ensimmäiset

kokemukset

Linux Mandrivasta. Asensin kaksi viikkoo sitten linuxin koneelle windowsin sijalle ja tähän mennessä kokemukset on ollu positiivisia. Alussa oli pieniä sopeutumisvaikeuksia esim. palomuurin suhteen kun tottunu että se pitää olla erillinen softa mutta nyt on tottunu iptablesiin ja ei ole enää tuntunut turvattomalta. Ja ohjelmien suhteen ollu helppo asentaa ne mitä on ylimäärästä tarvinnut. Ja ite käyttiksen mukana tulikin melkein kaikki mitä tarviin eli olen tosi tyytyväinen tähän käyttikseen.

9

914

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

hyvä ja helppokäyttöinen distro, nyt tosin käytän susea, kun tuli annettua Manriva koneineen päivineen tuttavalle joka oli widowsin ja virusten takia hermoromahduksen partaalla.

• hyväksi

Kokemusta Linuxista on puolentoista kuukauden verran, ja olen kokeillut käytössä Ubuntu 5.10, KnoppixLiveCD ja Mandriva 2006 ja näistä vakain ja paras on kyllä Mandriva. Se ansaitsee hatunnoston siitäkin, että palvelimelta saa versioon 2006:kin alsaconf-työkalun, jolla ne ISA-väyläiset vanhat äänikortit saa konfattua parissa minuutissa. Samoin kiintolevyn osiointi on niin helppoa, että sen osaa kokematonkin. Ja toimii varmasti ja tällä vanhalla koneellakin kehrää kuin kissa, tämä siksi, että kun latasi ennen XP:tä, niin kone huusi kuin puimakone.

• samaa

täällä oli. windows xp ja f-secure oli sellasia tehon viejiä ja oli jatkuvasti jotain koneessa ja virukset oli yks riesa kanssa

• kyllä
        samaa kirjoitti:

täällä oli. windows xp ja f-secure oli sellasia tehon viejiä ja oli jatkuvasti jotain koneessa ja virukset oli yks riesa kanssa

Minun mielestä ubuntu on vakain linux.
        Se voi johtua tietsikasta.
        Mandrake jämähtelee 10 minuutin välein pöytäkoneessa
        mutta ubuntu toimii kannettavassa hyvin.
        T. Kake.

• ainakin..
        kyllä kirjoitti:

T. Kake.

helpoin tuo ubuntu ainakin on. fedora core oli ennen ja sitten kaveri yllytti vaihtamaan ubuntuun.
        asennuksen ja automatix-skriptin jälkeen koneella olikin melkein kaikki valmiina. ja mitä ei ollut sai kätevästi synapticilla.

• Meri.....
        kyllä kirjoitti:

T. Kake.

Äänen ja kuvatiedostojen kanssa kun paljon puuhastelee ja on tarve pitää konetta pitkään päällä ja useita ohjelmia niin Windows hidastui ja hidastui ja alkoi miettimään ennen kuin mitään tapahtui. Levyneheytystä ja levyneheytystä......

Ubuntu voi olla päällä vaikka miten pitkään eikä se hyydy tai ala hidastelemaan, vakaus on ilo näissä puuhissa. Eikä tarvitse levyneheytyksiä tehdä.

Windowsin hidastuminen ja puuroutuminen pitkään päällä pitäessä kai johtuu siitä rekisteristä? Se oli pakko välillä sammuttaa kovan käytön jälkeen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen homma taas toimi hetken... sitten hidastuttiin, mietittiin, hidastuttiin......

Kaveri suositteli MAC:in hankintaa kun se on vakaa ja voi olla vaikka vuoden putkeen päällä ilman, että järjestelmä Windowsmaisesti "rapistuu", mutta hitto kun se on kallis. Sit hokasin, että Linux ja Mac on kumpikin UNIX-pohjaisia järjestelmä. Joten Linuxilla sain ilmaiseksi Mac:in vakauden. Kai se on juuri tuo UNIX systeemi joka tuo sen vakauden?

Mutta onhan taas tietsikan käyttö kivaa, hitto se winukka olikin raskas ja hidasliikkeinen järjestelmä. Ois pitäny jo aiemmin hoksata kokeilla Linuxia, siitä kun turhaan oli paskanjauhantaa, että on vaikee tms.

• böö
        Meri..... kirjoitti:

Äänen ja kuvatiedostojen kanssa kun paljon puuhastelee ja on tarve pitää konetta pitkään päällä ja useita ohjelmia niin Windows hidastui ja hidastui ja alkoi miettimään ennen kuin mitään tapahtui. Levyneheytystä ja levyneheytystä......

Ubuntu voi olla päällä vaikka miten pitkään eikä se hyydy tai ala hidastelemaan, vakaus on ilo näissä puuhissa. Eikä tarvitse levyneheytyksiä tehdä.

Windowsin hidastuminen ja puuroutuminen pitkään päällä pitäessä kai johtuu siitä rekisteristä? Se oli pakko välillä sammuttaa kovan käytön jälkeen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen homma taas toimi hetken... sitten hidastuttiin, mietittiin, hidastuttiin......

Kaveri suositteli MAC:in hankintaa kun se on vakaa ja voi olla vaikka vuoden putkeen päällä ilman, että järjestelmä Windowsmaisesti "rapistuu", mutta hitto kun se on kallis. Sit hokasin, että Linux ja Mac on kumpikin UNIX-pohjaisia järjestelmä. Joten Linuxilla sain ilmaiseksi Mac:in vakauden. Kai se on juuri tuo UNIX systeemi joka tuo sen vakauden?

Mutta onhan taas tietsikan käyttö kivaa, hitto se winukka olikin raskas ja hidasliikkeinen järjestelmä. Ois pitäny jo aiemmin hoksata kokeilla Linuxia, siitä kun turhaan oli paskanjauhantaa, että on vaikee tms.

Ei Mac ole kallis, kun vertaa mitä rahalla saa.

• niin.
        kyllä kirjoitti:

T. Kake.

>Se voi johtua tietsikasta.

Mitä luultavimmin. Mulla on Mandrake ollut kohta 2 vuotta eikä jämähdä koskaan.

• ainakaan
        kyllä kirjoitti:

T. Kake.

mulla oo mandriva juminu olleenkaa vaikka on päällä yleesä koko aamupäivän ja iltasin, niin on toiminut moitteetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe