Moi kaikki,nyt tarvin apua kovasti.
Haettiin viimeviikolla rescuekoira suomalaisesta löytökoiratarhasta.Keskikokoinen seropi jonka rotuja ei tiedetä.
Se pelkää kamalasti meitä,miestäni ja mua.Menee piiloon kun tullaan huoneeseen ja jos sitä lähestyy niin murisee ja näyttää hampaita.
Pihalle sen saan kun me asutaan omakotitalossa jossa on aidattu piha ja avaan koiralle oven kun se haluaa tarpeilleen.Aikunen koira,arviolta 2-3-vuotias.On sisäsiisti.
Kun on asiansa ulos tehnyt niin tulee sisälle kyllä kun ovi on auki,seinänviertä hiippailee sohvan taakse.Yöllä kuuluu kun se kulkee tutkimassa asuntoa mutta kun se ei anna koskettaa itseään edes.Mitä teen,onko piikki ainut ratkaisu.
Koiraongelma
12
1205
Vastaukset
- herlokki solmunen
Asiantuntija-apu on paikallaan kun yritetään löytää tapoja auttaa irtolaiseksi itseään kokevaa koiraa. Jos sinulla riittää itselläsi motivaatiota ( toivottavasti, kun olet kerran kodin luvannut kodittomalle) niin pyydä ammattitaitoinen ongelmakoirakouluttaja katsomaan koiraa ja tekemään teille harjotteluohjeet, miten saatte yhteistyönne parhaiten käyntiin ja koiran hiljalleen rohkaistumaan.
Suosittelen esim. Koirataitoa Turun suunnalla.- Hanna
kovasti tuon koiran pitää,tuo Turku on aivan liian kaukana meille mutta jotain olisi keksittävä.
Tuo koira on tuotu jossain vaiheessa virosta suomalaiselle tarhalle enkä tiedä yhtään menneisyydestä mitään.
- kkkkkk
Oletko yrittänyt lahjoa sitä, mene istumaan lattialle jotta olet koiran tasolla, ja pistä herkkuja viereesi. Älä liiku tai yritä koskettaa koiraa kun se tulee lähellesi, luulen että aikasi kun teet näin koira yhdistää sinut herkkuihin ja alkaa pikku hiljaa luottamaan sinuun, mikäli koira on erittäin arka tähän voi mennä pitkäaika joten kärsivällisyyttä.
- !!!!!!
Miltä itsestäsi tuntuisi jos uuteen paikkaan joutuisit, huonoja kokemuksia ollut muista ihmisistä yms yms. Anna koiralle aikaa! Helliä puheita, anna koiran itse tulla lähelle, houkuttele ruoalla ja pidä hyvänä. Ei vieraita katsomaan koiraa, vaan nyt saa koira ensin itse tutustua teihin ja luotte HITAASTI uudelleen luottamuksen ihmisiin. Ei pakollisia remmi lenkkejä ennenkuin on omaksunut teidät ja kotinne myös omakseen. Se vie aikaa mutta usko pois jos tuollaisen koiran luottamuksen saa se on IKUINEN YSTÄVÄ!
- ktja
herajumala, vasta viikko on mennyt! Se on tajuttoman lyhyt aika!
Olet ottanut vastuullesi elävän olennon, kärsivällisyyttä tai et olisi ottanut rescue-koiraa :) - hei.....
ktja kirjoitti:
herajumala, vasta viikko on mennyt! Se on tajuttoman lyhyt aika!
Olet ottanut vastuullesi elävän olennon, kärsivällisyyttä tai et olisi ottanut rescue-koiraa :)kyllä siihen koiraan pitäis voida koskea saada,neuvokaa oikeita juttuja eikä mitään ole kärsivällinen-höpinää.Minä en osaa auttaa mutta eikö täällä oo joskus kysytty jotain tollasta ennenkin ja sai hyviä ohjeita.
- minä
hei..... kirjoitti:
kyllä siihen koiraan pitäis voida koskea saada,neuvokaa oikeita juttuja eikä mitään ole kärsivällinen-höpinää.Minä en osaa auttaa mutta eikö täällä oo joskus kysytty jotain tollasta ennenkin ja sai hyviä ohjeita.
Sulle haloo!
Anna niiden neuvoa jolla on jotain kokemusta asiasta!
Koiran kotiutumisaika on n.2viikkoa ja sinä aikana ei kannata mitään ihmeellistä edes odottaa.
Anna koiran olla ihan rauhassa ja vältä silmiin katsomista.
Voit istua lattialla ja pitää kättä ojennettuna auki,jossa on herkkua ja katso itse toiseen suuntaan,ei koiraan päin!
Koiraa kohti kädet ojennettuina "tule tänne"
systeemillä ei varmasti onnistu,koira tuntee itsensä uhatuksi ja yrittää puolustaa itseään.
Koira kyllä itse huomaa että olette hyviä ihmisiä kun annatte olla sen omissa oloissa.
Kärsivällisyyttä tarvitaan ja aikaa...
Kyllä pitäisi tietää löytökoiraa ottaessa että se vaatii paljon työtä ja maalaisjärjellä päästään jo pitkälle!
Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
- misuami.
Sanotaan vielä, kärsivällisyyttä. Minä itse otin n. 5vuotta sitten löytöeläinkodista kissan, laihan ja karvattoman ruipelon. Se pelkäsi minua ihan hirveesti, sähisi ja meni sängyn alle piiloon. Laitoin ruoan sinne sängyn alle, istuin lattialla ja nukuin lattialla, jotta kissa voisi tutustua minuun. katsoin tv:tä lattialla ja annoin kissan haistella rauhassa. n. 3viikkoa meni ja sen jälkeen kissa seurasi minua joka paikkaan, kehräsi ja tuli syliin. Nyt ollaan parhaimmat ystävät ja kissan pahat muistot menneisyydessä vaan. (karvaa on ja läskiäkin tullut. :) ). Joten ole ystävä koirallesi, anna sen tutustua ja älä missään tapauksessa edes harkitse piikkiä, muuten et ole sitä parempi, joka koiraasi ennen muinoin pahoinpiteli.
- niksu
ohjeita jo saitte.
Mua sitten ärsyttää ihmiset, jotka ottaa "second hand" koiran eikä sitten tajua, että koira tarvitsee aikaa ja taas aikaa oppiakseen luottamaan, varsinkin jos koiralla on ikävä historia takanaan.
Älkää ottako rescue koiraa, jos ette ole ymmärrä, että koira todella tarvitsee aikaa. - Tersi
tietoa tai kokemusta mutta täällä oli joskus puhetta samanlaisesta tapauksesta. Teidän tulisi nyt voittaa koiran luottamus ja antaa sen rauhassa totutella uuteen paikkaan. Se on hyvä tapa että käyt lattialle istumaan ja otat jotain herkkuja ja ootat että koira tulee hakemaan niitä sinulta, että uskaltaa tulla luokse ja sitten ymmärtää että mitään pahaa e tapahdu.
Tsemppiä!!- nessu
Taitaa olla kyseessä ihmisongelma!
Älkää hyvät ihmiset ottako tarhalta koiraa jos ette sitä osaa hoitaa!
Kyllä nyt sen verran pitäis olla järkeä päässä,että jos ottaa koiran jota on kohdeltu huonosti,sille pitää todellakin olla sitä aikaa!!
Paljon aikaa ja sitä kärsivällisyyttä.
Jos on todella arka koira(itselläni on)niin älä luulekaan että arkuus lähtee niinkuin taikaiskusta.Meillä on jo todella hyvin kotiutunut,eka pari viikkoa annettiin olla ihan rauhassa.Mutta ei sitä arkuutta saa koskaan kokonaan pois.Ei siihen muuta lääkettä ole kuin rakkaus ja rauhallisuus,kyllä se luottamus siitä pikkuhiljaa kasvaa!
- lapsus
Olisko kannattanu vähän miettiä, mitä sitä haluaa kotiinsa "pelastaa"...mutta pakko on päästä sanomaan. Mitäs minä olen aina näistä epämäärä löytökoirista ollut mieltä... vahvistaa taas sitä mielipidettä. Toivottavasti teille yhteissopu kuitenkin löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511417- 639810
- 1445559
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792583