En halua enää sisaruksia

Toiseksi vanhin

Minulla on isosisko ja neljä pikkusisarusta. Kotona on siis melkonen kuhina. Nyt äitini odottaa taas lasta. Olen nämä viimeisimmät vauvauutiset ottanut vastaan kaikella muulla kuin innolla, mutta ei sitä oikein viitsisi alkaa valittamaankaan.

Olen kaksitoistavuotias ja täysin kyllästynyt siihen, että pienet pyörii jaloissa koko ajan. Melkein joka päivä pitäisi olla hoitamassa niitä, näin on ollut siitä asti, kun seitsemänvuotiaana sain pikkusiskon. Tuntuu ettei kavereiden kanssa saa mennä tarpeeksi, koska pitäisi olla kotona katsomassa pienempien perään niin usein. Toisaalta en viitsi kavereita tuoda meillekään, koska emme kuitenkaan saa olla rauhassa, kun nämä huomionkipeät pikkuiset seuraavat meitä minne hyvänsä, vaikka äiti olisi kotonakin. Läksyjen tekokin pitää hoitaa usein kirjastossa, koska kotona on niin meluista.

On sillä maallisuudella jotain merkitystä. Lomamatkoja emme juuri voi tehdä emmekä synttäreitä pitää, uusien vaatteiden ostosta puhumattakaan. Ja tilanne vain pahenee koko ajan...

16

4413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisarukset ovat myös rikkaus

      Ehkä se ei vielä tunnu siltä, mutta joskus tilanne voi olla toisin. Itselläni on neljä siskoa ja kaikkiin välit ovat hyvät,vaikka itsekin koin nuorena,että eräät olivat aina tiellä. Kuitenkin vuosien myötä heistä on tullut tärkeitä. Kun muut ihmissuhteet katkeavat,sisarussuhteet eivät.Toisinkin voi toki olla.

      On tietysti väärin,jos aina joudut hoitamaan pienempiä vai tuntuuko se vain siltä?
      Nuo lomailut ovat tietenkin jokaisen perheen oma taloustilanne kysymys.
      Itsellänikin on lapsia useampi, mutta meillä kyllä jokaiselle järjestetään syntymäpäivät,jopa kahdet,vaatteitakin he saavat,ja lomamatkoja tehdään. Ei ehkä ihan ulkomaille, mutta kotimaassakin on paljon mukavia lomanvietto paikkoja ja tapoja. Tiedän suurperheitä,joissa myös ulkomaille päästään.
      Tämä ei tietenkään lohduta sinua. Toisaalta ymmärrän tilanteesi hyvin,koska tiedän tuon metelin ja melskeen, myös sen,ettei rauhaa ole ja pienimmät vaativat huomion.
      Yritä kuitenkin ymmärtää,että vanhempasi ehkä haluavat paljon lapsia ihan teidän itsenne takia, että teillä olisi seuraa toisistanne ja että he rakastavat teitä kaikkia niin paljon. Vaikka on kyse sinun elämästäsi,on kyse myös vanhempiesi elämästä ja toiveista.
      Löytyisikö kompromissia. Tietävätkö vanhempasi tunteesi, voisiko asiasta keskustella ja järjestää sinulle hiukan enemmän omaa aikaa ja tilaa...aina kannattaa kokeilla..ei ole mukava,jos lapsista joku on onneton.

    • isosisko

      itse olen 18 vuotias ja minulla on 3 pikkusiskoa, 1 isosisko ja 4 pikkuveljeä, niin tiedän mitä hulina on.. Syynä tähän lapsipaljouteen on se ettää vanhempani ovat eronneet aika päiviä sitten ja molemmilla on omat perheensä. Toisin kuin sinusta, minusta on aivan ihanaa häärätä lasten kanssa.. varsinkin 2v pikkuveljeni on niin kiintynyt minuun, että itkee perääni kun lähden töihin tjn.

      Ajattele sisaruksiasi siunauksena.. jotkut taas toivovat siskoa tai veljeä, kun ovat perheen ainoita lapsia. Itse aion tehdä vähintään neljä lasta.. :)

      On hyvä että on sisaruksia, koska sillä tavalla lapsi oppii jakamaan.. En tietenkään tarkoita että jos ei niitä ole niin sitten ei pysty!!

      Kyllä niihin pieniin tottuu.. Luulen että kun ens viikolla muutan omaan kotiin, niin tulee ikävä sitä ainaista häslinkiä.. :)

    • puhetta

      lapselta..mikäli tää ei oo provo..

      • Tätä mieltä

        Mielestäni puhe ei ole lapsellista ja vaikka olisikin, kai lapsella on oikeus kirjoittaa noin. Ei kaksitoistavuotias vielä aikuinen ole, vaikka joutuukin suurperheessä usein tekeytymään vanhemmaksi kuin onkaan.


    • voit sitten

      aikuisena tehdä omille lapsilles paremmat olot kuin itse olet saanut. Toivottavasti lapsesi ovat valintaasi tyytyväisiä. :-)

      • ne auttaa

        ja kerro että et saa enään OMAA rauhaa kun äiti tekee vain lisää ja lisää lapsia ja pyydä sijoitusta itsellesi johonkin hiljaisempaan perheeseen jossa saat olla RAUHASSA pikku lapsilta =)Pyydä että sijoitusperheessä EI tule olemaan pikkulapsia että saat keskittyä itseesi ja et joudu taas Siellä hoitamaan pinenpiäsi ja kuuntelemaan niiden mölyämistä =)


    • olga

      Miten minusta tuntuu, että tämä on vain jonkun yritys saada tälläinen provo suurperheiden kiusaksi..

      • yks mamma 1111

        Miten niin provo? Kuka tahansa murkku ikää lähestyvä haluaa omaa rauhaa ja sellainen mielestäni on ihan normaalia. Kiusaksi? Olet aika omituinen, jos kuvittelet, että lapset jotka kasvavat aina nauttivat kamalasta hulinasta. Minä en ainakaan nauttisi...


      • hän provo

        HELVETIN HYVÄ AIHE SILTI! kannattaisi vähän aikuisten ajatella eikä vain tehdä!


    • Kärsivä

      Ite oon 13 vuotias tyttö jolla on kolme isoveljeä ja neljä pikkuveljeä ja olen täysin kyllästynyt 24/7 huutoon ja itkuun... haluaisin välillä myös olla kavereilla yötä ja kavereiden kanssa muutenkin tai no oon mä jonkun verran mutta äiti kokoajan haluaa että olisin enemmän pikkuveljien kanssa... olen siis perheen ainut tyttö joten joudun aina hoitamaan koko katraan esim nukkumaan iltasin aina kun äiti on töissä. Iskä ei oikein osaa ottaa vastuuta. Musta on muutenki tullu jotenki kärrtysempi ja huonotuulisempi ku olen kokoajan metelin keskellä. Ja nyt must tuntuu et äiti on taas raskaana ja kohta on taas yks huutava ipana lisää...

    • Kärsivä2

      Ja isoveljenikään ei ota vastuuta. Se vaan pelaa ja on omissa oloissaan ja valittaa kun olen huonotuulinen ja liian nipo pikkuveljille kun yritän saada ne vain nopeesti nukkumaan että sais omaa rauhaaki...

    • Haluunveljentaisiskon

      Mä oon 13v ja oon aina halunnu toisen siskon mulla on jo 10v sisko ja seki haluis toisen siskon! Oo onnekas. Ihailen sitä the ourdaughtered ohjelman perhettä kun niillä on tyttö viitoset ja se isosisko on niin kiva ja ihana niille ja auttaa äitiään heidän hoidossa. Tahon et kävis vahinko ku ne on jo 40v rikä muuten hankkis

    • Anonyymi

      Joo suurperheiden vanhemmat ovat itsekkäitä. Voisivat vähän ajatella olemassa olevia lapsiaan. Viettää aikaa heidän kanssaan, eikä tehdä kokoajan uusia vauvoja kerta toisensa perään. Mitä sellaisten ihmisten päässä oikein liikkuu?

    • Anonyymi

      Ap on joku vanha pieru, ei todellakaan 12

    • Anonyymi

      Voi olla, mutta onhan tuo ihan asiaa. Mikä vika niissä jo olemassa olevissa lapsissa on, kun ne eivät suurperheellisille riitä? Määrä ei kyllä aina korvaa laatua vai onko niin että kun äiti ei halua mennä töihin, niin sitten saa syyn olla kotona, kun on aina uusi vauva hoidettavana.

      Sitten kun lapsia sikiää tarpeeksi joukkoon mahtuu myös ainakin yksi vammainen, jonka kanssa voikin sitten olla koko loppuikänsä kotona. Ei tartte mennä tienaamaan omaa leipäänsä. Eikä myöskään sille vammaiselle leipää, kun veronmaksajat elättää.

    • Anonyymi

      Minulla on 17 sisarusta ja hyvin pärjään. Ei tule tylsää arjesta. :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe