa pian, on vähän kiire! ja kiitos!
apua nopeasti!!
7
1516
Vastaukset
- persnetto
... mistä roikkuu. Eli miksi vuorayhtiölle piti ilmoittaa "tyttöystävä"?
Kelalle yleensä riittää mitä vuokrasopimuksessa lukee .... ellei siinä lue "tyttöystävä" niin korkeintaan kysyvät sukuselvitystä että tuo eno-asia selviäisi. - asuja
Asumistuen kannalta on yks´lysti oletteko avopari vai ette. Joka tapauksessa samassa asunnossa yhteisellä vuokrasopimuksella asuvat ovat samaa ruokakuntaa. Ruokakunnalle myönnetään vain yhteinen asumistuki, jolloin teidän kummankin tulot vaikuttavat tähän yhteiseen asumistukeenne.
Tämä kaikki sillä ehdolla, ettet ole opiskelija ja näin oikeutettu asumislisään. Jos olet opiskelija, kannattaa ilmoittaa Kelalle, että kyse on enosta eikä poikaystävästä. Ei Kela asiaa vuokranantajalle saa ilmoittaa. - opiskelija
eli siksi ilmoitimme niin että pääsin puikkelehtimaan mahdollisen jonon ohi.. selvisi kyllä tänään että jonoa ei ole, kaksi asuntoa tyhjillään ks. talossa..
halusin juuri enoni asunnon, eno on pitänyt sen todella siistinä, sijainti ja vuokra ovat sopivia! ja ostan enolta jotain huonekaluja eli säästyy ylimääräiseltä raahaamiseltakin..
olisin kyllä itse hoitanut eri tavalla, mutta eilen soitettiin että näin on tehty. mutta ei siinä mitään, kohta oon ihanan asunnon vuokralainen! ja kiitos vastauksista!- vuokrasopimus
teidän kummankin nimissä?
Jos se on enosi nimissä ja hän muuttaa pois, niin asunto ei enää ole vuokrattu kenellekkään.
Itselläni kävi nuorena vastaava tapaus. Itse asuin halvassa kämpässä(kunnan) ja olin muuttamassa pois. Veljeni halusi muuttaa asuntoon. No, veljeni muutti papereilla luokseni ja vähän ajan päästä itse muutin siis pois.
Emme ajatelleet asiaa pidemmälle, mutta veljellänihän ei ollut vuokrasopimusta ollenkaan! Se oli siis minulla, joka tietysti raukesi kun muutin asunnosta pois.
Asiat onneksi selvisivät, veljeni sai tehdä sopimuksen, mutta kunta olisi voinut heittää hänet pihallekkin. Onneksi oli hoitanut vuokransa ajallaan, ettei ainakaan siihen olisi kaatunut. ;o)
- asumistuensaaja
Jos asut tittelillä tyttöystävä, olet kelan mukaan avopuoliso ja saatte yhteisen asumistuen johon vaikuttaa molempien tulot.
Jotta saisit oman asumistuen, sinulla pitää olla oma erillinen vuokrasopimus. Kannattaa tehdä enosi kanssa alivuokralaissopimus, tosin siitä pitää ilmoittaa enon vuokranantajalle. Siten saat tuet omalle asumisellesi.- ASUJA
Tuskin menee läpi. Ei Kelassakaan aivan sokeita olla. Kysehän on päivänselvästi tekaistusta vuokrasopimuksesta, josta ei Kelan kuulu välittää.
Mahdollisella avosuhteella ei ole merkitystä. Kyseessähän on joka tapauksessa yhteisöruokakunta (yhteinen vuokrasopimus) ja tilanne on sama kuin avoliitossakin. - häpähäpä
ASUJA kirjoitti:
Tuskin menee läpi. Ei Kelassakaan aivan sokeita olla. Kysehän on päivänselvästi tekaistusta vuokrasopimuksesta, josta ei Kelan kuulu välittää.
Mahdollisella avosuhteella ei ole merkitystä. Kyseessähän on joka tapauksessa yhteisöruokakunta (yhteinen vuokrasopimus) ja tilanne on sama kuin avoliitossakin.Ei lähisukulaiset voi olla puolisoita!!! Sen kieltää jo Suomen laki, selitys riittää Kelalle. Eri asia, jos yhteinen vuokrasopimus, silloin olette samaa ruokakuntaa, samoin lähisukulaiset ylenevässä ja alenevassa polvessa (ei eno). Opintotuen asumislisässä kelpuutetaan isovanhempien kanssa tehtry vuokrasopimus, yleisessä asumistuessa ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi403771Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal333364- 692968
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912820- 351828
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no831816- 241659
- 281597
- 291579
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231564