tässä kaipailen. Töissä kuulin juuri kuinka kolesteroliarvon saa laskemaan(!?) ja nyt mielenkiinnolla kuulisin vanhoja niksejä enemmänkin. Itse olen käyttänyt pihkavoidetta (ennen sain, mutta nyt ainon itse tehdä keväällä). Myös aloe kukkasta olen käyttänyt ja hyväksi todennut. LISÄÄ VINKKEJÄ!!!! Netistä en ole löytänyt..liekö hakusana vääränlainen.
Vanhankansan
21
4940
Vastaukset
- Tiedä
Kyllähän näitä on, eri asia miten tehokkaita.
Faari pissasi haavojensa päälle. Se on entisaikaan ollut ihan yleinen haavanhoitokeino.
No sitten kun lääkäreitä oli jo 50-60 vuotta sitten ja faarille sattu joku tapaturma eikä menny lääkäriin. Jossain kuitenkin lääkärin tapasi, ja faari kerto tapaturmastaan. Lääkäri ensitöikseen kysy, että tietenkin kusit siihen haavaan.
- Niin kusin, totes faari.
No mun äiti voiteli voilla ja kermalla pahat palohaavat. En tiedä, oliko siitä mitään apua. Muistan, kun kiehuva vesikattila kaatu jalan päälle, niin se voiteli sitä kermalla ja voilla. Mihin lie perustunut, vai tekikö enemmän hallaa, mutta näin ne ihmiset ennen teki.
Tulehtuneita silmia haudottiin boorivesihauteella.
Kun kurkku oli kovasti kipeä tai angiina, kaulan ympärille käärittiin kostea suolavedessa kasteltu pyyheliina. Sen päälle joku kumman vakstuuki, muovejahan ei siihen aikaan juurikaan ollut.
Kumma kyllä, kurkkukipua se hellitti.
Samoin kipeää kurkkua ja suuta kurlattiin suolavedellä. Ja kyllä se vaan hellitti kipua.
Joo, ja kovaa kuumetta alennettiin oikein vahvalla mustaherukkamehulla, ja hikoilulla. Ja tehokasta se mustaherukkamehu oli. Kuume kyllä laski pian. Meillä juotiin hyvin hyvin vähän laimennettua mehua, että suun veti oikein vintturalle, kun oli niin vahvaa.
Kipeitä jalkoja haudottiin havuista keitetyssä keitevedessä. Ja laitettiin savikääreisiin.
Korvakipuun on hyvä sipulirengas korvan päälle. Se on niin voimakas, että sipulirengas pitää panna harson sisälle, muuten se polttaa ihon rikki.
Huonoa jalkojen verenkiertoa on elvytetty kaalinkeitinvesikylvyssä, ja välillä kylmään veteen, ja taas kaalinkeitinveteen jonka tietenkin pitää olla niin lämmintä, että jalkoja kuitenkin kärsii siihen laittaa. Ja kylvyn jälkeen jalat sivellään omenaviinietiikalla.
Hoito on niin voimakas, ja pistää aineenvaihdunnan niin rajusti liikkeelle, että tämä pitää ottaa aamulla. Jos otat illalla, etsaa nukuttua, kun näet painajaisia, olen jatkuvasti hereillä, kuitenkin uupunut, kenties huimaa ja voi olla vähän huono olo.
No tässä tällähaavaa aluksi. - Muorin tytär
Muorilla oli näitä niksejä paljonkin ja niitä sitten lapsena sain kokeilla ja ne auttoivatkin.
Flunssa, nuha ja yskä; keitetty maito, jossa on joukossa sipulinpalasia tai valkosipulinpalasia. Vick-voidetta rintaan ja siihen lämpimään veteen kastettu pyyhe päälle n. 15 min ajaksi ja sitten sen jälkeen lämmintä paitaa päälle. Höyryhengitys viltti korvissa auttoi nuhaan.
Kurkkukipu; kurlaus suolavedellä useita kertoja päivässä. Tehokas keino !
Huono verenkierto jaloissa ja käsissä; kuivaharjaus saunaharjalla sydämeen päin suuntautuvin liikkein ja sen jälkeen villasukat jalkaan yöksi.
Virtsavaivat; sianpuolanlehdistä haudutettu tee, palsternakan syöminen, punajuurien keitinveden juominen.
Tässä jotain...yritän muistella vielä lisää...- lehdistä
haudutettua teetä pidetään nykyisinkin ihmeaineena virtsatietulehduksissa. Mistähän tuota mahtaisi saada? Luontaistuotekaupoista olen kysellyt ja niistä on kerrottu siirretyn apteekkiin lääkkeenomaisten vaikutusten vuoksi. Kyselin useammasta apteekista, joissa teetä ei tunnettu. Siis ulkomailtako tilattava? Palsternakkaa ja punajuurta uskoisin saavani lähikaupasta, mikäli niitä ei ole ehditty jo siirtää muuanne.
- Noukkimaan
lehdistä kirjoitti:
haudutettua teetä pidetään nykyisinkin ihmeaineena virtsatietulehduksissa. Mistähän tuota mahtaisi saada? Luontaistuotekaupoista olen kysellyt ja niistä on kerrottu siirretyn apteekkiin lääkkeenomaisten vaikutusten vuoksi. Kyselin useammasta apteekista, joissa teetä ei tunnettu. Siis ulkomailtako tilattava? Palsternakkaa ja punajuurta uskoisin saavani lähikaupasta, mikäli niitä ei ole ehditty jo siirtää muuanne.
Eli metsään vaan syksyllä tai loppukesällä lehtiä noukkimaan ja sitten ne kuivatetaan uunissa ja purkitetaan. Meillä päin näitä lehtiä piisaa...
- kaikki!
Noukkimaan kirjoitti:
Eli metsään vaan syksyllä tai loppukesällä lehtiä noukkimaan ja sitten ne kuivatetaan uunissa ja purkitetaan. Meillä päin näitä lehtiä piisaa...
TAHTOO KUULA LISÄÄ!!! Kiitos!
- onhan
Noukkimaan kirjoitti:
se kehittävää oppia keräämään ja valmistamaan lääkkeensä itse. Tietää mitä saa, kunhan ei erehdy myrkkykasveihin. Ties vaikka millainen herbalisti vielä tulee. No, ensi syksy näyttää...
- Muorin tytär
onhan kirjoitti:
se kehittävää oppia keräämään ja valmistamaan lääkkeensä itse. Tietää mitä saa, kunhan ei erehdy myrkkykasveihin. Ties vaikka millainen herbalisti vielä tulee. No, ensi syksy näyttää...
Lisää niksejä:
Isoäidin yskänlääke
- 100 g ajuruohoa
- 75 g anistippoja
- ½ l vettä
- 200 g sokeria
Keitä ajuruoho ja vesi kattilassa n. 15 min ja siivilöi se. Siivilöity vesi ja sokeri keitetään 15 min ja lisätään anistipat, kun liemi on jäähtynyt. Pullotetaan puhtaisiin kuumennettuihin pulloihin, samoin kuten marjamehutkin. Aineksia on muori ostanut apteekista, mutta en tiedä myydäänkö näitä siellä enää, mutta kysellä voi aina.
Tuhti lääke yskään ja vie yskän mennessään.
Sitten muori kehotti aina pesemään hiukset sadevedellä. Se tekee hiuksista ihanan pehmeät eikä maksa kuin vaivan kerätä vettä sateella ämpäriin.
Vadelmanlehtitee auttaa PMS-vaivoissa poistamalla nestettä kehosta ja samoin tekee ananas, mansikka.
Persiljan syönti raakana raikastaa hengityksen.
Alapään tulehdukset/naiset;
Huuhtelut näillä voivat helpottaa oireita:
- 1 l lämmintä vettä 2 rkl omenaviinietikkaa
- 1 l lämmintä vettä 1-2 tl merisuolaa - Muorin tytär
Muorin tytär kirjoitti:
Lisää niksejä:
Isoäidin yskänlääke
- 100 g ajuruohoa
- 75 g anistippoja
- ½ l vettä
- 200 g sokeria
Keitä ajuruoho ja vesi kattilassa n. 15 min ja siivilöi se. Siivilöity vesi ja sokeri keitetään 15 min ja lisätään anistipat, kun liemi on jäähtynyt. Pullotetaan puhtaisiin kuumennettuihin pulloihin, samoin kuten marjamehutkin. Aineksia on muori ostanut apteekista, mutta en tiedä myydäänkö näitä siellä enää, mutta kysellä voi aina.
Tuhti lääke yskään ja vie yskän mennessään.
Sitten muori kehotti aina pesemään hiukset sadevedellä. Se tekee hiuksista ihanan pehmeät eikä maksa kuin vaivan kerätä vettä sateella ämpäriin.
Vadelmanlehtitee auttaa PMS-vaivoissa poistamalla nestettä kehosta ja samoin tekee ananas, mansikka.
Persiljan syönti raakana raikastaa hengityksen.
Alapään tulehdukset/naiset;
Huuhtelut näillä voivat helpottaa oireita:
- 1 l lämmintä vettä 2 rkl omenaviinietikkaa
- 1 l lämmintä vettä 1-2 tl merisuolaaNo muistui mieleen vielä pari juttua.
Virtsavaivoihin; puolukkamehua, karpalomehua, omenaviinietikkaa / 2 tl lasilliseen vettä aamuin ja illoin, piparjuurta/raakoina suikaleina, Vogelilla on ollut joskus myynnissä Prostasan-uute / nautitaan veteen sekoitettuna, en tiedä onko vieläkin.Pakkauksessa on annosteluohjeet.
Sianpuolan lehdistä tehty tee:
- 10 g kuivattuja lehtiä
- 2 dl vettä
Keitä lehdet tässä vesitilkassa. Jäähdytä ja siivilöi. Ota keitettä 1 rkl kolmesti päivässä. Sianpuolaa voi käyttää kuurina pari viikkoa ja samalla kannattaa syödä tuoreita kasviksia, juureksia ja hedelmiä, joiden vaikutuksesta virtsa pysyyy emäksisenä. Se edistää sianpuolan vaikutusta. Välillä voi virtsavaivoihin juoda puolukanlehtiteetä, kultapiiskuteetä ja jos tuntuu tarpeelliselta, niin voi palata taas sianpuolaan. - Ninni
Muorin tytär kirjoitti:
No muistui mieleen vielä pari juttua.
Virtsavaivoihin; puolukkamehua, karpalomehua, omenaviinietikkaa / 2 tl lasilliseen vettä aamuin ja illoin, piparjuurta/raakoina suikaleina, Vogelilla on ollut joskus myynnissä Prostasan-uute / nautitaan veteen sekoitettuna, en tiedä onko vieläkin.Pakkauksessa on annosteluohjeet.
Sianpuolan lehdistä tehty tee:
- 10 g kuivattuja lehtiä
- 2 dl vettä
Keitä lehdet tässä vesitilkassa. Jäähdytä ja siivilöi. Ota keitettä 1 rkl kolmesti päivässä. Sianpuolaa voi käyttää kuurina pari viikkoa ja samalla kannattaa syödä tuoreita kasviksia, juureksia ja hedelmiä, joiden vaikutuksesta virtsa pysyyy emäksisenä. Se edistää sianpuolan vaikutusta. Välillä voi virtsavaivoihin juoda puolukanlehtiteetä, kultapiiskuteetä ja jos tuntuu tarpeelliselta, niin voi palata taas sianpuolaan.Otin niksisi talteen, jotta voin kertoa muillekin. Kiitokset Sinulle, arvostan hyvin paljon vanhan kansan viisautta.
Piparjuuresta sen verran, että tri Vogel piti sitä hyvänä luonnonantibioottina, samoin kuin diabetestä ehkäisevänä luonnonlääkkeenä. Käytän sitä hänen ohjeidensa mukaisesti sekoittamalla piparjuuriraasteen jogurttiin (itse Bulgarian jogurttiin) tai porkkanaraasteeseen. Ennen vanhaan merimiehet välttyivät keripukilta juuri piparjuuren ansiosta.
Virtsavaivoissa käytettynä piparjuuren ohessa on muistettava aina juoda runsaasti vettä, jotta pöpöt poistuvat. Jos nesteen nauttimisen unohtaa, parantumiselle voi sanoa hyvästit. - Lumimies
lehdistä kirjoitti:
Sianpuolaahan kasvaa Suomessa! Rönsyilevä kasvutapa, usein paljaalla hiekkapinnalla esim santakuopissa, ratapenkoilla ym. Meillä käytettiin teenä lasten virtsatietulehduksiin.
- mama
Poltin pahasti kämmenselkäni tulikuumalla vedellä (siirsin puuhellalla täysinäistä kattilaa). Tuska oli hirveä. Anopin neuvon mukaan laitoin kipeälle kädelle perunajauhoja. Kipu hellitti noin puolessa tunnissa. Palovammasta ei jälkeäkään, jopa tiskasin heti tuon jälkeen, eikä tuntunut kipeältä. Hyvä konsti on myös laittaa perunajauhoja pieneen muovi-pussiin ja pitää sielä vaikka palanutta sormeaan. Ei kehity rakkuloita eikä ole kipeä. Ehdottoman upea konsti! En tiedä auttaako pahempiin palovammoihin, mutta jos "vain" vedellä on polttanut, niin silloin ainakin minua. Mieheni äiti oli lapsena kuullut tämän vanhalta naapurin mummolta ja saanut silloin avun.
- kaikille!!
Kaikki olen ottanut ylös ja VIELÄKIN tahtoisin kuulla lisää!
- Lumimies
kaikille!! kirjoitti:
Kaikki olen ottanut ylös ja VIELÄKIN tahtoisin kuulla lisää!
En huomannut oliko joku tämän kertonut, mutta piharatamon lehti haavalle pantuna tyrehdyttää verenvuotoa ja estää tulehtumista.
Vielä ikivanha juttu. Haavanlehtitertun (kovakuoriainen) toukka sisältää haavan lehdistä rikastamaansa aspiriinia. Vanha kansa pani tällaisen toukan särkevään hampaaseen. Tuska kuulemma hellitti .
- rinta- tmv. tulehdukseen
eli jos rintatulehdus yllättää, kaalinlehdellä hautomaan. Muistaakseni kannattaa pistellä reikiä tai muulla tavoin saada kaalin neste nousemaan.
- korvakipuun
Kun minulla oli lapsena noin 50 vuotta sitten korvakipeä. Isä puhalsi mynnillä tupakinsavua korvaani. Se auttoi. Mutta en suosittele enää. Minulla on kuulo mennyt siitä korvasta, ei kuitenkaan tupakinsavun takia vaan hoitamattoman korvatulehduksen takia.
- rannekipuhin
korvakipuun kirjoitti:
Kun minulla oli lapsena noin 50 vuotta sitten korvakipeä. Isä puhalsi mynnillä tupakinsavua korvaani. Se auttoi. Mutta en suosittele enää. Minulla on kuulo mennyt siitä korvasta, ei kuitenkaan tupakinsavun takia vaan hoitamattoman korvatulehduksen takia.
Rannekipuun kietastiin pätä villalankaa jossa oli 9 solmua !
- korvakynttilä savu
korvakipuun kirjoitti:
sama vika .
Nykyisin intiaanien korvakynttilä
http://www.hoitolasusan.com/korvakynttila.html
- migreeniäni
kouluikäisenä silppuamalla sipulin lämpimällä maidolla kostutetun pyyhkeen sisään asettaen sen hartioilleni, alle lämminvesipullo miedosti lämmittämään. Liekö hajun vai sipulin öljyjen ansiota, mutta noin vartin päästä nukahdin ja heräsin pää kristallin kirkkaana - eikä tarvinnut oksentaa. Kokeilemisen arvoinen!
- sianpuolahydrokinoni
ei suosita = RAASTAA MAKSAA
http://www.tohtori.fi/?page=5184117&id=1041379- niinkuin alkuun
Toivo Rautavaara: Mihin kasvimme kelpaavat
http://www.tts.fi/Eliaksenyrttitarha/kotilaakari.htm
http://www.hs.fi/haku/?haku=Henriette Kress
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rikkaruohot paljastuvat yrttikurssilla rohdoskasveiksi/1135238322786
http://www.henriettesherbal.com/luentoja.html
http://www.maatiainen.fi/tekstit/paalo_ruokakasvit.htm
http://webshop.frantsilankehakukka.fi/product/111/luontoaidin-kotiapteekki
http://webshop.frantsilankehakukka.fi/category/3/yrttiuutteet-ja-ravintolisat
- Vanha hyvä konsti!
Lehmän maitoa, rasvaa ja Prop.bakteereita.
1.(1.)*** Lactobacillus asidophilus. Tärkein probiootti bakteeri.
Ominaisuus:
Elää normaalisti ohutsuolen limakalvoilla * Kykenee estämään haitallisten bakteereiden ja hiivojen lisääntymistä(!) * >>>>>>Vähentää kolesterolin imeytymistä * Helpottaa maitosokerin imeytymistä * Korjaa suoliston limakalvojen mikrobiflooraa antibiootti-hoidon jälkeen(!).
2.(2.)*** Lactobacillus bulgaricus. Luonnon oma turvallinen antibiootti. Tämä on Bulgarialaisten pitkän iän bakteeri, josta nimikin.
Ominaisuus:
Säätelee immuuni-järjestelmän toimintaa * Vaikuttaa rasva-aineen vaihduntaan * >>>>>>Alentaa veren kolesteroli tasoja * Tuottaa luonnollisia atibioottisesti vaikuttavia aineita(!) * Estää haitallisten mikrobien lisääntymistä suolen limakalvoilla.
3.(7.)*** Bifidobacterium. Ohutsuolen limakalvojen alaosan tärkein bakteeri.
Ominaisuus:
Tehostaa ruuansulatus-järjestelmän toimintaa * Säätelee immuunijärjestelmää ja rasva-aineen vaihduntaa * >>>>>>Vähentää kolesterolin imeytymistä * Estää haitallisten bakteereiden kiinnittymistä ja kasvua limakalvoilla(!) * Estää haitallisten amiinien imeytymistä.
...
Tee rasvaremontti ***Sivuilla oleva toistettava teksti***
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Elamaa_yllapitavat_probiootti_bakteerit&homeantibiootti.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383672Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal283232- 682871
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912720- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811699- 221518
- 281507
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231474- 281468