Itäsiperianlaika

Elli

Heippa!
Olen hankkimassa perheeseeni Itäsiperianlaika urosta. Haluaisin tietää ko rodun kouluttamisesta hirvikoiraksi. Sinä joka tiedät koirasta tai olet kasvattanut ko rotua voisitko antaa hyödyllisiä kaytännön vinkkejä?
Erityisesti minua kiinnostaa se kuinka isäntä uskollinen koira isl on?

Kiitos jo etukäteen!

10

5045

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • einari

Erittäin uskollinen,samaa luokkaa Suomen pystykorvan kanssa.
      Lisäksi ainakin minulla olleet ovat erinomaisen älykkäitä,ne oppivat asioita helposti eivätkä tarvitse kovaa komentoa.
      Kovaa komentamista pitää jopa välttää,mutta tietenkin koiralle pitää osoittaa sen paikka laumassa.
      Tuosta älykkyydestä johtuu myös se,että laikalle pitää metsästää alussa vesilintuja ja muuta pienriistaa.(ei kuitenkaan jäniksiä)Hirville se kannattaa viedä vasta sitten kun lupa eläimen kaatamiseen on olemassa(ei tyhjää haukutusta),sitten kaato seisontahaukkuun ja kehut päälle.Siitä se lähtee!

• Elli

Omistamme Suomenajokoira nartun joka on jo vanhempi. Mitenhän ko rotu tulee toimeen muiden kanssa? Onko aggressiivinen?
        Meillä varmaan koiraa kouluttaa kaksi henkilöä joten siitä ei kai koidu ongelmia?

• matteus

Itäsiperianlaikasta ja sen käsittelystä on aikoinaan toimitettu opasvihkonen. Sen toimitti Jouni Puoskari Rovaniemeltä. Häneltä ainakin saa tietoa rodusta useamman vuosikymmenen kokemuksella, ja rodun harrastajien yhdistyksestä, Idän Suurriistakoirat r.y.:stä saa kontakteja itäsiperianlaikaväkeen.

Menestystä!

• laikaman

• xpq

Ei mee vieraan ihmisen mukaan, paitsi jos vastaan tulee metsässä) vieras koira, sitä saattaa hammastella.
      Omaa hyvät sosiaaliset kyvyt ja tulee toimeen muidenkin rotujen kanssa hyvin. Ajokoiranarttusi kun on vanhempi, varmaan pärjäävät hyvin keskenään. Oikea isl luonne on rauhallinen ja itsenäinen ja arvonsa tunteva. ISL joko haukkuu hirviä tai sitten ei perusta niistä ollenkaan (haukkuu sen sijaan himokkaasti oravia ja hiiriäkin kaivelee, kun tuores jälki löytyy...). Toisaalta yx hirviä haukkumaton itälaika haukku antaumuksella luonnonkarhua tunnista toiseen, siis vain ja ainoastaan.

• kur

Että tarttet just itälaikan?

• Elli

Hei kaikki!

Kirjoittelin helmikuulla sivuille ja kyselin neuvoja. Kiitos kaikille.
      Koira on nyt 12vk ja kaikki on mennyt todella hyvin. Koira on erittäin vilkas ja aktiivinen. Wertti on löytänyt paikkansa perheessämme ja sopeutuu pikku hiljaa vanhempaan suomenajokoiraankin. Edellä mainittu kaksikko osaa kyllä nahistella mutta leikki on leikkiä ja vanha narttu kyllä näyttää kaapin paikan kun homma menee överiksi. Luista tapellaan välillä jopa ihan tosisaankin mutta sehän kuuluu elämään.

Ongelmia on ollut yksin jäämisessä erityisesti häkkiin jääminen on kivuliasta. Wertti ei asetu häkkiin vaan haukkuu tauotta. Kun toinenkin koira on häkissä yhtäaikaa ei ole mitään hätää ja koira leikkii leikkejään.

Olen erittäin tyytyväinen rotu valintaan. Älykäs ja mahtava eläin. Osaa kyllä olla melko itsepäinen mutta kun pitää selvänä sen kuka sanoo viimeisen sanan niin eiköhän se siitä. Kova kuri pitää tälle eläimelle kyllä olla, yrittää ottaa yliotetta koko perheessä.

Ensi syksynä jo hirviä haukkumaan kunhan Wertti hieman vielä varttuu. Poroihin olemme jo totuttaneet ja koira on kyllä huomannut ettei niihin kannata koskea, muuten saa köniin.
      Olen ajatellut että opetan koiran pillille niin haukulta pois saaminenkin on helppoa.

Vielä kerran kiitos kaikille. Jatkamme paksupäisten koirieni kanssa harjoituksia.. :)

Elli pohjoisesta

• koira

Onnea uudelle pennulle!
        Eppäilyttää vaan jos jo pentuna saa koparaa poroilta, mahtaako ikinä haukkua hirviä. Ens syksynä ainakaan, koska isl on hidaskehittyinen koira. Ei koenäytöt itälaikoilla muutenkaan ole vallan upeat.

• jhfgjdh

Ei laikan haukulta pois saamiseen mitään pilliä tartte, tulee muutaman minuutin päästä kyllä ihan ite...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe