miten ihmiset pärjää?

äippä

Siis eihän tuo voi olla totta!jos mä jään kotihoidontuelle niin tulot on mulla 294e-verot:Lisäosaa ei saa kun ukon prutto n.pari tonnia.Mut eihän siitä jää käteen ku n.1200e..siis miten te hyvät ihmiset pärjäätte noin pienellä rahalla ku pari sataa?? ei Hitto kai auta muu ku töihin! On se aika vaikeeta sopeutua työtulojen jälkeen tyhjään!!Onko tämä sitä äitiyden tukemista! voi että raivostuttaa...

35

4817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Susanna

No mä oon minimiäitiysrahalla josta maksan vuokran ja käteen jää kakskymppiä. Mies joutuu maksamaan kaiken muun...:/

• meikäläinen vain

Minäkin tipun kohta kotihoidontuelle ja enkä saa mitään hoitolisiä. Maksan vuokraa miehelleni ja itselleni jää käyttörahaa n. 80 euroa ja lisäksi lapsilisä ja mitä en pysty noilla 180 eurolla niin maksan omilla säästöilläni, maksan kaikki lapset tulevat menot sekä' omat menot.

• Pariton.Isä

294 1200 = 1494€ yhteensä. Sehän tekee 750€ molemmille!

On se kumma jollei tuolla summalla pärjää. Itselläni ei jää tuota kolmea sataa kuussa lainojen muiden asuntokulujen ja työmatkojen jälkeen ja silti lapsi on minun kontollani puolet ajasta.

• pärjää

Laske tuloosi myös päivähoitomaksut ja se säästö kun pystyt itse tekemään ruuat ja maksa myös siitä, että lasta ei tarvitse klo 6 repiä sängystä ja raahata hoitoon. Ei sitten tullut mieleenkään ennen lapsen tekoa miettiä ja ottaa selvää asioista.
      Miehesi verokortti on muuten väärin, noilla tuloilla se ei voi olla 40%.

• alkup.

tämä lapsi sattuu olemaan meidän kolmas joten turha viisastella miettimisillä.kaks muuta on kouluikäisiä joita ei oteta huomioon perhekokoa(kelalla) laskettaessa mutta onhan niidenkin syötävä.Verokortista ei ole kyse..veroprosentti onkin normaali mut suoraan palkasta on vähennetty muita jutskuja..mm.ateriamaksu, ja liitonmaksut..ja ennen meni viel päivähoitokuluja kun keskimmäinen ei ollu koulus..ja ite haral..Seki parempi ku vaivaiset pari sataa.

• Taskulaskin
        alkup. kirjoitti:

tämä lapsi sattuu olemaan meidän kolmas joten turha viisastella miettimisillä.kaks muuta on kouluikäisiä joita ei oteta huomioon perhekokoa(kelalla) laskettaessa mutta onhan niidenkin syötävä.Verokortista ei ole kyse..veroprosentti onkin normaali mut suoraan palkasta on vähennetty muita jutskuja..mm.ateriamaksu, ja liitonmaksut..ja ennen meni viel päivähoitokuluja kun keskimmäinen ei ollu koulus..ja ite haral..Seki parempi ku vaivaiset pari sataa.

Että tuoko on sitä äitiyden tukemista. Laske paljon isyyttä tuetaan: esimerkiksi jos miehesi jäisi kodinhoidontuelle ja sinä menisit töihin.

No tottakai isä on isä vaikka on töissäkin, sinäkin olet äiti vaikka menisit töihin. Mikset siis mene?

Ihmetyttää sinun laskelmasi. Miten suoraan palkasta vähennetään hoitokuluja?

"miten te hyvät ihmiset pärjäätte noin pienellä rahalla ku pari sataa??"
        Mitä tuolla parilla sadalla pitää vielä kustantaa, vai onko se se joka jää kaikkien menojen jälkeen käyttörahaksi?

" kun keskimmäinen ei ollu koulus..ja ite haral.."
        Mitä? Mikä on "haral"? Ihan uusi sana minulle.

• sit...
        alkup. kirjoitti:

lapsilisät kolmesta lapsesta (341,5 €), eikö ne ole tuloja ollenkaan?

• alkup.
        Taskulaskin kirjoitti:

Että tuoko on sitä äitiyden tukemista. Laske paljon isyyttä tuetaan: esimerkiksi jos miehesi jäisi kodinhoidontuelle ja sinä menisit töihin.

No tottakai isä on isä vaikka on töissäkin, sinäkin olet äiti vaikka menisit töihin. Mikset siis mene?

Ihmetyttää sinun laskelmasi. Miten suoraan palkasta vähennetään hoitokuluja?

"miten te hyvät ihmiset pärjäätte noin pienellä rahalla ku pari sataa??"
        Mitä tuolla parilla sadalla pitää vielä kustantaa, vai onko se se joka jää kaikkien menojen jälkeen käyttörahaksi?

" kun keskimmäinen ei ollu koulus..ja ite haral.."
        Mitä? Mikä on "haral"? Ihan uusi sana minulle.

laskelmien mukaan saan kotihoidontukea bruttona 294e..siis eikö teillä oo laskuja?puh yms. lasten harrastukset? kaikki nämä kai täytyy maksaa tuosta parista sadasta viel pois?tietysti ukon tilistäkin mut onhan vuokra yms asumiseen liittyvät kustannukset.no onhan se hyvä jos olette tyytyväisiä pienellä rahalla.Mä olin pari vuotta töissä ennen vauvan syntymää ja kyllä se tuntuu kun yli tonni vähemmän rahaa.ja hara tarkoittaa työharjoittelusta maksettavaa rahaa..siis työmarkkinatuki ruokaraha 8e/pv.Lapsilisät menee suoraan kauppaan..ei puhettakaan et vois säästää jotain.vaipat yksistään vie melkosen loven..eipä sitä sitten kannata perheiden hyväksi taistella missään politiikassa jos tuntuu et äidit tulevan toimeen ja ovat tyytyväisiä kotihoidontuen määrään..ja jos määrää nostettais niin ette varmaankaan pahaks pistäs..? :)

• Taskulaskin
        alkup. kirjoitti:

laskelmien mukaan saan kotihoidontukea bruttona 294e..siis eikö teillä oo laskuja?puh yms. lasten harrastukset? kaikki nämä kai täytyy maksaa tuosta parista sadasta viel pois?tietysti ukon tilistäkin mut onhan vuokra yms asumiseen liittyvät kustannukset.no onhan se hyvä jos olette tyytyväisiä pienellä rahalla.Mä olin pari vuotta töissä ennen vauvan syntymää ja kyllä se tuntuu kun yli tonni vähemmän rahaa.ja hara tarkoittaa työharjoittelusta maksettavaa rahaa..siis työmarkkinatuki ruokaraha 8e/pv.Lapsilisät menee suoraan kauppaan..ei puhettakaan et vois säästää jotain.vaipat yksistään vie melkosen loven..eipä sitä sitten kannata perheiden hyväksi taistella missään politiikassa jos tuntuu et äidit tulevan toimeen ja ovat tyytyväisiä kotihoidontuen määrään..ja jos määrää nostettais niin ette varmaankaan pahaks pistäs..? :)

Jotkut tarkoittavat sanomalla "jää pari sataa", että kaikkien laskujen jälkeen jää pari sataa. Toiset taas että verojen jälkeen jää pari sataa. Joku muu taas, että verojen ja vuokran jälkeen jää pari sataa.
        On vähän vaikeaa arvata mitä kukakin tarkoittaa ellei sitä mainita.

Mutta lasketaas tulonne:

SINÄ:
        kodinhoitotuki/palkka   294 - verot

UKKO:
        palkka 1200

LISÄT:
        lapsilisät:   341,5

Yhteensä: 1835€ (miinus ne sinun verosi)

Vuokra teillä on siis ainakin 1500€ jos jää vain pari sataa?

Mites, tuleeko tuohon vielä päälle se työmarkkinatuki ja ruokaraha? jaa-a, en tiedä.
        Jotenkin vaan tuntuu ettet ole tehnyt laskelmia niin että kukaan saisi tolkkua mitä oikeasti jää.

• alkup.
        Taskulaskin kirjoitti:

Jotkut tarkoittavat sanomalla "jää pari sataa", että kaikkien laskujen jälkeen jää pari sataa. Toiset taas että verojen jälkeen jää pari sataa. Joku muu taas, että verojen ja vuokran jälkeen jää pari sataa.
        On vähän vaikeaa arvata mitä kukakin tarkoittaa ellei sitä mainita.

Mutta lasketaas tulonne:

SINÄ:
        kodinhoitotuki/palkka   294 - verot

UKKO:
        palkka 1200

LISÄT:
        lapsilisät:   341,5

Yhteensä: 1835€ (miinus ne sinun verosi)

Vuokra teillä on siis ainakin 1500€ jos jää vain pari sataa?

Mites, tuleeko tuohon vielä päälle se työmarkkinatuki ja ruokaraha? jaa-a, en tiedä.
        Jotenkin vaan tuntuu ettet ole tehnyt laskelmia niin että kukaan saisi tolkkua mitä oikeasti jää.

siis ihan selvästi meille jää kirjoitelmieni perusteella 1835-ne mun verot..mitään maksuja ei oo siitä viel maksettu.en tietenkään saa mitään työmarkkina tukia päälle..tarkoitin et jos hararahal menis töihin niin sekin olis suurempi ku kotihoidontuki..mietiskelin siis.meillä on ukon tilist maksettu vuokrat yms asumiseen liittyvät menot koska eihän mulla jää..tavallaan tarkoitin siis et kotihoidontuen myötä tulomme tipuu usealla sadalla eurolla..

• Taskulaskin
        alkup. kirjoitti:

siis ihan selvästi meille jää kirjoitelmieni perusteella 1835-ne mun verot..mitään maksuja ei oo siitä viel maksettu.en tietenkään saa mitään työmarkkina tukia päälle..tarkoitin et jos hararahal menis töihin niin sekin olis suurempi ku kotihoidontuki..mietiskelin siis.meillä on ukon tilist maksettu vuokrat yms asumiseen liittyvät menot koska eihän mulla jää..tavallaan tarkoitin siis et kotihoidontuen myötä tulomme tipuu usealla sadalla eurolla..

Jos teille jää tuo 1800 ja risat, niin miten siitä jää vuokran jälkeen enää pari sataa? Aika mahtava vuokra teillä varmaankin.

• LA 24.8.
        Taskulaskin kirjoitti:

Jos teille jää tuo 1800 ja risat, niin miten siitä jää vuokran jälkeen enää pari sataa? Aika mahtava vuokra teillä varmaankin.

kotihoidon TUKI, ei mikään valtion maksama lastenhoitopalkka. Äitiyspäivärahan jälkeen kaikki putoaa sille! Toinen vaihtis on mennä töihin ja alkaa taas tienata, jos rahat ei riitä.

• Taskulaskin
        LA 24.8. kirjoitti:

kotihoidon TUKI, ei mikään valtion maksama lastenhoitopalkka. Äitiyspäivärahan jälkeen kaikki putoaa sille! Toinen vaihtis on mennä töihin ja alkaa taas tienata, jos rahat ei riitä.

Nyt ei ollut kyse siitä ovatko perheeseen tulevat rahat palkkoja, tukia vai mitä. Kyse oli siitä paljonko sitä rahaa on kulutettavana ruokaan ja muuhun.

• alkup.
        Taskulaskin kirjoitti:

omia tuloja..siis kotihoidontukea et kun verot veke niin pari sataa jää käyttöön..onko sun vaikee ymmärtää?eka viestis puhuinkin vain omista tuloista..et onpa pieni tuo kotihoidontuki ilman lisäosaa..ja et mietin miten ihmiset pärjää jos on tottuneet palkkatuloon.

• Taskulaskin
        alkup. kirjoitti:

omia tuloja..siis kotihoidontukea et kun verot veke niin pari sataa jää käyttöön..onko sun vaikee ymmärtää?eka viestis puhuinkin vain omista tuloista..et onpa pieni tuo kotihoidontuki ilman lisäosaa..ja et mietin miten ihmiset pärjää jos on tottuneet palkkatuloon.

Ahaa tarvitset omaa rahaa. Jos muutat yksin lastesi kanssa sinua tuetaan enemmän. Nyt kun taloudessa on toinenkin rahaa kotiin tuova, niin sinun ei katsota tarvitsevan enempää rahallista tukea yhteiskunnalta.

Mutta miksi sinun tarvitsee eritellä miten paljon SINÄ saat? Maksatko sinä kaikki lasten kulut yksinäsi omista tuloistasi?

• alkup.
        Taskulaskin kirjoitti:

Ahaa tarvitset omaa rahaa. Jos muutat yksin lastesi kanssa sinua tuetaan enemmän. Nyt kun taloudessa on toinenkin rahaa kotiin tuova, niin sinun ei katsota tarvitsevan enempää rahallista tukea yhteiskunnalta.

Mutta miksi sinun tarvitsee eritellä miten paljon SINÄ saat? Maksatko sinä kaikki lasten kulut yksinäsi omista tuloistasi?

maksoin, kun oli palkkatuloja..ukko makso vuokran muut juoksevat menot..kyllä mä oon tottunut et mulla on omaakin rahaa, ja kun sitä tahto aina jäädä tilistä jäädä..onko sinusta outoa kun tulot tippuu n.tonnilla et musta tuntuu olo köyhältä..kuulostaa et olet aina itse elänyt pienillä tuloilla kun kritisoit noin paljon?

• Taskulaskin
        alkup. kirjoitti:

maksoin, kun oli palkkatuloja..ukko makso vuokran muut juoksevat menot..kyllä mä oon tottunut et mulla on omaakin rahaa, ja kun sitä tahto aina jäädä tilistä jäädä..onko sinusta outoa kun tulot tippuu n.tonnilla et musta tuntuu olo köyhältä..kuulostaa et olet aina itse elänyt pienillä tuloilla kun kritisoit noin paljon?

Tai en minä koskaan kovin varakas ole ollut, mutta joskus on ollut parempikin elintaso kuin nyt.

Käsittääkseni ihmettelit aluksi miten ihmiset pärjäävät noin pienillä tuloilla. Kyllä niillä pärjää, kun priorisoi asiat eikä haikaile menneiden tulojen perään. Pärjätä voi vaikkei rahaa jäisi yhtään tuhlattavaksi. Ja kaiken lisäksi voi silti olla lähes onnellinen.

Siinä vaiheessa alkaa kyllä kyrsimään kun tuloja on vähemmän kuin menoja eikä menoissa ole mitään mistä voisi karsia.

Parempaa elintasoa odotellen ja toivotellen:
        Taskulaskin

Sitä odotellessa kannattaa nauttia vaikkapa lapsista :)

• käyhäilijä
        Taskulaskin kirjoitti:

Tai en minä koskaan kovin varakas ole ollut, mutta joskus on ollut parempikin elintaso kuin nyt.

Käsittääkseni ihmettelit aluksi miten ihmiset pärjäävät noin pienillä tuloilla. Kyllä niillä pärjää, kun priorisoi asiat eikä haikaile menneiden tulojen perään. Pärjätä voi vaikkei rahaa jäisi yhtään tuhlattavaksi. Ja kaiken lisäksi voi silti olla lähes onnellinen.

Siinä vaiheessa alkaa kyllä kyrsimään kun tuloja on vähemmän kuin menoja eikä menoissa ole mitään mistä voisi karsia.

Parempaa elintasoa odotellen ja toivotellen:
        Taskulaskin

Sitä odotellessa kannattaa nauttia vaikkapa lapsista :)

Kalaverkot veteen ja saa jään allekkin. Kiertää kaikki ilmaiset kahvi ym. maistiais paikat. Jotkut hakevat kaupoista takaa vanhentuneet elintarvikkeet. Mikäli liha loppuu riistaa on metsät täynnä ja janon yllättäessä vettä suomessa löytyy.

• 2 lapsen äiti

se on vedettävä pussin suu tiukaxs.ja suunnittelin et otan töitä 12 t.viikko.

• laitettava

Eli maksamme lainat pois ennen hoitovapaalle jäämistä, mies sai kinuttua kunnon palkankorotuksen, ja menot pidetään kurissa. Parasta aikaa mietiskelemme toisen auton myymistä, mutta emme kyllä varmaan yhdelläkään pärjää. Syksyllä jää sitten esikoisen hoitomaksut pois. Pahanpäivänvaraa on kerätty, jos vaikka hajoaa pesukone tms, niin ei joudu olemaan ilman. Meinaan myös tehdä töitä, tulojahan saa olla muistaakseni vajaa 200 euroa kuussa, ennen kuin kuntalisä menee. Täällä sitä onneksi maksetaan.

Asuntolainaa on kuitenkin varauduttu maksamaan, alkaa olla vuokrakustannukset niin kohtuuttomia, ja neliöt nykyisessä asunnossa käyvät kyllä tosi vähiin.

Baareissa ei juosta, eikä matkustella, harrastuskulut on tosi pienet, kun ei ole oikein aikaa mihinkään muuhun kuin lenkkeilyyn. Ruokakuluja saa pienemmäksi laadusta tinkimättä ihan sillä, että itse valmistaa sen. Lasten vaatteet kulkevat isommalta pienemmälle, ja anoppi ostelee myös niitä paljon, joten ei tarvitse niitä juuri ostella. Appiukko pitää huolen siitä, että lapsilla on polkupyörät ja urheiluvälineet.

Isoja säästöjä saa myös aikaan kilpailuttamalla vakuutukset ja sähkön ym muut mahdolliset. Kannattaa siis nähdä hiukan vaivaa.

Meillä voidaan jäädä jopa plussalle taloudelliseti, kun säännöllisiin töihin lähtiessä kulut nousisivat ihan älyttömästi, pelkkiin päivähoitomaksuihin menisi jo yli puolet palkastani bensat muut nousevat kulut. Myös paremmalle elämänlaadulle on vaikea lyödä hintalappua, itse arvostan sitäkin aika korkealle.

Meillä ollaan aina maksettu kuluja sekaisin, vuokra jää aina miehelleni maksettavaksi, koska omat päivärahani eivät siihen edes riitä. Muita raha-asioita hoidan minä, ja luulen että mieheni ei edes tiedä paljonko meillä rahaa milloinkin on. Teen myös aika itsenäisesti päätöksiä talouteen liittyvissä asioissa, osaan varautua säännöllisiin menoihin miestäni paremmin.

• yks vaan

mutta kannattaisko miettiä ennen lasten saantia/ tekoa miten tulee toimeen, ja toinen juttu. On joitakin laskuja kuten esim..sähkö-, vesi-, jne.. jotka tulee vaan kolmen kuukauden välein. Eikö sillä välillä vois säästää. Itekin ekaa odotan ja oon laskenu pärjääväni paremmin kuin nyt rahallisesti, vaikka menot kasvaa kun on yks lisää niin turhimpia voi karsia pois.

