Kuinka paljon munasolut keskimäärin kasvaa vuorokaudessa?
Mulla menossa ivf-hoito ja pistän puregonia. Kuuden pistopäivän jälkeen suurin folli oli noin 9mm eli kuinka kauan joudun vielä pistelemään? Kuinka isoja munasolujen pitää olla, että ne punktioidaan?
Tietty kaikki luvut aina yksilöllisiä, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Mulla pco...miten se vaikuttaa tuohon kasvutahtiin?
Munasolujen kasvu
10
5602
Vastaukset
- Tuija
Minulla taisi olla 16-19 mm. Pienempiä ei käytetty. Mutta voi olla yksillöllistä ja varmaan laatukin ratkaisee. Odottele rauhassa. Muitaakseni kasvoivat melko paljon lyhyessä ajassa.
- minä8
sun munasolut pitäis olla jo n.13mm koska munasolut punktioidaan n.14 vrk jälkeen pistosten aloittamisesta. Mulla kävi pitkässä ivf samalai et oli aika pieniä aluksi ja sitten laitettiin isompi hormoni määrä. Nyt icsissä on jo aluksi isot annokset, saa nähdä miten nyt sitten käy. Kumpi sulla lyhyt vai pitkä ivf? Pitkässä sumutellaan nenäsumuja ja lyhyessä piikillä alkaa hoito suoraan.
- vauhti
minä8 kirjoitti:
sun munasolut pitäis olla jo n.13mm koska munasolut punktioidaan n.14 vrk jälkeen pistosten aloittamisesta. Mulla kävi pitkässä ivf samalai et oli aika pieniä aluksi ja sitten laitettiin isompi hormoni määrä. Nyt icsissä on jo aluksi isot annokset, saa nähdä miten nyt sitten käy. Kumpi sulla lyhyt vai pitkä ivf? Pitkässä sumutellaan nenäsumuja ja lyhyessä piikillä alkaa hoito suoraan.
Mulla mennään pitkän kaavan mukaan, mutta ei ole sumuja vaan progren-piikki kp21.
Niin sitä mä tässä vähän hain takaa, että kerkeekö noi munasolut kasvamaan viikon aikana vielä kuinka paljon ja eikö punktio voida siirtää, jos ne sattuu kasvamaan hitaammiin?
Miten niin pitäisi olla n.13mm? Millä kaavalla laskettuna?
Miten sulla "minä8" sitten kävi siinä pitkässä ivf:ssä eli kasvoiko follit tarpeeksi sillä isommalla annoksella ja kuinka iso se annos oli ja kuinka pitkään jouduit pistelemään? - minä8
vauhti kirjoitti:
Mulla mennään pitkän kaavan mukaan, mutta ei ole sumuja vaan progren-piikki kp21.
Niin sitä mä tässä vähän hain takaa, että kerkeekö noi munasolut kasvamaan viikon aikana vielä kuinka paljon ja eikö punktio voida siirtää, jos ne sattuu kasvamaan hitaammiin?
Miten niin pitäisi olla n.13mm? Millä kaavalla laskettuna?
Miten sulla "minä8" sitten kävi siinä pitkässä ivf:ssä eli kasvoiko follit tarpeeksi sillä isommalla annoksella ja kuinka iso se annos oli ja kuinka pitkään jouduit pistelemään?munasolut ja kaikki ei ehtineet kasvaa tarpeeksi suuriksi että voisivat hedelmöittyä. Alku annos oli gonal-f 150ui ja 2 päivää 450ui ja loput päivät 200ui. Ja pistos päiviä kertyi yht.12 päivää. Niin ne munasolut mulla ainakin pitäis olla 1 utrassa (jossa lasketaan munisten määrä ja koko)n.13mm että ehtivät punktioon kypsiksi. Jos sulla on tämä 1 ivf/icsi niin se aloitetaan standartilla lääke annoksella ettei tapahdu mitään kummenpia häikkiä ja sitten seur hoito voidaan yksilöidä tarkemmin sulle. Tiedoksi sitten muuten että kaikissa munasoluissa joita punktiosta saadaan ei välttämättä ole elämää sisällä. Toivottavasti selvisi vähän nää hommat ja kaikilla tosiaankin yksilöllisiä etenemiset. Yleisellä on alkuviikosta ma-ke punktiot ja alkion siirrot ke-pe
- ivf
Mulla sama hoito menossa samalla kaavalla.
Kuuden pistospäivän jälkeen munasolun (siis vain yksi, josta olen käynyt keskustelua aikaisemmin hieman alempana...) koko oli 11-12mm. Niiden kahden pienemmän kokoa en muista.
Pistosmäärä oli 200 yksikköä/päivä.
Nyt siis annosta nostettiin 350 yksikköön.
Lääkäri kertoi minulle, että munasolujen kasvuvauhti kiihtyy yleensä loppua kohden!?
Mitä tuo sitten käytännössä tarkoittaakaan?
Mutta huomenna aamulla olen viisaampi... - prinsessa
Uskoisin, että kasvuvauhti on yksilöllistä. Siksi siellä ultrassa saakin käydä useammin loppua kohden. Itse kävin 3 päivän välein lopuksi (ti, to, su ja ti oli punktio).
Muistaakseni minun munasoluni olivat noin 17-19 mm kokoisia kun oli punktio. Erivaiheissa olevia munasoluja on tietysti, joten ne voivat myös olla eri kokoisia. Ja solut kasvavat vielä kun pistoshoito lopetetaankin.
Minullakin on PCO ja ihan hyvin kaikki hoidossa meni. Folleja vaan tuli todella paljon, joten olin kovin kipeä. Jos sinulla kehittyy yli 30 munasolua, niin varaudu pitkään sairaslomaan. Itse olin 10 päivää sairiksella, enkä päivääkään aikaisemmin olisi voinut töihin mennä.- kp päivänä 5
Minulla viiden päivän puregon-piikkien jälkeen 9mm folli, inssiä varten kun kasvatellaan lekuri sanoi että 14mm on ihan hyvä ja käski pistää vielä 2 päivää, oli sitä mieltä, että se ehtii kasvaa. Tänään aamulla laitoin irrotuspiikin ja huomenna inssi, sittenhän se nähdään;)
- manna
itse en ole hoidoissa vielä noin pitkällä, mutta perässä tullaan lujaa vauhtia..
siis tuo hoito vaatii alvariinsa ultrassa ramppaamista kynellä niinkö?
ja niin kipeeksikö siitä tulee että sairaslomia tulee?
oletteko työssä? miten saatte soviteltua sen siihen? itse olen koko päivätyöläinen 8-16...kuulostaa ihan painajaiselta...mietin vaan, jos kaiken aikaa sanoo olevansa omilla menoilla niin on hirveesti takas tekemistä tunneissa.
pientähän se on siihen nähden että saisi oman vauvan, mutta mietin vain näitä arjen kysymyksiä ja niistä selviämistä?
onnea teille ja kestämistä!! - ivf
manna kirjoitti:
itse en ole hoidoissa vielä noin pitkällä, mutta perässä tullaan lujaa vauhtia..
siis tuo hoito vaatii alvariinsa ultrassa ramppaamista kynellä niinkö?
ja niin kipeeksikö siitä tulee että sairaslomia tulee?
oletteko työssä? miten saatte soviteltua sen siihen? itse olen koko päivätyöläinen 8-16...kuulostaa ihan painajaiselta...mietin vaan, jos kaiken aikaa sanoo olevansa omilla menoilla niin on hirveesti takas tekemistä tunneissa.
pientähän se on siihen nähden että saisi oman vauvan, mutta mietin vain näitä arjen kysymyksiä ja niistä selviämistä?
onnea teille ja kestämistä!!Ei se nyt ihan noin kamalaa ole ;)
Totta on että ultrassa pitää käydä jokunen kerta ja tiettyinä päivinä, eli niitä ei voi itse paljolti valita. Jos ei asu kaukana hoitopaikasta, niin ei se vaadi pitkiä töistäpoissaoloja. Se on sitten asia erikseen, minkä takia kerrot pois olevasi.. ;)
Itse en ainakaan ollut niin kipeä, ettenkö olisi voivut olla töissä, mutta se on kovin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa paljon hoidon muoto ym.
Kyllä itsekin tuntui ennen hoitoja etten millään selviä niistä ja töistä, mutta hyvin kaikki siinä mielessä meni, joten ihan turhaan stressasin! ;9
Älä sinäkään nyt murehdi tulevia, ota päivä kerrallaan niin kyllä se siitä!
Tsemmppiä! - manna
ivf kirjoitti:
Ei se nyt ihan noin kamalaa ole ;)
Totta on että ultrassa pitää käydä jokunen kerta ja tiettyinä päivinä, eli niitä ei voi itse paljolti valita. Jos ei asu kaukana hoitopaikasta, niin ei se vaadi pitkiä töistäpoissaoloja. Se on sitten asia erikseen, minkä takia kerrot pois olevasi.. ;)
Itse en ainakaan ollut niin kipeä, ettenkö olisi voivut olla töissä, mutta se on kovin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa paljon hoidon muoto ym.
Kyllä itsekin tuntui ennen hoitoja etten millään selviä niistä ja töistä, mutta hyvin kaikki siinä mielessä meni, joten ihan turhaan stressasin! ;9
Älä sinäkään nyt murehdi tulevia, ota päivä kerrallaan niin kyllä se siitä!
Tsemmppiä!kyllä lohdutti! =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3611476- 639950
- 1505629
- 1443794
- 753760
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373645- 403388
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243193- 652835
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792633