Suurentunut eturauhanen.

Ikä mies

Muutama vuosi sitten kansanradiossa eräs mies esitti miten suurentunutta eturauhasta hoitaa.

Selällään sängyssä maaten vetää itsensä "kippuraan", polvet ihan rintaa vasten ja levittää käsillä auttaen polvia ulospäin, muutaman minuutin ajan, pari kertaa päivässä.

Minulla on jo parikymmentä vuotta sitten sanottu olevan suurentunut eturauhanen ja virtsammisvaivoja oli, 2-3 kertaa yössä täytyi tyhjentää.

Aloin kokeilemaan tätä konstia ja nykyisin saan virtsan puolesta nukkua koko yön. Viime talvena virtsatie tulehduksen vuoksi tehtiin tähystys ja lääkäri sanoi eturauhasen olevan harvinaisen pieni. Kysymyksessä täytyy olla lihasten avulla jonkinlainen hieronta tapahtuma.

Tietenkin suurentuma täytyy olla hyvänlaatuinen jos tätä alkaa kokeilla. Olen yli 70 v ja minulla PSA on 0,4

74

59076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Ria-

      Enpä ole moista kuullut aikaisemmin. Mielenkiintoinen juttu!

    • nuorempi ikämies

      Tuosta iltajumpasta voi hyvinkin olla hyötyä. Itse olen huomannut reippaan iltakävelyn lievittävän ongelmaa aivan selvästi.

    • prostata vaivaan

      Suritettiin höyläyshoito sairaalassa. Yhä vähintään kaksi kertaa yössä
      rakko herättää tyhjennykselle.

      Myös urologi sanoi, ettei prostatakudokseen voida voimistelemalla vaikuttaa.
      Melkein kaikilla sukumme kaikilla miehillä on esiintyy keski-iän jälkeen hyvänlaatuista prostatan liikakasvua.

      mies 60

      • nuorempi ikämies

        Voipi olla urologi oikeassa siinä, että prostatakudokseen ei jumpat vaikuta. Mutta yleensä alavatsan lihasten kunnolla - siis elastisuudella ja kyvyllä rentoutua - saattaisi olla vaikutusta virtsarakon paineeseen. Prostatahan suurentuessaan tukkii virtsaputken aiheuttaa painetta virtsarakkoon. Mitä tähän sanoo asiantuntijamme -Ria- ??


      • -Ria-
        nuorempi ikämies kirjoitti:

        Voipi olla urologi oikeassa siinä, että prostatakudokseen ei jumpat vaikuta. Mutta yleensä alavatsan lihasten kunnolla - siis elastisuudella ja kyvyllä rentoutua - saattaisi olla vaikutusta virtsarakon paineeseen. Prostatahan suurentuessaan tukkii virtsaputken aiheuttaa painetta virtsarakkoon. Mitä tähän sanoo asiantuntijamme -Ria- ??

        ai mie vai?? Enhän mie mikkään asiantuntija oo... mistä semmosta oot piähäs suanu;) No mutta miehän oon sitä mieltä, että alavatsan lihasetn kunnolla ois kyllä merkitystä tuossa vaivassa... kuulostas ainakin aika loogiselta. Urologiaan en oo tarpeeks perehtynyt, pitäs varmaan:)


      • nuorempi ikämies
        -Ria- kirjoitti:

        ai mie vai?? Enhän mie mikkään asiantuntija oo... mistä semmosta oot piähäs suanu;) No mutta miehän oon sitä mieltä, että alavatsan lihasetn kunnolla ois kyllä merkitystä tuossa vaivassa... kuulostas ainakin aika loogiselta. Urologiaan en oo tarpeeks perehtynyt, pitäs varmaan:)

        No just siuta mie tarkotin.
        Varmaan joku on jo selvittänyt, missä se tyypillinen kipu on; eli mitkä kipuhermopäätteet ärsyyntyvät virtsarakon venyessä tai rakon sisäisen paineen vaikutuksesta. En oikein usko, että pelkkä prostatan kasvu aiheuttaisi ne ensimmäiset kipuoireet. Siis onko virtsarakossa tuntohermopäätteitä, vai tuleeko kipu muista vatsaontelon kudoksista niiden venyessä tai joutuessa puristukseen? Esimerkiksi vatsakalvo?

        Hyväkuntoisten alavatsan lihasten avulla varmaan voi hallita tuota kipua vatsaontelon painetta säätelemällä, näin minä ainakin kuvittelen. Hyvä kivun hallinta voi sinänsä olla vaarallistakin, koska sehän lykkää hoitoon hakeutumista.


      • nunnukaloilaa
        nuorempi ikämies kirjoitti:

        No just siuta mie tarkotin.
        Varmaan joku on jo selvittänyt, missä se tyypillinen kipu on; eli mitkä kipuhermopäätteet ärsyyntyvät virtsarakon venyessä tai rakon sisäisen paineen vaikutuksesta. En oikein usko, että pelkkä prostatan kasvu aiheuttaisi ne ensimmäiset kipuoireet. Siis onko virtsarakossa tuntohermopäätteitä, vai tuleeko kipu muista vatsaontelon kudoksista niiden venyessä tai joutuessa puristukseen? Esimerkiksi vatsakalvo?

        Hyväkuntoisten alavatsan lihasten avulla varmaan voi hallita tuota kipua vatsaontelon painetta säätelemällä, näin minä ainakin kuvittelen. Hyvä kivun hallinta voi sinänsä olla vaarallistakin, koska sehän lykkää hoitoon hakeutumista.

        Mie kantelen kaivolta vesämpärit kalunniskassa se on hyvää jumppaa.


    • Ikä mies

      Silloin kun kansanradiossa tästä ensikerran oli juttua niin minäkin suhtauduin asiaan epäillen, aloin kyllä kokeilla mutta se jäi kesken. Noin vuoden kuluttua asia oli uudelleen kansanradiossa ja silloin kaksi miestä kertoi, että he olivat saaneet sillä konstilla apua vaivaansa.

      Sen jälkeen minäkin aloitin vakavammassa mielessä yrittämään tein sitä jokseenkin säännöllisesti. Vajaan vuoden kuluttua huomasin, että se oli tainnut auttaa. Nyt en kadu, että aloin "hoidon".

      Minulla eturauhasen suurentuma oli todettu useamman lääkärin toimesta. Minun tilanne oli sellainen, että oli "viittä vaille", että olisi höylätty.

      Tämän "hoidon" alussa saattaa alapäässä tuntua kipeytymistä, luulisin, että lihakset siellä kipeytyy. Rauhallisesti kun/jos aloittaa niin se menee ohi.

      Jos joku tämän aloittaa ja saa siitä apua niin olisi kiva jos näillä palstoilla kertoisi.

      • prostata vaivaan

        Hoidan kuntoani, mutta tämä liike on monen kertamana auttanut.
        Kerron täällä myöhemmin, jos apua tulee.

        mies 60v.


      • prostata vaiva

        Prostatani on höyläyshoidettu vuosia sitten. Herään silti vähintään 2x yössä rakon tyhjentämiseen. Käytän luontaistuote kapselia 1/ vrk.

        Kokeilin sitä polvien koukistuskeinoa. Lopetin ilmeisesti liian nopeasti kun tuloksia ei näkynyt. Rakon vajaakin täyttyminen aiheuttaa lievää kipua.
        Alanpa harrastaa lantiojumppaa uudelleen kun muutenkin treenaan. Keino, joka auttoi minua nuorempana välittömästi, oli avantouinti. Lösö tuli hyvällä paineella.


      • epäkaupalline

        Emme kaipaa mainoslinkkejä, jos kyseessä on sellainen.


    • oululainen

      minulla auttoi jo viikon päästä jalkojen kippuraan veto
      ja polvista ulospäin työntö minuutti 2- 3 kertaa päivässä
      olen syönyt curbicinia tai salia jo 10 vuotta

      • Selviytyjä

        #2


        Vaiva syntyy: Helmikuu 2007, Suomi kärvistelee paukku pakkasissa ja Trelläkin elohopea on painunut alle -30 celsiuksen. Aamulla autolla töihin- penkki tuntuu inhottavan kylmältä vaikka sisäilman lämmitin on pöhissyt täysillä pitkän ajan. No penkki lämpiää tällä kertaa kohtuu nopeasti…Töiden jälkeen pakkasta on vieläkin melkein -30 celsiusta ja tällä kertaa auto ja sen penkki ovat täysin jäässä, no suonalaisella sisulla perse penkkiin ja kohti harrastuksia. Harrastusten jälkeen kylmällä penkillä istuminen toistuu…Ajellessa kämpille alkaa persuusta nipistellä ja poltella ikävästi, ajattelen tämän johtuvan vain pienestä ”paleltumisesta”. Tilanne pahenee illalla ja seuraavana aamulla on jo tuskainen olo.

        Vaiva kiusaa: Ajattelen että kyseessä on vain perinteinen naisten tauti, eli pissatulehdus ja ajattelen sen menevän ohi muutamassa päivässä itsekseen –hölmö!!! Tilanne pahenee muutaman päivän ja viikonlopun aikana ja öistä tulee yhtä helvettiä. Nukkuminen onnistuu vain selällä, haarat avonaisina. Entinen maha/kylkinukkuma-asento oli mennyttä ja uni ei meinannut tulla yöllä. Ikävä jomotus vaivasi alavatsan seutua ja kipu heijasteli alaselkään ja napaan. Kipu oli vähän samanlainen, kuin olisi pudonnut pyörän keskitangolle ilman sitä kivesten murskaus tunnetta…

        Vaiva saa diaknoosin: Vaimo valisti aamulla, että vika ei varmastikkaan ollut pissarakossa vaan eturauhasessa. Ja just niin ajattelin…sehän on vain vanhojen miesten vika ei siis minun (26 v). Kyllähän tästä asiasta oli valistettu,…olin jopa lukenut kyseisestä aiheesta artikkelin Pohjolan perhokalastus lehdestä, mutta kuten sanoin en ajatellut asian koskevan minua…ainakaan vielä. No siinä asiaa aamulla puidessa vaimo haki kotilääkäri kirjan hyllystä ja alkoi kaivaa kirjaoppia asiasta. Hän selvitti, että eturauhasen tutkimusmenetelmiä ovat peräsuolen kautta tapahtuva sormella tunnustelu tai ultraääni hässäkkä. ILMOITIN HETI perisuomalaisena miehenä, että nämä menetelmät eivät tulisi kysymykseenkään. Hoitotoiminen olisi kirjan mukaan oikea lääkitys, lämpimät suihkut, oikea ruoka (vitamiinit….sunmuut) sekä turvonneen eturauhasen tyhjennys hieromalla. No tässä vaiheessa sanoin, että marssin heti työterveyslääkärille heti maanantaina ja hakisin vaivaani lääkityksen.

        Tohtorilla kerta 1: No eihän työterveyslääkärille suoraan pääse, pitää ensin käydä moikkaamassa terveydenhoitajaa. Vaivan ilmoittamisen jälkeen oli edessä ensin pissanäytteen otto. No kappas kappas pissa osoittautuu ”puhdas” eli minulla ei ollut pissatulehdusta. Terkkari varasi ajan lääkärille loppupäivästä. Työpäivän jälkeen taas lekurille…Lekuri oli silminnähtävästi vaivautunut asiastani, mutta kuunteli vaivani asiallisesti. Selityksen jälkeen lääkäri totesi, että vaivani saattaisi olla eturauhastulehdus. Hän kertoi että varma diaknoosi selviäisi vain peräaukon kautta tapahtuvalla tunnustelemisella. JUST JOO, ajattelin, kukaan ei kyllä tunnustele mun eturauhasta. Käänsin keskustelun nopeasti hoitotoimiin ja lääkitykseen. Lääkitys kuulosti lääkärinkin mielestä, helpolta tavalta saada asia hoidettua, joten hän määräsi minulle viikon kuurin antibioottia (Antivirid tai joku sellanen).

        Antibiootti loppuu: Neljään päivään lääke ei näyttänyt vaikuttavan. Olo oli edelleen ikävä ja vaiva vaivasi koko ajan kipuilemalla. Pissaamisessa ei ollut vaikutta, eikä yölläkään sen takia joutunut herätä. Koska tilanne ei parantunut, päätin ottaa asiasta selvää netistä. Hakusanoilla: eturauhanen tulehdus Google toi näytölle lukuisia hakuja. Suomi 24 saitti vaikutti lupaavalta, sillä toisten ihmisten vastoinkäymisistä saisi paljon tietoa. Aloin lukea otteita toisten ihmisten vaivoista ja hiljalleen mieleen alkoi vallata paniikki….siis oikeesti!!!! Lievän paniikkikohtauksen kourissa ja ikuinen vaiva mielessä raahauduin sohvalle haukkaa happea. Hetken sohvalla löhöttyöni ja päätä selvittyäni palasin netin ääreen. Osa jutuista oli ikäviä, mutta sekaan mahtui aina silloin tällöin joku tsemppausviesti. Koska illalla vaiva häiritsi vielä ja antibiootti alkoi loppua, päätin seuraavana päivänä hakeutua uudestaan lääkärin pakeille.

        Tohtorilla kerta 2. Tällä kertaa tohtorina oli hiukan nuorempi sälli ja asiointi oli sen mukaista. Rempseellä otteella hän selitti yleistä vaivasta ja sen hoidosta. Hän kertoi myös, että varma diaknoosi asiasta selviäisi vain sormella tutkimalla. No nyt tässä vaiheessa on sanottava, että eturauhasvaiva on yksi vittumaisimmista taudeista kun se kunnolla vaivaa. En mene väittämään että se olisi pahempi kuin korva- tai hammassärky, mutta inhottavimmasta päästä kuitenkin. Kun sen on kokenut tekee mitä tahansa päästäkseen siitä eroon!!! Joten olin antautunut asialle, että tällä kertaa asia tutkittaisiin ”perin pohjin”. Ajattelin ottaa asia kuin mies…. No ei muuta kuin kyljelleen ja annoin lääkärin tehdä tutkimuksensa. Noin parissa sekunnissa asia oli ohi ja diaknoosi: ”Eturauhastulehdushan se on aivan kuin ajattelimme. Kooltaan se on noin 50 vuotiaan miehen eturauhasen kokoinen”. Tämän jälkeen kävimme läpi vielä hoitoasioita (ei mitään uutta, mitä näillä nettisivuilta on tullut ilmi). Hänen mielestään erikoislääkärit (Urologit) eivät voi hoitaa tätä sairautta mitenkään ihmeellisillä menetelmillä, perushoitomenetelmillä kuulemma pitäisi pärjätä. Hän selitti myös, että nuorilla miehillä eturauhastulehdus johtuu 90 %:sti johtuu kylmästä ja siitä aiheutuvasta eturauhasen ärtymisestä ei bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Antibiootti yleensä annetaan kaikille potilaille kaikenvaralta…. Lääkäriltä sain kunnon hoitokuurit tulehdus/kipulääkkeestä (Ketomex) ja eturauhaslääkkeestä (Xatral cr). Lopuksi hän vielä muistutti vireelisestä seksielämästä vaimon kanssa, tämä kuulemma laskisi eturauhasen turvotusta.

        Vika helpottuu, mutta ei parane: Kun antibiootti loppui, olo alkoi helpottua, mutta päätin jatkaa lääkitystä vielä tulehdus ja kipulääkkeellä. Ajattelin jättää eturauhaslääkkeen tositilanteeseen jos tila huononisi jostain syystä. Tulehduksen alkamisesta on nyt noin kolme viikkoa, eikä eturauhanen ole vaivannut juuri yhtään enää. Välillä jos oikein ajattelee asiaa, niin voi olla epämääräinen tunne alavatsassa tai sitten vain kuvittelen. Tiedän, että kun tämän vaivan on kerran saanut niin uusiutumisriski on suuri. Vaivasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi elää. Kyllähän ihmiset elävät monien muidenkin sairauksien kanssa läpielämän, sairaus pitää ottaa huomioon. Alussa shokki vain oli kova juttu nuorelle miehelle, kun on tottunut olemaan terveenä eikä mikään ole haitannut arkielämää. Myös netin ”kauhutarinat” entisestään sekoittivat ajatukset. Vieläkin ajattelen, että pääsinkö todellakin näin helpolla?

        Suositukset: Tunnusta itsellesi sairastavasi eturauhastulehdusta mahdollisimman nopeasti ja hakeudu ensitilassa lääkärin pakeille äkkiä (normaali riittää). Anna lääkärin tehdä hänen työnsä vaikka toimenpiteet olisivat omia periaatteitasi vastaan. Hoida vaivaa ja opi elämään sen kanssa…

        T: Selviytyjä


      • Kille karjalasta
        Selviytyjä kirjoitti:

        #2


        Vaiva syntyy: Helmikuu 2007, Suomi kärvistelee paukku pakkasissa ja Trelläkin elohopea on painunut alle -30 celsiuksen. Aamulla autolla töihin- penkki tuntuu inhottavan kylmältä vaikka sisäilman lämmitin on pöhissyt täysillä pitkän ajan. No penkki lämpiää tällä kertaa kohtuu nopeasti…Töiden jälkeen pakkasta on vieläkin melkein -30 celsiusta ja tällä kertaa auto ja sen penkki ovat täysin jäässä, no suonalaisella sisulla perse penkkiin ja kohti harrastuksia. Harrastusten jälkeen kylmällä penkillä istuminen toistuu…Ajellessa kämpille alkaa persuusta nipistellä ja poltella ikävästi, ajattelen tämän johtuvan vain pienestä ”paleltumisesta”. Tilanne pahenee illalla ja seuraavana aamulla on jo tuskainen olo.

        Vaiva kiusaa: Ajattelen että kyseessä on vain perinteinen naisten tauti, eli pissatulehdus ja ajattelen sen menevän ohi muutamassa päivässä itsekseen –hölmö!!! Tilanne pahenee muutaman päivän ja viikonlopun aikana ja öistä tulee yhtä helvettiä. Nukkuminen onnistuu vain selällä, haarat avonaisina. Entinen maha/kylkinukkuma-asento oli mennyttä ja uni ei meinannut tulla yöllä. Ikävä jomotus vaivasi alavatsan seutua ja kipu heijasteli alaselkään ja napaan. Kipu oli vähän samanlainen, kuin olisi pudonnut pyörän keskitangolle ilman sitä kivesten murskaus tunnetta…

        Vaiva saa diaknoosin: Vaimo valisti aamulla, että vika ei varmastikkaan ollut pissarakossa vaan eturauhasessa. Ja just niin ajattelin…sehän on vain vanhojen miesten vika ei siis minun (26 v). Kyllähän tästä asiasta oli valistettu,…olin jopa lukenut kyseisestä aiheesta artikkelin Pohjolan perhokalastus lehdestä, mutta kuten sanoin en ajatellut asian koskevan minua…ainakaan vielä. No siinä asiaa aamulla puidessa vaimo haki kotilääkäri kirjan hyllystä ja alkoi kaivaa kirjaoppia asiasta. Hän selvitti, että eturauhasen tutkimusmenetelmiä ovat peräsuolen kautta tapahtuva sormella tunnustelu tai ultraääni hässäkkä. ILMOITIN HETI perisuomalaisena miehenä, että nämä menetelmät eivät tulisi kysymykseenkään. Hoitotoiminen olisi kirjan mukaan oikea lääkitys, lämpimät suihkut, oikea ruoka (vitamiinit….sunmuut) sekä turvonneen eturauhasen tyhjennys hieromalla. No tässä vaiheessa sanoin, että marssin heti työterveyslääkärille heti maanantaina ja hakisin vaivaani lääkityksen.

        Tohtorilla kerta 1: No eihän työterveyslääkärille suoraan pääse, pitää ensin käydä moikkaamassa terveydenhoitajaa. Vaivan ilmoittamisen jälkeen oli edessä ensin pissanäytteen otto. No kappas kappas pissa osoittautuu ”puhdas” eli minulla ei ollut pissatulehdusta. Terkkari varasi ajan lääkärille loppupäivästä. Työpäivän jälkeen taas lekurille…Lekuri oli silminnähtävästi vaivautunut asiastani, mutta kuunteli vaivani asiallisesti. Selityksen jälkeen lääkäri totesi, että vaivani saattaisi olla eturauhastulehdus. Hän kertoi että varma diaknoosi selviäisi vain peräaukon kautta tapahtuvalla tunnustelemisella. JUST JOO, ajattelin, kukaan ei kyllä tunnustele mun eturauhasta. Käänsin keskustelun nopeasti hoitotoimiin ja lääkitykseen. Lääkitys kuulosti lääkärinkin mielestä, helpolta tavalta saada asia hoidettua, joten hän määräsi minulle viikon kuurin antibioottia (Antivirid tai joku sellanen).

        Antibiootti loppuu: Neljään päivään lääke ei näyttänyt vaikuttavan. Olo oli edelleen ikävä ja vaiva vaivasi koko ajan kipuilemalla. Pissaamisessa ei ollut vaikutta, eikä yölläkään sen takia joutunut herätä. Koska tilanne ei parantunut, päätin ottaa asiasta selvää netistä. Hakusanoilla: eturauhanen tulehdus Google toi näytölle lukuisia hakuja. Suomi 24 saitti vaikutti lupaavalta, sillä toisten ihmisten vastoinkäymisistä saisi paljon tietoa. Aloin lukea otteita toisten ihmisten vaivoista ja hiljalleen mieleen alkoi vallata paniikki….siis oikeesti!!!! Lievän paniikkikohtauksen kourissa ja ikuinen vaiva mielessä raahauduin sohvalle haukkaa happea. Hetken sohvalla löhöttyöni ja päätä selvittyäni palasin netin ääreen. Osa jutuista oli ikäviä, mutta sekaan mahtui aina silloin tällöin joku tsemppausviesti. Koska illalla vaiva häiritsi vielä ja antibiootti alkoi loppua, päätin seuraavana päivänä hakeutua uudestaan lääkärin pakeille.

        Tohtorilla kerta 2. Tällä kertaa tohtorina oli hiukan nuorempi sälli ja asiointi oli sen mukaista. Rempseellä otteella hän selitti yleistä vaivasta ja sen hoidosta. Hän kertoi myös, että varma diaknoosi asiasta selviäisi vain sormella tutkimalla. No nyt tässä vaiheessa on sanottava, että eturauhasvaiva on yksi vittumaisimmista taudeista kun se kunnolla vaivaa. En mene väittämään että se olisi pahempi kuin korva- tai hammassärky, mutta inhottavimmasta päästä kuitenkin. Kun sen on kokenut tekee mitä tahansa päästäkseen siitä eroon!!! Joten olin antautunut asialle, että tällä kertaa asia tutkittaisiin ”perin pohjin”. Ajattelin ottaa asia kuin mies…. No ei muuta kuin kyljelleen ja annoin lääkärin tehdä tutkimuksensa. Noin parissa sekunnissa asia oli ohi ja diaknoosi: ”Eturauhastulehdushan se on aivan kuin ajattelimme. Kooltaan se on noin 50 vuotiaan miehen eturauhasen kokoinen”. Tämän jälkeen kävimme läpi vielä hoitoasioita (ei mitään uutta, mitä näillä nettisivuilta on tullut ilmi). Hänen mielestään erikoislääkärit (Urologit) eivät voi hoitaa tätä sairautta mitenkään ihmeellisillä menetelmillä, perushoitomenetelmillä kuulemma pitäisi pärjätä. Hän selitti myös, että nuorilla miehillä eturauhastulehdus johtuu 90 %:sti johtuu kylmästä ja siitä aiheutuvasta eturauhasen ärtymisestä ei bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Antibiootti yleensä annetaan kaikille potilaille kaikenvaralta…. Lääkäriltä sain kunnon hoitokuurit tulehdus/kipulääkkeestä (Ketomex) ja eturauhaslääkkeestä (Xatral cr). Lopuksi hän vielä muistutti vireelisestä seksielämästä vaimon kanssa, tämä kuulemma laskisi eturauhasen turvotusta.

        Vika helpottuu, mutta ei parane: Kun antibiootti loppui, olo alkoi helpottua, mutta päätin jatkaa lääkitystä vielä tulehdus ja kipulääkkeellä. Ajattelin jättää eturauhaslääkkeen tositilanteeseen jos tila huononisi jostain syystä. Tulehduksen alkamisesta on nyt noin kolme viikkoa, eikä eturauhanen ole vaivannut juuri yhtään enää. Välillä jos oikein ajattelee asiaa, niin voi olla epämääräinen tunne alavatsassa tai sitten vain kuvittelen. Tiedän, että kun tämän vaivan on kerran saanut niin uusiutumisriski on suuri. Vaivasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi elää. Kyllähän ihmiset elävät monien muidenkin sairauksien kanssa läpielämän, sairaus pitää ottaa huomioon. Alussa shokki vain oli kova juttu nuorelle miehelle, kun on tottunut olemaan terveenä eikä mikään ole haitannut arkielämää. Myös netin ”kauhutarinat” entisestään sekoittivat ajatukset. Vieläkin ajattelen, että pääsinkö todellakin näin helpolla?

        Suositukset: Tunnusta itsellesi sairastavasi eturauhastulehdusta mahdollisimman nopeasti ja hakeudu ensitilassa lääkärin pakeille äkkiä (normaali riittää). Anna lääkärin tehdä hänen työnsä vaikka toimenpiteet olisivat omia periaatteitasi vastaan. Hoida vaivaa ja opi elämään sen kanssa…

        T: Selviytyjä

        Minulla on autossa nahkaistuimet. Kyllä ne ovat talvella kylmät auton olleesa pakkasella ulkona. Otin käyttöön superlon-levyn (10 mm) . Eipä ole senjälkeen kylmyys vaivannut penkissä. Käytän sitä syys--- toukokuun välisen ajan. Istuin kerran kylmien puistelutelineen rautojan päällä. Sain siitä jopa
        munuaisaltaan tulehduksen. sitä opin pitämään persuksen aina lämpimänä.


      • ekaleijona
        Selviytyjä kirjoitti:

        #2


        Vaiva syntyy: Helmikuu 2007, Suomi kärvistelee paukku pakkasissa ja Trelläkin elohopea on painunut alle -30 celsiuksen. Aamulla autolla töihin- penkki tuntuu inhottavan kylmältä vaikka sisäilman lämmitin on pöhissyt täysillä pitkän ajan. No penkki lämpiää tällä kertaa kohtuu nopeasti…Töiden jälkeen pakkasta on vieläkin melkein -30 celsiusta ja tällä kertaa auto ja sen penkki ovat täysin jäässä, no suonalaisella sisulla perse penkkiin ja kohti harrastuksia. Harrastusten jälkeen kylmällä penkillä istuminen toistuu…Ajellessa kämpille alkaa persuusta nipistellä ja poltella ikävästi, ajattelen tämän johtuvan vain pienestä ”paleltumisesta”. Tilanne pahenee illalla ja seuraavana aamulla on jo tuskainen olo.

        Vaiva kiusaa: Ajattelen että kyseessä on vain perinteinen naisten tauti, eli pissatulehdus ja ajattelen sen menevän ohi muutamassa päivässä itsekseen –hölmö!!! Tilanne pahenee muutaman päivän ja viikonlopun aikana ja öistä tulee yhtä helvettiä. Nukkuminen onnistuu vain selällä, haarat avonaisina. Entinen maha/kylkinukkuma-asento oli mennyttä ja uni ei meinannut tulla yöllä. Ikävä jomotus vaivasi alavatsan seutua ja kipu heijasteli alaselkään ja napaan. Kipu oli vähän samanlainen, kuin olisi pudonnut pyörän keskitangolle ilman sitä kivesten murskaus tunnetta…

        Vaiva saa diaknoosin: Vaimo valisti aamulla, että vika ei varmastikkaan ollut pissarakossa vaan eturauhasessa. Ja just niin ajattelin…sehän on vain vanhojen miesten vika ei siis minun (26 v). Kyllähän tästä asiasta oli valistettu,…olin jopa lukenut kyseisestä aiheesta artikkelin Pohjolan perhokalastus lehdestä, mutta kuten sanoin en ajatellut asian koskevan minua…ainakaan vielä. No siinä asiaa aamulla puidessa vaimo haki kotilääkäri kirjan hyllystä ja alkoi kaivaa kirjaoppia asiasta. Hän selvitti, että eturauhasen tutkimusmenetelmiä ovat peräsuolen kautta tapahtuva sormella tunnustelu tai ultraääni hässäkkä. ILMOITIN HETI perisuomalaisena miehenä, että nämä menetelmät eivät tulisi kysymykseenkään. Hoitotoiminen olisi kirjan mukaan oikea lääkitys, lämpimät suihkut, oikea ruoka (vitamiinit….sunmuut) sekä turvonneen eturauhasen tyhjennys hieromalla. No tässä vaiheessa sanoin, että marssin heti työterveyslääkärille heti maanantaina ja hakisin vaivaani lääkityksen.

        Tohtorilla kerta 1: No eihän työterveyslääkärille suoraan pääse, pitää ensin käydä moikkaamassa terveydenhoitajaa. Vaivan ilmoittamisen jälkeen oli edessä ensin pissanäytteen otto. No kappas kappas pissa osoittautuu ”puhdas” eli minulla ei ollut pissatulehdusta. Terkkari varasi ajan lääkärille loppupäivästä. Työpäivän jälkeen taas lekurille…Lekuri oli silminnähtävästi vaivautunut asiastani, mutta kuunteli vaivani asiallisesti. Selityksen jälkeen lääkäri totesi, että vaivani saattaisi olla eturauhastulehdus. Hän kertoi että varma diaknoosi selviäisi vain peräaukon kautta tapahtuvalla tunnustelemisella. JUST JOO, ajattelin, kukaan ei kyllä tunnustele mun eturauhasta. Käänsin keskustelun nopeasti hoitotoimiin ja lääkitykseen. Lääkitys kuulosti lääkärinkin mielestä, helpolta tavalta saada asia hoidettua, joten hän määräsi minulle viikon kuurin antibioottia (Antivirid tai joku sellanen).

        Antibiootti loppuu: Neljään päivään lääke ei näyttänyt vaikuttavan. Olo oli edelleen ikävä ja vaiva vaivasi koko ajan kipuilemalla. Pissaamisessa ei ollut vaikutta, eikä yölläkään sen takia joutunut herätä. Koska tilanne ei parantunut, päätin ottaa asiasta selvää netistä. Hakusanoilla: eturauhanen tulehdus Google toi näytölle lukuisia hakuja. Suomi 24 saitti vaikutti lupaavalta, sillä toisten ihmisten vastoinkäymisistä saisi paljon tietoa. Aloin lukea otteita toisten ihmisten vaivoista ja hiljalleen mieleen alkoi vallata paniikki….siis oikeesti!!!! Lievän paniikkikohtauksen kourissa ja ikuinen vaiva mielessä raahauduin sohvalle haukkaa happea. Hetken sohvalla löhöttyöni ja päätä selvittyäni palasin netin ääreen. Osa jutuista oli ikäviä, mutta sekaan mahtui aina silloin tällöin joku tsemppausviesti. Koska illalla vaiva häiritsi vielä ja antibiootti alkoi loppua, päätin seuraavana päivänä hakeutua uudestaan lääkärin pakeille.

