siunauksesta

missukka

Olemme menossa maistraatissa naimisiin, mutta haluamme myös papin siunauksen. Minkälainen tuo siunaus on? Kysyykö pappi siinä sitä "tahdotko-juttua" eli eroaako se kaava kovin paljon normaalista kirkkovihkimisestä?? Mies ei kuulu kirkkoon, mutta mä haluan kuitenkin siunauksen koska se tuntuu jotenkin juhlallisemmalta.

3

862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • carin

      Evlut seurakunnan internet-sivuilta löytyy tuo siunauksen kaava eli:

      Avioliiton siunaaminen etenee seuraavasti:
      Johdantomusiikki
      Alkusiunaus
      Johdantosanat
      (Psalmi, vapaaehtoinen)
      Rukous
      Raamatunluku
      Papin puhe siunattaville
      Siunaaminen:
      Kysymykset
      Aviopuolisoiden siunaaminen
      (Virsi, vapaaehtoinen)
      Yhteinen esirukous
      Isä meidän -rukous
      Siunaus ja lähettäminen
      Päätösmusiikki

      Avioliiton siunaamisen kaavassa ei ole sormusrukousta eikä sormuslupauksia. Sormusten vaihtamisen katsotaan kuuluvan avioliittoon vihkimiseen.

      Ihanaa hääpäivää teille :)

      • ainakin

        oli sormuksen pujotus ja sormusrukous/siunaus, kun itse sitä toivoimme. Tuokin lienee ihan papin kanssa sovittavissa oleva juttu.


      • missukka
        ainakin kirjoitti:

        oli sormuksen pujotus ja sormusrukous/siunaus, kun itse sitä toivoimme. Tuokin lienee ihan papin kanssa sovittavissa oleva juttu.

        vastauksistanne. Minäkin tahtoisin että olisi tuo sormuksen pujotus sormeen, pitääkin sit kysyä että josko sen voisi toteuttaa. Virsiä en haluaisi että laulettaisiin, koska pidämme häämme ulkona ja porukkaa ei ole kovin paljon. Sen sijaan alku ja loppumusiikki voisi tulla soittimesta.... ei kuitenkaan mitään häämarssia. voikohan kappaleen valita mistä vaan. Tykkäisin soittaa siihen Maaritin kauniin kappaleen...Ei vaadi paljon, vain kaiken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1429
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      323
      1028
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      875
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      37
      707
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      155
      705
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      42
      646
    7. 52
      561
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      548
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      114
      546
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe