Minut irtisanottiin 2kk sitten tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Irtisanomisaikana olin 2 päivää toisessa työpaikassa töissä "koeajalla" ja otin sieltä loparit. Työkkäriin en ole mitään ilmoittanut 2 päivän työstäni, koska en saanut koeajalta edes palkkaa. Työkkäriltä en ole vielä saanut mitään päätöstä työttömyyskorvauksesta. Voiko tällaisen takia joutua karenssiin?
Miten tarkkaan KELA ja työkkäri syynää tällaisia?
Karenssi
9
1297
Vastaukset
- XXX
Jos olet ollut jossakin vain tosiaan tuon pienen parin päivän pätkän, etkä näkynyt vielä missään niin ainut tapa miten tuosta voit kärytä on, että työnantaja ilmoittaa työkkäriin. Eipä siitä nyt oikein muuten voi kiinni jäädä...
Tilanne nyt muuten on sitten yksiselitteinen, eli jos jäät kiinni niin olet lopettanut työt ITSE ja siitä seuraa aina karenssi. Ihan jotkut hyvin tarkkaan määritellyt terveysperusteet ym. voivat sen estää, mutta niitä sinulla nyt ei varmasti ole esittää.
Lisäongelmaa sitten tuottaa myös se, jos et itse ilmoita asiasta ja jäät kiinni. Rahat ovat käytännössä rangaistusluontoisesti vielä kauemmin poikki, koska katkaistaan samantien ja sitten lähetellään vielä papereita ennen varsinaista karenssipäätöstä, joissa halutaan sinulta selvityksiä asiasta. Ja näissä muuten ollaan todella tarkkoina ja ihan tuollainen muutamakin päivä riittää jo, että joutuu monenmoista selvitystä antamaan plus melkoisena tukihuijarina kohdellaan joskus.
Eli ihan nyt sitten itsestäsi kiinni ilmoitatko vai etkö. Jos ilmoitat niin karenssi on varma, jos taas et ilmoita ja jäätkin kiinni niin ongelmia on vielä roppakaupalla enemmän. Itse joutuu riskit punnitsemaan.
Mitenkään systemaattisestihan tuota ei kontrolloida ja eihän tuollaista voikaan. Ethän ole ehtinyt näkyä missään vielä. Jotkut työnantajat ilmoittavat työkkäriin hanakakastikin ja toiset taas eivät enää seuraavana päivänä edes muista kukas se taas olikaan joka tässä pyörähti...Ja kaikkea siltä väliltä.
Tosin tuossahan olet ollut toisen paikan irtisanomisajalla kun kokeilit toista hommaa, työkköri siis ei varmasti ala asiaa penkoa mitenkään sen kummemmin tietysti. Eli on ihan ilmoituksen varassa, tosin miksipä tuo koeaikapaikan työnantaja sinällään työkkäriin edes ilmoittaisi, mistäpä hän tietää mitä teet tällä hetkellä. Eiköhän oleta pikemminkin olevan jossakin muualla töissä kuin kortistossa. - persnetto
.... mitä olet työsuhteen aikana tehny siitäkään huolimatta vaikka olit irtisanomisajalla varsinkaan kun et saanut palkkaa. Töissä olijan "harrastukset" ei kuulu työkkärille työttömän kuuluu.
- Mirkku
Taidan siis jättää ilmoittamatta työkkäriin ja toivon ettei siellä mammat syynää tekemisiäni.
- duunari
Kun olet ollut vielä töissä ja ollut noin vähän aikaa koeajalla niin eihän tuo missään näy.
Ainut vain jos ihan pilkulleen katsotaan niin kyllä nuo työn ohessa tehdytkin jutut kiinnostavat työkkäriä suunnattomasti, koska et kuitenkaan olisi ollut työtön jos olisit jatkanut.
Siksi siis tuollaiset kyllä tulkitaan kepeästi itse tehdyksi työn lopetukseksi. - Mitä Äksyin Ämmä
duunari kirjoitti:
Kun olet ollut vielä töissä ja ollut noin vähän aikaa koeajalla niin eihän tuo missään näy.
Ainut vain jos ihan pilkulleen katsotaan niin kyllä nuo työn ohessa tehdytkin jutut kiinnostavat työkkäriä suunnattomasti, koska et kuitenkaan olisi ollut työtön jos olisit jatkanut.
Siksi siis tuollaiset kyllä tulkitaan kepeästi itse tehdyksi työn lopetukseksi.tekee uuden työnantajan kanssa aluksi määräaikaisen työsopimuksen? Sitä voi sitten jatkaa, jos työnantaja on tyytyväinen työntekijään ja työntekijä paikkaan ja palkkaan. Räikeimmän yhteensopimattomuuden luulisi paljastuvan jo muutamassa viikossa...
Kyse ei siis olisi varsinaisesta koeajasta - tästä ei sopimuksessa nimenomaan mainittaisi - vaan todellisesta, kirjallisesta ja määräaikaisesta työsopimuksesta.
Entä saisiko TYÖNANTAJA sanktioita, jos hän ryhtyisi tämäntyyppisiin sopimusjärjestelyihin?
Toinen vaihtoehto ns. puun ja kuoren väliin joutuneelle vastatyöllistyneelle syntyisi, jos hän saisi tässä epämiellyttävässä työssä ollessaan toisen työpaikan lyhyeksi aikaa ja voisi näin ollen irtisanoutua työpaikan vaihtoon vedoten. Mutta kuinka pitkään pitää uuden työsuhteen kestää, jotta henkilön irtisanoutuminen aiemmasta paikasta ei aiheuttaisi enää karenssia? - jfdlskafjsklfdajasl
Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:
tekee uuden työnantajan kanssa aluksi määräaikaisen työsopimuksen? Sitä voi sitten jatkaa, jos työnantaja on tyytyväinen työntekijään ja työntekijä paikkaan ja palkkaan. Räikeimmän yhteensopimattomuuden luulisi paljastuvan jo muutamassa viikossa...
Kyse ei siis olisi varsinaisesta koeajasta - tästä ei sopimuksessa nimenomaan mainittaisi - vaan todellisesta, kirjallisesta ja määräaikaisesta työsopimuksesta.
Entä saisiko TYÖNANTAJA sanktioita, jos hän ryhtyisi tämäntyyppisiin sopimusjärjestelyihin?
Toinen vaihtoehto ns. puun ja kuoren väliin joutuneelle vastatyöllistyneelle syntyisi, jos hän saisi tässä epämiellyttävässä työssä ollessaan toisen työpaikan lyhyeksi aikaa ja voisi näin ollen irtisanoutua työpaikan vaihtoon vedoten. Mutta kuinka pitkään pitää uuden työsuhteen kestää, jotta henkilön irtisanoutuminen aiemmasta paikasta ei aiheuttaisi enää karenssia?Minä tässä viime viikolla työkkärissä juuri tän tapaisia asioita kyselin. Eli kun olen hakenut nyt kymmeneen paikkaan, missä on tällä hetkellä haku vielä auki, sitten kahteen työvoimakoulutukseen, mistä toinen (paria viikkoa myöhemmin alkava) kiinnostaa enemmän kun tämä eka. lisäksi olen laittanut yli 20 rekrytointifirmaan hakemuksia ja ansioluetteloita ja viimeksi tänään kävin yhdessä näistä haastattelussakin. Niillä olis ollut tarjota heti mulle yhtä parin viikon sijaisuutta, mutta kun ei niitä pysty ottamaan vastaan. P...kele!!! Ei ole taloudellisia mahiksia. No ne ymmärsi kauhean hyvin. sanoin tämän työkkäriinkin ja ihme kyllä - nekin ymmärsivät kauhian hyvin. niillä tais olla hyvä päivä. Sanoivat vain että "kyllä se kaksi viikkoa on aika lyhyt aika".
Minä olisin mennyt tekemään vaikka kaksi päivää, mikäli liiton päivärahat ei katkeis siihen ja taas joutuis aloittamaan kauhean paperisodan ja odottaa rahoja pitkälti toista kuukautta.
Kysyin että kun olen päättänyt tietenkin että menen ensimmäiseen väh. kuukauden pituiseen paikkaan mitä tarjotaan, oli se sitten määräaikainen tai vakinainen paikka taikka koulutus. Mutta - kun ja jos otan määräaikaisen vastaan ja sen oltua kesken tarjotaan vakinaista työpaikkaa, niin miten työkkäri suhtautuu työpaikan vaihtamisesta. Työkkärin täti sanoi että asia ei kuulu silloin työvoimatoimistolle koska en ole silloin siellä työttömänä työnhakijana. että asia on siittä määräaikaisen työnantajan mielipiteestä kiinni ja siittä työsopimuksesta, minkä olemme tehneet. Mutta sanoinkin että jos jo haastattelussa sanon, että lähden sitten heti jos jostain tarjotaan vakipaikkaa. niin enhän saa edes määräaikaista jos en sitoudu olemaan sen määräajan loppuun asti. työkkärissä oltiin sitä mieltä että kyllä nämä tönantajat ovat hyvin ymmärtäneet jos siirtyy toisen työanatajan palvelukseen, joka pystyy tarjoamaan vakinaista työtä, jos heillä on tarjota vaan määräajan loppuun.
En usko että siinä työpaikan vaihdossa on rajaa kuinka kauan tuon toisen työpaikan pitäisi kestää. Voihan olla että kun vaihtaa, niin koeajan kuluessa huomataankin että ei olekaan sun paikkas.
Voihan ne myöhemmin kysellä työkkärissä ja toisissa työpaikkahaastatteluissa, että miksi lähdit, kun heti toisessa paikassakin lopetit. varsinkin jos olet lähtenyt vakiduunista.
Sitten kysyin kun olen hakenut näihin koulutuksiin, jotak tosiaan alkavat parin viikon sisällä toisistaan. Kun ensin alkaa tämä, mitä ensin funtsin että viittiskö hakee mutta se on jatkoa koulutukseen jonka juuri joulun alla päätin. sitten on pitempiaikainen todella kiinnostava koulutus, mihin haluaisin enemmän päästä.
Jos sattuis niin että ensin alkaisin tuon pienemmän koulutuksen ja pääsisin toiseenkin koulutukseen ja tietty vaihtaisin. Kysyin työkkäristä että miten ne sitten tähän suhtautuu. Kun ne työkkärissä oikein sanoi että kannattaa silti hakea molempiin. Ne sanoivat että vaikka siitä karenssi tulisikin, niin saan jokatapauksessa tästä pitemmältä koulutuksesta koulutuspäivärahaa joka on siis samansuuruinen ylläpitokorvaus, että en rahallisesti menettäisi mitään. Sanoinkin että se ei ole ainoa pointti, vaan en halua sinne tietokantaani mitään rumentavaa merkintää. Ne sanoi että tuskin sinne mitään tulee, ja "jokainenhan näkee että olet aloittanut heti toisen koulutuksen joka jatkuu yli puoli vuotta pisempään ja jolla on luultavasti työllistävämpi vaikutus."
eli laitoin hakemukset kumpaankin. Laitoin tähän ekaan kurssihakemukseen lisäviestin että olen hakeutunut toiseenkin koulutukseen ja siirryn suorittamaan sitä mikäli tulen valituksi. Tietää ainakin millä mielellä aloitan koulutuksen.
No enpä tiedä saako tästä erkkikään selvää. tuskin minä itsekään. Mutta yrittäkää kestää... - Jorkka
jfdlskafjsklfdajasl kirjoitti:
Minä tässä viime viikolla työkkärissä juuri tän tapaisia asioita kyselin. Eli kun olen hakenut nyt kymmeneen paikkaan, missä on tällä hetkellä haku vielä auki, sitten kahteen työvoimakoulutukseen, mistä toinen (paria viikkoa myöhemmin alkava) kiinnostaa enemmän kun tämä eka. lisäksi olen laittanut yli 20 rekrytointifirmaan hakemuksia ja ansioluetteloita ja viimeksi tänään kävin yhdessä näistä haastattelussakin. Niillä olis ollut tarjota heti mulle yhtä parin viikon sijaisuutta, mutta kun ei niitä pysty ottamaan vastaan. P...kele!!! Ei ole taloudellisia mahiksia. No ne ymmärsi kauhean hyvin. sanoin tämän työkkäriinkin ja ihme kyllä - nekin ymmärsivät kauhian hyvin. niillä tais olla hyvä päivä. Sanoivat vain että "kyllä se kaksi viikkoa on aika lyhyt aika".
Minä olisin mennyt tekemään vaikka kaksi päivää, mikäli liiton päivärahat ei katkeis siihen ja taas joutuis aloittamaan kauhean paperisodan ja odottaa rahoja pitkälti toista kuukautta.
Kysyin että kun olen päättänyt tietenkin että menen ensimmäiseen väh. kuukauden pituiseen paikkaan mitä tarjotaan, oli se sitten määräaikainen tai vakinainen paikka taikka koulutus. Mutta - kun ja jos otan määräaikaisen vastaan ja sen oltua kesken tarjotaan vakinaista työpaikkaa, niin miten työkkäri suhtautuu työpaikan vaihtamisesta. Työkkärin täti sanoi että asia ei kuulu silloin työvoimatoimistolle koska en ole silloin siellä työttömänä työnhakijana. että asia on siittä määräaikaisen työnantajan mielipiteestä kiinni ja siittä työsopimuksesta, minkä olemme tehneet. Mutta sanoinkin että jos jo haastattelussa sanon, että lähden sitten heti jos jostain tarjotaan vakipaikkaa. niin enhän saa edes määräaikaista jos en sitoudu olemaan sen määräajan loppuun asti. työkkärissä oltiin sitä mieltä että kyllä nämä tönantajat ovat hyvin ymmärtäneet jos siirtyy toisen työanatajan palvelukseen, joka pystyy tarjoamaan vakinaista työtä, jos heillä on tarjota vaan määräajan loppuun.
En usko että siinä työpaikan vaihdossa on rajaa kuinka kauan tuon toisen työpaikan pitäisi kestää. Voihan olla että kun vaihtaa, niin koeajan kuluessa huomataankin että ei olekaan sun paikkas.
Voihan ne myöhemmin kysellä työkkärissä ja toisissa työpaikkahaastatteluissa, että miksi lähdit, kun heti toisessa paikassakin lopetit. varsinkin jos olet lähtenyt vakiduunista.
Sitten kysyin kun olen hakenut näihin koulutuksiin, jotak tosiaan alkavat parin viikon sisällä toisistaan. Kun ensin alkaa tämä, mitä ensin funtsin että viittiskö hakee mutta se on jatkoa koulutukseen jonka juuri joulun alla päätin. sitten on pitempiaikainen todella kiinnostava koulutus, mihin haluaisin enemmän päästä.
Jos sattuis niin että ensin alkaisin tuon pienemmän koulutuksen ja pääsisin toiseenkin koulutukseen ja tietty vaihtaisin. Kysyin työkkäristä että miten ne sitten tähän suhtautuu. Kun ne työkkärissä oikein sanoi että kannattaa silti hakea molempiin. Ne sanoivat että vaikka siitä karenssi tulisikin, niin saan jokatapauksessa tästä pitemmältä koulutuksesta koulutuspäivärahaa joka on siis samansuuruinen ylläpitokorvaus, että en rahallisesti menettäisi mitään. Sanoinkin että se ei ole ainoa pointti, vaan en halua sinne tietokantaani mitään rumentavaa merkintää. Ne sanoi että tuskin sinne mitään tulee, ja "jokainenhan näkee että olet aloittanut heti toisen koulutuksen joka jatkuu yli puoli vuotta pisempään ja jolla on luultavasti työllistävämpi vaikutus."
eli laitoin hakemukset kumpaankin. Laitoin tähän ekaan kurssihakemukseen lisäviestin että olen hakeutunut toiseenkin koulutukseen ja siirryn suorittamaan sitä mikäli tulen valituksi. Tietää ainakin millä mielellä aloitan koulutuksen.
