HARKITKAA

Kaasona ollut

Olin viime elokuussa kaasona kaverilleni. Toinen kaaso oli hänen siskonsa.

Jos olisin tiennyt millainen show ja rahareikä hänen häänsä tulevat olemaan, en olisi suostunut.
Polttarijärjestelyt, soittorinki osallistujien tavoittamiseksi, hääyöpaikan "koristelu", kuskailu hääaamuna kampaukseen ja meikkeihin edestakaisin jne. jne.

Aluksi olin innoissani mutta huomatessani, että toinen kaaso oli pelkästään joo joo-naisena hommassa mukana ja muut kaverit odottivat kaasojen hoitavan ja ideoivan kaiken polttareihin liittyvän, laantui into sitä mukaa kun häät lähestyivät.

Palkkiona kaason TYÖSTÄ sain latvialaista kuohuviiniä sekä halvan viinapullon.

Kokemuksia on laidasta laitaan mutta olen itse sitä mieltä, että häät järjestetään VIERAILLE eli omille ystäville ja sukulaisille eikä mielestäni ole tarkoitus, että jotkut ovat siellä töissä palvelemassa hääparia. Tällekin morsiamelle oli tärkeintä näyttää hyvältä, viis siitä että pitopalvelun ruoka oli suorastaan ala-arvoista raakoinen perunoineen ja sitkeine lihoineen.

Tällä vuodatuksella pyrinkin nyt kaasoksi pyydettyjä HARKITSEMAAN tarkoin ennen suostumustaan.
Kysykää ja selvittäkää morsiamen kanssa tarkoin mitä kaikkea hän odottaa teidän tekevän.

16

7619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen28_

      Kyllähän hääpäivä on hääparin päivä. Jos haluaa järjestää bileet, joissa ei keskiössä ole ketään, niin voi järjestää vaikka sukujuhlat. Olisiko sinusta morsiammen pitänyt alkaa itkemään kesken juhlia huonoa pitopalvelua? Eipä sitä vaihtaakkaan voi siinä vaiheessa.

      Ikävää tietysti on se, ettei hommia ole jaettu tasaisesti, eikä ole otettu huomioon mitä järjesteleminen maksaa. Itse ajattelen, että esim. kaikki polttarijärjestelyjen kustannukset jaetaan osallistujien kesken.

      Aika paljolta varmaan selviää, kun sanoo suoraan, mitä ajattelee. Kun rakentavassa hengessä kertoo, että tulee hyväksikäytetty olo -aika ja rahat ei riitä- jää kaikille parempi mieli. Morsian ei huumassaan välttämättä ollenkaan tajua, ettei häät merkitse muille niin paljon kuin hänelle. Ei siitä voi loukkaantua, jos joku palauttaa maan pinnalle.

    • ihme ystävä....

      Sinulla on ihme ystävä. Mun ystävä kenelle olen kaaso ei teetä mulle mitään töitä . Polttareita olen alkamassa järjestämään, mutta mun täytyy enemmänki kysyä siltä kaverilta että mitä haluaa mun tekevän. Fiksut ystävät ei pidä orjana

      • ketjun aloittajaa

        Ikävä kyllä omien kokemusteni perusteella on todella suuri vaara että ihan järkevä ihminen hullaantuu häiden materialistisesta puolesta ja tuhlaamisen mahdollisuudesta ja etenkin siitä että "tän kuuluu maksaa näin paljon". Samalla alkaa tuntua ihan luontevalta että kaasokin maksaa mekostaan 300-400 euroa, ehdottamasti hankkii meikin ja kampauksen ammattilaiselta. Toiset käyttävät muutenkin paljon rahaa ja tekevät niin hääpäivänäänkin, toiset joutuvat säästelemään, joten häiden varjolla irrottaudutaan kaikista estoista...


    • Sarie

      Minua pyydettiin kaasoksi viime viikonloppuna. Häät on heinäkuussa.
      Kyllä se nyt kuitenkin niin on, että kaasona oleminen on vastuullista. Ei siinä aina ole paljon aikaa juhlia (jos ollenkaan).
      Aion tehdä kaikkeni, jotta ystävälläni tulee täydelliset polttarit, sekä häät.
      En voi edes kuvitella, että joku suostuu kaasoksi tietämättä kuinka paljon se teettää hommia.
      ...Ja ne häät ovat kyllä kuitenkin ja edelleen se hääparin juhla johon ystävät ja sukulaiset pääsevät mukaan. Tärkeintä on että hääpari nauttii olostaan. Se on mun mielipiteeni se.
      Rahaa aion kanssa pistää palamaan "morsiameni" eteen ja tiedän että saman hän tekee minulle, kun on minun vuoroni.

      • Marianna

        Me kustansimme kaasolle kaiken sen mistä koitui meidän vuoksi kuluja esim puvun, bensat, puhelinkuluja (onneksi on olemassa sähköpostit), materiaalit. Kaasopa käytti tilannetta hyväkseen ja osti itselleen ihan järkyttävän kalliin puvun. Ajattelimme, että 100e on kohtuu kustannus siitä mutta meille tuli siitä 235e lasku. Yhdestä puvusta. Minä, kun en osaa suoraan sanoa niin kärsin sen laskun.. ja kaaso piti vielä puvun itsellään. En sitten ostanut kaason lahjaa, sillä puvun hinta minusta kattoi senkin osuuden.

        Ei kannata kaason alkaa ahnehtimaankaan vaikka kulut maksettaisiinkin.


      • deliah
        Marianna kirjoitti:

        Me kustansimme kaasolle kaiken sen mistä koitui meidän vuoksi kuluja esim puvun, bensat, puhelinkuluja (onneksi on olemassa sähköpostit), materiaalit. Kaasopa käytti tilannetta hyväkseen ja osti itselleen ihan järkyttävän kalliin puvun. Ajattelimme, että 100e on kohtuu kustannus siitä mutta meille tuli siitä 235e lasku. Yhdestä puvusta. Minä, kun en osaa suoraan sanoa niin kärsin sen laskun.. ja kaaso piti vielä puvun itsellään. En sitten ostanut kaason lahjaa, sillä puvun hinta minusta kattoi senkin osuuden.

        Ei kannata kaason alkaa ahnehtimaankaan vaikka kulut maksettaisiinkin.

        Miksi kummassa maksoitte kaason puvun? Se ei kyllä kuulu morsiusparin kustannuksiin, paitsi jos he haluavat että kaasolla on ihan tietynlainen puku, jolloinka morsiuspari myös valitsee puvun itselleen sopivasta hintaluokasta. Itse en kyllä ilkeäisi moista summaa maksattaa morsiusparilla. Kyllähän kaaso hommaisi jonkinlaisen juhlapuvun itselleen häitä varten joka tapauksessa, tavalliseksi vieraaksi tullessaankin.


      • päälle,,,,,,,,,
        Marianna kirjoitti:

        Me kustansimme kaasolle kaiken sen mistä koitui meidän vuoksi kuluja esim puvun, bensat, puhelinkuluja (onneksi on olemassa sähköpostit), materiaalit. Kaasopa käytti tilannetta hyväkseen ja osti itselleen ihan järkyttävän kalliin puvun. Ajattelimme, että 100e on kohtuu kustannus siitä mutta meille tuli siitä 235e lasku. Yhdestä puvusta. Minä, kun en osaa suoraan sanoa niin kärsin sen laskun.. ja kaaso piti vielä puvun itsellään. En sitten ostanut kaason lahjaa, sillä puvun hinta minusta kattoi senkin osuuden.

        Ei kannata kaason alkaa ahnehtimaankaan vaikka kulut maksettaisiinkin.

        Satasen rätissäkö kaason olisi pitänyt olla? Mitä oma pukusi maksoi?


      • morsian-06
        päälle,,,,,,,,, kirjoitti:

        Satasen rätissäkö kaason olisi pitänyt olla? Mitä oma pukusi maksoi?

        Käytiin ostoksilla kaason kanssa ja pyysin häntä sovittamaan yhtä kaunista mekkoa ja se sopi erittäin hyvin kaason tyyliin. Joten minä päätin sen hänelle ostaa, vaikka kaaso oli jo itse kaivamassa lompakkoa. Mekko maksoi 26€ ja se on erittäin kaunis! Kyllä edullisestikin voi saada tämän päivän muotiasuja! Näin suunnilleen samanlaisen mekon Hää- ja juhlamuotimessuilla viikko sitten, tosin paljon suuremmalla hinnalla. Kustannan myös kaasolle kampauksen hääpäivänä.


      • jihuuuuuu

        varaa rahaa vähintää 500e ja paljon aikaa ja innostusta.sulla ei todennäköisesti ole lapsia.älä luota siihen että ystäväsi on sinun kaasosi.


    • shinsei

      Kaason homma on enimmäkseen auttaa morsianta selviämään niin häiden järjestelyistä kun itse häistäkin selväjärkisenä. Työ on vastuullista, koska usein uskottu saa luottotehtäviä, joista morsian on eniten huolissaan. Vaikka nykyään hääpari yleensä järjestää itse omat juhlansa, ei häät ole sukulaisia ja ystäviä varten. Voi sitä muissakin bileissä vetää pään täyteen kuoharilla ja tanssia vatsa täynnä lohta, sisäfilettä ja valkosipulikermaperunoita. Häissä juhlitaan nuortaparia ja heidän onneaan. Se on heidän päivänsä, niin paljon kun anopit ja isosedät humpasta ja puheista pitäisivätkin. Jotkut morsiammet sekoavat häätohinassa, ja vaativat kaasoltaan ihmeitä niin ajankäytön kuin panostuksenkin suhteen. Omaakin järkeä saa käyttää, ja delekoida osan töistä parin muillekin ystäville. Ja joskus on vain sanottava, että sorry, no bonus.

    • anni

      meinaa jännittää ensi kesä, mutta morsian on oma rakas siskoni ja luulen että kaikki menee hyvin. häistä tulee rennot maalaishäät ja olen seremoniamestarina...

      tuosta pukuasiasta. itselläni on hieno 200€ puku, joka on melkein hienompi kuin morsiamen!! morsian kylläkin hyväksyi puvun, mutta silti arveluttaa..

    • nähnyt ja kokenut

      Juu näin myös minulla...

      Parhaani tein, enkä saanut muuta kuin monet haukut. Kuohuviini olisi ollut jotain kovin erityistä, vaivani kun ei nähtävästi ollut edes kiitoksen arvoinen.

      Olen kihloissa ja kun joskus tulevaisuudessa on häiden aika, niin varmasti kohtelen kaasoani aivan eri tavalla.

      KAASOT EIVÄT OLE ILMAISTA TYÖVOIMAA JOTA VOI KOHDELLA MITEN HALUAA!!!!

    • stressiä

      tartuin viestissäsi tässä vaiheessa tuohon järjestelypuoleen, josta koen jonkinmoista painetta. omalle osalleni järjestelyorganisaatiossa on annettu polttareiden järjestäminen. tuntuu kovin työläältä se kaikki eikä tiedä mistä pitäisi lähteä liikkeelle. (sosiaali)demokraatti kun olen, en haluaisi itsevaltaisesti päättää kaikkea mitä tehdään ja minne mennään.

      miten muut on tämän ratkaisseet?

    • Harhailija

      Niin, kaasoilussakin taitaa ola monta eri astetta. Kaiken kaikkiaankin kaason rooli on muodostunut ihan hassuksi. Eihän kaaso tai bestman ole mikään ohjelmatoimisto, jolta onnistuu jutun kuin jutun organisoiminen ja jolta voi vaatia kaikenlaista. Ehei, ne on tavan tyyppejä, kavereita, joiden roolina pitäisi olla lähinnä henkinen tukeminen (ja häämekon lainaaminen, jos morsiammella ei itsellään ole varaa =) En tajua teitä, jotka moiseen passuuttamiseen edes suostutte... on osittain teidän tehtävänne palauttaa kaveri maan pinnalle jos siltä katoaa realiteetit häähässäkässä. Silloin kun alkaa mennä yli ja lujaa kannattaa varmaan puhaltaa peli poikki ja jättää morsian hetkeksi selviämään yksin koko hommelista jotta hän tajuaa ettei tässä mitään ihmenaisia olla. Ja ehkäistäksenne sitten ne "kaaso jäti pulaan" jutut keskustella elkujärkytyksen jälkeen asia selväksi. Kyllä häät pystyy järjestämään morsiusparin ominkin voimin jos vain seisoo napakasti maan pinnalla, järkeistää touhua ja maksaa tarvittaessa asiantuntijoille asioiden toteuttamisesta.

      • hammus

        niin samaa mieltä olen.
        jokainen järjestää itse häänsä - kaaso ja bestaman ovat remmissä ennen muuta hääpäivänä, ja edellisenä iltana kun täpisyttää.


    • Toru

      .. vähän sama maku jäi mullakin kaasona olemisesta. On todella sääli, että häähumussa hyvät tavat tuppaavat unohtumaan.

      Olen samma mieltä, että kaasoksi ryhtymistä kannattaa harkita tai ainakin sopia yhdessä morsiammen kanssa pelisäännöistä. Ei sitten huomaa jälkikäteen tulleensa puhtaasti hyväksikäytetyksi ylimääräisenä työvoimana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe