Korjatkaa jos olen väärässä. Kirjoittelin tuossa yhdelle palstalle ja mieti´skelin onko minusta lähihoitajaksi opiskelemaan kun haluan vain lastenhoitoalalla töihin. Sain vastauksen että mene sitten muuta opiskelemaan että kun lähihoitajan pitää tehdä muutakin kuin lastenhoitajan töitä. Olenko siis käsittänyt väärin asian. minulle on kyllä sanottu että nykyisin ei enää ole lastenhoitajan tutkintoa, vaan tuo lähihoitaja joka erikoistuu lapsiin ja nuoriin on ainoa vastaava. Seurakunnan lastenohjaajaksi en halua, enkä perhepäiväohjaajaksi vaan lastenhoitajaksi valmistua päiväkotiin. joten onko siis muuuta vaihtoehtoa ?
Eikös entinen "lastenhoitaja"- koulutus ole nykysin "lähihoitaja" ?
12
6528
Vastaukset
- minä
Lastenhoitaja-nimikkeellä ei valmistu enään, vaan se on juuri se lähihoitaja. Jos olet lapsiin suuntautunut, niin kyllä sinä voit tehdä pelkkää lastenhoitotyötä, tietysti! Opiskeluaikana joudut kyllä harjoittelujaksolle myös vanhusten pariin, mutta itsehän sinä työpaikkasi valitset valmistumisesi jälkeen.
- lhlh
olen lähihoitaja, enkä ole päivääkään tehnyt muuta työtä kuin lastenhoitoa!
Lähihoitaja vioi suuntautua moneen alaan, vanhukset, lapset, päihteet, hampaat,asiakaspalvelu, en edes muista kaikkea.
Harjoittelusta kannattaa ottaa kaikki irti, vaikka ei haluaisikaan muuttaa tai vaihtaa aluettaan. - jos olen väärässä
lhlh kirjoitti:
olen lähihoitaja, enkä ole päivääkään tehnyt muuta työtä kuin lastenhoitoa!
Lähihoitaja vioi suuntautua moneen alaan, vanhukset, lapset, päihteet, hampaat,asiakaspalvelu, en edes muista kaikkea.
Harjoittelusta kannattaa ottaa kaikki irti, vaikka ei haluaisikaan muuttaa tai vaihtaa aluettaan.Mutta eikös se lastenhoitaja, joka työskentelee sairaalassa vastasyntyneiden parissa, ole nykyään kätilö?
Toi on niin totta, että jos jossain uskaltautuu tunnustamaan tahtovansa tehdä vain jotain hoitoalan osa-aluetta, niin heti huudetaan, ettet sovi ollenkaan hoitoalalle. - minä
jos olen väärässä kirjoitti:
Mutta eikös se lastenhoitaja, joka työskentelee sairaalassa vastasyntyneiden parissa, ole nykyään kätilö?
Toi on niin totta, että jos jossain uskaltautuu tunnustamaan tahtovansa tehdä vain jotain hoitoalan osa-aluetta, niin heti huudetaan, ettet sovi ollenkaan hoitoalalle.Kyllä ne kätilöitä on. Minun mielestäni lähihoitajia ei oteta töihin lastenosastoille ollenkaan. Tämä on ainakin käytäntö minun asuinpaikkakunnallani.
- lähis
minä kirjoitti:
Kyllä ne kätilöitä on. Minun mielestäni lähihoitajia ei oteta töihin lastenosastoille ollenkaan. Tämä on ainakin käytäntö minun asuinpaikkakunnallani.
Kyllä ainakin Turun Yliopistollinen keskussairaala palkkaa kesäksi lähihoitajia lastenosastoille, oliko jopa 7 paikkaa. Ja TYKS on kuitenkin yksi suurimmista lähihoitajien pois ajajista.
- Kokemukkkseni
lähis kirjoitti:
Kyllä ainakin Turun Yliopistollinen keskussairaala palkkaa kesäksi lähihoitajia lastenosastoille, oliko jopa 7 paikkaa. Ja TYKS on kuitenkin yksi suurimmista lähihoitajien pois ajajista.
KYS:ssä:
- lapsivuodeosastolla: kätilöitä ja lastenhoitajia/lähihoitajia/perushoitajia
- vauvateholla: sairaanhoitajia (terveydenhoitajia/kätilöitä) ja lastenhoitajia/lähihoitajia/perushoitajia
- lasten infektio-osastolla: sairaanhoitajia (terveydenhoitajia/kätilöitä) ja lastenhoitajia/lähihoitajia/perushoitajia
- lasten syövillä: sairaanhoitajia (terveydenhoitajia) ja lastenhoitajia/lähihoitajia/perushoitajia
Tämä tieto puolisen vuotta vanhaa. Kaikilla näkemilläni lastenosastoilla täällä meillä päin on lastenhoitajia/lähihoitajia/perushoitajia. Itse olen ollut lähihoitajan koulutuksella vauvateholla, lasten infektioilla ja lasten syövillä.
Jos tämä nyt enää mitenkään liittyi aloittajan asiaan :) Mutta kyllä, lastenhoitajaksi päiväkotiin = lähihoitaja lasten ja nuorten suuntautumisvaihtoehdolla.
- opiskelija87
Lähihoitaja, joka suuntautuu lapsiin ja nuoriin on pätevä työskentelemään päiväkodissa. Niin myös lastenohjaaja, joka opiskelee koko kolme vuotta lapsia ja perheitä. Lähihoitajat erikoistuvat viimeisen vuoden, lastenohjaajat menevät opinnoissaan ns. "pintaa syvemmälle."
- lastenohjaaja
Niimpä. Sen takia tämä nykyinen päivähoitosysteemi onkin niin paska, koska sinne otetaan lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet alaa vain 40 ov. Lastenohjaajat opiskelee sitä 120 ov ja kokemuksesta voin kertoa, että vasta viimeisenä vuonna alkaa hallita homman. Lisäksi lähihoitajilla on vain yksi harjoittelu, joka ei tosiaankaan ole tarpeeksi. Eron lastenohjaajien ja lähihoitajien välillä huomaa heti!!
- Ihkaoikea Lh
lastenohjaaja kirjoitti:
Niimpä. Sen takia tämä nykyinen päivähoitosysteemi onkin niin paska, koska sinne otetaan lähihoitajia, jotka ovat opiskelleet alaa vain 40 ov. Lastenohjaajat opiskelee sitä 120 ov ja kokemuksesta voin kertoa, että vasta viimeisenä vuonna alkaa hallita homman. Lisäksi lähihoitajilla on vain yksi harjoittelu, joka ei tosiaankaan ole tarpeeksi. Eron lastenohjaajien ja lähihoitajien välillä huomaa heti!!
Ihan vaan tiedoksi "lastenohjaajalle".. Lähihoitajien koulutus kestää 120 ov ja sisältää USEITA eri harjoittelujaksoja ja näytön. Oletkohan edes alalla, ja mikä titteli lastenohjaaja on?? Eipä heitä näemmä paljonkaan töihin haeta. Sivistä itseäsi hyvä ihminen, myös kielenkäyttösi kaipaa siistimistä. Varsinkin jos olet töissä lasten parissa....:)
- pph+erit.ohjaaja
Ihkaoikea Lh kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi "lastenohjaajalle".. Lähihoitajien koulutus kestää 120 ov ja sisältää USEITA eri harjoittelujaksoja ja näytön. Oletkohan edes alalla, ja mikä titteli lastenohjaaja on?? Eipä heitä näemmä paljonkaan töihin haeta. Sivistä itseäsi hyvä ihminen, myös kielenkäyttösi kaipaa siistimistä. Varsinkin jos olet töissä lasten parissa....:)
Perhepäivähoitajan ammattitutkinto 40ov, /aikuisilla 5 näyttötutkintoa
lasten ja nuorten erityisohjaaja 40 ov,/ aikuisilla 5 näyttötutkintoa
lähihoitaja 120 ov. (aikuiskoulutuskessa ehkä vähemmän jos on henk. koht opintosuunntelema) /aikuisilla 5 näyttötutkintoa? (Tästä en ole varma, minulla on vain nuo kaksi ensimmäistä) - Entinen lh
lastenohjaaja kirjoitti:
Lähihoitajan perusopintoihin kuuluu kasvun ja kehityksen tukemiseen liittyviä opintoja, lisäksi viimeisen vuoden "suuntautuminen". Tämä tekee yhteensä kolme harjoittelua lasten ja nuorten parissa ainakin täällä meidän paikkakunnalla. Toki edelleen vähemmän kuin lastenohjaajan lapsiin/perheisiin keskittyvät opinnot.
Koulutusohjelmia on yhtä monenlaisia kuin oppilaitoksia. Olen tavannut helmiä lastenohjaajia, ja heidän koulutuksesta tuntuu tosiaan panostavan erityisesti perhekeskeisyyteen. Toisaalta olen tavannut helmiä lähihoitajiakin, joilla taas tuntuisi olevan keskimäärin paremmat valmiudet (pitkäaikais-)sairaan lapsen erityistarpeiden huomiointiin. Otantani on toki pieni! Mutta molemmista ryhmistä löytyvät "helmet" ovat asenteeltaan oikeanlaisia ihmisiä ja työelämässä työhönsä oppineita - eihän sitä työtä oikeasti koulussa kukaan opi.
Ihan mielenkiinnosta, miten kristillisyys näkyy lastenohjaajan koulutuksessa?
- vaihtoehtoja on
Lähihoitajaksi opiskelu kestää nuorten puolella 3 vuotta ja aikuisilla min. 2 vuotta riippuen kokemuksesta. Lähihoitajana voit suunnata lapsiin ja nuoriin, kuten haluat. Tutkinto antaa oikeudet työskennellä aika laajasti, koska on erilaisia asiakas ryhmiä.
Perhepäivähoitajaksi voit käydä jopa vajaassa vuodessa 9kk-1v riippuen koulusta. Se on ihan ammattitutkinto, vaikka onkin lyhyempi kuin esim. lähihoitajan tutkinto.
Jos asut pääkaupunkiseudulla, niin esim. järvenpään srk-opistolla on mahdollista opiskella lapsi-ja perhetyön perustutkinto eli lastenohjaajaksi. Opinnot kestävät 2-3v, riippuen aiemmasta kokemuksesta.
Koska kirjoitat, että seurakunnan lastenohjaajan koulutus ja perhepäivähoitajan tutkinnot eivät kiinnosta, niin vaihtoehdoksi ei jää kuin opiskelu lähihoitajaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723