Olen (jo) 34 v, reilut 10 v kaupan alalla esimiestehtäviä myöten työskennellyt yo-merkonomi. Etsin nyt selkeää muutosta työuralleni ja opettajan ammatti on alkanut kiehtoa. Rehellisesti: miten vaikeaa on päästä opiskelemaan, montako vuotta opiskeluun pitää varata, mikä on työtilanne pk-seudulla, millä tasolla on ala-asteen luokanopettajan palkka jne.??
Opettajaksi?
5
1343
Vastaukset
- Muutama vuosi sitten valmis...
Kaikkiin opettajankoulutuslaitoksiin on ensin esivalinta pääsykokeisiin. Esivalintapisteiden määräytyminen menee kaikissa OKL:ssa samalla tavalla. Pisteitä saa mm. ylioppilastodistuksesta, työkokemuksesta (siis sellaisesta, joka liittyy opettamiseen tai lapsiryhmän vetämiseen, laajasta matematiikasta lukiossa, ylimääräisten kielten kirjoittamisesta ylioppilastutkinnossa, musiikkisuorituksesta ja armeijasta. Esivalintapisteitä tarvitaan eri määrä jokaisessa OKL:ssa, jotta pääsee varsinaisiin pääsykokeisiin. 2 päiväisiin pääsykokeisiin kutsuttiin ainakin Savonlinnassa 350 hakijaa, joista 60 otettiin sisälle. Pääsykokeissa meillä oli kirjatentti, soveltuvuuskoe/haastattelu ja taide/taitoaineen testi, mutta valintakokeet vaihtelevat OKL:sta riippuen. Opiskelemaan päästyään opiskelija suorittaa kasvatustieteen maisterin tutkinnon, jonka suorittaminen kestää n. 5 vuotta. Valmistumisen jälkeen peruspalkka on (tällä hetkellä) 2050 euroa kuukaudessa mahdolliset ikälisät ja ylitunnit. Siinäpä nyt jotain...
- Opepope
Aloitin itse 34-vuotiaana opiskelun aineenopettajaksi. Kyllästyin kaupalliseen alaan ja halusin tehdä jotain ihan muuta.
Opiskelemaan pääsee, jos on motivaatiota. Lukemattakin jotkut kehuvat päässeensä, mutta minä ainakin luin pääsykokeisiin nelisen kuukautta ihan kaiken vapaa-aikani.
Opiskelu kestää täysipäiväisestikin noin 5 vuotta. Töihin pääsee kyllä ennen valmistumista, ja sijaisuuksien tekeminen kannattaa aloittaa mahdollisimman pian (saa kokemusta ja palkkaa). Minä en ole vielä valmis, mutta olen työskennellyt opettajana jo kolmisen vuotta. Kesät on aikaa tenttiä loppuja ja tehdä gradua.
Työtilanne on pk-seudulla parempi kuin muualla.
Ala-asteen luokanopettajan palkka ei juurikaan houkuta. Aineenopettajan palkka on hieman parempi.
Sekaan vaan. Selvitä mahdollisuutesi opiskella aikuisopintorahalla, jolloin opintoraha on huomattavasti suurempi ja lasketaan nykyisen palkkasi perusteella. Nyt on juuri hyvä aika aloittaa pääsykokeisiin lukeminen. Ohjeet ja kirjallisuuden saat yliopistojen sivuilta ja soittamalla siihen laitokseen, johon haluat opiskelemaan.
Työ on kertakaikkisen mukavaa ja antoisaa. Päivääkään en ole päätöstäni katunut, vaikka tentit tuntuivatkin joskus kaatuvan perheen ja työelämän lisäksi omaan mahdottomuuteensa.- Muutosta!
Kiitos lisätiedoista!
Haaveenani olisi luokanopettaja ala-asteelle, kouluna H:gin yliopisto. Ensimmäiseen hakuvaiheeseen ei tosin ole muuta ilmoittaa kuin yo-kirjoitusten arvosanat. Ne on ihan ok, mutta riittävätkö yksistään seuraavaan vaiheeseen? - muutama vuosi sitten valmis...
Muutosta! kirjoitti:
Kiitos lisätiedoista!
Haaveenani olisi luokanopettaja ala-asteelle, kouluna H:gin yliopisto. Ensimmäiseen hakuvaiheeseen ei tosin ole muuta ilmoittaa kuin yo-kirjoitusten arvosanat. Ne on ihan ok, mutta riittävätkö yksistään seuraavaan vaiheeseen?Helsinkiin on sen verran kovat rajat, että vaikka saisitkin täydet pisteet yo todistuksesta, niin tuskin pisteet riittävät. Eivät meinaa muuallakaan riittää.
- parin vuoden päästä valmis
Helsinkiin pääseminen on vaikeaa, sillä hakijoita on paljon. Jos pääsykokeisiin pääsemiseen tarvitaan esim. 7 pistettä, ei kaikkia, joilla on em. pistemäärä kuitenkaan oteta pääsykokeseen.
Lisäksi tulevaisuudessa aletaan valita ensisijaisesti jokin tietty prosentti vastavalmistuneita, joten pääsykokeissa täytyy pärjätä todella hyvin, jos aikoo päästä sisään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644