Dobbereissa hyvä aloitus

pistää ajattelemaan

Ei voi kuin ihmetellä yleistä kauhistelua typistyksistä, kuitenkin possuilta viedään pallit ilman puudutusta. Kovasti outoa eläinsuojelua.

21

781

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • semmu

Tässä on pointti, mutta yksi ero siinä on. Possujen pallien poisto ei ole turhaa puuhaa, mutta typistäminen on. On silti ihan mielenkiintoista että enemmän kohua herättää koirien hännän typistys kuin se ettei toisen eläimen pallien poistamiseen käytetä minkään moista lievitystä eläimelle. Tästä taas huomaa kuinka söpö tulee aina ensin...

• ... nätti kuin sika pienenä,pitää kyllä paikkaansa omasta mielestäni. :)
        Possu huutaa enemmän sitä kiinniottoa ja sylissä oloa,kuin leikkuuta,ammattitaito tässäkin ratkaisee.

Korvien ja hännän typistäminen on aivan turhaa,tosin nämä koirat ei typistämättöminä edes näytä tutuilta,sellaisilta kuin on tottunu näkemään. Toisilla roduilla pitkä häntä on tiellä,esim metsästyksessä ja häntä voi vaurioitua. ehkä koko typistys homman voisi kieltää kokonaan,eihän näitä rotuja jotka typistetään,edes käytetä,muualla kuin näyttelyssä (koristeena)...

• veri lentää

ilman puudutusta, tuskaa tuottava ja eläin kärsii. Ihan yhtä turhasta toimenpiteestä lienee kysymys kuin hännä typpääminen, teidän kaikkitietävien typpäyksen vastustajien puheita lainatakseni. Eivätkö ne possutkin joudu kärsimään siitä syystä kun vain ja ainoastaan sikalan omistaja eli ihminen haluaa.
        Olihan täällä aikaisemmin keskustelua Mannermaisista kanakoirista ja yksi tietoviisas kertoi tietävänä ettei niitä tarvitse pusikkoiseen ja aluskasvullisuutta täynnä olevan maastoon päästää. Linnutha toki oleskelevat vain ja ainoastaan täysin avoimilla paikoilla.
        Miten tuo possujen kysymys sopii elämänkatsomukseenne.

• semmu
        veri lentää kirjoitti:

ilman puudutusta, tuskaa tuottava ja eläin kärsii. Ihan yhtä turhasta toimenpiteestä lienee kysymys kuin hännä typpääminen, teidän kaikkitietävien typpäyksen vastustajien puheita lainatakseni. Eivätkö ne possutkin joudu kärsimään siitä syystä kun vain ja ainoastaan sikalan omistaja eli ihminen haluaa.
        Olihan täällä aikaisemmin keskustelua Mannermaisista kanakoirista ja yksi tietoviisas kertoi tietävänä ettei niitä tarvitse pusikkoiseen ja aluskasvullisuutta täynnä olevan maastoon päästää. Linnutha toki oleskelevat vain ja ainoastaan täysin avoimilla paikoilla.

Sikalan omistaja sattuu omistamaan sen sian, ja sikalan omistajallahan on täysi valta päättää tahtooko lisää porsaita kasvamaan vai ei. Ihan yhtä "turha" toimenpide kuin minkä tahansa muunkin eläimen leikkaaminen, MYÖS koiran. Hännän typpääminen on reilusti turhempi toimenpide kuin tämän, vaikka voikin olla joissain asioissa tiellä/haitallinen.

Sun jutussas nyt ei ollu päätä eikä häntää. Eihän tästä oikeastaan edes saa kunnolla selvää mikä on omaa tekstiä ja mikä lainattua. Saatikka sitte mitä mieltä ollaan. "Kaikkitietävien typpäyksen vastustajien puheita". Ja tämä sun tekstis oli...?

• ymmärsit hyvin
        semmu kirjoitti:

Sikalan omistaja sattuu omistamaan sen sian, ja sikalan omistajallahan on täysi valta päättää tahtooko lisää porsaita kasvamaan vai ei. Ihan yhtä "turha" toimenpide kuin minkä tahansa muunkin eläimen leikkaaminen, MYÖS koiran. Hännän typpääminen on reilusti turhempi toimenpide kuin tämän, vaikka voikin olla joissain asioissa tiellä/haitallinen.

Sun jutussas nyt ei ollu päätä eikä häntää. Eihän tästä oikeastaan edes saa kunnolla selvää mikä on omaa tekstiä ja mikä lainattua. Saatikka sitte mitä mieltä ollaan. "Kaikkitietävien typpäyksen vastustajien puheita". Ja tämä sun tekstis oli...?

tarkoituksen. Täällä ollaan syytelty pitkin syksyä ihmisiä typätyistä koirista. Silpoamisesta on puhuttu. Esitin vain mikä ero on possulla. Eivätkö nämä kaikki tietävät eläinsuojelijat jotka ovat kaikkitietäviä vaikkapa sitten hännän typpäämisestä, vaikka eivät oikeasti tiedä siitä asiasta mitään pelkkää luuloa ja kuulo puheita, eivät vaahtoa näistä possuista. Ihminen niidenkin omistaja on. Onko vähäisempää possuna olo kuin koirana olo.
        Eihän uroskoiraltakaan palleja viedä puuduttamatta.

Olet sen verran nuori ja uusi täällä, joten älä kukkoile.

• Ex-kukkahattuinen
        WildOne-81 kirjoitti:

... nätti kuin sika pienenä,pitää kyllä paikkaansa omasta mielestäni. :)
        Possu huutaa enemmän sitä kiinniottoa ja sylissä oloa,kuin leikkuuta,ammattitaito tässäkin ratkaisee.

Korvien ja hännän typistäminen on aivan turhaa,tosin nämä koirat ei typistämättöminä edes näytä tutuilta,sellaisilta kuin on tottunu näkemään. Toisilla roduilla pitkä häntä on tiellä,esim metsästyksessä ja häntä voi vaurioitua. ehkä koko typistys homman voisi kieltää kokonaan,eihän näitä rotuja jotka typistetään,edes käytetä,muualla kuin näyttelyssä (koristeena)...

Suomessahan ei typistäminen ole sallittua!! Typistetyt koirat, jotka ovat syntyneet 01.01.2001 tai sen jälkeen eivät saa edes osallistua mihinkään, ei näyttelyihin ei kokeisiin. Poikkeuksena Suomessa mahdollisesti järjestettävät maailman- ja euroopan-näyttelyt/kisat. Niihin saa osallistua kaikki.

( Euroopan Voittaja näyttely on muuten tänä kesänä Helsingissä..)

• Mapuccino
        veri lentää kirjoitti:

ole väittänyt olevani mikään tietoviisas!!!
        Sanoin että jokainen metsästäjä harkitkoon minkälaisessa maastossa metsästää ja valitkoon koiransa sen mukaisesti! Herkkänahkaisimpia koiria ei tarvitse viedä pahimpiin risukoihin rikkomaan itseään jos hommaan löytyy toinenkin vaihtoehto vieläpä näistä kyseisistä mannermaisista kanakoiraroduista!
        Jos ja kun kerran "lainaat" toisten sanomisia niin kerro juttu sitten edes totuuden mukaisesti!!!

• Ex-kukkahattuinen kirjoitti:

Suomessahan ei typistäminen ole sallittua!! Typistetyt koirat, jotka ovat syntyneet 01.01.2001 tai sen jälkeen eivät saa edes osallistua mihinkään, ei näyttelyihin ei kokeisiin. Poikkeuksena Suomessa mahdollisesti järjestettävät maailman- ja euroopan-näyttelyt/kisat. Niihin saa osallistua kaikki.

niinhän olikin,hyvä kun kirjoitit. Sama pää kesät talvet... :)

Miten sitten pärjää meidän ei-typistetyt koirat tuolla muilla mailla? onko eroa? kai niitä parhaimpia käytetään ulkomailla?

En tiedä kun näyttelyt ei ole mun alaa.

• semmu
        ymmärsit hyvin kirjoitti:

tarkoituksen. Täällä ollaan syytelty pitkin syksyä ihmisiä typätyistä koirista. Silpoamisesta on puhuttu. Esitin vain mikä ero on possulla. Eivätkö nämä kaikki tietävät eläinsuojelijat jotka ovat kaikkitietäviä vaikkapa sitten hännän typpäämisestä, vaikka eivät oikeasti tiedä siitä asiasta mitään pelkkää luuloa ja kuulo puheita, eivät vaahtoa näistä possuista. Ihminen niidenkin omistaja on. Onko vähäisempää possuna olo kuin koirana olo.
        Eihän uroskoiraltakaan palleja viedä puuduttamatta.

Olet sen verran nuori ja uusi täällä, joten älä kukkoile.

Ei, en ymmärtänyt kunnola tarkoitusta. Näin vain ironisen tekstin. Saattaa johtua siitä, että olen uusi, enkä ole nähnyt edellisiä tästä aiheesta tehtyjä juttuja.

Ja tiedoksesi, en kuulu näihin kaikkitietäviin eläinsuojelijoihin jotka iskevät hampaansa kiinni jokaiseen joka sanoo väärän sanan. Jokainen valitkoon typistääkö koiransa hännän vai ei, asia ei minulle kuulu, mutta sanon vain, että itse näen sen melkoisen turhana. Ja kuten sanoin, on mielenkiintoista, että älähdetään hännän typistämisestä muttei possujen pallien poistamisesta ilman puudutusta.

Saatan olla nuori ja uusi, mutta en typerä.

• kun et vastannut
        Ex-kukkahattuinen kirjoitti:

Kyselin jo tuolla muualla, että milloin muutit ja saitko piankin sen viran?
        Yleensähän virat ovat haussa ja niihin nimitetään, niin tuntuu ihmeelliseltä,että "olit tauolla" ja sit vaan sait viran! Joten kyllä pientä faktaa pitäis sullakin olla, jos tänne kirjoitat. Onko mitään selitystä sulla, voidaan kyllä siirtyä pulinoihin, jos kotikenttä sinulla ahdistaa täällä.

• sinun ajatuksesi
        semmu kirjoitti:

Ei, en ymmärtänyt kunnola tarkoitusta. Näin vain ironisen tekstin. Saattaa johtua siitä, että olen uusi, enkä ole nähnyt edellisiä tästä aiheesta tehtyjä juttuja.

Ja tiedoksesi, en kuulu näihin kaikkitietäviin eläinsuojelijoihin jotka iskevät hampaansa kiinni jokaiseen joka sanoo väärän sanan. Jokainen valitkoon typistääkö koiransa hännän vai ei, asia ei minulle kuulu, mutta sanon vain, että itse näen sen melkoisen turhana. Ja kuten sanoin, on mielenkiintoista, että älähdetään hännän typistämisestä muttei possujen pallien poistamisesta ilman puudutusta.

Saatan olla nuori ja uusi, mutta en typerä.

edelleen. Mistä kukaan voi tietää, kun hänellä on näitä ns.kirjoitusvirheitä kun kirjoitat:
        Onko sisällä vai ulkona tai puudutettuna tai ilman puudutusta..
        Joten hei, simmun puheet voi pistää kirjoitusvirheiden piikkiin, vaikka ovatkin asiavirheitä . Good luck !

Minulla voi olla kirjoitusvirheitä, mutta ei asiavirheitä.

• semmu
        sinun ajatuksesi kirjoitti:

edelleen. Mistä kukaan voi tietää, kun hänellä on näitä ns.kirjoitusvirheitä kun kirjoitat:
        Onko sisällä vai ulkona tai puudutettuna tai ilman puudutusta..
        Joten hei, simmun puheet voi pistää kirjoitusvirheiden piikkiin, vaikka ovatkin asiavirheitä . Good luck !

Minulla voi olla kirjoitusvirheitä, mutta ei asiavirheitä.

*haukotus* oliko muuta asiaa?

• kirjoitusvirheitä
        semmu kirjoitti:

*haukotus* oliko muuta asiaa?

siis tarkoititkin, että olen erittäin pirteä ja anna n vaan vääriä tietoja. Ihan rekattuna jos se sinulle autuuden tuo. Meneppäs likka peruskouluun takaisin.
        Ja hanki elämä. Jos et saa omiin nimiin, niin pyydä vanhempiasi HANKI ELÄMÄ.

• semmu
        kirjoitusvirheitä kirjoitti:

siis tarkoititkin, että olen erittäin pirteä ja anna n vaan vääriä tietoja. Ihan rekattuna jos se sinulle autuuden tuo. Meneppäs likka peruskouluun takaisin.
        Ja hanki elämä. Jos et saa omiin nimiin, niin pyydä vanhempiasi HANKI ELÄMÄ.

Mutta mistä sulle sellainen saatais?

• Mapuccino kirjoitti:

ole väittänyt olevani mikään tietoviisas!!!
        Sanoin että jokainen metsästäjä harkitkoon minkälaisessa maastossa metsästää ja valitkoon koiransa sen mukaisesti! Herkkänahkaisimpia koiria ei tarvitse viedä pahimpiin risukoihin rikkomaan itseään jos hommaan löytyy toinenkin vaihtoehto vieläpä näistä kyseisistä mannermaisista kanakoiraroduista!
        Jos ja kun kerran "lainaat" toisten sanomisia niin kerro juttu sitten edes totuuden mukaisesti!!!

Koiramme numerossa 1/2006. Siellä ammattilaiset keskustelivat asioista juuri mannermaisten kanakoira rotujen suhteen.
        Aloittajan kanssa olen samaa mieltä siinä, että eläinsuojelu on puolueellista. Linjan pitäisi eläinlajia myöden olla aivan sama. Miksi sitten niiden pikkupossujen pitäisi kärsiä ja nämä jotka pahinta meteliä pitävät typpäämisestä, ovat aivan hiljaa. Hiljaa siksi että se on heistä aivan luonnollista ja hyväksyttävää. Kaikki tämä tapahtuu puuduttamatta. Joku tuossa jo kirjoitti pikkupossujen kiljuvan kiinni ottoa. Eikö homma ole aika nurinkurista.
        Olen itsekkin saanut niskaani ties mitä kun kannatan näitä typättyjä häntiä ja olen kertonut miten homma tosiasiassa tapahtuu.

• umalehtinen kirjoitti:

Koiramme numerossa 1/2006. Siellä ammattilaiset keskustelivat asioista juuri mannermaisten kanakoira rotujen suhteen.
        Aloittajan kanssa olen samaa mieltä siinä, että eläinsuojelu on puolueellista. Linjan pitäisi eläinlajia myöden olla aivan sama. Miksi sitten niiden pikkupossujen pitäisi kärsiä ja nämä jotka pahinta meteliä pitävät typpäämisestä, ovat aivan hiljaa. Hiljaa siksi että se on heistä aivan luonnollista ja hyväksyttävää. Kaikki tämä tapahtuu puuduttamatta. Joku tuossa jo kirjoitti pikkupossujen kiljuvan kiinni ottoa. Eikö homma ole aika nurinkurista.
        Olen itsekkin saanut niskaani ties mitä kun kannatan näitä typättyjä häntiä ja olen kertonut miten homma tosiasiassa tapahtuu.

eikö ollutkin niin että aivan pieniltä koiran pennuilta häntä typätään ilman nukutusta ja puudutusta? ja isommilta miten?
        (suomes ei enää saa typätä häntiä,miten on korvien kans?)

• tahmatassun
        WildOne-81 kirjoitti:

eikö ollutkin niin että aivan pieniltä koiran pennuilta häntä typätään ilman nukutusta ja puudutusta? ja isommilta miten?

ainakin nukutetaan, se on silloin hännän amputointi. Korvien typistys on kielletty Suomes jo paljon ennen häntiä.

• WildOne-81 kirjoitti:

meillä oli siinä suhteessa mahtava onni, kun eläinlääkäri oli käytettävissä ja kävi kotonamme typpäämässä ne hännät juuri kun pennut olivat syntyneet. Ilmoitin vain hänelle milloin synnyttävän nartun lämpö laski. Se oli tarkka mitta ja naps.
        Isommista en tiedä. Toki aina vaikeutui kun enemmän aikaa meni. Meillä ei koskaan tullut tulehduksia, joten olen huono kertomaan niistä ongelmista, siihen ei ns. asiantuntemukseni riitä.
        Voisin oikeastaan kirjoittaa vaikka romaanin synnytyksistä ja kommelluksista.
        Minulla ei myöskään ole koskaan ollut korvista typistettyä Griffonia. Ei edes ensimmäinen oma rihvelini ollut typätty korvistaan, vaikka olikin 1960 luvulla.

• Ex-kukkahattuinen
        WildOne-81 kirjoitti:

Korvien typistyskielto
        astui voimaan Suomessa
        15.päivänä helmikuuta 1971

• Ex-kukkahattuinen kirjoitti:

Korvien typistyskielto
        astui voimaan Suomessa
        15.päivänä helmikuuta 1971

no,kiitos tiedosta!

• Mapuccino
        umalehtinen kirjoitti:

mikään eläinsuojelu-aktivisti vaikka olenkin sitä mieltä että kivun tuottaminen eläimille on tarpeetonta.
        Tietoni possujen kärsimyksistä on täysin aloittajan kirjoituksen varassa ja lukemani perusteella toiminta on tuomittavaa. Ymmärrän että possujen määrää täytyy kontrolloida jotenkin, mutten hyväksi sitä että se tehdään eläimelle kipua tuottaen.

Mitä koirien korvien/häntien typpäykseen tulee olen edelleenkin niitä vastaan. Korvia on typätty vain ihmisen silmää miellyttämään ja monilla roduilla näin on myös häntien suhteen. On totta että joillain käyttökoirilla(metsästysroduilla) on ongelmia häntien kanssa, mutta lukumääräisesti se on varsin pientä. On olemassa sellaisiakin (käyttö)rotuja joilla häntiä ei ole ikinä typätty vaikka häntäongelmia esiintyy kohtalaisen paljon, eikä näiden rotujen edustajissa tälläistä mölyä pidetä aiheesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe