Tositapahtumiin perustuvat kirjat

Dln

Osaisiko joku suositella tositapahtumiin perustuvia dekkareita. Andy McNabit on kaikki luettu, mutta sen tyyppiset kirjat kiinnostais.

14

5968

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoittaa minusta

kirjan, mutta tuskinpa kukaan uskoisi sitä tositarinaksi...

• yksi toinenkin

Andy McNab? Olisko John Nichol samantyyppinen? Mies on ainakin kirjoittanut omien kokemustensa pohjalta (nämä viimeaikaiset USAn kahakoinnit) muutaman romaanin (Isku vuorille, Hälytystila). Kirjallisena suorituksena eivät kummoisiakaan, mutta monetkos tositarinat ovat. Verrataan vaikka tv:n tosipohjaisiin elokuviin...

• tkr

McNabin kirjoista suurin osa on kyllä ihan fiktiota.
      "Bravo kaksi nolla" taitaa perustua tositarinaan.
      Mutta samantapaisia olisi ainakin David Mason: "Hirvenmetsästäjä". Mason on kirjoittanut muitakin kirjoja mutta en nyt muista nimiä ja tuo on niistä mielestäni paras.

• Oscar Fraley on mies, joka teki Eliot Nessistä ja lahjomattomista legendan. Hän teki kirjansa yhteistyössä Nessin ja erään hänen alaisensa kanssa. Fraleyn kirjoja on kolme: Lahjomattomat, Eliot Nessin Tuntemattomat ja Viimeinen lahjomaton. Niitä löytyy divareissa aika edullisesti.

Kirjoista saa autenttisen kuvan kieltolakipoliisien työskentelystä 1920-30 lukujen USA:ssa... Mutta hiukan kaunisteltua historiaa Fraleyn kirjat kuitenkin ovat.

Esim. Eliot Nessin avio-ongelmia ja loppuaikojen alkoholismia ei käsitellä lainkaan. Myös Nessin toimien merkitystä Al Caponen kaatajana hiukan liioitellaan. Ness kyllä teki selvää panimoteollisuudesta, mutta varsinainen kunnia Caponen linnaan saattamisesta kuuluu eräälle veroviraston agentille.

Kirjojen pohjalta tehtiin tv-sarja Lahjomattomat ja parikin elokuvaa. Niillä tosin on todellisuuden kanssa vielä vähemmän tekemistä kuin noilla kirjoilla.

• vbn

Minulla on kirjastosta lainattu Caponen elämäkerta juuri nyt työn alla. Olen lukemisessa tosin aika alussa, joten Capone on vasta juoksupoika isommille italialaispomoille.

Kirja on tiiviisti ja perinpohjaisesti kirjoitettu ja taustoitus on erittäin tarkkaa. Siinä on nyt käsitelty mm. 1900-luvun alun maailmanpolitiikkaa sotineen, USAn sisäisiä tapahtumia, Chicagon poliittisen vallan ja gangstereiden yhteistä edunvalvontaa, eri rikollisjoukkojen välisiä yhteenottoja, gangstereiden perhe-elämää jne.

Taistelu prostituutiosta sekä v. 1920 voimaan tullut kieltolaki on kirjassa paraikaa menossa, joten tiedossa on mielenkiintoinen ilta, jahka tästä pääsen kotiin.

• vbn kirjoitti:

Minulla on kirjastosta lainattu Caponen elämäkerta juuri nyt työn alla. Olen lukemisessa tosin aika alussa, joten Capone on vasta juoksupoika isommille italialaispomoille.

Kirja on tiiviisti ja perinpohjaisesti kirjoitettu ja taustoitus on erittäin tarkkaa. Siinä on nyt käsitelty mm. 1900-luvun alun maailmanpolitiikkaa sotineen, USAn sisäisiä tapahtumia, Chicagon poliittisen vallan ja gangstereiden yhteistä edunvalvontaa, eri rikollisjoukkojen välisiä yhteenottoja, gangstereiden perhe-elämää jne.

Taistelu prostituutiosta sekä v. 1920 voimaan tullut kieltolaki on kirjassa paraikaa menossa, joten tiedossa on mielenkiintoinen ilta, jahka tästä pääsen kotiin.

...kirjoittajan ja kirjan nimi. Vaikuttaa kiintoisalta.

Samalla voinen suositella samaa aihepiiriä sivuavia kirjoja. Anthony Summersin J. Edgar Hoover: FBI:n päällikön salainen elämä ja Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme tappaa hänet: Mafian historia ovat varsin kiintoisia kirjoja.