• ????
        yks vaan kirjoitti:

mutta kannattaisko miettiä ennen lasten saantia/ tekoa miten tulee toimeen, ja toinen juttu. On joitakin laskuja kuten esim..sähkö-, vesi-, jne.. jotka tulee vaan kolmen kuukauden välein. Eikö sillä välillä vois säästää. Itekin ekaa odotan ja oon laskenu pärjääväni paremmin kuin nyt rahallisesti, vaikka menot kasvaa kun on yks lisää niin turhimpia voi karsia pois.

Ennakoinnin puolestahan minä yritinkin puhua. Ehkä sitten liian sekavasti.

• nain

Me tullaan hyvin toimeen, koska ma tienaan nettona n.1000euroo\kk ja mieheni n. 2500 euroo\kk. Se nyt on jokaisen oma mielipide, mutta musta on ihanaa kun talous on kunnossa kun lapsi on tulossa perheeseemme. Nyt eka tulossa eika tarvii miettia niin tarkasti mita voi ostella ja hankkia lapselle. Eika ole niin valia saadaanko edes mitaan tukia. :)

• nimetön

on teil pullat uunissa.mutta laskeehan teilläkin tulot kun jäät kotihoidontuelle..se nimittäin on kaikilla sama vajaa 300e-verot.Mutta näyttää olevan miehesi tulot hyvät joten ei varmaan huoleta.äitiysraha määräytyykin tulojen mukaan joten ei varmaan hassumpi raha.

• irja

Rikkaat pärjää,köyhät kärsii!Kaikki valtion avustukset ovat liian pieniä.Onhan se päivän selvää että esim kodinhoitotuki on liian pieni,sitten toitotetaan että äidit jääkää kotiin hoitamaan lapsia.Ite oon työmarkkinatuella,samoin mieheni.Meillä yksi lapsi 12v,tulot lapsilisä 100€,työmarkkintuki 447€ kummallaki,siis tulot alle tonnin.Siitä kun revit vuokran,ruuan,laskut...Eipä sillä rahalla ostella mitään ylimääräistä.Eihän meitä köyhiä rikkaat tajua,heidän mielestä me vaan nuristaan tyhjästä.

• Pilkku

teidän saada noilla tuloilla asumistukea?entäs sosiaaliturva?Toisaalta työttömänä kannattaa olla kun on mahdollisuus saada asumiseentukea.Palkkatyössä olevalta viedään verona ylimääräiset ettei vahingossakaan jää voitonpuolelle.Eli melkeinpä fiftyfifty.

• irja
        Pilkku kirjoitti:

teidän saada noilla tuloilla asumistukea?entäs sosiaaliturva?Toisaalta työttömänä kannattaa olla kun on mahdollisuus saada asumiseentukea.Palkkatyössä olevalta viedään verona ylimääräiset ettei vahingossakaan jää voitonpuolelle.Eli melkeinpä fiftyfifty.

tietty saadaan asumistukea,mutta siihen otetaan huomioon bruttotulot,siis tuloja joita ei edes käytössä.Pieni avustus soskusta,mutta sieltäkin vähennetään -7% omavastuuksi vuokrasta.On tosi,että heti kun PÄÄSET töihin,niin asumistuki tippuu ja taas ollaan samassa tilanteessa.Töitä täytyy tehdä jopa tappiolla.Ei siinä oikein työnteosta nauti..pakko vaan kitua....

• vaihtoehto

Mun mielestä kannattais etsiä rikas ukko,siltä saa rahaa, eikä tartte kuin vähän kellistellä,,,kokeilkaa

• Pariton.Isä
        vaihtoehto kirjoitti:

Mun mielestä kannattais etsiä rikas ukko,siltä saa rahaa, eikä tartte kuin vähän kellistellä,,,kokeilkaa

Minäkun en mitään ukkoa halua :D

Löytyiskö täältä mahdollisimman rikasta leskirouvaa tms.? Ha..

• luitteko hesarista la 10.2.

mielipidesivulta erään äidin kirjoituksen siitä, kuinka häneltä menee huomattavasti korkeampi veroprosentti kelan etuudesta kuin samoilla pienillä tuloilla menisi palkka- eli ansiotuloista. Erotus oli noin 5% verottajan hyväksi!

Itse olen aina ihmetellyt tätä. Suomessa vannotaan niin progressiivisen verotuksen nimiin ja sen katsotaan olevan reilua pienempituloisia kohtaan. Miksi se ei siis koske pienituloista äitiyspäivärahan, vanhempainrahan tai kotihoidon tuen saajaa?

• äitee+4

on se vikapää. Eli kun se tehdään vain palkkatulosta niin se laskee vain palkkaveroa. Sama muidenkin vähennysten kanssa jotka johtuu töistä..

Periaatteessahan tuki voisi olla pienempi ja veroton, mutta epäreilua taas toisille..

Se raha ei muuten mene verottajalle vaan se menee lapsilisiin, kotihoidontukiin, äippärahoihin, terveydenhuoltoon jne..

Verotus on siis progressiivinen ja vähennykset on tehty niin että ne parhaimmalla tavalla kannustavat työhön eikä kotona olemiseen.

• Tilulilu

ja laita ukko pois kirjoilta asunnosta ja julistaudu yksinhuoltajaksi- kuseta kaikki extra tuet ja valita vielä rahapulaa päälle- niin tuntuu joka toinen kotimamma täällä Helsingissä toimivan. Ja me muut oikein asiat hoitavat ollaan ymmäällään ja maksetaan muidenkin tuet..ai että ottaa aivoon ;)

• perheellinen äiti

moni tekeekin niin koska sillälailla pärjää paremmin! eli perheenä olemisesta rokotetaan.

• ---
        perheellinen äiti kirjoitti:

moni tekeekin niin koska sillälailla pärjää paremmin! eli perheenä olemisesta rokotetaan.

ne yleensä elämiseen näytä extra rahat menevänvaan tietyn elintason ylläpitämiseen. Onhan se kiva ostella uusia tavaroita ;)No paha saa aina palkkansa!!

• köyhäilijä

Kyllähän se on suhteellista, että millä rahalla tulee toimeen ja millä ei. Ymmärrän hyvin, että jos on tienannut esim. tonnin kuussa, niin on tottunut tiettyyn elintasoon ja sitten kun tulot tippuu alle puoleen niin hirvittää. Itse en ole koskaan "tienannut" yli 400 euroa kuussa. Tällä hetkellä saan opintotukea ja asumislisää juuri tuon 400e/kk ja mies päivärahaa 376 e/kk plus asumistuki. Ei ole isot tulot, mutta toimeen tullaan silti. On ruokaa, katto pään päällä, vaatteet jne.. Ollaan laskeskeltu, että mikäli meille tulisi vauva niin silti pärjättäisiin ihan hyvin. Eihän sille lapselle ole pakko ostaa kaikkea uutena ja kuulemma varsinkin ekan vuoden aikana lapsen hankintoihin riittää lapsilisä ihan hyvin. Eri asia sitten on, jos lapsi sairastelee, mutta sossu maksaa ne pienituloiselle.

Jos mies pääsisi töihin, niin tulot jopa pienenisivät, koska Kela napsauttaisi pois osan minun asumislisästä, pienentäisi miehen asumistukea ja verottajakin muistaisi veromätkyillä.

Eli mitä tästä opimme? Töitä pitäisi tehdä, mutta periaatteessa ei kannata, koska silloin oppii tulemaan toimeen vähemmällä ja karsimaan turhia menoja. Ja että tuilla elää paremmin kuin huonolla palkalla.

(Tämä ei sitten ole mitään provosointia, vaan silkkaa faktaa.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      128
      4836
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      14
      3511
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      157
      3320
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      30
      2762
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      88
      2513
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1833
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1452
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      131
      1362
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      5
      1314
    10. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      11
      1267
    Aihe