Kiinnostaisi kovasti hammaslääkis, mutta pääsykokeet ei kovinkaan hurjasti houkuttele ja vaihtoehtona Tarton yliopisto voisi olla varteenotettava. Joku Tartossa opiskeleva, voisitko kertoa
1) millaisilla papereilla pääsit lääkikseen, onko esim. työkokemuksella taikka sillä, että on opiskellut suomen yliopistossa melkein tutkinnon loppuun merkitystä. En lukenut lukiossa pahemmin kemmaa enkä fyssaa, (molempia yhden kurssin), joten onko silloin suoritettava kursseja esim. iltalukiossa.
2) reissaatko kuinka paljon kotimaahan esim. viikonloppuisin?
3) onko asuminen oikeasti paljon edullisempaa?
4) löytyykö Virosta esim. jotakin osa-aika duunia?
5) onko hammalääkiksessä opiskelu enkuksi?
6) osaatko sanoa kuinka Virossa hankittu tutkinto vaikuttaa Suomessa työllistymiseen?
Kiitoksia paljon jos joku jaksaa edes johonkin näistä vastata!
Opiskelu Tartossa
9
7349
Vastaukset
- kuponki
Opiskelen eläinlääkiksen puolella, enkä hammaslääkiksestä juurikaan tiedä, mutta tässä jotain vastauksia:
1. Opintoihin kuuluu kemia ja fysiikka, itsellä auttoi huomattavasti kun ennestään oli paljon kyseisiä aineita lukenut. Eli pohjatieto on hyväksi, mutta kylläpä noita kursseja on suorittanut myös ne ketkä ei aikaisemmin kumpaakaan ole tahkonnut...
2.Toiset reissaa Suomeen joka viikonloppu, toiset harvemmin, riippuu yleensä siitä onko poikakaveri/mies Suomessa. Itse olen huomannut että 1,5kk on max aika minkä Tartossa voi yhtäkyytiä olla, sitten pitää päästä viikonlopuksi
kotimaahan.
3. Asun 48m2 kaksiossa, vuokra n.220 euroa, päälle
lämmitys, vesi, sähköt, netti yms n.100 euroa. Minulla on kämppis eli kustannukset puolittuu. Tuo taitaa olla aika keskiverto hinta...etsivä löytää halvemmallakin, ittellä vaan ei ollut kämppää kun Tarttoon tulin, joten otin ensimmäisen minkä sain.
Vuokrat nousee koko ajan. Googleta sanalla "kinnisvara" ja tee hintavertailua.
4.Osa-aika duunia löytyy varmasti, mutta tuskin suomalainen niitä suostuu tekemään,palkkataso on huono. opintotuki asumislisä on yhtä paljon mitä koulumme dekaani saa kuussa palkkaa ;)- vastauksesta
Heippa!
kiitos kun vastasit näin nopeasti:)
ootko kauan opiskellu tarttossa? Menitkö sisään pelkillä yo-papruilla? Mulla on melkein valmis tutkinto yliopistosta (siis täällä Suomessa), ja M:n paprut, mut en sit tiä kuin pakko on olla suoritettuina ne 3 fyssaa ja kemmaa lukiossa( jostain luin et pitäs olla bilsa, fyssa ja kemma ja väh.7 arvosanana)kun mulla on vaan yhet kurssit paitsi bilsasta on kyllä 3 kurssia tehtynä...
ja jostain kuulin et ois joku haastattelu kans?
tykkäätkö opiskella siellä? onks sama meininki ku meillä täällä, vai onko jäyhempi meininki, eli proffia teititellään etc. entä tentit? Jossain oli et järkätään suullisia tenttejä (hui...)???
tiätkö miten sitten työllistymiseen vaikuttaa se et tutkinto on Virosta eikä täältä kotimaasta?
Kiitti sulle:) - ex-tartolainen
vastauksesta kirjoitti:
Heippa!
ootko kauan opiskellu tarttossa? Menitkö sisään pelkillä yo-papruilla? Mulla on melkein valmis tutkinto yliopistosta (siis täällä Suomessa), ja M:n paprut, mut en sit tiä kuin pakko on olla suoritettuina ne 3 fyssaa ja kemmaa lukiossa( jostain luin et pitäs olla bilsa, fyssa ja kemma ja väh.7 arvosanana)kun mulla on vaan yhet kurssit paitsi bilsasta on kyllä 3 kurssia tehtynä...
tykkäätkö opiskella siellä? onks sama meininki ku meillä täällä, vai onko jäyhempi meininki, eli proffia teititellään etc. entä tentit? Jossain oli et järkätään suullisia tenttejä (hui...)???
tiätkö miten sitten työllistymiseen vaikuttaa se et tutkinto on Virosta eikä täältä kotimaasta?
Kiitti sulle:)Totta hemmetissä proffia teititellään - ainakin 9 v sitten teititeltiin ennestään tuntemattomia opiskelutovereitakin. Minulta ainakin kysyttiin ja itse kysyin edellisen kerran luennon muistiinpanoja, kun oli oltu pois, teititellen kurssikaveria jos ei oltu ennen juteltu.
- tarkoitin
ex-tartolainen kirjoitti:
Totta hemmetissä proffia teititellään - ainakin 9 v sitten teititeltiin ennestään tuntemattomia opiskelutovereitakin. Minulta ainakin kysyttiin ja itse kysyin edellisen kerran luennon muistiinpanoja, kun oli oltu pois, teititellen kurssikaveria jos ei oltu ennen juteltu.
sitä yleistä meininkiä yliopistolla, ei siinä mitään ongelmaa, että teititellään, päinvastoin. Suomessa vaan on aika rento fiilis siinä mielessä, et on helppo jutella proffien kanssa ihan mistä vaan etc.
- kuponki
vastauksesta kirjoitti:
Heippa!
Kiitti sulle:)Opettajia todellakin teititellään. Täällä ei olla ihan yhtä vaputuneita kuin Suomessa, opettajat on jossakin jumalan lähettyvillä...
poikkeuksia tietenkin on. Ja aika paljon alkaa opettajasukupolvi vaihtumaan, vanhat jäärät (jä täällähän ne sit oikeesti ON vanhoja...) siirtyy eläkkeelle.
Opettajien joukkoon mahtuu iso joukko persoonallisuuksia, jotka ei siis ainakaan helpota eloa :) Mutta yleensä ottaen asiat saa kyllä puhumalla selvitettyä. (tai sitten opettaja ilmoittaa tentin alkaessa että tänään on niin kaunis kevätpäivä että tentti siirretään...)
Periaatteessa tenttien pitäisi olla kirjallisia, mutta joskus on myös suullinen kuulustelu.
Opiskelen siis eläinlääkiksessä Eesti maaülikoolissa. Lääkis ja hammaslääkis kuuluvat Tartu ülikooliin, eli sen koulun tavat ja opettajat on mulle vieraita... netistä löytyy Tarton suomalaisten lääketieteen opiskelijoiden ainejärjestön sivut: http://www.ut.ee/taslo/
sieltä pitäisi löytyä infoa.
:) - kuponki
kuponki kirjoitti:
Opettajia todellakin teititellään. Täällä ei olla ihan yhtä vaputuneita kuin Suomessa, opettajat on jossakin jumalan lähettyvillä...
poikkeuksia tietenkin on. Ja aika paljon alkaa opettajasukupolvi vaihtumaan, vanhat jäärät (jä täällähän ne sit oikeesti ON vanhoja...) siirtyy eläkkeelle.
Opettajien joukkoon mahtuu iso joukko persoonallisuuksia, jotka ei siis ainakaan helpota eloa :) Mutta yleensä ottaen asiat saa kyllä puhumalla selvitettyä. (tai sitten opettaja ilmoittaa tentin alkaessa että tänään on niin kaunis kevätpäivä että tentti siirretään...)
Periaatteessa tenttien pitäisi olla kirjallisia, mutta joskus on myös suullinen kuulustelu.
Opiskelen siis eläinlääkiksessä Eesti maaülikoolissa. Lääkis ja hammaslääkis kuuluvat Tartu ülikooliin, eli sen koulun tavat ja opettajat on mulle vieraita... netistä löytyy Tarton suomalaisten lääketieteen opiskelijoiden ainejärjestön sivut: http://www.ut.ee/taslo/
sieltä pitäisi löytyä infoa.
:)Taslon sivut olikin sit ihan p*****stä. Mutta ülikoolin sivuilta löytyy infoa: www.ut.ee
- sulle
kuponki kirjoitti:
Taslon sivut olikin sit ihan p*****stä. Mutta ülikoolin sivuilta löytyy infoa: www.ut.ee
Tuosta Taslon sivusta ei juuri hyötyä ole, olen jo aikaisemmin todennut:) Mutta selvittelin asiaa ja hampaalla opiskelu on ainoastaan viroksi. Taitaa olla pääsykoe rumba väistämättä edessä!
Kiitoksia sulle kuitenkin ja aurinkoisia kevätpäiviä jahka sellaisia saadaan! - Jiu
sulle kirjoitti:
Tuosta Taslon sivusta ei juuri hyötyä ole, olen jo aikaisemmin todennut:) Mutta selvittelin asiaa ja hampaalla opiskelu on ainoastaan viroksi. Taitaa olla pääsykoe rumba väistämättä edessä!
Kiitoksia sulle kuitenkin ja aurinkoisia kevätpäiviä jahka sellaisia saadaan!Siellä hamamslääkiksessä Tartossa on ollut kaiketi 3 suomalaista (siis 90-lusta alkaen.
Heistä yksi on valmistunut. Opetus on Viroksi, mutta senhän voi opetella. Alkua varten on intensiivikurssi. Kun hieman kokemusta on karttunut, niin "kandina" voi tehdä jotain jo Suomessa. Muuten pätevyyden saamisen kanssa ei ole ongelmia ollut. Ehkä sen takia, ettei sieltä juuri ketään tule. Samat tk-jaksot, jonka jälkeen olet laillistettu.
Suomesta ei suomenkieliseltä , eikä muultakaan hammaslääkäriltä varmasti himmat lopu. Sen verran vähän heitä on, ja pula tulee vaan kovenemaan. - hömötintti
Pitkääkö olla Suomen lukiosta suoritettuna pitkä matikka vai pärjääkö lyhyellä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145