No enpä tiedä saako tästä erkkikään selvää. tuskin minä itsekään. Mutta yrittäkää kestää...Kyllästyvät työkkärissä kyselyhisi, ellet nyt pääse kursseille tai töihin niin näillä "eväillä" niin laittavat kait piruuttaan "työelämävalmennukseen tai työkuntoutukseen".
Älähän nyt "työvoimahallinnon virkaihmisiä" noin häiriköi, kyllä siellä "työvoimasta huolehditaan" ettei se lopu tai köyhä opi aina sitä uusi säästökoukku löytyy.. - jlsakjdfsldakjfasl
Jorkka kirjoitti:
Kyllästyvät työkkärissä kyselyhisi, ellet nyt pääse kursseille tai töihin niin näillä "eväillä" niin laittavat kait piruuttaan "työelämävalmennukseen tai työkuntoutukseen".
Älähän nyt "työvoimahallinnon virkaihmisiä" noin häiriköi, kyllä siellä "työvoimasta huolehditaan" ettei se lopu tai köyhä opi aina sitä uusi säästökoukku löytyy..Kyllä nekin voi välillä jotain palkkansa eteen tehdä. Harva sitä varmaan on sen verran kiinnostunut asioistaan, että niitä pahemmin on kysymyksillään "häiriköinyt". Sitten vaan jäljestäpäin "hoo-moilastellaan" kun pukkaa karenssit sun muut.
Kantsii ottaa etukäteen asioista selvää. ettei tuu näitä yllätyksiä, mitä täälläkin saa joka toisesta viestistä lukea. - . . .
Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:
tekee uuden työnantajan kanssa aluksi määräaikaisen työsopimuksen? Sitä voi sitten jatkaa, jos työnantaja on tyytyväinen työntekijään ja työntekijä paikkaan ja palkkaan. Räikeimmän yhteensopimattomuuden luulisi paljastuvan jo muutamassa viikossa...
Toinen vaihtoehto ns. puun ja kuoren väliin joutuneelle vastatyöllistyneelle syntyisi, jos hän saisi tässä epämiellyttävässä työssä ollessaan toisen työpaikan lyhyeksi aikaa ja voisi näin ollen irtisanoutua työpaikan vaihtoon vedoten. Mutta kuinka pitkään pitää uuden työsuhteen kestää, jotta henkilön irtisanoutuminen aiemmasta paikasta ei aiheuttaisi enää karenssia?Työttömyysturvan kannalta määräaikaisen työsopimuksen päättyminen ei tietysti ole työntekijästä johtuva syy, joten pitkää karenssia siitä ei pitäisi seurata.
Työnantajan kannalta tilanne on ongelmallisempi. Työsuhteen määräaikaisuudelle pitää aina olla hyväksyttävä syy. Tällaiseksi kelpaa esimerkiksi se, että työntekijä on toisen työntekijän sijainen esimerkiksi äitiysloman tai muun poissaolon ajan. Muita vaihtoehtoja on esimerkiksi työn kausiluonteisuus (jäätelönmyyjä), työn loppuminen määräajan kuluttua (rakennusurakka) ym. Määräaikaisuudelle ei ole perustetta, jos työnantajan aikomuksena on palkata määräajan kuluttua samaan hommaan toinen työntekijä joka tapauksessa. Jos työntekijä riitauttaa määräaikaisuuden perusteen, seurauksena voi olla korvaus laittomasta irtisanomisesta. Tästä selvittäisiin tietysti sillä, että työsopimukseen kirjattaisiin määräaikaisuuden perusteeksi "työntekijän oma pyyntö", joka taas varmasti vaikuttaisi karenssiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511467- 639940
- 1505619
- 1443794
- 753760
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243193- 652835
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792623