Vieläkö opettajaksi?

Muutosta!

Olen (jo) 34 v, reilut 10 v kaupan alalla esimiestehtäviä myöten työskennellyt yo-merkonomi. Etsin nyt selkeää muutosta työuralleni ja opettajan ammatti on alkanut kiehtoa. Rehellisesti: miten vaikeaa on päästä opiskelemaan, montako vuotta opiskeluun pitää varata, mikä on työtilanne pk-seudulla, millä tasolla on ala-asteen luokanopettajan palkka jne.??

7

1230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselepä

Ehkä pääsisit ammatilliseen aineenopettajankoulutukseen. Koulutusta järjestetään opistoasteen tutkinnon suorittaneelle vielä vuoteen 2007 saakka. Pyri nyt jonnekkin kouluun opettamaan esim. matematiikkaa, atk:n perusteita ja kaupallisia aineita, joko ammattiopistoon, ammatilliseen kurssikeskukseen tai peruskoulun yläasteelle. On niitä merkonomeja otettu jopa peruskoulun erityisluokanopettajan sijaisiksi, jos on sille puolelle kiinnostusta. Hakuaika ammatilliseen aineenopettajankoulutukseen on ensi tammikuussa 2007. Sitten pitää ollakin jo tradenomi vähintään tai ekonomi/kauppatieteiden maisteri. Koulutus on ilmaista Tampereen, Jyväskylän, ja Hämeen ammattikorkeakouluissa muun muassa ja kestää monimuoto-opintoina 2 vuotta tai opintotuellisena päätoimisena opintona 1 vuoden. Peruskoulun opettajaksi voit pyrkiä laittamalla hakupaperit lähimpään yliopistoon, jossa on opettajankoulutusta. Sinne on pääsykoe ja esim. pianonsoitto- ja laulutaidosta on suuri etu.

Tsemppiä!

• mutta haasteita riittää

Peruskoulun opettajan palkka on pätevillä C51, epäpätevillä C43-C47 koulutustasosta riippuen. Ja työhän on sitä, että on osattava opettaa oppilaita, tultava työtoverien ja esimiesten ja koulun muun henkilökunnnan, sidosryhmien sekä vanhempien kanssa HYVIN toimeen, jos aikoo alalla menestyä. Opetusvelvollisuus on n. 24 viikkotuntia, mutta tuntien valmisteluun menee n. puoli tuntia per oppitunti sekä lisäksi kokeiden korjaus, lukemattomat paperityöt, arkistointi, raportointi, mahdolliset projektityöt, vanhempainillat, opettajainkokoukset, retket, pakollinen täydennyskoulutus jne. jne. Eli varaa siihen opetustoimeesi sitten tulevaisuudessa elämästäsi vähintään 50 viikkotuntia.

• harjoittelemassa

Ennen kuin haet opiskelemaan kannattaa käydä vaikka muutaman viikon ajan harjoittelemassa ala-asteella, vaikka koulunkäyntiavustajana. Siinä saa aika hyvän kuvan opettajan työstä.

• yo/merkonomi ja KM 34v

Olen 34v nainen, ja ylioppilasmerkonomin urani vaihdoin yleiseen kasvatustieteeseen. Nyt olen samassa koulussa opettajana ja viihdyn erittäin hyvin. Toimistovirkalilija-aikoina oli kyllä niin ihana työkaveri, ettei sen puoleen. Mutta itsensä kehittäminen on aina hyvästä ja opinnot sujuivat hyvin. Sivuaineena minulla on psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa. Suoritin opettajan pedagogiset opinnot ja nyt opetan sekä aikuiskoulutuksessa että nuorisoasteella mm. lähihoitajaopiskelijoita. Opiskelupaikan saanti on edelleen yhtä vaikeata. Vain joka seitsemäs pääsee. Mutta yritä ihmeessä. Sinnikästä ja määrätietoista lukemista vaan. Kerron lisää jos haluat jutella aiheesta enemmän.

• luokanopettajana ollut
        yo/merkonomi ja KM 34v kirjoitti:

Olen 34v nainen, ja ylioppilasmerkonomin urani vaihdoin yleiseen kasvatustieteeseen. Nyt olen samassa koulussa opettajana ja viihdyn erittäin hyvin. Toimistovirkalilija-aikoina oli kyllä niin ihana työkaveri, ettei sen puoleen. Mutta itsensä kehittäminen on aina hyvästä ja opinnot sujuivat hyvin. Sivuaineena minulla on psykologiaa ja sosiaalipsykologiaa. Suoritin opettajan pedagogiset opinnot ja nyt opetan sekä aikuiskoulutuksessa että nuorisoasteella mm. lähihoitajaopiskelijoita. Opiskelupaikan saanti on edelleen yhtä vaikeata. Vain joka seitsemäs pääsee. Mutta yritä ihmeessä. Sinnikästä ja määrätietoista lukemista vaan. Kerron lisää jos haluat jutella aiheesta enemmän.

Ei tuohon luokanopettajan työn suunnitteluun noin paljon aikaa mene, jos ei suunnittele kaikkea pilkun tarkasti. Opettajankirjoissa on taulupiirroksista keskustelunaiheisiin kaikki. Eipä siinä opettajan juuri tarvitse opetettavaa asiaa miettiä. Luokan vuorovaikutuksesta ja työrauhasta huolehtiminen sitten ovatkin työn vaativampi puoli. Myös oppimisvaikeudet yms. Minusta kyllä merkonomipohjalla ei voi hakeutua opettajankoulutukseen. It-tradenomi voi hakeutua, mutta esim taloushallinnon trade ei voi. Eri asia ovat ammatillisen puolen opettajat perinteisemmiltä aloilta. Kauppis ja sosterve-puolella pitää olla maisterintutkinto.

• Muutosta!
        yo/merkonomi ja KM 34v kirjoitti:

Kiitos lisätiedoista!
        Haaveenani olisi luokanopettaja ala-asteelle, kouluna H:gin yliopisto. Ensimmäiseen hakuvaiheeseen ei tosin ole muuta ilmoittaa kuin yo-kirjoitusten arvosanat. Ne on ihan ok, mutta riittävätkö yksistään seuraavaan vaiheeseen?

• tee se

Opettajina on aivan liikaa ihmisiä jotka eivät ole mitään muuta työtä eläissään tehneet. Kokemus muusta työstä tuo vain monipuolisempaa näkemystä opetustyöhön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2934
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1578
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      904
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      744
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      688
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      687
    Aihe