vammainen matkaseura

topi3...

Ensinnäkin on yllättävää, ettei täällä ole palstaa nimeltä ongelmanuoret. Sen tapaisista seuraavassa.

Tulin alle pari viikkoa sitten kaukojunalla Savon suunnasta. Vaununosastossa oli joukko nuoria, aivan normaalin näköisiä ja siistejä. Oli poikia ja tyttöjä siinä 15-17 vuoden väliltä, joukossa yksi afrikkalaisperäinen.

Olivat yhdessä, tulivat ilmeisesti samasta paikasta ja olivat eri perheistä.

Pian keskustelun sisältö muuttui karkeaksi. Nuoret eivät tuntuneet millään tavoin arastelevan sitä, että muut matkustajat kuuntelivat heidän keskusteluaan. Se tuntui heistä jokapäiväiseltä. Sanavarasto kuulosti kovin kapealta.

Vähitellen tuli esille myös rikoksenteko. Monet kertoivat katuväkivallasta, jossa olivat mukana, eräät autoon murtautumisista. Eräs tyttö kertoi juopottelustaan.

He eivät muuten häirinneet muita matkustajia.

Noin joka puolen tunnin välien kuului ehdotus: Mennään röökille. Kaikki menivät.

Vaikutti siltä, että matkan päämäärä ainakin eräillä oli Helsingin länsinaapuri.

Heräsi muutama kysymys: keitä olivat, mistä tulivat, mitä tekivät, millainen koti heillä on ollut ja on sekä mitä heistä tulee.

Moni kanssamatkustaja varmaan heitä paheksui.

Pitääkö henkisesti vammaista paheksua?

13

1349

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paheksua

juuri tuollaisia henkisestivammaisia, kuin sinä. Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että he eivät ole sinun lapsiasi ta edes tuttuja siintä huolimatta haukut heitä henkisesti vammaisiksi. Se on heidän vanhempiensa asia miten lapsensa kasvattavat.

• billyboy..

Ehkäö noissa tapauksissa vanhemmat ovat katsoneet kasvatuksen tai sen puutteen olleen heidän asiansa.
        Ei lasta saa miten tahansa kasvattaa, vaan hänelle on annettava opastusta, jotta hän voisi toimia yhteiskunnassa muiden ihmisten tapaan.
        Noistahan näki jo, että ne olivat kaukana yhteiskunnan käyttäytymisnormeista.
        Nuo tosiaankin ovat olleet vammaisia.

• ja enemmänkin

Luulen, että siitä on laissakin pykälät mitä saa esim. julkisessa liikennevälineessä esittää tai näyttää. Tietääkseni on kiellettyä loukata kanssamatkustajien moraalisia tai siveellisiä arvoja kertomalla kovalla äänellä tekemistään vastenmielisistä rikoksista tai sitten vaikkapa esiintymällä alasti tai rivosti julkisella paikalla.
      Kukapa haluaisi junassa kuunnella, jos kanssamatkustaja kertoisi suureen ääneen ja seikkaperäisesti seksikokemuksistaan, yhtä inhottavaa on kuunnella jonkun tekemistä väkivaltarikoksista. Ei ole sallittua junassa tai muussakaan julkisessa paikassa, koska se loukkaa.

• oma kokemus

Kerran bussissa työmatkalla minä sekä viitisenkymmentä muuta töistä palaavaa veronmaksajaa jouduimme kuuntelemaan keski-ikäisen, hieman nuhjaantuneen miehen kännykkäpuhelua. Hän kertoi kovalla äänellä retostellen, hyvin yksityiskohtaisesti, kuinka hän huijaa rahaa sosiaalitoimistosta. Kehuskelusta sai käsityksen, että kysymys oli isoistakin summista. Oli tämä totta tai ei, niin varmasti moni muukin, kuin minä tunsi tuohtumusta kuunnellessaan petoksentekijän vapaaehtoista tunnustusta. Puhelu kesti koko matkan ajan eli 35 min. Maksoikohan senkin laskun Helsingin sosiaalivirasto?

• ahhhahahahhhhahahahhhhohoho...

*tikahtuu nauruun*
        missä ihmeen pullossa elät?
        Viikon vitsit murjaisit, hooohohooaoaoajaoajaoohhahh

• sossu..
        oma kokemus kirjoitti:

Kerran bussissa työmatkalla minä sekä viitisenkymmentä muuta töistä palaavaa veronmaksajaa jouduimme kuuntelemaan keski-ikäisen, hieman nuhjaantuneen miehen kännykkäpuhelua. Hän kertoi kovalla äänellä retostellen, hyvin yksityiskohtaisesti, kuinka hän huijaa rahaa sosiaalitoimistosta. Kehuskelusta sai käsityksen, että kysymys oli isoistakin summista. Oli tämä totta tai ei, niin varmasti moni muukin, kuin minä tunsi tuohtumusta kuunnellessaan petoksentekijän vapaaehtoista tunnustusta. Puhelu kesti koko matkan ajan eli 35 min. Maksoikohan senkin laskun Helsingin sosiaalivirasto?

..puhelinlaskua, ne pitää maksaa itse tai jättää maksamatta.

Toisekseen sossusta ei saa millään konstilla huijattua ISOJA rahoja. Isoja rahoja sieltä ei saa edes rehellisesti. Rahaa annetaan tiukkojen taulukoiden mukaan.

En ymmärrä miksi tunsit tuohtumusta tätä miestä kohtaan. Jos joku on niin pökkelö, että puhuu bussissa mitä sattuu, sehän on hänen ongelmansa.

Vai saako mielestäsi bussissa puhua vain sinulle, kunnon veronmaksaja, soveliaista aiheista?

Pienet on murheet.

• varma
        sossu.. kirjoitti:

..puhelinlaskua, ne pitää maksaa itse tai jättää maksamatta.

Toisekseen sossusta ei saa millään konstilla huijattua ISOJA rahoja. Isoja rahoja sieltä ei saa edes rehellisesti. Rahaa annetaan tiukkojen taulukoiden mukaan.

En ymmärrä miksi tunsit tuohtumusta tätä miestä kohtaan. Jos joku on niin pökkelö, että puhuu bussissa mitä sattuu, sehän on hänen ongelmansa.

Vai saako mielestäsi bussissa puhua vain sinulle, kunnon veronmaksaja, soveliaista aiheista?

Pienet on murheet.

että "laitapuolen" kulkijalla oli aito puhelin ja vielä kaveri toisessa kännyssä.. Hah tais kamu huijata teitä työ-ihmisiä ja täydestä meni. Hyvä...

• vammainen?
        ahhhahahahhhhahahahhhhohoho... kirjoitti:

*tikahtuu nauruun*
        missä ihmeen pullossa elät?
        Viikon vitsit murjaisit, hooohohooaoaoajaoajaoohhahh

Sinä se olet henkisesti vammainen jos et kestä kuulla elämän tosi asioita. Kyllä, sitä tapahtuu.Väkivaltaa,seksiä,huumeita. Ei tarvitse mennä julkisilla jos haluat korvasi tällaisilta asioilta sulkea. Ja taisivat muuten olla nuo nuoret nuoriso- tai perhekotilaisia...

• Minä Vaan
        vammainen? kirjoitti:

Sinä se olet henkisesti vammainen jos et kestä kuulla elämän tosi asioita. Kyllä, sitä tapahtuu.Väkivaltaa,seksiä,huumeita. Ei tarvitse mennä julkisilla jos haluat korvasi tällaisilta asioilta sulkea. Ja taisivat muuten olla nuo nuoret nuoriso- tai perhekotilaisia...

Siis Voi LOL on kyll kamalaa...huolehdi vaan omista asiostas... mitä välii vaikka ne polttaa, juo, hakkaa ihmisii ja pällii autoi ??? vittu se on niiden oma asia... mäki poltan ja ei kukaan valita...hanki elämä. hahahahaaaa

• wäppi

Pöljinä tuollaisia on pidettävä, kun eivät tiedä sopivuuden ja säädyllisyyden rajoja.
      Ei ole opetettu. Sellainen on koti ollut.
      Tapaahan niitä joskus liikennevälineissä. Tarkkiksen oppilaita monet, osa muutaman vuoden kuluttua kalterien takana.

• teinariini

Oon itsekkin teini ja mua vaan naurattaa kuunnella joskus juttuja junassa.

Kerran Lohjalta tuli kaks tyttöä, jotka puhui sellaisella (Doomilaakson tarinat) oudolla äänellä. Kyllä siinä vanhukset kauhisteli kun kyrpää, vittua ja naimista jauhettiin tunnin verran. :P

Ja juu kaikkea muutakin kivaa on nuoret puhuneet, mut mitä siitä?

• kake-tyttö

Ei pidä!

• mantuu

Puhuivat varmaan Naulak.:n koulusta E:n kaupungista.
      Niitä tunnetaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe