Luin aiempia viestejä, joissa kerrottiin miten suksia käsittelmällä(huh-huh) saadaan luistoa ja nopeutta lisää. Sitten hiihdetään valmiita kiillotettuja uria pitkin, joissa on pieni kitkakerroin ja kerrotaan kuinka monta kilometriä on tullut hiihdettyä. Eikös se ole aika älytöntä? Onko harrastuksesta tullutkin keino päteä ja kilpailla kilometrien muodossa?
Miksi mitataan kilometrejä?
14
1928
Vastaukset
- oooot
idi..ti
- atomicx
että suksen luisto on aika suoraan verrannollinen siihen onko hiihto nautinnollista vai ei ja luisteluhiihdossa välttämättömyys.
No kilometrimääriä on ihan kiva vertailla, ja vaikka itse en todennäköisdesti pääse töiden ja muiden kiireiden takia tuhattakilsaa tänäkään vuonna ei minua haittaa vaikka täällä monet vetää sen kevyesti. Kukin tyylillään ja tavalllaan.
Itse pidän myös päiväkirjaa sykkeistä, määristä, keleistä ym "datasta" kuten monet muutkin. Eikä pieni leikkimielinen kilpailukaan pahasta ole. Se on sitten jo vähän säälittävää jos niitä kilometrejä keretään vain ja ainoastaan kehumisen ja määrien takia..mutta meitä on moneksi.. - älytöntä
Mutta sen takia minäkin sitä teen. Ostin kohtuullisen hyvät sukset, monot ja hiihtoasut yms. Suksiin pyrin laittamaan kohtuuhintaisilla voiteilla hyvän luiston. Ja kunnon kohentuessa valitsen raskaammat lenkit (Rukalla). Kilometrejä tulee mukavasti, mutta ei niillä rehvastella. Tuttujen kanssa joskus vertaillaan, mutta en saa siltikään siitä tunnetta että olisin jotain parempaa. On se älytöntä mutta suosittelen. Nytkin pakkasten jälkeen on makea olo hiihtolenkin jälkeen. Se on se tärkein juttu. Ei tätä voi sinullekaan sanoin kuvata. Ja tämän hyvänolon sivutuotteena, keskustelujen aiheena, meillä on nämä välineet, pulssit, maastot, kelit... Ja kyllä minulle on tärkeintä kilometrien seurannassa verrata edellisvuosiin.
- jts
ymmärrä jos ei ole hiihtosielu..henkeen ja vereen..eikä tarvii ymmärtääkään..hullunahan meikäläistä on aina pidetty..joskus seitkytluvun lopulla juoksin..(ja kävelin).. kesäyönunelman 100 km..siinävaiheessa kaikki aatteli..nyt se on seonnu lopullisesti..se oli semmone kokemus mitä ei unoha koskaan..hulluko on..ettei tossa viestissä ole pieni kateus meitä kohtaan..ei millää pahalla..osta kuule sukset ja tuu porukkaa..kyllä mahtuu..elämä palkitsee!!!
- viiskymppinen täti
Se on NIIN hieno tunne, kun on eka tonni täynnä. Melkein kaikki harrastamme jotain, jossa on tavoite: oppia soittamaan, neuloa sukat valmiiksi tms. Ja urheilijoilla tavoite korkeudessa, pituudessa, 100 m:lla, kympillä tai vaikka juosta maroton. Ja minulla hiihtää VÄHINTÄÄN 1000 km talvessa. Ei oo vaikeeta, viime talvena 1600. Jos joku moittii etten osaa paistaa piirakoita, sanon, että läheppäs ladulle, osaatkos hiihtää miun mukana...
- asd
Miksi reenata kilpa-ajoa Ladalla kun ajetaan kilpailut Ferrarilla ?
Ja toisekseen on hyvä pitää kalustonsa kunnossa kun ei tuota rahaa ole liikaa. ainankaan vielä.
Yksi syy on tietysti se etteivät monet tajua sittä että tunnit ja määrät ovat paljon tärkeämpiä oikeasti pitää ylhäällä kuin kilometrit. Eivät kilpahiihtäjät kysy toisiltaan että montas kilometriä sinä harjoittelet vuodessa vaan monta tuntia. - suksittelija
Itseeni varten laitan muistiin ja vertailen edellisiin vuosiin. Jos joku kyselee niin sitte voin mainita paljoko on kertyny mutta ei niillä rehvastella. itseni takia mä muutenki hiihtelen ja liikun. Ja tos joku päivä tuli vastaan ladulla yks eläkkeellä oleva entinen opettaja ja hehkutettiin siinä tätä hiihtämisen hienoutta, niin hän totes hyvin että pysytäänpähän monesta muusta pahanteosta seki aika pois.
- määrä/laatu
Hiihdän päivittäin tunnin tai pari milloin missäkin. Kilometreistä en välitä ja nopeuteni ei varmaankaan ole huimaava. En taatusti kadehdi niin kuin joku epäile vaan joskus näitä km-juttuja kuunnellassani säälin, kun se puhtain riemu hiihdosta näyttää jäävän toisarvoiseksi. No, kukin tulkoon onnelliseksi omalla tyylillään.
- Jeppe
Sukset kunnostetaan siksi, että hiihto on silloin sujuvampaa ja hauskempaa. Itse olen kuntohiihtäjä, mutta tuskin sitä moni edes tietää, harrastan omaksi ilokseni ja tuleviksi vuosiksi. En laske kilometrejä vaan hiihdän fiiliksen mukaan.
- ski-oo
Säädän harjoituksen pituuden aina ajan ja rasituksen mukaan. Täällä Kuopiossa on niin vaihtelevat ladut ja reitit että olen lopettanut kokonaan kilometrien laskemisen liian työläänä. Ennen laskin kilometrejä ja tuhat piti saada joka talvi täyteen. Sillon niitä oli helppo laskea kun hiihdin yleensä samaa vitosen lenkkiä. Loppupeleissä lienee sama kummalla tavalla suorituksen kestoa mittaa kunhan treenaa monipuolisesti.
- Keimo
Tunneista, kilometreista ja sykkeistä pidetään kirjaa vaikka kuntohiihtäjä ollaankin eikä ole mitään muuta tavoitetta kuin oma hyvinvointi. Mukava seurailla kunnon kehittymistä ja vaihtelua sekä estää ylikuntoon ajautumista (ettei tule hiihdettyä liikaa, liian kovaa tai liian yksipuolisesti). Lisäksi sää/keli/luistotietojen kirjaaminen helpottaa oikein välineiden valintaa ja kelivoitelua.
- pietro piller
Keimo kirjoitti:
Tunneista, kilometreista ja sykkeistä pidetään kirjaa vaikka kuntohiihtäjä ollaankin eikä ole mitään muuta tavoitetta kuin oma hyvinvointi. Mukava seurailla kunnon kehittymistä ja vaihtelua sekä estää ylikuntoon ajautumista (ettei tule hiihdettyä liikaa, liian kovaa tai liian yksipuolisesti). Lisäksi sää/keli/luistotietojen kirjaaminen helpottaa oikein välineiden valintaa ja kelivoitelua.
voihan sitä laskea kilometrejä, mutta tärkeintä on tosiaankin liike.
Tässä pakkasella hiihdin korkeintaan 10 km ja olin ihan poikki, kun ei luistelulla ainakaan liukunut, mutta sain ainakin kuntoa. Tosin on mukavampaa hiihtää liukkaalla kelillä, mutta jos erehtyy menemään "tahmealla" ei pidä verrata matkaa.
Ja omalla massalla kun pääsee jyrkimmätkin mäet luistellen on tehnyt monen kevyemmän hiihtäjän työn.
pitää päästä oman kehon kanssa sinuiksi, ei verrata. - eukko
pietro piller kirjoitti:
voihan sitä laskea kilometrejä, mutta tärkeintä on tosiaankin liike.
Tässä pakkasella hiihdin korkeintaan 10 km ja olin ihan poikki, kun ei luistelulla ainakaan liukunut, mutta sain ainakin kuntoa. Tosin on mukavampaa hiihtää liukkaalla kelillä, mutta jos erehtyy menemään "tahmealla" ei pidä verrata matkaa.
Ja omalla massalla kun pääsee jyrkimmätkin mäet luistellen on tehnyt monen kevyemmän hiihtäjän työn.
pitää päästä oman kehon kanssa sinuiksi, ei verrata.Kyllä on hienoo, kun saa ensimmäiset tuhat kilometriä täyteen hiihtokaudella. Aina sitä toista ei kerkee tulemaankaan, vaan jää jonnekin 1500 km:iin. On mukava saada se seuraava satanen taas täyteen..., se tuo voimia lähteä ladulle, vaikka väsyttäis kuinka. Vertaa vaikka maratonin juoksijoihin, päämäärään on päästävä vaikka varpaat mustana. Mutta hiihdossa se suoritus tehdään pitkällä aikavälillä, koko talven aikana. Sitten huhtikuussa onkin mukava laittaa lenkkitosuut jalkaan, ja silloin ei enää lasketa kilometrejä!
- Nimetön
Kilometri on selkeä fysikaalinen suure, jonka avulla voidaan ilmaista varsin selkeästi että kuinka paljon on tehty jotain työtä eli hiihdetty tässä tapauksessa. Jos nyt itse hieman täsmennän niin kilojoulien kulutus ei ole toki vakio kilometreissä eikä käytetty aikakaan.
Jos meinaa päästä kovaan kuntoon omalla tasollaan niin harjoituskilometrejä/-harjoitustunteja pitää olla paljon. Huiput käyttävät nykyään paljon harjoitustuntien määrää puheessaan. Harjoitustunneissakin on se ongelma, että ne eivät ole yhteismitallisia. On huomattavasti raskaampaa esim. juosta kaksi tuntia kuin hiihtää rullilla 2 tuntia tehon ollessa vakio. Tosin eivät kilometritkään sinänsä mitään tehosta kerro, vaan min/km nopeus vakio-olosuhteissa kertoo.
Käytännönläheisemmin: onhan se kiva kuitailla naapurin Reiskalle että on enemmän kertynyt kilometrejä tänä talvena hiihtoladulla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä3811709Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san334649Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2512817Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1442574- 1071643
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo14104140 vuotta töitä paiskinut ja 3 vuotta työttömänä mamuna Suomessa, sama eläke
Jokin mättää. Eläkettä ei pidä maksaa lainkaan mamuille jos työhistoriaa ei ole vähintään 10 vuotta takana.207822- 82820
En luota sinuun
en edelleenkään yhtään tiedä oletko lintu vai kala vai kalavale. Ja ilmeisesti haluat pitää sen niin, syitä voi vain arv60728- 10718