Nuo Fraleyn kirjat ovat puhdasta viihdettä, niissä ei juurikaan kerrota mitään lähdetietoja. Vähän semmoinen Kansa taisteli-Miehet kertovat-henki paistaa niistä läpi. Ja kuten totesin... Todellisuutta melko varmasti hiukan väritetään.

Tosipohjaisista kirjoista kun puhutaan, niin pitää suositella myös Peter Maasin kirjaa Serpico, jonka pohjalta Sidney Lumet ohjasi hienon elokuvan. Tositarina, mutta pitää hyvän dekkarin lailla otteessaan.

• vbn
        j.ellroy kirjoitti:

...kirjoittajan ja kirjan nimi. Vaikuttaa kiintoisalta.

Samalla voinen suositella samaa aihepiiriä sivuavia kirjoja. Anthony Summersin J. Edgar Hoover: FBI:n päällikön salainen elämä ja Ilkka Ahtokiven Joten me päätimme tappaa hänet: Mafian historia ovat varsin kiintoisia kirjoja.

Nuo Fraleyn kirjat ovat puhdasta viihdettä, niissä ei juurikaan kerrota mitään lähdetietoja. Vähän semmoinen Kansa taisteli-Miehet kertovat-henki paistaa niistä läpi. Ja kuten totesin... Todellisuutta melko varmasti hiukan väritetään.

Tosipohjaisista kirjoista kun puhutaan, niin pitää suositella myös Peter Maasin kirjaa Serpico, jonka pohjalta Sidney Lumet ohjasi hienon elokuvan. Tositarina, mutta pitää hyvän dekkarin lailla otteessaan.

Sorry myöhäinen vastaukseni. Olen ollut pitkällä viikonlopulla ja vasta nyt olen koneen ääressä.

Tuo mainitsemani Capone-kirja on siis John Goblerin kirjoittama Al Caponen: Al Caponen elämä ja maailma. Tiivis teos.

Olen kuvitellut tietäneeni jotakin 1900-luvun alun USA:sta ja rikollisuudesta siellä. Nyt kun olen miltei lopussa tuota Capone-kirjaa, tajuan, että en siltikään ole ymmärtänyt, miten järjestäytynyt rikollisuus oli tuolloin kokonaisvaltaisesti osa ihmisten jokapäiväistä elämää.

Esimerkiksi juuri Chicagossa tuntui puolet väestöstä olleen rikollisjärjestöjen palkkalistoilla ja se toinen puoli maksoi sitten suojelurahoja. Poliittinen johto osavaltion kuvernööreistä lähtien, kaupungin johto, tuomioistuimet, poliisit, lehdistö kaikki ne toimivat rikollisten ehdoilla. Kirjassa on uskomattomia esimerkkejä siitä, miten niillä vähäisilläkin kunniallisilla poliiseilla tai tuomioistuinten jäsenillä ei ollut mitään mahdollisuuksia rikollisuuden hillitsemiseksi tai edes löytämiseksi.

Toisaalta tuota kirjaa lukiessani mieleen tuli monta kertaa nykyisessäkin USAssa olevat rahan, rikollisuuden ja politiikan kytkökset. Niillä on siis pitkät perinteet.

Olen lukenut mainitsemasi Hooverin elämäkerran joku vuosi sitten. Hänhän oli nuorena agenttina juuri kukistamassa näitä rikollisjärjestöjä. Myöhemmällä iällä eli siis FBI:n johtajana Edgar taisi kuvitella olevansa USA:n tosiasiallinen johtaja ja toimi sen vuoksi itsevaltiaasti.

Muistan hänen roolinsa mm. Kennedyjen vastustajana ja JFK:n salamurhan "selvittäjänä" sekä suurena homoseksuaalien vainoajana. Edgarhan ei koskaan itse uskaltanut tulla kaapista ulos.

• vbn
        vbn kirjoitti:

Sorry myöhäinen vastaukseni. Olen ollut pitkällä viikonlopulla ja vasta nyt olen koneen ääressä.

Tuo mainitsemani Capone-kirja on siis John Goblerin kirjoittama Al Caponen: Al Caponen elämä ja maailma. Tiivis teos.

Olen kuvitellut tietäneeni jotakin 1900-luvun alun USA:sta ja rikollisuudesta siellä. Nyt kun olen miltei lopussa tuota Capone-kirjaa, tajuan, että en siltikään ole ymmärtänyt, miten järjestäytynyt rikollisuus oli tuolloin kokonaisvaltaisesti osa ihmisten jokapäiväistä elämää.

Esimerkiksi juuri Chicagossa tuntui puolet väestöstä olleen rikollisjärjestöjen palkkalistoilla ja se toinen puoli maksoi sitten suojelurahoja. Poliittinen johto osavaltion kuvernööreistä lähtien, kaupungin johto, tuomioistuimet, poliisit, lehdistö kaikki ne toimivat rikollisten ehdoilla. Kirjassa on uskomattomia esimerkkejä siitä, miten niillä vähäisilläkin kunniallisilla poliiseilla tai tuomioistuinten jäsenillä ei ollut mitään mahdollisuuksia rikollisuuden hillitsemiseksi tai edes löytämiseksi.

Toisaalta tuota kirjaa lukiessani mieleen tuli monta kertaa nykyisessäkin USAssa olevat rahan, rikollisuuden ja politiikan kytkökset. Niillä on siis pitkät perinteet.

Olen lukenut mainitsemasi Hooverin elämäkerran joku vuosi sitten. Hänhän oli nuorena agenttina juuri kukistamassa näitä rikollisjärjestöjä. Myöhemmällä iällä eli siis FBI:n johtajana Edgar taisi kuvitella olevansa USA:n tosiasiallinen johtaja ja toimi sen vuoksi itsevaltiaasti.

Muistan hänen roolinsa mm. Kennedyjen vastustajana ja JFK:n salamurhan "selvittäjänä" sekä suurena homoseksuaalien vainoajana. Edgarhan ei koskaan itse uskaltanut tulla kaapista ulos.

Unohdin äskeisessä kirjoituksessani mainita Eliot Nessin. Fiktiiviseen Nessiin olen tutustunut nuoruudessani mustavalkoisten Lahjomattomien kautta televisiossa.

Tuossa Capone-kirjassa on Nessin rooli samankaltainen kuten Elroy on edellä jo kertonut. Karja-auroilla ja muulla raudalla varustetuilla kuorma-autoilla Nessin miehet kyllä hyökkäsivät salapolttimoihin ja muihin rikollisten pesäpaikkoihin, mutta Caponen kiinniotto tapahtui vähemmän dramaattisesti eli virkamiestyönä.

Verottaja yksinkertaisesti vain laski miehen menot (ylelliset asunnot Chicagossa ja Floridassa, autot, korut, palkat jne.) ja ilmoitetut tulot ja vertasi näitä toisiinsa, ja koska myös rikollisilla keinoilla saadut tulot olivat myös veronalaista tuloa, oli Capone nalkissa.

• vbn kirjoitti:

Pitääpä etsiä kirja käsiini.

• j.ellroy kirjoitti:

Pitääpä etsiä kirja käsiini.

on juuri otettu. Luin krijan jo silloin, kun Tampereen kirjastossa oli yksi tarkoin varjeltu kappale vanhaa painosta. Suosittelen kaikille nyt, kun sitä taas saa.

• fff

Blackhawk down kirjoittanut Mark Bowden. Suomalainen
      nimi Isku Mogadishuun.

• lukea

..ehdottomasti James Ellroyn omaelämänkerrallinen kirja Muistoja Pimeästä. Minulta kirja vei ainakin yöunet ja näin painajaisia. Vaikken ole mitenkään herkkä ihminen.
      Suosittelen lämpimästi! Olen lukenut sen itse jo pari kertaa peräkkäin.

• maiju88

Liza Marklundin uhatut ja sen jatko-osa turvapaikka! todella koskettavia ja ajatuksia herättäviä kirjoja ja perustuu tositapahtumiin!

• Boyden

Tero Somppi: Tuomion Konsertti

Kaveri työskentelee turvallisuustehtävissä puolustusvoimissa ja tuntee hyvin poliisin ja erilaiset tiedusteluorganisaatiot.

Tsekkaa arvostelu: http://www.luetutkirjat.com/Valmiit/tuomionkonsertti.htm

"Sompin vahvuuksia on tiedusteluyhteisön tunteminen. Tapa, jolla hän kuvaa niiden nykyaikaista toimintaa, eri organisaatioiden keskinäistä kädenvääntöä ja salailua, todistaa laajaa asiantuntemusta. Kirjan juoni sinänsä on melko yllätyksetön, mutta se ei olekaan se juttu. Juttu on siinä mukaansa imevässä tavassa kertoa tarina. Kirjaa ei tahdo millään malttaa laskea käsistä."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe