nii mitä ruokaa annatte gerbuillenne?? mitä hedelmiä,kasviksia ym.?? mitä virkkeitä?? ja muutenkin kauvan pidätte sitä vapaana... laittakaa muutenkin yleis tietoo gerbuista! kiitos!
kysymys!!
6
374
Vastaukset
- saku&kassu
kyllä mä niille annan: kurkkua,porkkanaa,pakaste herneet on niitten herkkua,salaattia ym. eikä kannata ostaa gerbiileille juoksu pyörää niitten häntä kun jää sinne väliin niin siinä käy huonosti! oletko hankkimassa gerbua tai onko sinulla jo? musta ne mulle just sopivii ne on mulle tosi rakkaita vaikka pienijä onkin ja niille juttelen joka päivä kun tuun kotiin! mä olen gerbiilieni kanssa viikossa pari 3 kertaa pitämässä niitä vapaana puoltuntii-1 tunti siinä välillä :D ja niitä auringon kukan siemeniä en menis laittaa ruoka kippoon yleis ruuaks! ne lihoo siitä tosi paljon! palkkioks se on oikeen oiva!!!!kaiken maailman kiipeilystä, siks mulla onkin kaikkia keppejä ym häkissä! jos tulee muuta kysyttävää kysyt vaan mä vastaan! :) en oo poika nimen perusteel mut kun ne on mun gerbujen nimet! käytän aina samaa nimimerkkii joten tiiät mil vastaan!
- Tupiuh
Gerbiileille sopii porkkana, kurkku, tomaatti, omena, mansikka, mustikka yms. mutta kuhan muistat että jyväseoksessa ole liikaa auringonkukansiemeniä ja/tai pähkinöitä. Lihovat näistä helposti ja turkki voi mennä rasvaiseksi. Tuoreen ruoan lisäksi gerbiilille voi syöttää erilaisia puuroja ja vellejä, perunamuusia ja jopa makaronilaatikkoa. Vesi ja ruoka tulee tietysti vaihtaa päivittäin.
Juoksupyörää älä mene laittamaan, sillä siinä voi gerbun selkäranka vaurioitua, jopa mennä poikki. Ja myös juuri tuo pitkä häntäkin on esteenä juoksemiselle. Lisäksi gerbiileille kannattaa myös olla erillinen hiekka-astia eläinkaupasta saatavaa chinchillan hienojakoista hiekkaa. Nostat ne aina silloin tällöin kylpemään astiaan. Jos astia on terraariossa/häkissä, ne helposti puruttavat sen täyteen tai nakkelevat hiekat pois astiasta.
Itse pidin silloin, kun vielä omistin gerbiilejä, niin päivittäin n. tunnin vapaana juoksentelemassa. Ja vapaana juoksennellessa pitää muistaa ottaa pois kaikki sähköjohdot tms. Nämä ovat gerbiileille kovinkin mieleen ja saattavat myös koitua kohtaloksi.
Virikkeinä meillä oli mm. oksia, käpyjä, wcpaperirullia(wc paperia), muuta pahvia, kookospähkinänkuori, kuivaa heinää/olkia. Lisäksi myös saviruukut ovat hyviä, niitä "kaivaessa" gerbun kynnet pysyvät lyhyinä ja muutenkin hyvää ajanvietettä. Muista, että virikkeet tms. eivät saa olla muovisia.
Jos olet vasta suunnittelemassa gerbiilien hankintaa, niin ehdottomasti suosittelen pitämään niitä mieluummin terraariossa, kuin häkissä. Tämä on parempi vaihtoehto myös sinun, kuin gerbiilien kannalta.- Tupiuh
Oli edes vähän apua. Ja tsemiä gerbiileiden kanssa. :)
- Tupiuh
http://www.gerbiiliyhdistys.fi/gerbiilit/ghoito.html
Kannattaa käydä tutustumassa tuohon sivuun, jos et vielä ole tutustunut. Löytyy paljon hyödyllistä tietoa.
- gerbuliini
Meillä gerbuille annetaan ihan tavallista siemenseosta pääruokana, tuoreruokana sitä mitä kaapista löytyy, eli korkeintaan kerran viikossa jugurttia, porkkanaa, joskus teen ihan vain gerbuille mikropuuroa, omenaa, melonia, harvoin jauhelihaa...
Virikkeitä ovat heinä, vessapaperi (yleensä kokonanen rulla terrassa) oksat, pahvilaatikot yms... Vapaana ne ovat yleensä 1-2 tuntia...- jenna-95
...eli ruokaa pääruoka on siemenseos... joskus annan k-supermarketista ostettuja rollinsseja...
tuoreruokaa tomaatti, omane, porkkana, viinirypäle , kurkku...
virikkeet: pahviputket, umpinainen juoksupyörä ja suolakivi sekä kalkkikivi on kuin virikkeet koske ne roikkuvat niissä kuin liaaneissa.
juosutuksessa ovat noin 30-60min.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal253202- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633- 351718
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801660- 281487
- 151455
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231444- 271415