        Tohtorilla kerta 2. Tällä kertaa tohtorina oli hiukan nuorempi sälli ja asiointi oli sen mukaista. Rempseellä otteella hän selitti yleistä vaivasta ja sen hoidosta. Hän kertoi myös, että varma diaknoosi asiasta selviäisi vain sormella tutkimalla. No nyt tässä vaiheessa on sanottava, että eturauhasvaiva on yksi vittumaisimmista taudeista kun se kunnolla vaivaa. En mene väittämään että se olisi pahempi kuin korva- tai hammassärky, mutta inhottavimmasta päästä kuitenkin. Kun sen on kokenut tekee mitä tahansa päästäkseen siitä eroon!!! Joten olin antautunut asialle, että tällä kertaa asia tutkittaisiin ”perin pohjin”. Ajattelin ottaa asia kuin mies…. No ei muuta kuin kyljelleen ja annoin lääkärin tehdä tutkimuksensa. Noin parissa sekunnissa asia oli ohi ja diaknoosi: ”Eturauhastulehdushan se on aivan kuin ajattelimme. Kooltaan se on noin 50 vuotiaan miehen eturauhasen kokoinen”. Tämän jälkeen kävimme läpi vielä hoitoasioita (ei mitään uutta, mitä näillä nettisivuilta on tullut ilmi). Hänen mielestään erikoislääkärit (Urologit) eivät voi hoitaa tätä sairautta mitenkään ihmeellisillä menetelmillä, perushoitomenetelmillä kuulemma pitäisi pärjätä. Hän selitti myös, että nuorilla miehillä eturauhastulehdus johtuu 90 %:sti johtuu kylmästä ja siitä aiheutuvasta eturauhasen ärtymisestä ei bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta. Antibiootti yleensä annetaan kaikille potilaille kaikenvaralta…. Lääkäriltä sain kunnon hoitokuurit tulehdus/kipulääkkeestä (Ketomex) ja eturauhaslääkkeestä (Xatral cr). Lopuksi hän vielä muistutti vireelisestä seksielämästä vaimon kanssa, tämä kuulemma laskisi eturauhasen turvotusta.

        Vika helpottuu, mutta ei parane: Kun antibiootti loppui, olo alkoi helpottua, mutta päätin jatkaa lääkitystä vielä tulehdus ja kipulääkkeellä. Ajattelin jättää eturauhaslääkkeen tositilanteeseen jos tila huononisi jostain syystä. Tulehduksen alkamisesta on nyt noin kolme viikkoa, eikä eturauhanen ole vaivannut juuri yhtään enää. Välillä jos oikein ajattelee asiaa, niin voi olla epämääräinen tunne alavatsassa tai sitten vain kuvittelen. Tiedän, että kun tämän vaivan on kerran saanut niin uusiutumisriski on suuri. Vaivasta ei koskaan pääse eroon, mutta sen kanssa voi elää. Kyllähän ihmiset elävät monien muidenkin sairauksien kanssa läpielämän, sairaus pitää ottaa huomioon. Alussa shokki vain oli kova juttu nuorelle miehelle, kun on tottunut olemaan terveenä eikä mikään ole haitannut arkielämää. Myös netin ”kauhutarinat” entisestään sekoittivat ajatukset. Vieläkin ajattelen, että pääsinkö todellakin näin helpolla?

        Suositukset: Tunnusta itsellesi sairastavasi eturauhastulehdusta mahdollisimman nopeasti ja hakeudu ensitilassa lääkärin pakeille äkkiä (normaali riittää). Anna lääkärin tehdä hänen työnsä vaikka toimenpiteet olisivat omia periaatteitasi vastaan. Hoida vaivaa ja opi elämään sen kanssa…

        T: Selviytyjä

        selviytyjä.
        mä olen 57 v mies ja voin sanoa että 10v sit todettu eturauhasen suurentuminen ja erään madepilkkiretken kylmyydestä johtuva tulehdus
        (istuin hangessa )pilkkihaalarit päällä --ovat pilanneet avioliittoni myös
        tehokkaasti...kas---kun saatanallinen kipu nivusissa ja lantion erikohdissa on "jäänyt päälle " --eikä seksiin ole mitään haluja tän kipuilun keskellä --
        ennen tätä helvetintulehdus kierrettä eturauhasessa olin viriili
        ja toimelias äijä sänkypuuhissa ja nainen oli enemmänkuin tyytyväinen. nyt on hapan fiilis kummallakin.......toki kykenen mut jomotus vie mielenkiinnon vaikka mieli tekiskin....
        tää kidutus on aivan p.......ä.
        ja kamalaa.......pilaa koko elämän.
        useimmat kipulääkkeet ei löydä reittiä eturauhaskipuihin.
        ps...hoida ittes suurella huolellisuudella ..äläkä edes mee uimaan halliin
        jos?vesi tuntuu vähänkin viileeltä......mulla on kokemusta siitä miten ovela
        tauti on kyseessä...--kehottaisin hommaamaan erittäin lämpimät alushousut,
        ja olemaan varuiollaan kokoajan ...tää tauti on v......n mitä arvaatkaan ...


    • 20 vuotta

      Olen syönyt lääkärin määräämiä pillereitä (Expros), ja saanut jonkinasreista apua. Kun edelleen aina puhutaan vain höyläämisestä joka on iso ja verinen operaatio, onko se tosiaan ainoa menetelmä? Takavuosina oli juttuja lehdisssä muistaakseni laserleikkauksesta, joka voitiin tehdä poliklinikka toimenpiteenä. En ole kuullut siitä pitkiin aikoihin. Lieneekö enää käytössä? Kun nykyään tehdään ns. pallolaajennusta vähän minne vain, niin onko joku kuullut, että voisiko virtsaputkeen laajentuneen eturauhasen kohdalle laittaa tällaisen titaanikierukan. Ei pääsisi eturauhanen puristamaan putkea.

      • vaihtoehto

        Kyllä laser on nykyään paljonkin käytössä. Vihreä laser poistaa liikakudoksen nopeasti ja toimenpide on päiväkirurginen. Eli pääset (jos kaikki menee ok) jo illalla kotiin. Toimenpide on yleensä veretön ja komplikaatiot pienempiä kuin höyläyksessä. Kysy urologiltasi lisää.


      • Kille Karjalasta

        Green Light laserhoito on Suomessakin jo käytössä.
        Jenkeissä noin puolet leikkauksista tehdään tällä menetelmällä. Hoito on kivuton eikä ole kuulemma jälkiseurauksia. Negatiivista on vain leikkuksen hinta 3000€ yhsityissairaaloissa tehtynä, jos ei kunnalliseen pääse. Tullen hoidattamaan itsenikin tällä konstilla, jos vaivat vaan pahenevat tarpeeksi pahoiksi.


      • eetu-rauhanen
        Kille Karjalasta kirjoitti:

        Green Light laserhoito on Suomessakin jo käytössä.
        Jenkeissä noin puolet leikkauksista tehdään tällä menetelmällä. Hoito on kivuton eikä ole kuulemma jälkiseurauksia. Negatiivista on vain leikkuksen hinta 3000€ yhsityissairaaloissa tehtynä, jos ei kunnalliseen pääse. Tullen hoidattamaan itsenikin tällä konstilla, jos vaivat vaan pahenevat tarpeeksi pahoiksi.

        Mie ostin Tallinnan satamasta jobbarilta vihreää laaseria tuottavan leserkynän. Kissaa olen sillä leikittäny vaan pitäsköhän tyrkätä se persuksiin ja antaa valohoitoa. Kakskymppiä se makso ja möihän se yks suomalainen huijarifirma sellasia korvakuulokkeita jotka valaisi muka aivoja eikä niistäkään ollu mitään hyötyä tutkimusten mukaan, että saahan sitä poppakonsteja käyttää jos aikaa ja rahaa on.Katsokaa You Tubesta sellainen kummelin jutska ku MC prostata. Iloinen mieli auttaa kaikkeen.


      • 75NUORI
        vaihtoehto kirjoitti:

        Kyllä laser on nykyään paljonkin käytössä. Vihreä laser poistaa liikakudoksen nopeasti ja toimenpide on päiväkirurginen. Eli pääset (jos kaikki menee ok) jo illalla kotiin. Toimenpide on yleensä veretön ja komplikaatiot pienempiä kuin höyläyksessä. Kysy urologiltasi lisää.

        MAAILMALLA SUORITETAAN VAIN LASERHOITOA! HÖYLÄYS ON HYVIN VANHANAIKAINEN TOIMENPIDE.


    • Kansanradion kuuntelija

      Kuulin tuon ohjelman minusta ne ohjeet olivat aivan erilaiset. Muistaakseni kirjoitin ohjeet johonkin ylös.

