Paras Linux-ylläpitotyökalu on edelleen vi-editori. Alkuun vaikuttaa täydellisen epäkäytännölliseltä, mutta lopulta ei muuta tarvitse, eikä halua.
Silloin kun mikään ei toimi, on aika kaivaa esille Linux-levykedistro ja antaa vi:n parantaa. Sellaisia ohjelmia joiden asetuksia ei voi muuttaa tekstieditorilla, on syytä pitää viallisina.
Siis aloittelijat opetelkaa edes kerran, vaikka huonostikin! Joku päivä saattaa pienestä vaivasta olla suunnaton hyöty.
http://cs.stadia.fi/~lehtk/Unix/unix26.htm
Aloittelijat ja vi-editori
9
472
Vastaukset
opin joe:n ja siinä olen pysynyt, aika oli siinä -90 luvun alussa.
- Ohi on ohi on tämä marssimm...
Onko niin että linux kulkee jäljessä kehityksestä ja kaikki toiminnot täytyy kirjoitella viellä.
Tai sitten sitä vain on tottunut xp helppoisuuteen.- monimuotoisuutta
"ja kaikki toiminnot täytyy kirjoitella viellä."
Heh, heh... Ensinäkään kaikkea ei tarvitse kirjoitella editoreilla. Mutta tehokäyttäjille komentorivista editoreineen on aivan merkittävää etua.
Jo pelkästään bash (yksi useista Linux/Unix:in shelleistä) mahdollistaa aina "ohjelmointiin" asti välineet tehostaa koneenkäyttöä. - atknörtti
Asenna vapaavalintainen kaupallinen ohjelma 20:een XP-koneeseen klikkailemalla. Helppokäyttöisyyttä on monta lajia.
- jak
Mistähän on lähtöisin käsitys että hiirellä naksuttelu yleensäkään olisi jotenkin modernia :)
- notwise
jak kirjoitti:
Mistähän on lähtöisin käsitys että hiirellä naksuttelu yleensäkään olisi jotenkin modernia :)
Uudessa ja mahtavassa Windows Vistassa on muuten maailmaamullistava hakutoiminto ohjelmille. Onkohan tuokin patentoitu? Hmmm, no minä kuitenkin jatkanen tuota tabulaattorin naputtelua...
- ohjelmasta
Vi sucks hard - and gives you and your family herpes
emacs sen olla pitää- jepjep
Resursseissa löytyy ja on tarve niinkin järeälle editorille kuin emacs. Miksi et käytä sen kevytversiota jed.
- flamebait
~$ emacs
bash: emacs: command not found
~$ pico
bash: pico: command not found
~$ vi
???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad951503- 541043
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että399905- 163880
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän124737- 56733
- 51678
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38645- 57641
- 76632