Kertokaa mulle pliis, että onko joillekin liiketalouden markkinoinnin opiskelijoille JOKU jostain yrityksestä koskaan vastannut takaisin myöntävästi että "tervetuoloa", paikka on sinun tai että tervetuoloa haastatteluun..
Olen niin masentunut tästä kaikesta.. Työharjoittelu olis pian ovella, olen hakenut moneen eri paikkaan.. Lähinnä suuriin yrityksiin jne.. Pieni vipinä on etten eh-kä pääse mihinkään niihin harjoittelupaikkoihin joihin olen halunnut.. (opettaja nim. vihjaili joitan ettei kannata masentua jos en pääsisi.. siis mitää vittttua..??) Olen mielestäni todella ulospäinsuuntautunut, hyvä oppilas ja valmis kaikkeen, mutta mutta.. ehkä se ei riitä noille.
Se on muuten kyllä fakta että siwan kassalla olemisestakin saa hyväksytyksi nykyään työharjoittelupisteitä.. mutta voi helvetti..
Haluan sellaisen työharjoittelupaikan JOKA TUKEE tulevia tulevaisuudensuunnitelmiani, eikä niihin suunnitelmiin todellakaan kuulu jumalauta vitun kaupan kassa, okei? Jos tulevaisuuden suunnitelmani olisi siwan kassa.. En olisi käynyt lukiota eximian papereilla ja sitten mennyt amk:hon.. vaan tod näk olisin jäänyt sinne peruskoulun tasolle.
ps. Tämä ei ole provo. Asiallisia vastauksia, kiitos.
traDEnomit
12
4086
Vastaukset
- nosegoblin
Enpä ole liiketalous-ihmisiä vaan ihan perus it-insinööriopiskelija ja voin sanoa, että joskus se työpaikan löytäminen voi olla todella kovan työn takana.
Tein kaikki kesät hanttihommia ja vasta nyt kun opintopisteet ovat jo vaaditun 240:n yli ja inssityö (koululle tehtynä) puolessa välissä niin nyt löytyi ensimmäinen alan työpaikka. Sekin on jotain sellaista jota luulin tekeväni parina ensimmäisenä kesänä opintojen alkuvaiheessa. Positiivisena puolena on kuitenkin, että tätä työpaikkaa osaa todella arvostaa.
Tsemppiä sinulle ja onnea yritykselle. Kyllä se joskus vielä onnistuu, mutta jos olet opintojesi alkutaipaleella niin älä elättele turhan kovia toiveita.- harjoittelussa
niin, se on ihan totta.. ei MINUNKAAN mielestäni pitäisi tässä vielä mitään turhia kovia toiveita elätellä.. mutta opettaja näyttää väkisin tyrkyttävän kaikille että se pitäs käydä nyt 2 vuoden kevät --> syksy aikana.. 5kk yhteensä. Tosin sen voi jakaa nykyään esim. kahteen osaan. Niin ja opettajat tykkää tyrkyttää sitä ulkomailla suoritettavaa työharjoittelua.. joka vois olla ihan siistiä jooh, mutta ensin haluaisin saada jotain työkokemusta suomen kielellä.. ja sitten vasta jollakin muulla kielellä.. Tunnen itseni vielä niin amatööriksi ettei ole pokkaa lähteä suoraan jonnekin ulkomaille, jossa minun ehkä odotetaan osaavankin jotain.
Minulla ei ole vielä edes puoliakaan saavutettuna opintopisteistä.. Minkä helvetin takia on sitten tää koko rumba tästä työharjoittelusta?
- ++++
En todella tiedä ketään joka olisi päässyt markkinointiin liittyvään työharjoitteluun. Ja valmistuneistakin ehkä 1-2 % pääsee markkinointialan töihin, muut joko työttöminä, kaupan kassalla tai jossain muussa ei-opintoihin liittyvässä tyäössä.
- mainita
ne ihmiset, jotka opiskelevat uutta ammattia. Tradenomi-tutkinnon osalta olen huomannut samanlaisen ilmiön, kuin verkostomarkkinoinnissa - ensimmäiset pärjäävät. Ensimmäiseksi aloittaneet kuittaavat hyvät koulutustaan vastaavat työpaikat, mutta varsinkin nyt valmistuneet joutuvat nuolemaan näppejään. Voihan toki olla, että suhteita tai vuosien työkokemuksen omaavat suurin piirtein työllistyvät koulutustaan vastaaviin paikkoihin. Tämäkin varmasti pk-seudulla. Nyrkkisääntö kuitenkin on: jos haluat olla epäihminen, opiskele tradenomiksi.
- Iloinen Ilona
Olen viimeisen 6 kk:n aikana lähettänyt lähemmäs sata harjoittelupaikkahakemusta ja osa on johtanut jopa haastatteluun saakka. Yksi markkinoinnin harjoittelupaikka luvattiin jo minulle, mutta sitten tämä vähän suurempi yritys päätti olla ottamatta ketään...tämä oli takaisku, mutta ei muuta kun lisää yritystä peliin. Lopulta eräs yritys otti minuun yhteyttä netissä olleen CV:ni perusteella, kutsui haastatteluun ja otti minut harjoittelijaksi.
Että kyllä se harjoittelupaikka sieltä sitten ajanmyötä löytyy, vaikka siinä on usko koetuksella. Mitäs jos lähtisit ihan soittelemaan pienempiin yrityksiin, joihin ei niin moni tajua hakea...???!!! - Markku
Todella outoa tämä työnantajien suhtautuminen tradenomi-opiskelijoiden työharjoitteluun. Toiseksi työharjoitteluksi täytyy olla alaa vastaavassa työssä, eikä kaupan kassa siihen enää sovi.
Itse teen myyntityötä ja olen siinä ilmeisesti ihan kohtalaisen hyvä. Nyt kun olen työnantajalta kysynyt työharjoittelupaikkaa yrityksen viestintäosastolla on vastaanotto ollut nihkeää. Firma näkee sen niin että minä jään pois myyntityöstä ja siirryn "leikkimään" viestintäosastolle. Puheessa korostetaan koko ajan "miten minä opiskelijana hyötyisin", mutta ei mainita että firmahan tästä hyötyy myös.
Yritys antaa ymmärtää että tekee minulle palveluksen mikäli antaisi harjoitella PALKATTA viestintäosastollaan. He eivät näe sitä niinkuin pitäisi, eli minä tuon lisäarvoa siihen yksikköön... ei, ei todellakaan... päinvastoin vihjaillaan siitä että "mites sun myyntien nyt käy". Ja sekin tosiaan että nyt ne maksavat liksaa, mutta eivät kuulemma enää jos menisin harjoittelemaan?! Siis mikä logiikka tässä nyt on?! Pätevää ihmistä ei oteta sinne missä hänestä olisi eniten hyötyä...
Eikö yrityksissä enää kannusteta jopa työlain määräämään urakehitykseen? Eikö koulutettuja ihmisiä haluata opastaa ns. parempiin tehtäviin?
Aika selvää on, että haen harjoittelupaikkaa myös muualta ja vaihdan jos vain muualta saan. Olisin halunnut "antaa" osaamiseni työnantajalleni, joka on minua "elättänyt" minua jo useamman vuoden tässä opiskelujeni ohessa. Mutta tätä optiota ei yritys tunnu haluavan lunastaa ja syytä en kertakaikkiaan voi käsittää... Samanlaisia kokemuksia on myös kavereillani, joten tämä lienee aika yleinen suhtautuminen, vai miten??- Rillinki
Vanha viisaus on että myyntityössä ei saa olla LIIAN menestyvä, muutoin ei ikinä pääse siitä hommasta eroon. Firmat pitävät kynsin ja hampain kiinni siitä että huippumyyjä pysyy pestissään ja mieluummin vaikka kostoksi erottavat hänet kuin että tekisivät keskinkertaisen konttorirotan.
- -hr -
Missä "työlaissa" määrätään urakehitykseen? Tällaista en ole ennen kuullutkaan ja olen sentään Työsopimuslakia lukenut.
Onko mielessäsi muuten käynyt se että kaikkiin paikkoihin ei harjoitteluun ja määräaikaisseksi oteta tietosuojan ja liikesalaisuuksien takia. - Markku
-hr - kirjoitti:
Missä "työlaissa" määrätään urakehitykseen? Tällaista en ole ennen kuullutkaan ja olen sentään Työsopimuslakia lukenut.
Onko mielessäsi muuten käynyt se että kaikkiin paikkoihin ei harjoitteluun ja määräaikaisseksi oteta tietosuojan ja liikesalaisuuksien takia.TSL 2:1 § "Työnantajan on pyrittävä edistämään työntekijän mahdollisuuksia kykyjensä mukaan työurallaan etenemiseksi"
Ei siinä paljon tätä laissa lukevaa mahdollisuutta haluta tarjota, jos ei kerran edes palkattomaan työharjoitteluun haluta pätevää ihmistä ottaa. - sulla on
Markku kirjoitti:
TSL 2:1 § "Työnantajan on pyrittävä edistämään työntekijän mahdollisuuksia kykyjensä mukaan työurallaan etenemiseksi"
Ei siinä paljon tätä laissa lukevaa mahdollisuutta haluta tarjota, jos ei kerran edes palkattomaan työharjoitteluun haluta pätevää ihmistä ottaa.liian suuret luulot itsestäsi. Miten niin ne eivät halua ottaa pätevää ihmistä sinne toiselle osastolle? Mistä lähtien olet ollut pätevä siihen hommaan, jos kerran olet opiskelija ja haet harjoittelupaikkaa??
Ehkä kannattaisi ottaa vähän nöyrempi asenne ja tutkailla omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan vähän tarkemmin...
Ja voihan tosiaan olla, etteivät TARVITSE sinne toiselle osastolle ketään, ja kenties he ajattelevat, että esim. harjoittelijan mukanaan tuoma ohjausvelvollisuus toisi työntekijöille tarpeettoman lisäkuorman. Jospa he ajattelevat etteivät kykene tarjoamaan laadukasta ja tarkoituksenmukaista OHJAUSTA harjoittelujaksosi ajaksi.
Jos kerran olet niin pätevä ja hyvä tyyppi, kuin itse luulet ja annet ymmärtää, niin johan luulisi kaltaisesi löytävän helpostikin harjoittelupaikan jostain muualtakin.
Tuskin kukaan työnantaja kiusallaan mitään päätöksin päätöksiä tekee, suuntaan tai toiseen. Motiivit ja olosuhteet vaan voivat olla vähän erilaiset kuin päätösten kohteeksi joutunut ymmärtääkään. Eikä kaikkia päätökseen johtaneita syitä edes tarvitse tuoda ilmi.
Päätös on päätös, ja turha siinä on enää nitistä. Molemmat toimikoon niinkuin itselleen parhaaksi näkevät. Ja tässä tapauksessa yrityksen johto on ilmeisesti sitä mieltä, ettei sinun paikkasi vaihtaminen olisi kenellekään paras mahdollinen tilanne.
Etenpäin vaan, sanon minä. - homopelle
sulla on kirjoitti:
liian suuret luulot itsestäsi. Miten niin ne eivät halua ottaa pätevää ihmistä sinne toiselle osastolle? Mistä lähtien olet ollut pätevä siihen hommaan, jos kerran olet opiskelija ja haet harjoittelupaikkaa??
Ehkä kannattaisi ottaa vähän nöyrempi asenne ja tutkailla omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan vähän tarkemmin...
Ja voihan tosiaan olla, etteivät TARVITSE sinne toiselle osastolle ketään, ja kenties he ajattelevat, että esim. harjoittelijan mukanaan tuoma ohjausvelvollisuus toisi työntekijöille tarpeettoman lisäkuorman. Jospa he ajattelevat etteivät kykene tarjoamaan laadukasta ja tarkoituksenmukaista OHJAUSTA harjoittelujaksosi ajaksi.
Jos kerran olet niin pätevä ja hyvä tyyppi, kuin itse luulet ja annet ymmärtää, niin johan luulisi kaltaisesi löytävän helpostikin harjoittelupaikan jostain muualtakin.
Tuskin kukaan työnantaja kiusallaan mitään päätöksin päätöksiä tekee, suuntaan tai toiseen. Motiivit ja olosuhteet vaan voivat olla vähän erilaiset kuin päätösten kohteeksi joutunut ymmärtääkään. Eikä kaikkia päätökseen johtaneita syitä edes tarvitse tuoda ilmi.
Päätös on päätös, ja turha siinä on enää nitistä. Molemmat toimikoon niinkuin itselleen parhaaksi näkevät. Ja tässä tapauksessa yrityksen johto on ilmeisesti sitä mieltä, ettei sinun paikkasi vaihtaminen olisi kenellekään paras mahdollinen tilanne.
Etenpäin vaan, sanon minä.Vedä hame päälle ja muuta vituksi Norjaan!!! Sun laises spedet pilaa aina kaikki keskustelut!!
Lues Markun tekstit uudestaan ennenku alat avautumaan siitä "kuinka hyvä ja loistava" toinen kuvittelee olevansa. Heti kun sanoo että on koulutusta ja mahdollisuus muualle, se tulkitaan näin... eli brassailuksi, jota se EI TODELLAKAAN ole. Mene sinäkin kouluun siitä itkemästä!!
VIttu mitä pellejä täällä saatana. Tappaa sutki pitäs vittu! - sulla on
homopelle kirjoitti:
Vedä hame päälle ja muuta vituksi Norjaan!!! Sun laises spedet pilaa aina kaikki keskustelut!!
Lues Markun tekstit uudestaan ennenku alat avautumaan siitä "kuinka hyvä ja loistava" toinen kuvittelee olevansa. Heti kun sanoo että on koulutusta ja mahdollisuus muualle, se tulkitaan näin... eli brassailuksi, jota se EI TODELLAKAAN ole. Mene sinäkin kouluun siitä itkemästä!!
VIttu mitä pellejä täällä saatana. Tappaa sutki pitäs vittu!tosi älykkäitä ja hyvin perusteltuja mielipiteitä, näköjään.
Noinhan sitä sitten aikuinen ja älykäs ihminen reagoi kuullessaan omastaan poikkeavan mielipiteen...
Ja mullahan on jo hame päällä ja tutkintopaperit "takataskussa", joten ei mulla ole mitään aihetta itkuun, sen enempää kuin kouluun menoonkaan. O p i s k e l e m a a n voisin sen sijaan jossain vaiheessa vielä harkita lähtevänikin.
Toivottavasti tiedät, että internetissä julkaistujen tekstien takana pitää seisoa yhtälailla, kuin muidenkin julkituotujen lausuntojen. Esim. laittomasta uhkauksesta voi saada syytteen myös keskustelupalstoille kirjoittelemistaan jutuista.
Ja jos luulet, että kirjoittelet täällä täysin tuntemattomana, niin toivottavasti tuo minulle kirjoittamasi tappouhkaus on pahin mitä olet tänne näppäillyt..tiedäthän, että jokainen tietokone voidaan ip-osoitteen perusteella jäljittää?
Vaikka turha kai tuollaisten kanssa on edes yrittää mitään järkevää keskustelua saada aikaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216755Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562313- 1471867
- 851271
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981065- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.90963- 32850
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon152783