      • creuz

        Kuulin aikanaan tuon kansanradion ohjeen ja aloin sitä noudattaa. Vessareissut yöllä jäivät mutta sitten tuli jotain aivan muuta. Tänä syksynä todettiin, että virtsarakko oli pahasti laajentunut ja sinne oli hiljalleen kehittynyt sulku estämään sen tyhjenemistä. Vessareissun jälkeen sinne mitattiin jääneen vielä tavallisen rakon vetoinen litra. Olin saanut seurapiirirakon, joka ei todellakaan juoksuttanut vessassa ei päivällä eikä yöllä. Sen sijaan tulivat alavatsan ja -selän sekä lantionseudun kivut.

        Ensiapuna tehtiin navan alle reikä ja alettiin juoksuttaa virtsaa siitä suoraan pussiin. Runsaan kuukauden päästä siitä urologin polttoraudan armoille.

        Pari viikkoa sitten olin leikkauksessa, joka tehtiin perinteisellä höyläysmenetelmällä. Kivuton toimenpide puudutuksessa mutta nyt on piru irti. Aloitan aina veritipoilla, kirvelee, pakotaa ja navasta alaspäin aina jalkoihin asti on särkyä.

        Ilmeisesti tulehdus on levinnyt laajalle kehooni. Kannattaa siis harkita, onko yöllinen vessareissu sittenkään niin paha vaiva.


      • varma, että
        creuz kirjoitti:

        Kuulin aikanaan tuon kansanradion ohjeen ja aloin sitä noudattaa. Vessareissut yöllä jäivät mutta sitten tuli jotain aivan muuta. Tänä syksynä todettiin, että virtsarakko oli pahasti laajentunut ja sinne oli hiljalleen kehittynyt sulku estämään sen tyhjenemistä. Vessareissun jälkeen sinne mitattiin jääneen vielä tavallisen rakon vetoinen litra. Olin saanut seurapiirirakon, joka ei todellakaan juoksuttanut vessassa ei päivällä eikä yöllä. Sen sijaan tulivat alavatsan ja -selän sekä lantionseudun kivut.

        Ensiapuna tehtiin navan alle reikä ja alettiin juoksuttaa virtsaa siitä suoraan pussiin. Runsaan kuukauden päästä siitä urologin polttoraudan armoille.

        Pari viikkoa sitten olin leikkauksessa, joka tehtiin perinteisellä höyläysmenetelmällä. Kivuton toimenpide puudutuksessa mutta nyt on piru irti. Aloitan aina veritipoilla, kirvelee, pakotaa ja navasta alaspäin aina jalkoihin asti on särkyä.

        Ilmeisesti tulehdus on levinnyt laajalle kehooni. Kannattaa siis harkita, onko yöllinen vessareissu sittenkään niin paha vaiva.

        kivut johtuivat siitä "voimstelusta"

        Muistaakseni kansanradiossa esitettiin tämä "voimistelutapa" kahdellakin tavalla. Molemmissa kyllä piti vetää polvet "kippuraan" vatsan päälle. Toisessa avata polvet sivulle ja toisessa oikaista vuorotellen jalat suoraksi. Minullakin on ollut virtsaamisvaivoja ja olen tehnyt sillä tavalla, että olen oikaissut vuorotellen jalkoja. Minulle siitä on ollut helpotusta.


      • varma, että kirjoitti:

        kivut johtuivat siitä "voimstelusta"

        Muistaakseni kansanradiossa esitettiin tämä "voimistelutapa" kahdellakin tavalla. Molemmissa kyllä piti vetää polvet "kippuraan" vatsan päälle. Toisessa avata polvet sivulle ja toisessa oikaista vuorotellen jalat suoraksi. Minullakin on ollut virtsaamisvaivoja ja olen tehnyt sillä tavalla, että olen oikaissut vuorotellen jalkoja. Minulle siitä on ollut helpotusta.

        Kuten tässä ketjussa on todettu, prostatan höyläyshoitokaan ei kaikkia auta, mutta helpottaa vähentäen ehkä virtsaamistarpeen tiheyttä.
        Höyläyksestä huolimatta rakon toiminta herättää joka yö 2-3 kertaa. Tuo treeni, jossa polvet vedetään koukussa vatsan päälle ajan kanssa saattaa auttaa.
        Jonkunlaista kiristävän tunteen vähenemistä olen havainnut. Virtsatie-alueen verenkierto on tärkeää, siihen tehojumppa voi auttaa.
        Aluksi paikat kipeytyivät, mutta se vaihe menee päivässä parissa ohi. Suoritettujen venyttelyohjelmien väliaikaiset pienet paikalliset kipeytymiset 'kuuluvat' kuvaan.

        Vahvat polvien ylöstuonnit vaikuttavat itsellä myös 'lunastuskunnossa' olevan lannneranka-alueen kudoksiin kuntouttavasti.


      • eetu-rauhanen15

        Uroskoirien kanssa olen kuseksinu kilpaa tolppien juuriin. Se jolla kusta riittää pidempään on voittaja.


    • Yli puolella 50 täyttäneistä miehistä on eturauhasen hyvänlaatuisesta liikakasvusta johtuvia vaivoja: Rakko ei tyhjene kunnolla, suihku on heikko ja yölläkin pitää nuosta vessaan.

      • Pilsut pois

        Vain 10 rosentill on tämä vaiva. Lääketeollisuus ja lekurit haluu vain myydä tehottoii pillereitä.
        Ei osteta , voimistellaan sun ohjeiden mukaan.


      • skeponen

        Juu ja sitten se parempi hoito; kilpakusenta koirien kanssa tolppien juureksille.


    • konkarilekuri

      viime aikoina aihe (prostatiitti ) on unohtunut.

      Kyllä kokemukseni mukaan ( yli 200 000 potilasta) usein eturauhastulehduksessa on taustalla bakteeri, sitkeissä tapauksissa olen pyytänyt potilasta tuomaan aamulla labraan spermanäytteen, ja lähes aina bakteeriviljelyssä löytyy kunnon bakteeritulehdus , usein enterokokki ( tietenkin ennen näytettä on pesty näytteenottokohta) , ja hoito tapahtuu antibioottiherkkysmäärityksen mukaan ( Amoxin comp puree useimmiten)
      Lääkityksen täytyy kestää pari viikkoa. Joku alfasalpaaja ( esim Xatral) kuuluu aina hoitoon.
      en ole urologi mutta kokemusta löytyy vauvasta vaariin

    • Onhan tämä päiväkirurgiassa suoritettava höyläyshoitimenelmäkin minille iäkkäille tuttu toimenpide. Olen tälläisen hoidon saanut.
      Urologi painotti, että tupakointi tavallaan huonontaa eturauhasen hyvänlaatuisessa liikakasvu-ongelmassa. koska se supistaa verisuonistoa.

      Eräs ikämies kirjoitti "Jotain häpeällistä ne touhusivat jalkojen välissä, mutta kyllä se vaivaani helpotti".
      Kokeilin sitä Kansanradiossa aikanaan esitettyä jumppahoitoa, mutta en saanut siitä apua. Lääk.tiet. kir. kertoi kantanaan, ettei näihin pieniin lihaksiin voi vaikuttaa jumppahoidolla.

      • jyfdhfkjyf

        Ihan tavallisella höylällä tekivät, vai kuinka?
        Menikö paljon muutakin höylätesä?


    • Tollo Peloton

      Täällä yks 28-v ilmoittautuu. Pakko se vaan on hyväksyä että osui omalle kohalle. Viriili ja muutenkin aktiivinen seksielämä ja noin, pitäis kuulemma tämmöiset pysyä poissa. No eipä pysynykkää... Tänään lääkäriltä antibiootti eturauhasen tulehdukseen, muut taudit tsekattu. Mahollisesti yhellä emännällä oli joku alakerran pöpö ja sitä kautta sitten tuokin hermostui. Kattellaan kun ab-kuuri on ohi, jotta miltäs näyttää.
      Tsemppiä vaan kaikille.

      • Pros-Taata

        Suurentunut eturauhanen ja eturauhastulehdus ovat ihan eri juttuja. Sitten voi olla vielä yliaktiivinen rakko tai rakon krooninen tulehdus, jotka juoksuttavat tiheästi vessassa. Niiden hoidot ovat erilaiset. Pitää ensin tutkia, mistä on kyse ja se on lääkärien hommaa. Vaatii tunnusteluja, ultraääntä, mittauksia, verikokeita ja tähystyksiäkin.


    • Tee-Kari

      YKSI asia on jäänyt mainitsematta.
      Runsas Teen juonti kasvattaa eturauhasta.
      On kokemusta ja näyttöä. Hörppää 7 kuppia / pv ja
      Eturauhanen paisuu, eikä kunnon teenjuojille tee edes haikkoa,
      lipasta reilu puolenkymmentä kuppia päivässä.

      • Kairankiertäjä

        Saattaapa hyvinki olla perää teenjuonnissa.Olen juonut teetä 5-10 kuppia päivässä 50 vuoden ajan.Lääkärin mukaan eturauhanen on kuulemma kymmenen kertaa normaalia isompi.
        On niin iso,että höyläystä ei kannata edes ajatella.Aloitan rauhasta pienentävän lääkekuurin.


      • timbermanni
        Kairankiertäjä kirjoitti:

        Saattaapa hyvinki olla perää teenjuonnissa.Olen juonut teetä 5-10 kuppia päivässä 50 vuoden ajan.Lääkärin mukaan eturauhanen on kuulemma kymmenen kertaa normaalia isompi.
        On niin iso,että höyläystä ei kannata edes ajatella.Aloitan rauhasta pienentävän lääkekuurin.

        Eikö siihen höylään saa isompaa ja pitempää terää, että ottaa syvemmältä ja paksummalta!
        Luulen, että isommalla terällä höyläys onnistuu.


    • Höylättymies 62-v.

      Hei miehet! Miksi ette kerro rehelliseti höyläyksen jälkeisestä elämästä? Erektio (seisominen) on hyvä, mutta orgasmia en ole saanut.enää millään konstilla. Sperma valuu kyllä itsestään kun on tappi on ollut kiihottuneena jonkin aikaa. Ikävää kun ei saa enää kokea rentouttavaa laukeamista ja hyvän olon tunnetta. Kertokaapa omia kokemuksia ja menetelmiä, miten toimitte ja voitte? Olen vain tapin heiluttaja.

      • Homeopatiaa

        Mikset käyttänyt homeopatiaa höyläyksen sijaan?
        Homeopatialla seisoisi ja roiskuisi!


      • laserhöylätty 62v

        mulle tehtiin laser höyläys noin 3 viikkoa sitten OYKS:issä.Kärsin kusemisogelmista sitä ennen vuosia.
        Tiheävirtsaisuus oli ennen suuri onglema, mutta nyt sekin alkaa helpottamaan.
        Kaikki lääkkeet olen saanut lopettaa.
        Enään ei túle verta ja suihku on kuin orilla, oikein naurattaa kun muistaa kuinka ennen punnasin. Mulla kalu seisoo hyvin, mutta siemensyöksy tulee ulos virtsarakkoon. No, pikku ongelma, olihan se oli ennen myös sama juttu kun söin Duodart yhdistelmälääkettä, tuli ulos vain kirkasta nestettä. Duodart on hormoonitoimintaan vaikuttava lääke joka lääkärin mukaan poistuu elimistösta vasta 6kk:n jälkeen..


      • Anonyymi

        Sama juttu. Orgasmi tuhottiin täysin, eikä kyllä tule spermaakaan. Ennen toimenpidettä Tampereella urologian professori valehteli suoraan päin naamaa, että orgasmi säilyy entisellään. En olisi ikinä suostunut höyläykseen, jos olisin tiennyt. En ikinä. Eikä tuo asia tuhonnut vain seksiä, vaan se vaikuttaa muuhunkin elämään niin rajusti, että tuntuu siltä, että olisi parempi mennä narun jatkeeksi.
        Jos höylättymies 62-v vielä luet tätä palstaa, niin laita tietoa onko mitään paranemista tapahtunut.


    • sifelin

      joo kyl kalu veltostui kun höylätiin,senjälkeen laukeamisesta ei tarvitse puhua.minullakin oli oiken kunnon hengensalpa,että kun nainen sen näki niin huusi onnesta vaikka ei oltu vielä mitään saanutkaan.

      • Samat ohjeet

        Mikset käyttänyt homeopatiaa höyläyksen sijaan?
        Homeopatialla seisoisi ja roiskuisi!


      • eetu-r
        Samat ohjeet kirjoitti:

        Mikset käyttänyt homeopatiaa höyläyksen sijaan?
        Homeopatialla seisoisi ja roiskuisi!

        Homeopatia=hölynpöly


      • eutanasiatsulle
        eetu-r kirjoitti:

        Homeopatia=hölynpöly

        Huomaan kirjoituksestasi, että olet aivsn täydellinen skeposidiooti, joka elää sossun varoilla eli olet suuri kustannus meille työssökäyville veronmaksajille.


    • ihmettevä seniori

      Täällä ikämies 70v pinnassa monivuotiset ja vähitellen vaikeutuneet virtsaamisvaivat, lopuksi virtsaumpi ja k-sairaalan ensiavussa katetrointi. Sitten tutkimuksessa k-sair'ssa, jossa eturauhanen todettiin hyvin kookkaaksi. Hoitosuunnitelma on, että kahdella lääkkeellä virtsaamista helpotetaan ja eturauhasta pienennetään ja myöhemmin jossain vaiheessa höyläys tai kaksi höyläystä. Olen vaivasta muutaman vuoden ajan ollut yhteydessä paikallisen terveyskeskukseen pyytäen lähetettä urologian erikoislääkärille eturauhasen tutkimukseen, mutta aina asia on tyssännyt terveyskeskuksen puhelinvastaajamuuriin, jossa hoitaja soittaa takaisinpäin ja jolle virtsaamisvaivaa olen selostanut. Nyt ihmettelen ja harmittaa, miksi terveyskeskuksessa tällaiseen vaivaan ei reagoida aikaisemmin, jolloin esim eturauhasen kasvua hidastava tai jopa kokoa pienentävä lääkehoito voitaisiin aloittaa ajoissa, ennenkuin ongelmat pahenevat, kuten minulla. Maallikkona ajattelisin, että varhainen puuttuminen virtsaamisongelmiin on paitsi potilaan, myös yhteiskunnan kustannusten kannalta parempi vaihtoehto.Tekisin mieli tehdä kantelu terv.keskuksen toiminnasta, mutta arveluttaa, jos se vain johtaa siihen, ettei sieltä saa enää mitään palvelua. Erikoissairaanhoidossa so k-sairaalassa diagnosointi ja hoidon aloittamine oli ripeää, tunnustus heille.

      • suurentunut, hyvänlaat.

        Minäkin 70v. Höyläyshoito tehty n. 10 v sitten. Virtsanpaine on heikko. Nyt käytössä Duodart kapseli. Pissatarve herättää joka yö parikin kertaa. Iltapäivisin pientä virtsankarkailua.

        Viikko sitten aloitettu eturauhasen hierominen vaikuttaa lupaavalta, antaa pitemmät nukkuma-ajat. Joka päivä muutama hieronta vaikkapa virtsaamisen jälkeen. Mitä mieltä lie urologi eturauhasen hieronnasta?


    • lääkevaivaanjoka toi

      Jos lääkäri suosittelee Curbisalia, sitä kannattaa ostaa USA:sta. Hinta Suomessa on melkein 1e/pilleri, Usasta hankittuna pillerin hinnaksi tulee 0,1e pilleri. Eli kymmenesosa Suomen hinnoista.

      Tässä linkki tuotteeseen: http://www.iherb.com/doctor-s-best-best-saw-palmetto-standardized-extract-320-mg-180-softgels/40434?rcode=juh745

      tai tilatessa käyttää koodia JUH745
      Kun tilaa tuon linkin kautta, saa vielä 10dollarin alennuksen, joten pillerin hinnaksi tulee vain 0,05e! Pilleri on täsmälleen samaa ainetta myöskin vahvuudeltaan. Postikulut Usasta on vain 3,5e, joten halvempaa kuin lähteä hakemaan apteekista. Eikä jää tulliin koska ei ole lääkelistalla, voi turvallisesti tilata.

      • e.rauhanen

        Hyvä tieto tuo että voi netissä tilata Usa:sta. Entä Virosta tai muualta EU alueelta. Ihmettelen apteekin kovia hintoja Curbisal tuotteesta.


      • vähän_katetta

        > ... Ihmettelen apteekin kovia hintoja ...
        Muista tuotteista et ihmettele? Vitamiinipillerit 300%


      • ikävä.vaiva

        Epäonnistui se Curbisalin tilaaminen netistä linkkisi perusteella.
        Toisaalta minua ei enä auttaisikaan Curbisal pillerit. Läkkeeni nimi on nykyään Duodart. Maksaa vielä kelakorvauksen jälkeenkin liikaa.


    • köpötin

      kävin urologin vastaanotolla olen nyt laserjonossa voiko joku kertoa kuinka tuskainen olo on toimenpiteen jälkeen ja käytettiinkö selkäpuudutusta vai nukutusta onko pissapussin raahaaminen vaikeaa ? 76 vuotias

      • usein.puudutettu

        Kun anestesialääkäri suorittaa selkäydinpuuduksen, eihän toimenpide satu yhtään.


    • TasNie

      Hei sinä ikä mies kerroit että sinulla auttoi kun olit selälläsi sängyssä ja vedit jalat kippuraan vastaan vasten ja käsillä levitti niitä polvista auttaen niin kuinka kauan niiden täytyi olla kerrallaanauki vai vedit auki taas kiiin ja auki olisi kiva tietää

    • Laajentunut

      Voisiko joku selittää ihan seikkaperäisesti,että miten tämä jumppaliike tehdään!? Siis kun polvia selällään ollessa levitetään kun ne ovat rintaa vasten ,tuleeko sitä sitten ikääkuin ponnistaa vastaan,siis eräänlainen isometrinen harjoitusko??

      • lääkkeet.helpottavat

        Kokenut kirurgi selvensi asia sitä häneltä kysyessäni; voiko fysiologisella fysioterapeuttisella manipulaatiolla helpottaa virtsaamisongelmaa.
        - Ei siihen voi vaikuttaa, sanoi mielipiteenään.


      • itselläkin.15.vuotta

        Virtsausongelma ei ole eturauhasen isoin harmi. Se voi altistua myös syöpäsoluille siinä missä mikä tahansa kehon alue.
        Sedälläni todettiin eturauhasen syöpäsolu esiintymä. Mitä lie hoitoja saanut, mutta hänenkin tapauksessaan pahat solut vaan poistuivat.

        Hyvänlaatuinen eturauhasen liikakasvu on ikääntyvilä miehillä varsin yleistä. Ei siitä tarvitse erityistä huota kantaa. PSA-arvoja pitää kuitenkin seurata labranäytteiden seurantana.


    • tampoonitapio

      Eturauhasen höyläyksestä minulle oli vain tilapäistä hyötyä. Nyt tapahtuu virtsan tippumista kun joutuu "avaavaa" lääkitystä kuitenkin käyttämään.

    • paxmastr9000GRTNKLLA

      Nosto asialliselle viestille.

      • lisännosto

        "Kyltyyri! Kyltyyri! Kyltyyri!"
        Tuo huuto on Suomessa syyri,
        Mut mikä se on se kyltyyri?
        Kas, siinäpä pulma on jyyri.

        Se on yhdelle ooppera-kyyri,
        taas toiselle Tukholma-tyyri,
        Duncan, Forssellin figyyri
        tai Parisin polityyri.

        Tuhatkarvainen on kyltyyri -
        se on Kiinassa Kiinaan myyri -
        mut Suomessa Suomen kyltyyri
        tuon kaiken on karrikatyyri.

        http://kaino.kotus.fi/korpus/klassikot/teksti/leino/leino_1912_tahtitarha.xml


    • kiire.rikastua

      Uusi hollantilainen eturauhasen terveyttä parantavaa tuotetta myydään netissä. Hinta on ainakin kova. Yli 100€ aloituspakkaus.

    • aika.on.varattu

      Laserhoito on nykyajan hoitomuoto eturauhasen päiväkirurgiassa.

    • dosenttitosiasia

      Saattaa se olla hyvä vahingossa havaittu hoito. Ei ainakaan haittaa. Voipi olla hierontavaikutus.

      • Onko.havaintoja

        Mieestäni epäpätevä terveyskeskuksen yeislääkäri kirjoitti minulle Duodart nimistä uutuuslääkettä joskus vuosia sitten.
        Nyt olen nähnyt netistä käyttäjäpalautetta ko.lääkkeen käytöstä, että lääkkeellä olisi erilaisia sivuvaikutuksia.
        Vähentää mm. seksuaalista virilteettiä. Ainakin mainittu lääke lisää ns. jälkitippumista.


      • vaippa.pave

        Jälkitippumista aiheuttaa ainakin eturauhasen höyläys jos selaista tehtiin joskus vuosikymmeniä sitten.
        Nykyään ehkä lasertekniikalla parempi tulos. Vahvat lääkkeet rasittavat elimistöä kun tuo vaiva voi olla elinikäinen.


      • wanha_hywä_elämä
        vaippa.pave kirjoitti:

        Jälkitippumista aiheuttaa ainakin eturauhasen höyläys jos selaista tehtiin joskus vuosikymmeniä sitten.
        Nykyään ehkä lasertekniikalla parempi tulos. Vahvat lääkkeet rasittavat elimistöä kun tuo vaiva voi olla elinikäinen.

        Kyllä lääkehoito helpottaa eturauhasen liikakasvusta johtuvaa virtsaamisvaikeutta. Isäni ei suostunut menemään lääkäriin "niin pienen vaivan takia".
        Kärsi siitä monta viimeistä vuottaan ihan turhaan. Eikä hän ollut ainoa.
        Yrttikasvien taitajat taitavat olla jo vähissä. He osasaavat ottaa luonnosta rohtoa useimpiin ihmisten ja eläintenkin vaivoihin.


    • LammaspaimenSkepo

      Minullakin on suurentunut eturauhanen?
      Luulen sen johtuvan siityä, kun olen tirasnnut lampaita niin paljon?

    • V.s

      Olen etsinyt etrausvaivoihini monenlaista hoitoa, on höylätty pissa tulee hyvin.
      Nyt kun vaiva uusiutui niin hain uruologilta antipiottikuurin 20 pv.,mutta lantionpohjalihas jäi jumiin ja kipua tuntuu jatkusti . Jumpat ja kävelyt ei auta pikemminkin huonontaa.
      Nyt löysin miesteklinikka.com ohjeita että. Ukw läämpähoito välilihan alueelle saattaa laukaista tämän kiputila . Kävin jo kerran saamassa ukw hoitoa fysikaaliselta hoitolaitokselta Aurassa, jo hieman helpotti, mutta nyt olen kotona infrapuna hieromalaitteella hoitanut välilihan aluatta,TUNTUU AUTTAVAN.

    • Anonyymi

      Suurentunut eturauhasen pieneni aivan normaaliksi, kun käytin kuukauden Life Detox laitetta.
      Suosittelen kaikille vaivata kärsiville Kantin Jukka

    • Anonyymi

      Suurentunut eturauhasen pieneni aivan normaaliksi, kun käytin kuukauden Life Detox laitetta.
      Suosittelen kaikille vaivata kärsiville Kantin Jukka

      • Anonyymi

        Entä ne latvapuolen ongelmasi ja taipumuksesi nimimerkkien varasteluun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä ne latvapuolen ongelmasi ja taipumuksesi nimimerkkien varasteluun?

        Yön tunteina mielikuvitus saattaa lähteä laukkaamaan. Näin taisi käydä sinullekin.

        -- V.V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yön tunteina mielikuvitus saattaa lähteä laukkaamaan. Näin taisi käydä sinullekin.

        -- V.V.

        Ilmeisesti hoitolaitoksessasi komennetaan hiljaisuus jo kello 22, jonka jälkeen sinulla alkavat yön tunnit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti hoitolaitoksessasi komennetaan hiljaisuus jo kello 22, jonka jälkeen sinulla alkavat yön tunnit.

        Ei, ei ja ei!
        Vaan ylihoitaja antaa meidän valvoa vaikka koko yön tietsikka-huoneessa.
        Yön tunteina meillä on niin hauska netissä!

        Yötietsikka terveisin Pekka Kasuri


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe